NYHET1 juli 2019

Så täpper Volvo till kunskapsluckan

Biltillverkaren krokar arm med den akademiska världen, andra industrier och fordonsföretag för att vässa medarbetarnas kompetens. ”För oss ger investeringar i kompetensutveckling konkurrenskraft”, säger Camilla Antonsson, HR chef.

Volvo har en tacksam situation eftersom företaget finns i Göteborg och bland annat kan samarbeta med några av Sveriges starkaste universitet och högskolor och med andra företag i fordonsindustrin, enligt HR-chef Camilla Antonsson.

– Det går så snabbt, det är spännande och det sker stora förändringar inom flera områden samtidigt; elektrifiering, självkörande bilar, nya vägar att möta våra kunder och mobilitetstjänster. Vårt jobb är att se vad allt detta innebär ur ett kompetensperspektiv och sedan hitta smarta sätt att vidareutveckla våra medarbetare för att fylla kompetensgapen, säger Camilla Antonsson, HR chef för Volvo Car Group i Sverige, som sysselsätter cirka 25 000 personer på flera svenska orter.
För när den tekniska utvecklingen går så snabbt som den gör just nu påverkas alla, hela vägen från design till produktion. För Volvo Cars är kompetensutveckling en självklar investering, både för att vara konkurrenskraftiga och för att behålla och attrahera medarbetare. Företaget är stort, yrkesrollerna många och kompetensutvecklingen består av en bred palett av insatser; allt från interna föreläsningar, externa utbildningar, e-Learning, seminarier, skuggning, mentorskap till omfattande ledarprogram – totalt finns över 4 000 utbildningar i utbildningskatalogen.


– Vi flyttar oss mycket mot det digitala och massive online courses via olika nätbaserade plattformar, som till exempel Coursera och Linkedins Lynda, där det också finns möjlighet att träffas och ha dialog. Men det är också en merit att vara en intern lärare för övriga, samtidigt som det är en möjlighet att utveckla sig själv, säger Katarina Borcic, som jobbar med kompetensutveckling inom Talent Management i Volvo Car Group. Just nu är kunskaper som rör elektrifiering strategiskt viktiga och många anställda behöver uppdatera sin kompetens. Därför tar Volvo Cars fram både klassrumsundervisning och e-learningkurser riktade till stora målgrupper. Ytterligare viktiga områden är AI och självkörande bilar, där företaget bland annat jobbar nära Chalmers i Göteborg. Tillsammans tittar de på kunskapsgapen som finns och om de kan täckas via befintliga utbildningar, nya kurser eller om det behövs helt nya lösningar. Volvo Cars menar samtidigt att det är viktigt att samarbetet mellan myndigheter, akademin och arbetsgivare utvecklas.


– För att säkra tillgång på kompetens och rätt utbildningar måste vi kroka arm och arbeta tillsammans. Vi behöver stödja bra samverksformer, utveckla processer och system så att vi får en långsiktig, kontinuerlig, kvalitativ kunskapsförsörjning och ett livslångt lärande i arbetslivet. Vi behöver även hitta smarta lösningar för att kompetensutveckla inom avancerade tekniska områden samtidigt som jobbet fortsätter, säger Katarina Borcic. Hon menar också att det behövs fler alternativa vägar för individer att skaffa ny kompetens, eftersom behovet att lära mer och lära nytt under arbetslivet blir allt mer påtagligt. För att lösa detta behövs samhällets stöd. Positivt är att skolor, universitet och myndigheter nu visar ett stort intresse för samarbete och utbyte.


– Många vill komma till oss för att bättre förstå den tekniska förändringen och hur den påverkar fordonsindustrin. Det är väldigt positivt och vi har en tacksam situation eftersom vi finns i Göteborg och kan samarbeta med några av Sveriges starkaste universitet och högskolor och med andra företag i fordonsindustrin och andra industrier, säger Camilla Antonsson. Till hösten startar även en utbildning för fordonstekniker i Volvos verkstäder, hos Volvos återförsäljare samt även för andra återförsäljare. Utbildningen drivs i samverkan med Göteborgs stad och ger kunskaper inom nätverk och elektrifiering, kunskaper som idag saknas i den traditionella utbildningen till fordonstekniker.


– Göteborgs stad har förstått att det här måste ske nu, vi kommer ha de här bilarna ute på marknaden och någon måste kunna ta hand om dem. Vi måste skapa en interimslösning tills det här ändras i kursplanerna, så att ämnena finns med. Så vi har lite olika spår; vi säkrar att befintlig personal får ny kompetens samtidigt som vi jobbar långsiktigt för att ändra i kursplanerna för framtida fordonstekniker. Det här är oerhört viktigt för att företag ska kunna vara kvar och verka i regionen. Investeringar i kompetensutveckling är också ett sätt att attrahera ny kompetens till företaget. Volvo Cars deltar i Tekniksprånget, som drivs av IVA, Ingenjörsvetenskapsakademin, för att öka intresset för ingenjörsyrket. De gör även satsningar för att öka intresset för teknik hos tjejer, erbjuder praktik för nyanlända och erbjuder gymnasieungdomar att bli Sommartekniker, genom att under några sommarveckor få testa olika uppdrag.


– För oss ger investeringar i kompetensutveckling konkurrenskraft. Lärande och utveckling är en del av företagets kultur. Vi investerar i våra anställda och det skapar värde för företaget. Samtidigt råder stor konkurrens om kompetenser på arbetsmarknaden och vi behöver börja tidigt med att skapa intresse för teknik och för vår verksamhet, säger Camilla Antonsson.

KompetensutvecklingKompetensförsörjning
Skriven avRedaktionen
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist