NYHET7 maj 2018

"Verklig jämställdhet kräver nytänkande"

Klassiska insatser räcker inte för att lyckas med jämställdhet fullt ut. Det krävs att företaget tänker innovativt i hur mål sätts, hur medarbetare involveras och vilka åtgärder som genomförs. Det visar professor Malin Lindbergs forskning.

Många har alltför snäv syn på vem kunden är", säger Malin Lindberg på Luleå tekniska universitet.

Engagemanget och insatserna kring jämställdhet har växt hos många företag de senaste åren. Det märks särskilt i mansdominerade branscher som ser att de behöver öka jämställdheten för att bredda rekryteringen. Det säger Malin Lindberg, som forskar om innovativa jämställdhetsinsatser i näringslivet vid Luleå tekniska universitet.

– De klarar helt enkelt inte kompetensförsörjningen enbart med den lilla grupp män som söker sig till dem.

Många av dessa företag ser det först och främst ur ett kvantitativt perspektiv – att de vill få in fler kvinnor. Men det gäller också att se till vilken bakgrund de kvinnor som kommer in har och vilken position de får, betonar hon.

– Till exempel har skogs- och gruvnäringen fått in fler kvinnor, men främst till administrativa funktioner. Då blir det ändå en intern könssegregering. Företag som vill komma längre måste ta till innovativa metoder.

Grundläggande klassiska åtgärder är att ta fram en mångfaldsplan och att utbilda personal och chefer, vilket ofta gör att företagets jämställdhet tar ett kliv framåt.

Men för att komma hela vägen, och få till en reellt förändrad könsfördelning kvantitativt och samtidigt en ny organisationskultur som värderar olika sorters personer och kompetenser, krävs ett mer innovativt tänkande, enligt Malin Lindberg. I sin forskning har hon tittat på hur företags jämställdhetsåtgärder är nytänkande, och vad som kan uppnås med nytänkande grepp.

Ett vanligt misstag är att inte tänka utanför boxen, konstaterar hon. Att bara göra de klassiska åtgärderna och tro att det räcker, och att vidta alltför begränsade åtgärder.

– Eftersom det är komplexa mönster man vill förändra räcker det inte att varje del i sig är innovativ utan även kombinationen av insatserna behöver vara det för att förändra mönstren på lång sikt.

Forskningen visar på olika sätt att arbeta innovativt med jämställdhet.

En del handlar om de mål som sätts. Här är det viktigt att inte bara sätta ett kvantitativt mål för andelen kvinnor på företaget. För att nå längre gäller det att vara mer nytänkande. ”Hur behöver vår affärsmodell, verksamhet, rekryteringsprocess se ut för att hela verksamheten ska vara jämställd?”.

En annan del handlar om vägen till målet. När jämställdhetsåtgärderna utvecklas bör exempelvis medarbetare och målgrupper involveras i processerna.

– Det gäller alltså att se till att åtgärderna i sig är innovativa.

Genom ett medvetet jämställdhetsperspektiv går det att skapa mer inkluderande produkter och tjänster och därmed öka sin konkurrenskraft på marknaden.

– Många har alltför snäv syn på vem kunden är, och potentiella kunder kan känna sig exkluderade av hur nuvarande produkter och tjänster är utformade och marknadsförs.

Det starkaste och vanligaste motivet till att jobba med jämställdhet är behovet av att rekrytera kompetens, och att upprätthålla nytänkande i organisationen är också en viktig faktor.

– Det handlar mycket om att vara en attraktiv arbetsgivare genom att rekrytera bredare och skapa en bra arbetsmiljö där medarbetare mår bra och kan nyttja sin kreativitet, säger Malin Lindberg.

Tre framgångstips:

- Kombinera traditionella och innovativa åtgärder. Vilken mix behövs för att åstadkomma förändringen ni är ute efter?

-Tänk nytt kring vad ni vill åstadkomma. Räcker det med att könsfördelningen är 50–50? Stanna inte vid enbart kvantitativa mål utan koppla dem till kärnverksamheten – till organisationskultur, arbetsmiljö och produktutveckling. Jämställdhet är inte bara en rekryteringsfråga.

-Ta hjälp av den kunskap som finns kring jämställdhet och mångfald både internt och externt – det är ett eget kompetensområde. Jobba med det på samma sätt som med andra utvecklingsområden, där det ofta är självklart att satsa på kompetensutveckling och att tillvarata expertis.

Omställning och yrkesväxlingJämställdhet och mångfaldKompetensförsörjning
Skriven avKarin Myrén
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist