NYHET14 februari 2018

Statssekreteraren: ”Hamnarbetarna har förstått att vi menar allvar”

Statssekreterare Irene Wennemo är tydlig med att konflikten i Göteborgs hamn måste få ett slut. ”Det finns ju ingen annan än hamnarbetarna som tycker att den här situationen är lyckad”, sa hon vid ett seminarium.

Irene Wennemo konstaterar att hamnarbetarna är väldigt kreativa när de strejkar. "De är stolta över sin kreativitet", säger hon.Foto: Robin Haldert / TT

När Västsvenska Handelskammaren på tisdagen arrangerade ett seminarium om Göteborgs hamn sa statssekreteraren vid Arbetsmarknadsdepartementet, Irene Wennemo, att den svenska arbetsmarknaden i stort fungerar väl. Hon pekade på att det under 2017 års avtalsrörelse inte fanns en enda konfliktdag inom ramen för de normala avtalen. Däremot var det 15 konfliktdagar som grundade sig i konflikter med syndikalister och 150 dagar som var en vild strejk bland sopåkarna i Stockholm.

– Och sedan hade vi 2 400 dagar i hamnen. Mycket av det var en lockout, men hamnarbetarna är väldigt kreativa när de strejkar, så att de inte behöver betala ut så mycket strejkersättning. De är stolta över sin kreativitet, sa hon.

– Det fungerar bra på resten av arbetsmarknaden i stora drag. Men så har vi då det här utbrytarförbundet. Och det är på värsta tänkbara ställe i Sverige. Det finns inget ställe som kan skapa så mycket bekymmer och ha så stor konfliktyta, fortsatte Irene Wennemo om Hamnarbetarförbundets agerande i containerterminalen i Göteborgs hamn.

Samtidigt konstaterade att hon att det kan vara problematiskt att börja peta i reglerna på arbetsmarknaden.

– Vi vill ju inte att det som fungerar bra ska börja fungera dåligt, sa hon.

Hon förklarar att regeringen bara vill åtgärda det problem som har drabbat Göteborgs hamn, men inte ändra något annat som påverkar den svenska arbetsmarknadsmodellen negativt. Därför var det svårt att skriva utredningsdirektiven, förklarade hon.

– Utredaren jobbar på som bara den. Och mitt intryck är att hamnarbetarna är påverkade av de här. De för samtal på ett annat sätt och är inte lika sturska som de var tidigare.

Läs mer på arbetsmarknadsnytt.se

KonfliktreglernaArbetsmarknadArbetsrätt