NYHET21 februari 2018

Arbetsgivarna vann i domstol mot Hamnarbetarförbundet

APM Terminals hade rätt när de drog in de fackliga förmånerna för ordföranden i Hamn4an. Det konstaterar Arbetsdomstolen. Nu ska Hamnarbetarförbundet betala arbetsgivarnas rättegångskostnader på 618 000 kronor.

Förmånerna, som bland annat omfattade full lön för fackligt arbete, hade såväl APM Terminals som tidigare arbetsgivare betalat ut i många år. Detta trots att Hamnarbetarförbundet inte har kollektivavtal, skriver Arbetsmarknadsnytt.

– Det här är förmåner som enligt lag bara ska betalas till fackliga förtroendevalda i förbund som har kollektivavtal, säger Joakim Ärlund, vd på Sveriges Hamnar.

Dagens domstolsbeslut är en seger för den svenska modellen, menar Joakim Ärlund.

– Det är bra att Arbetsdomstolen bekräftar att Hamnarbetarförbundet inte både kan äta kakan och ha den kvar, säger han till Arbetsmarknadsnytt.

Läs mer på arbetsmarknadsnytt.se

KonfliktreglernaArbetsmarknadArbetsrätt