NYHET21 december 2017

Uthållighet ger resultat på Saab

De senaste tio åren har Saab haft stort fokus på att fler lönesättande chefer ska vara kvinnor. Och det har gett tydligt resultat – en fördubbling. Engagerade ledare, uthållighet och mod är främsta framgångsfaktorerna, enligt Marie Bellö Yngveson, chef för Saab Academy.

"Det gäller att vara enträgen i att utmana mönster och strukturer som inte bidra till ökad jämställdhet – att vara modig och att våga ifrågasätta", säger Marie Bellö Yngveson.Foto: Janerik Henriksson/TT

När försvars- och säkerhetsföretaget Saab år 2007 startade sin satsning på fler kvinnliga lönesättande chefer var andelen 14 procent och företaget såg ett stort behov av att ändra organisationens likformighet, berättar Marie Bellö Yngveson.

– Till syvende och sist handlar det om att vara konkurrenskraftig, och det blir vi genom att vara attraktiva för både kvinnor och män. Där såg vi att vi inte var tillräckligt vassa.

Målet var att 30 procent av alla lönesättande chefer skulle vara kvinnor år 2020 men när det var på väg att uppnås redan 2015 höjdes målet till en andel på 35 procent år 2025.

– Vi började på en låg nivå, men nu har vi höjt ribban! Utgångspunkten är att vi behöver befinna oss i teknologins framkant och det når vi bäst genom att ha olika synsätt.

En viktig faktor bakom framgången är att alla i koncernledningen har ett ansvar för att arbetet drivs framåt. Dessutom har ledningen inom respektive affärsområde utsett en ansvarig projektledare.

– Det mest kritiska för att lyckas är att ledningen har det på sin agenda och jobbar med det. Det gör det lättare att sprida det till alla de processer där jämställdhet kan mätas.

Arbetet sker på många fronter, förklarar hon. Mycket handlar om kulturella frågor och att se till att jämställdhet är en aspekt som finns med i alla sammanhang. Ett exempel är att kvinnliga förebilder lyfts fram internt, mentorer erbjuds kvinnor som blir chefer för att stötta dem i den nya rollen. Och när nya chefer tillsätts vill man att det finns en man och en kvinna som slutkandidater.

– Om man inte utmanas i sin rekrytering är det lätt att söka likasinnade för det är ett mänskligt beteende. Därför diskuterar vi hur de invanda mönstren och kulturerna kan brytas.

Marie Bellö Yngveson poängterar också att Saabs uthållighet i arbetet för fler kvinnliga chefer har varit helt avgörande.

– Det gäller att vara enträgen i att utmana mönster och strukturer som inte bidra till ökad jämställdhet – att vara modig och att våga ifrågasätta.

Att Saab har satt upp tydliga och tuffa mål har också haft stor betydelse, konstaterar hon. Och inte minst uppföljningen av dem.

– Vi mäter, följer upp, och mäter och mäter. Vi mäter andelen kvinnor i våra talangpooler när vi rekryterar internt och externt. Hur ser annonserna ut? Riktar de sig till både män och kvinnor?

Även externt försöker Saab att påverka sin omvärld genom att jobba mycket tillsammans med högskolor och universitet.

– Det är både vårt och samhällets dilemma hur vi ska få fler tjejer intresserade av tekniska ämnen och avmystifiera vad det innebär att vara ingenjör och vad man jobbar med.

Hon konstaterar att andelen kvinnliga chefer har fallit tillbaka till 25 procent globalt och 29 procent i Sverige. Det är framför allt nya förvärv, med en lägre andel kvinnliga chefer, som har spelat in.

– Eftersom vi är en samling av företag ser företagskulturen olika ut. Vissa har helt enkelt större utmaningar i att komma in och nå våra gemensamma mål.

Vinsten med satsningen är ett bättre arbetsklimat vilket i sin tur bidrar till att alla känner sig välkomna. Med fler kvinnliga förebilder internt i företaget vågar fler kvinnor satsa på ett chefsjobb, förklarar hon. Och i grupper med en kvinna som lönesättande chef kommer det ofta in fler kvinnor.

– Det blir en positiv spiral som gör att vi fortsätter att vara innovativa och hitta nya lösningar som svar på våra kunders utmaningar. Processen går snabbare nu, och det behövs med tanke på att vår omvärld ökar takten hela tiden.

Framöver kommer Saab att gå från ett starkt fokus på jämställdhet till att rikta in sig mer på mångfald i vidare bemärkelse, för att ytterligare öka graden av kreativitet och innovation.

– Hittills har det varit så hos oss att om vi sätter upp mål som vi följer upp så lyckas vi. Nu jobbar vi med att komma fram till hur vi kan jobba lika bra med mångfald som med jämställdhet. Eftersom vi har en metod som har fungerat bra vill vi förstås återanvända den.

Ett konkret dilemma är till exempel att det för många jobb inom försvarsindustrin krävs att medarbetaren är svensk medborgare.

– Tidigare har vi automatiskt skrivit i våra jobbannonser att svenskt medborgarskap måste gälla. Men krävs det egentligen för alla jobb? Det är sådant vi måste våga utmana, säger Marie Bellö Yngveson.

Tre tips för ökad jämställdhet

- Ledningen måste vara intresserad och ha ett engagemang.

- Sätt mål att gå emot. Konkretisera vad ni vill åstadkomma och jobba mot det.

- Var uthållig. Trägen vinner.

Omställning och yrkesväxlingJämställdhet och mångfaldKompetensförsörjningUtbildning
Skriven avKarin Myrén
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist