NYHET21 december 2017

Svenska företag bra på hållbar utveckling

Svenska företag ligger långt fram när det gäller hållbar utveckling. Rättesnöre är FN:s 17 globala mål, resultatet är nya spännande affärer. Det framkom när ett pärlband av företagsrepresentanter talade på temat inför en begeistrad publik i Näringslivets Hus.

I december 2015 i Paris lovade världsledare att hålla den globala uppvärmningen under två grader Celsius och därmed avvärja katastrofala klimatförändringar. Samma år antogs också FN:s 17 hållbarhetsmål i FN:s Generalförsamling, som knyter samman miljö, sociala aspekter och ekonomi.

Lyckligtvis har svenska företag insett betydelsen av hållbar utveckling och kunskapen är utbredd. Flera undersökningar visar att företag världen över, bara på några år, har gått från att se hållbarhet som något perifiert till en central affärsmöjlighet.

Just hållbarhet var temat på ett seminarium i Näringslivets Hus i julveckan som arrangerades av Svenskt Näringsliv och ICC. Där konstaterades att ett väl fungerande näringsliv är a och o för en hållbar utveckling. Bland annat som leverantör av nya tekniska lösningar och tjänster som hanterar utmaningar kring klimat och resursförbrukning, men också som ekonomisk motor och möjliggörare av social integration.

Svenskt Näringslivs vd Carola Lemne lyfte fram att svenska företag ligger bra till. De visar att det går att sänka utsläppen, ha en hållbar utveckling och hög tillväxt.

– Numera diskuterar jag hållbarhet vid varje företagsbesök, sade hon.

Sverige ligger långt fram på området. Tillsammans med Norge, Danmark, Finland och Schweiz är vi de länder som har bäst förutsättningar att leverera resultat, så att FN:s 17 hållbarhetsmål, Agenda 2030, kan uppnås, enligt en OECD-analys. Utvecklingsmålen täcker in ett brett spektrum av frågor, som kräver att länder agerar såväl nationellt som globalt för att nå resultat.

Många företag har de globala FN-målen som riktmärke i verksamheten. Gemensamt är att de brinner för att skapa affärer som använder jordens resurser på ett sunt sätt och bidrar till en hållbar livsstil. Allt fler fokuserar på att använda hållbarhet som en del av affärsmodellen.

På seminariet berättade en lång rad näringslivsföreträdare om arbetet med att anpassa sig till en ny verklighet. Det rådde enighet om att hållbarhetsarbete leder till nya, spännande samarbeten mellan företag.

Industrivärdens vd Helena Stjernholm berättade att hon inte fick några frågor om hållbarhet överhuvudtaget för 20 år sedan. Idag går det inte att göra affärer utan att ha en strategi som innehåller hållbarhet, konstaterade hon.

Men för att en kapitalförvaltare som Industrivärlden lättare ska kunna stötta sina företag, så uppmanade hon politiker att skapa en stabil plattform att stå på, införa tydliga regler, ingå breda politiska uppgörelser och att snabba på olika processer, som exempelvis miljötillstånd, där företag annars riskerar att fastna.

– Samtidigt måste ägaren vara påläst, ha en strategi och skaffa sig en tydlig bild av läget. Vi måste vara uppdaterade för att svara på frågor från våra företag, sade hon.

Lena Hök, senior vice president hos Skanska, slog fast att företaget har ett stort fokus på energisnåla och gröna lösningar, men också socialt inkluderande bostadsområden.

– Det gäller att lyfta blicken, se helheten. Vi bygger ett nytt samhälle.

Även produktionen på Scania och Sandvik genomsyras av hållbar utveckling.

– Det löser problem och leder till framsteg, sade Åsa Pettersson, hållbarhetschef på lastbilsjätten.

Kollegan på industrikonglomeratet Sandvik, Christina Båge Friborg, konstaterade att många av koncernens företag arbetar mot FN:s globala mål.

– Ökad samverkan mellan företag är en viktig del av arbetet.

Restaurangkedjan McDonald´s har tydliga mål för sitt arbete med ett hållbart samhälle.

– Leverantörer kräver bland annat hållbara transporter och förpackningar. Vi arbetar också med att skapa möjligheter för individer. Nyanlända får sitt första arbete i våra restauranger, sade Henrik Nerell, hållbarhetschef.

Coops Louise König, chef hållbar utveckling, breddade perspektivet.

– För oss handlar det också om etik och moral, sade hon.

Näringsminister Mikael Damberg skänkte politisk strålglans åt mötet i Industrisalen. Han uttryckte besvikelse och en oro över att väldigt mycket har gått fel på kort tid på den globala arenan. I nästa andetag slog han fast att världen kommer att ställa om till ett hållbart samhälle.

– Sverige och svenska företag är en viktig del av lösningen. Bland annat är regeringens industristrategi integrerad med FN:s hållbarhetsmål, sade han.

FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling

Mål 1 Ingen fattigdom

Mål 2 Ingen hunger

Mål 3 Hälsa och välbefinnande

Mål 4 God utbildning för alla

Mål 5 Jämställdhet

Mål 6 Rent vatten och sanitet

Mål 7 Hållbar energi för alla

Mål 8 Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt

Mål 9 Hållbar industri, innovationer och infrastruktur

Mål 10 Minskad ojämlikhet

Mål 11 Hållbara städer och samhällen

Mål 12 Hållbar konsumtion och produktion

Mål 13 Bekämpa klimatförändringen

Mål 14 Hav och marina resurser

Mål 15 Ekosystem och biologisk mångfald

Mål 16 Fredliga och inkluderande samhällen

Mål 17 Genomförande och globalt partnerskap

Miljö och hållbar tillväxt
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist