Här har kompetensutveckling högsta prioritet

NYHET Publicerad

KOMPETENS Med eget universitet i USA kan företaget General Electric erbjuda möjligheter till kompetensutveckling för sina medarbetare. Christina Dahlgren, HR-chef vid det svenska dotterbolaget, berättar om en utbildningsverksamhet som ger gott om utrymme för medarbetarna att utveckla sig själva och företaget.

C Dahlgren

HR-chefen Christina Dahlgren berättar att företaget har kontakt med universiteten i ett tidigt skede av studenternas studiebana för att väcka intresse för företaget.

GE Healthcare BioSciences AB bedriver en forskningsintensiv verksamhet, där kärnan är forskning och utveckling av olika instrument som forskarvärlden och läkemedelsbolag använder för att ta fram olika metoder och läkemedel. Företaget måste ligga i framkant i utvecklingen av verksamheten och bibehålla den forskningsintensiva kompetensen, och är därför välidgt måna om en kvalitativ kompetensutveckling hos medarbetarna. Det handlar också om att kunna erbjuda medarbetaren en möjlighet att växa.

Det berättar Christina Dahlgren, HR-chef på företaget. Företaget erbjuder sina 2 000 anställda en rad olika möjligheter till kompetensutveckling.

– Först och främst är vi en del av den större koncernen General Electric där vi följer globala processer och strategier för kompetensutveckling. Exempelvis gör alla chefer en utvärdering av sina medarbetare en gång i kvartalet. I den tittar man på kunskapsnivån i sin arbetsgrupp, vad man har för mål om 5 respektive 10 år, hur kompetensmappningen ser ut och vad som behövs för att fylla kunskapsluckorna.

Hur man fyller luckorna ser lite olika ut. Dels har koncernen ett stort, eget utbildningsbatteri i form av ett universitet för ledarskap i USA, Crotonville, med fokus på längre och djuplodade ledarskapsutbildningar. Dels finns en digital webbapplikation, Brilliant You, med hundratals olika utbildningar. Utöver det finns yrkesspecifika utbildningar och ledarskapskurser via Skype. Utbudet är brett och varierande. Företaget erbjuder även andra, kortare utbildningar på hemmaplan, ofta på huvudkontoret i Uppsala, i exempelvis projektledning och presentationsutveckling. 

– Vi har skapat egna utvecklingsprogram på plats i Uppsala eftersom vi vill underlätta för våra anställda att delta, samt inte bli helt beroende av GE-koncernens utbud. Dessa program är mer hemmasnickrade och anpassade för våra medarbetares behov. Detta upplägg gör också att kompetensutvecklingen blir mer lättillgänglig för medarbetarna och det blir lättare för cheferna att motivera att avsätta tid och pengar. Det har också visat sig att medarbetarna är väldigt positivt inställda till denna satsning, säger Christina Dahlgren.

Som så många andra företag har GE Healthcare BioSciences AB svårigheter rekrytera vissa kompetenser till företaget, vilket påverkar företagets arbete med kompetensutveckling. Christina Dahlgren berättar att företaget har ett långsiktigt tänk och bland annat har nära kontakt med universiteten i ett tidigt skede av studenternas studiebana för att väcka intresse för företaget. Här kommer kompetensutvecklingen in som ett viktigt rekryteringsmedel.

– Det är hyfsat unikt att satsa så pass mycket på kompetensutveckling att man skapar hela utbildningscentra på det sätt som General Electric har gjort. Det är ett uttalat kännetecken för företaget och något som vi framhåller i kontakten med potentiella medarbetare.

Text: Karin Carlesten

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Ny satsning lockar kvinnor till industrin

UTBILDNING I Värmland görs en storsatsning på industrirelaterad vuxenutbildning för att försöka komma till rätta med kompetensbristen. Mikaela Larsson utbildar sig till cnc-operatör i Karlstad och känner att hon har hamnat rätt. ”Det är ju det här jag ska göra”, säger hon.
NYHET Publicerad:

”Vi måste vända på tratten” 

HALLÅ DÄR Anders Ferbe, du var tidigare ordförande i Valideringsdelegationen som i våras lämnade sitt slutbetänkande. Varför är det så viktigt att valideringen utvecklas?
NYHET Publicerad:

Snabba vägar till ny kunskap

KOMPETENS Korta utbildningar på distans. Det är det företagen vill ha nu, enligt utbildnings-vd:n Maria Scullman. Hon är övertygad om att det fortsätter även efter corona. ”Företagen har gjort den förflyttning som det har pratats om länge – att bli mer digitala och jobba på distans”.
NYHET Publicerad:

Digitalt kompetenslyft för garveriet

DIGITALISERING När corona slog till ställde Ödins garveri på Gotland snabbt om och lanserade en nätbutik. Ägaren Eva Lilja går nu en utbildning om digitalisering inom handeln. ”Det är nyttigt att försöka förstå hur det hänger ihop, var det är viktigt att synas och hur kunder tänker”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Så kompetenssäkrar du företaget under krisen

WEBBINAR Ett webbinarium om hur du som arbetsgivare kan använda tiden under corona till att behålla och stärka kompetensen i ditt företag, för att stå starkare när det vänder.
NYHET Publicerad:

Kompetenslyft tar fjällhotellet ur krisen

BESÖKSNÄRING Anställda hos Sälens högfjällshotell går utbildningar inom marknadsföring och digitalisering under korttidspermitteringen. "Ingen mår bra av att sitta hemma 80 procent av sin arbetstid och inte veta vad man ska göra", säger Thommy Backner, vd och ägare.
NYHET Publicerad:

Trygghetsfonden: Ta vara på tillfället

OMSTÄLLNING Trots att pandemin innebär stora utmaningar är det ett bra tillfälle både för företag och individer att stärka sin kompetens för att stå ännu bättre rustade när det lättar. Det menar Caroline Söder, vd på Trygghetsfonden.
NYHET Publicerad:

Nytt avtal öppnar för utbildning

BESÖKSNÄRING Ett nytt avtal inom besöksnäringen öppnar för att använda korttidspermitteringen till kompetensutveckling. Det kan göra att fler stannar kvar i branschen och ser chansen att komma tillbaka till något ännu bättre efter krisen, menar Kersti Wittén på Visita.
NYHET Publicerad:

Industrins parter överens: Utbilda personalen nu

AVTAL Både arbetsgivare och fackförbund inom industrin är överens om att det är bra att passa på att utbilda personalen nu. ”Jag tror att det blir mer fokus på kompetensen framöver”, säger Peter Kancans på Industriarbetsgivarna.
NYHET Publicerad:

750 miljoner till Yrkeshögskolan

STÖDPAKET Regeringen vill ge Yrkeshögskolan 750 miljoner kronor för kompetensutveckling i samband med corona. Det innebär 2000 fler utbildningsplatser, enligt Thomas Persson, generaldirektör, Myndigheten för yrkeshögskolan.
NYHET Publicerad:

”Coronakrisen får inte övergå i en kompetenskris”

HALLÅ DÄR Mia Bernhardsen, arbetsmarknadsexpert. Vad hände med Rekryteringsenkäten som skulle ha presenterats i början av april?
NYHET Publicerad:

Komvux: Positiv signal från regeringen

UTBILDNING Regeringen satsar på vuxenutbildningen. Den som har störst behov av studier ska ges förtur och språk blir en naturlig del av yrkesutbildningen. ”Förändringarna är ett steg i rätt riktning för en mer effektiv kompetensförsörjning”, skriver Mia Bernhardsen, utbildningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Tafatt regering hämmar kompetensförsörjningen

DEBATT Arbetsgivare skriker efter rätt kompetens. Samtidigt konstaterar privatanställda tjänstemän att svårigheten att intyga sin kompetens för en ny arbetsgivare är det största hindret för att byta jobb. Att regeringen i det läget väljer att inte hörsamma ett enda av de förslag som presenteras i Valideringsdelegationens utredning är olyckligt, skriver företrädare för Svenskt Näringsliv och Unionen.
NYHET Publicerad:

Så tog sig byggjätten ur machokulturen

STRATEGI En missad storaffär gjorde att Skanskas mångfaldsarbete tog fart på allvar. "Ledningen hade nog inte förstått att det kunde vara affärskritiskt", säger Monica Westerberg på Skanska Sverige där andelen kvinnor nu har ökat markant.
NYHET Publicerad:

Ica:s toppkvinnor tar för sig allt mer

MÅNGFALD Fokusera på jämlikhet och inkludering så får ni mångfalden på köpet. Rådet kommer från Emma Nyquist, mångfaldsstrateg inom Ica-gruppen. Koncernen fick nyligen ta emot priset som den europeiska detaljhandelns mest jämställda företag.
NYHET Publicerad:

De är techbranschens hetaste kvinnor 

HALLÅ DÄR Livia Moore, marknadschef på riskkapitalbolaget Antler, som har varit med och tagit fram en lista på 50 tongivande kvinnor i techbranschen. Varför behövs det?
NYHET Publicerad:

Kvinnorna tar Volvo Cars ur kompetenskrisen

MÅNGFALD Målet är att ha lika många kvinnor som män på ledande positioner. Att öka mångfalden är ett måste för att vinna kampen om kompetensen, konstaterar Katarina Matson på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

”Lär av dem som blickar framåt”

HALLÅ DÄR Maria Norberg, vd och grundare av Teknikkvinnor, nyss hemkommen från konferensen Move The Dial i Toronto. Varför var du inbjuden dit?
NYHET Publicerad:

Hyllad kampanj lockar kvinnor till Semcon

JÄMSTÄLLDHET När företaget Semcon gick ut och bad om tips på produkter som fungerar dåligt för kvinnor kom över 500 förslag in. En konsultgrupp, med enbart kvinnor, utvecklade en dragkrok som är enklare att hantera och samtidigt nåddes kampanjens mål – fler kvinnliga sökande.
NYHET Publicerad:

Här tar kvinnorna plats

JÄMSTÄLLDHET Stena Line gör en rejäl satsning på ökad jämställdhet i hela koncernen. Om tre år ska 30 procent av företagets chefer vara kvinnor, liksom 30 procent av alla som nyrekryteras, enligt hr-ansvariga Margareta Jensen Dickson.