NYHET2 juli 2014

Problem med matchningen på arbetsmarknaden

Under ett seminarium diskuterades utmaningar och tänkbara åtgärder för att förbättra matchningen på arbetsmarknaden. Enligt docent Andreas Bergh, vid Institutet för näringslivsforskning, handlar det om hur mycket det lönar sig att ta ett jobb. "Den benägenheten är betydligt större idag än för några år sedan."

Anna-Lena Bohm, vd på Uniguide, gillar inte snacket om låg- och högkvalificerade jobb.
Foto: SÖREN ANDERSSON

Matchningen på arbetsmarknaden fortsätter att vara en het fråga under supervalåret. Samtidigt som 400 000 är arbetslösa finns det över 70 000 lediga jobb att söka hos Arbetsförmedlingen. Dessutom har vartannat företag i rekryteringsbehov svårt att hitta personer med den kompetens företaget efterfrågar. Med anledning av det bjöd Svenskt Näringsliv in till ett seminarium i Almedalen med forskare, företag och politiker. För hur ska matchningen egentligen förbättras?

Andreas Bergh, docent i nationalekonomi och verksam vid Institutet för näringslivsforskning, betonade en rad anledningar till dagens situation.

– Det handlar mycket om hur mycket det lönar sig att ta ett jobb. Den benägenheten är betydligt större idag än för några år sedan och vi vet egentligen inte om arbetslinjen har funkat. Det vi kan konstatera är att Sverige har klarat den här krisen bättre än vad vi brukar klara kriser.

– Samtidigt visar forskningen att en lyckad modell är hyfsat hög a-kassa under kort tid, men idag är a-kassan låg och tiden lång, sa han.

Grundutbildning och möjligheter till fortbildning är viktiga faktorer, betonade Bergh, utöver det som kan te sig som självklart.

– Det måste uppstå nya jobb när gamla försvinner. Det gör det också, men inte i tillräcklig utsträckning. Ofta har effektiviseringar resulterat i att investeringar har skett utomlands, men inte här, sa Andreas Bergh, och menade att på en fungerande marknad ska det inte behövas en statlig myndighet som Arbetsförmedlingen för att matcha jobben.

Ett av de företag som upplevt problematiken kring matchning är Uniguide. Kundserviceföretaget har idag närmare 70 anställda, i åldrarna 20 till 74 år. Nya typer av företag innebär en ny verklighet.

– Först och främst måste vi sluta prata om låg- och högkvalificerade jobb, det handlar om jobb. Jag gillar inte det där snacket. Det är lika svårt att matcha till båda, sa Anna-Lena Bohm, vd på Uniguide.

Företaget har tidigare haft svårt med matchningen och tvingats tacka nej till projekt och inte kunnat växa på det sätt som de önskat. En verklighet som tvingade Uniguide att tänka utanför ramarna, en satsning som gett resultat för ett företag med små marginaler.

– Vi tittar på personlighet, inte betyg. Dessutom märkte vi att många unga tjejer undvek att söka ett jobb om de upplevde att de inte hade alla kvalifikationer. Därför har vi tagit bort specificerade regler och på så sätt hittat guldkornen. Vi har blivit mer träffsäkra i vår rekrytering, Vår rekryteringstid har gått från fyra veckor till en vecka, sa Anna-Lena Bohm.

Kan politiken då förbättra matchningen? Ja, om man får tror Ylva Johansson (S) och Tomas Tobé (M).

– Jag är övertygad om att matchningsproblematiken kommer att öka. Omställningen går fort med nya marknader och ny teknik. Arbetsförmedlingens prioritering måste vara att lediga jobb omsätts. Där finns ett strukturfel idag.

– Det är viktigt att Arbetsförmedlingen jobbar med riktigt bra leverantörer. Det är ingen mänsklig rättighet att vara leverantör till Arbetsförmedlingen, sa Ylva Johansson.

Tomas Tobé lyfte fram en rad åtgärder för att möta matchningsproblematiken.

– Utbildningen måste vara mer anpassad efter arbetsmarknaden med mer praktik på alla program och med större bredd. Åtgärder som att minska RUT-avdraget och höja arbetsgivaravgiften drabbar unga och utrikes födda. Avslutningsvis är det viktigt att Sverige är ett land som är öppet för arbetskraftsinvandring, sa han.

Arbetsförmedlingen
Skriven avJakob Stenberg
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist