NYHET20 september 2017

Hamnkonflikten – 140 anställda får lämna APM Terminals

Strax före midsommar lade containerhamnsföretaget APM Terminals ett varsel som omfattade 160 medarbetare. Den 15 augusti stod det klart att företaget tvingas att säga upp 140 anställda.

Hamnkonflikten är en av orsakerna till att 140 medarbetare nu tvingas lämna Göteborgs hamn.Foto: ADAM IHSE / SCANPIX

Endast 70 av de medarbetare som nu sägs upp är emellertid heltidsanställda. Resterande är visstidsanställda vars kontrakt inte kommer att förnyas efter den 31 augusti 2017. Bolaget beklagade uppsägningarna i en artikel i Göteborgs-Posten:

– Det är beklagligt. Vi har haft en hög andel visstidsanställda under ett antal månader under det dryga året då det rådde övertidsblockad, säger Annika Hilmersson, kommunikationschef på APM Terminals.

Även om uppsägningarna har flera orsaker, är den långtgående och kostsamma konflikten mellan APM Terminals och Hamnarbetarförbundets avdelning i Göteborg avgörande för företagets beslut. Detta bekräftades av APM Terminals vd, Henrik Kristensen, i ett pressmeddelande från Sveriges Hamnar i samband med att varslet aviserades i slutet av juli:

– Det här är ett tufft men nödvändigt beslut. Vi befinner oss i en kritisk situation där punktmarkerade blockader och strejker har lamslagit vår verksamhet i över ett års tid och där vi har tappat flera av våra kunder. Nu måste vi återfå deras förtroende och anpassa vår verksamhet till nuvarande volym, sade Henrik Kristensen, vd på APM Terminals Gothenburg.

Den nuvarande konflikten mellan Hamnarbetarförbundet och APM Terminals har pågått i över ett års tid. Hamnarbetarförbundets avdelning fyra, den så kallade Hamn4an, har ställt många olika krav, bland annat på inflytande över arbetsledningen i hamnen. I konfliktvarslen har Hamn4an också krävt att få teckna kollektivavtal, trots att arbetsgivaren redan har tecknat kollektivavtal för hamn- och stuveriarbetarna med Svenska Transportarbetareförbundet.

Hamnarbetarförbundets avdelning har, trots erbjudande om hängavtal och upprepade försök att finna en lösning på konflikten, varslat om stridsåtgärder i Göteborgs hamn hela 14 gånger under 2016 och 2017. Under samma period varslade andra avdelningar inom Hamnarbetarförbundet om sympatiåtgärder i konflikten hela 18 gånger.
Så sent som den 14 juli 2017 begärde Medlingsinstitutets (MI) två medlare i konflikten om entledigande, då de inte såg någon möjlighet att träffa en överenskommelse mellan parterna. Medlarna hade då vid två tillfällen lagt fram förslag om avtal mellan parterna, förslag som arbetsgivarna tackat ja till, men som Hamnarbetarförbundets avdelning 4 tackat nej till.

KonfliktreglernaArbetsgivarfrågor
Skriven avRedaktionen