NYHET30 januari 2018

Weihe: Dags att sluta hymla om Hamnarbetarförbundet

Det är dags att beskriva vad hamnkonflikten i Göteborg faktiskt handlar om, enligt Anders Weihe, vd för TEKO. Hamnarbetarförbundet har inga fackliga syften och vill inte teckna kollektivavtal utan vill alltid kunna gå i strejk i vilken fråga som helst, säger han till Arbetsmarknadsnytt.

Svenska textil- och modeföretag drabbas hårt av den långdragna hamnkonflikten i Göteborg. Att ytterligare en bransch drabbas av allvarliga konsekvenser är dock ingen nyhet, konstaterar Anders Weihe, vd för arbetsgivarorganisationen TEKO.

– Alla begriper vid det här laget att hamnkonflikten är samhällsekonomiskt besvärlig, och drabbar företag runt om hela Sverige, betonar han.

Det är dags att beskriva vad striden faktiskt handlar om, menar Anders Weihe.

– Det är dags att sluta hymla. Det är viktigt att media och allmänhet förstår att Hamnarbetarförbundet inte ens för de av staten utsedda medlarna lyckas förklara vad förbundet vill uppnå med de återkommande konflikterna. Det är hög tid att visa folk vad som döljer sig under deras mask, säger han.

Anders Weihe anser att Hamnarbetarförbundet har en politisk agenda som innebär att de är emot marknadsekonomi och anser sig ha rätten att styra över hamnens verksamhet. De har inga fackliga syften och vill inte teckna kollektivavtal utan vill alltid kunna gå i strejk i vilken fråga som helst, menar han.

– De vill aldrig någonsin acceptera fredsplikt, säger han och belyser vikten av att lagstiftning kommer på plats.

Hamn4ans ordförande Peter Annerback håller inte med.

– Nej, den grejen har man gömt sig bakom länge, säger han.

Anders Weihe anser att det är dags att stå upp för den svenska modellen.
– Det är dags för LO och regeringen att i handling försvara den svenska modellen, och inte bara vid högtidstalen, säger han.

Läs hela artikeln på Arbetsmarknadsnytt.se

KonfliktreglernaArbetsmarknad