Så täpper Volvo till kunskapsluckan

NYHET Publicerad

UTBILDNING Biltillverkaren krokar arm med den akademiska världen, andra industrier och fordonsföretag för att vässa medarbetarnas kompetens. ”För oss ger investeringar i kompetensutveckling konkurrenskraft”, säger Camilla Antonsson, HR chef.

Camilla Antonsson 2.jpg

Volvo har en tacksam situation eftersom företaget finns i Göteborg och bland annat kan samarbeta med några av Sveriges starkaste universitet och högskolor och med andra företag i fordonsindustrin, enligt HR-chef Camilla Antonsson.

– Det går så snabbt, det är spännande och det sker stora förändringar inom flera områden samtidigt; elektrifiering, självkörande bilar, nya vägar att möta våra kunder och mobilitetstjänster. Vårt jobb är att se vad allt detta innebär ur ett kompetensperspektiv och sedan hitta smarta sätt att vidareutveckla våra medarbetare för att fylla kompetensgapen, säger Camilla Antonsson, HR chef för Volvo Car Group i Sverige, som sysselsätter cirka 25 000 personer på flera svenska orter.

För när den tekniska utvecklingen går så snabbt som den gör just nu påverkas alla, hela vägen från design till produktion. För Volvo Cars är kompetensutveckling en självklar investering, både för att vara konkurrenskraftiga och för att behålla och attrahera medarbetare. Företaget är stort, yrkesrollerna många och kompetensutvecklingen består av en bred palett av insatser; allt från interna föreläsningar, externa utbildningar, e-Learning, seminarier, skuggning, mentorskap till omfattande ledarprogram – totalt finns över 4 000 utbildningar i utbildningskatalogen.


– Vi flyttar oss mycket mot det digitala och massive online courses via olika nätbaserade plattformar, som till exempel Coursera och Linkedins Lynda, där det också finns möjlighet att träffas och ha dialog. Men det är också en merit att vara en intern lärare för övriga, samtidigt som det är en möjlighet att utveckla sig själv, säger Katarina Borcic, som jobbar med kompetensutveckling inom Talent Management i Volvo Car Group.

Just nu är kunskaper som rör elektrifiering strategiskt viktiga och många anställda behöver uppdatera sin kompetens. Därför tar Volvo Cars fram både klassrumsundervisning och e-learningkurser riktade till stora målgrupper. Ytterligare viktiga områden är AI och självkörande bilar, där företaget bland annat jobbar nära Chalmers i Göteborg. Tillsammans tittar de på kunskapsgapen som finns och om de kan täckas via befintliga utbildningar, nya kurser eller om det behövs helt nya lösningar. Volvo Cars menar samtidigt att det är viktigt att samarbetet mellan myndigheter, akademin och arbetsgivare utvecklas.

 
– För att säkra tillgång på kompetens och rätt utbildningar måste vi kroka arm och arbeta tillsammans. Vi behöver stödja bra samverksformer, utveckla processer och system så att vi får en långsiktig, kontinuerlig, kvalitativ kunskapsförsörjning och ett livslångt lärande i arbetslivet. Vi behöver även hitta smarta lösningar för att kompetensutveckla inom avancerade tekniska områden samtidigt som jobbet fortsätter, säger Katarina Borcic.

Hon menar också att det behövs fler alternativa vägar för individer att skaffa ny kompetens, eftersom behovet att lära mer och lära nytt under arbetslivet blir allt mer påtagligt. För att lösa detta behövs samhällets stöd. Positivt är att skolor, universitet och myndigheter nu visar ett stort intresse för samarbete och utbyte.


– Många vill komma till oss för att bättre förstå den tekniska förändringen och hur den påverkar fordonsindustrin. Det är väldigt positivt och vi har en tacksam situation eftersom vi finns i Göteborg och kan samarbeta med några av Sveriges starkaste universitet och högskolor och med andra företag i fordonsindustrin och andra industrier, säger Camilla Antonsson.

Till hösten startar även en utbildning för fordonstekniker i Volvos verkstäder, hos Volvos återförsäljare samt även för andra återförsäljare. Utbildningen drivs i samverkan med Göteborgs stad och ger kunskaper inom nätverk och elektrifiering, kunskaper som idag saknas i den traditionella utbildningen till fordonstekniker.


– Göteborgs stad har förstått att det här måste ske nu, vi kommer ha de här bilarna ute på marknaden och någon måste kunna ta hand om dem. Vi måste skapa en interimslösning tills det här ändras i kursplanerna, så att ämnena finns med. Så vi har lite olika spår; vi säkrar att befintlig personal får ny kompetens samtidigt som vi jobbar långsiktigt för att ändra i kursplanerna för framtida fordonstekniker. Det här är oerhört viktigt för att företag ska kunna vara kvar och verka i regionen.

Investeringar i kompetensutveckling är också ett sätt att attrahera ny kompetens till företaget. Volvo Cars deltar i Tekniksprånget, som drivs av IVA, Ingenjörsvetenskapsakademin, för att öka intresset för ingenjörsyrket. De gör även satsningar för att öka intresset för teknik hos tjejer, erbjuder praktik för nyanlända och erbjuder gymnasieungdomar att bli Sommartekniker, genom att under några sommarveckor få testa olika uppdrag.


– För oss ger investeringar i kompetensutveckling konkurrenskraft. Lärande och utveckling är en del av företagets kultur. Vi investerar i våra anställda och det skapar värde för företaget. Samtidigt råder stor konkurrens om kompetenser på arbetsmarknaden och vi behöver börja tidigt med att skapa intresse för teknik och för vår verksamhet, säger Camilla Antonsson.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Ny satsning lockar kvinnor till industrin

UTBILDNING I Värmland görs en storsatsning på industrirelaterad vuxenutbildning för att försöka komma till rätta med kompetensbristen. Mikaela Larsson utbildar sig till cnc-operatör i Karlstad och känner att hon har hamnat rätt. ”Det är ju det här jag ska göra”, säger hon.
NYHET Publicerad:

”Vi måste vända på tratten” 

HALLÅ DÄR Anders Ferbe, du var tidigare ordförande i Valideringsdelegationen som i våras lämnade sitt slutbetänkande. Varför är det så viktigt att valideringen utvecklas?
NYHET Publicerad:

Snabba vägar till ny kunskap

KOMPETENS Korta utbildningar på distans. Det är det företagen vill ha nu, enligt utbildnings-vd:n Maria Scullman. Hon är övertygad om att det fortsätter även efter corona. ”Företagen har gjort den förflyttning som det har pratats om länge – att bli mer digitala och jobba på distans”.
NYHET Publicerad:

Digitalt kompetenslyft för garveriet

DIGITALISERING När corona slog till ställde Ödins garveri på Gotland snabbt om och lanserade en nätbutik. Ägaren Eva Lilja går nu en utbildning om digitalisering inom handeln. ”Det är nyttigt att försöka förstå hur det hänger ihop, var det är viktigt att synas och hur kunder tänker”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Så kompetenssäkrar du företaget under krisen

WEBBINAR Ett webbinarium om hur du som arbetsgivare kan använda tiden under corona till att behålla och stärka kompetensen i ditt företag, för att stå starkare när det vänder.
NYHET Publicerad:

Kompetenslyft tar fjällhotellet ur krisen

BESÖKSNÄRING Anställda hos Sälens högfjällshotell går utbildningar inom marknadsföring och digitalisering under korttidspermitteringen. "Ingen mår bra av att sitta hemma 80 procent av sin arbetstid och inte veta vad man ska göra", säger Thommy Backner, vd och ägare.
NYHET Publicerad:

Trygghetsfonden: Ta vara på tillfället

OMSTÄLLNING Trots att pandemin innebär stora utmaningar är det ett bra tillfälle både för företag och individer att stärka sin kompetens för att stå ännu bättre rustade när det lättar. Det menar Caroline Söder, vd på Trygghetsfonden.
NYHET Publicerad:

Nytt avtal öppnar för utbildning

BESÖKSNÄRING Ett nytt avtal inom besöksnäringen öppnar för att använda korttidspermitteringen till kompetensutveckling. Det kan göra att fler stannar kvar i branschen och ser chansen att komma tillbaka till något ännu bättre efter krisen, menar Kersti Wittén på Visita.
NYHET Publicerad:

Industrins parter överens: Utbilda personalen nu

AVTAL Både arbetsgivare och fackförbund inom industrin är överens om att det är bra att passa på att utbilda personalen nu. ”Jag tror att det blir mer fokus på kompetensen framöver”, säger Peter Kancans på Industriarbetsgivarna.
NYHET Publicerad:

750 miljoner till Yrkeshögskolan

STÖDPAKET Regeringen vill ge Yrkeshögskolan 750 miljoner kronor för kompetensutveckling i samband med corona. Det innebär 2000 fler utbildningsplatser, enligt Thomas Persson, generaldirektör, Myndigheten för yrkeshögskolan.
NYHET Publicerad:

”Coronakrisen får inte övergå i en kompetenskris”

HALLÅ DÄR Mia Bernhardsen, arbetsmarknadsexpert. Vad hände med Rekryteringsenkäten som skulle ha presenterats i början av april?
NYHET Publicerad:

Komvux: Positiv signal från regeringen

UTBILDNING Regeringen satsar på vuxenutbildningen. Den som har störst behov av studier ska ges förtur och språk blir en naturlig del av yrkesutbildningen. ”Förändringarna är ett steg i rätt riktning för en mer effektiv kompetensförsörjning”, skriver Mia Bernhardsen, utbildningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Tafatt regering hämmar kompetensförsörjningen

DEBATT Arbetsgivare skriker efter rätt kompetens. Samtidigt konstaterar privatanställda tjänstemän att svårigheten att intyga sin kompetens för en ny arbetsgivare är det största hindret för att byta jobb. Att regeringen i det läget väljer att inte hörsamma ett enda av de förslag som presenteras i Valideringsdelegationens utredning är olyckligt, skriver företrädare för Svenskt Näringsliv och Unionen.
NYHET Publicerad:

Så tog sig byggjätten ur machokulturen

STRATEGI En missad storaffär gjorde att Skanskas mångfaldsarbete tog fart på allvar. "Ledningen hade nog inte förstått att det kunde vara affärskritiskt", säger Monica Westerberg på Skanska Sverige där andelen kvinnor nu har ökat markant.
NYHET Publicerad:

Ica:s toppkvinnor tar för sig allt mer

MÅNGFALD Fokusera på jämlikhet och inkludering så får ni mångfalden på köpet. Rådet kommer från Emma Nyquist, mångfaldsstrateg inom Ica-gruppen. Koncernen fick nyligen ta emot priset som den europeiska detaljhandelns mest jämställda företag.
NYHET Publicerad:

De är techbranschens hetaste kvinnor 

HALLÅ DÄR Livia Moore, marknadschef på riskkapitalbolaget Antler, som har varit med och tagit fram en lista på 50 tongivande kvinnor i techbranschen. Varför behövs det?
NYHET Publicerad:

Kvinnorna tar Volvo Cars ur kompetenskrisen

MÅNGFALD Målet är att ha lika många kvinnor som män på ledande positioner. Att öka mångfalden är ett måste för att vinna kampen om kompetensen, konstaterar Katarina Matson på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

”Lär av dem som blickar framåt”

HALLÅ DÄR Maria Norberg, vd och grundare av Teknikkvinnor, nyss hemkommen från konferensen Move The Dial i Toronto. Varför var du inbjuden dit?
NYHET Publicerad:

Hyllad kampanj lockar kvinnor till Semcon

JÄMSTÄLLDHET När företaget Semcon gick ut och bad om tips på produkter som fungerar dåligt för kvinnor kom över 500 förslag in. En konsultgrupp, med enbart kvinnor, utvecklade en dragkrok som är enklare att hantera och samtidigt nåddes kampanjens mål – fler kvinnliga sökande.
NYHET Publicerad:

Här tar kvinnorna plats

JÄMSTÄLLDHET Stena Line gör en rejäl satsning på ökad jämställdhet i hela koncernen. Om tre år ska 30 procent av företagets chefer vara kvinnor, liksom 30 procent av alla som nyrekryteras, enligt hr-ansvariga Margareta Jensen Dickson.