NYHET17 december 2019

Så ökar förståelsen för den nya lönen

AFA Försäkring inför ett nytt samtal i löneprocessen där medarbetaren får uttrycka sina förväntningar inför lönesamtalet för chefen. ”Vi undviker missförstånd när chef och medarbetare är på samma våglängd”, säger Jens Danielsson, ansvarig för lönebildning och förmåner.

"Är medarbetarna med på tåget känner cheferna sig tryggare i processen. Får vi ihop de två pusselbitarna kan det bli väldigt bra." Det säger Jens Danielsson.

Lönearbetet på AFA Försäkring har två huvudsakliga mål. Att de 650 medarbetarna ska känna sig delaktiga i löneprocessen och förstå sin lön, och att cheferna känner sig trygga och bekväma i sin lönesättning.

– Vid lönerevisionen ska det vara tydligt för alla medarbetare vilka kriterier de har blivit bedömda efter och vad var och en kan göra för att påverka sin lön framåt, säger Jens Danielsson, ansvarig för lönebildning och förmåner på företaget.

På AFA Försäkring har chef och medarbetare två utvecklingssamtal per år och ett lönesamtal. Inför lönesamtalet gäller det att ha knutit ihop det som har pågått under hela året. Medarbetarna ska veta att det inte är något som görs på målsnöret utan att de med hjälp av uppföljningar under hela året kan påverka sin lön. När chef och medarbetare har månadsavstämningar om arbetet är det viktigt att samtidigt göra kopplingar till mål och måluppfyllelse, konstaterar han.

– Det ska kännas att avstämningsmöten, utvecklingssamtal och lönesamtal hänger ihop i en och samma process, vilket är en utmaning. Många chefer ser dem som helt olika typer av samtal.

När det är dags för lönesamtal ska det ha funnits en röd tråd under hela året så att medarbetaren vet vad han eller hon blir bedömd på.

– Det är viktigt att löneprocessen pågår hela tiden för när lönen sätts är det prestationen de senaste 12 månaderna som ska vägas in.

AFA Försäkring planerar nu att lägga in ytterligare ett steg i löneprocessen före lönesamtalet, i samband med utvecklingssamtalet – ett förväntansamtal.

– Då får medarbetaren möjlighet att uttrycka sina förväntningar inför lönesamtalet – som en brygga mellan utvecklingssamtal och lönesamtal.

På AFA Försäkring kan en medarbetare som är missnöjd med sitt lönesamtal begära en så kallat förstärkt lönedialog för att få ökad förståelse för den nya lönen. Diskussionerna brukar visa att det bottnar i att chef och medarbetare har olika målbilder, förklarar Jens Danielsson.

– Chefen får med sig medarbetarens syn på sin prestation och förväntningar på lönen in i lönesamtalet och vi undviker missförstånd när chef och medarbetare är på samma våglängd.

AFA Försäkring hoppas att en dialog kring förväntningarna ska skapa delaktighet och engagemang i ännu högre grad hos medarbetarna, samtidigt som det ställer högre krav på chefen att kunna motivera sin bedömning.

– Varje gång någon begär en förstärkt lönedialog är ett tecken på att vi kan bli bättre som arbetsgivare. Då har vi inte lyckats med vår lönerevisionsprocess.

För att lyckas med individuella löner är det viktigt att medarbetarna förstår processen och hur de blir bedömda, betonar han. Med en transparent löneprocess upplevs bedömningen som schysst.

– Den som förstår vilka faktorer som har lagts in i en bedömning kan ha lättare att ta till sig löneförslaget. Även den som kanske inte är nöjd kan ha förståelse för bedömningen.

Om medarbetare vet vad de kan göra för att påverka sin lön då blir det också lättare för chefen att använda lönen som ett styrmedel.

Många chefer upplever lönesamtalet som en tuff situation i stället för att känna att det är ett tillfälle att ge beröm och feedback. Medarbetare som förstår processen tar bättre till sig beröm och återkoppling och då blir det lättare för chefen att lyfta in det i lönesamtalet.

– Är medarbetarna med på tåget känner cheferna sig tryggare i processen. Får vi ihop de två pusselbitarna kan det bli väldigt bra. Då blir lönen ett enkelt och kraftfullt styrmedel för chefen, säger Jens Danielsson.

Tre tips

– Gör informationen till medarbetarna enkel och tillgänglig så att det lockar till läsning och gör processen förståelig.

– Ha en tydlig process för cheferna och uppmuntra till att ha en dialog med medarbetarna om realistiska förväntningar på lönerevisionen.

– Jobba nära facket och skapa en bra dialog. Facket bidrar till att skapa ökad förståelse för löneprocessen hos sina medlemmar.

LönebildningLönesättningIndividuella löner
Skriven avKarin Myrén
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist