Konflikten i Göteborgs hamn kostade näringslivet 4,5 miljarder kronor under förra året. Det visar en ny rapport. Konflikten är ett hot mot hela infrastrukturen i Sverige, vad gäller import och export, konstaterar vice vd Peter Jeppsson.
Konsekvensen är att kapaciteten i Göteborgs hamn sjunker. Rederier tvingas lägga om sina rutter på grund av osäkra förhållanden i de svenska hamnarna. Notan för omdirigerade godsflöden uppgår till 1,5 miljarder kronor, enligt rapporten.
Försenade transporter innebär en merkostnad på tre miljarder kronor, kostnaden för längre transportsträckor, med tillhörande transporttider, landar på 60 miljoner kronor.
– Konflikten är ett hot mot hela infrastrukturen i Sverige, vad gäller import och export, konstaterar Svenskt Näringslivs vice vd Peter Jeppsson.
Eftersom Göteborgs hamn innan konflikten hade ungefär hälften av de svenska hamnarnas containerhantering har ett avbrott i hamnverksamheten stor inverkan på många företag. Både import och export störs.
Vissa företag har redan sagt att de inte kommer återgå till Göteborgs hamn även om osäkerheten i hamnen skulle försvinna, enligt rapporten.
– Det påverkar hela det svenska näringslivet och hela den svenska ekonomin. Och självklart påverkar det konsumenterna, eftersom den här konflikten innebär stora förseningar av varor som är på väg till butikerna i Sverige, säger Peter Jeppsson.