Bättre resultat när utbildning upphandlas som funktion

NYHET Publicerad

UPPHANDLING Utbildningsföretaget Lexicon vill se fler funktionsupphandlingar. ”Med ett funktionstänk i upphandlingen har leverantören större möjlighet att leverera det som beställaren efterfrågar och åstadkomma ett bättre resultat”, säger Stefan Kihlgård, verksamhetsansvarig för Lexicon i Örebro.

Företaget Lexicon levererar utbildningar till privata verksamheter och offentlig sektor. Företaget upplever en stor skillnad mellan privata och offentliga kunders benägenhet att genomföra funktionsupphandlingar och önskar att fler offentliga aktörer skulle upphandla funktioner.

Vid funktionsupphandlingar utgår leverantören från kundens behov och det är leverantörens ansvar att presentera en lösning som uppnår kundens utmaning och skapar resultat. I ”vanliga” upphandlingar, där kunden ger exakta beskrivningar av vad den vill köpa, är det upphandlarens ansvar att se till att specifikationerna är så noggrant och tydligt formulerade att leverantörerna kan lämna anbud som ska uppfylla det efterfrågade resultatet. Många leverantörer vittnar om att resultatet blir bättre vid funktionsupphandlingar.

– Generellt sett är det vanligare att de privata företagen ställer funktionskrav i sina upphandlingar. Det kan exempelvis vara att de vill att deras personal ska bli mindre stressad eller uppleva IT-systemen som mindre betungande. Vårt uppdrag är ofta att ge mer kunskap till personalen så att de får mod att använda fler funktioner i systemen, funktioner som underlättar deras dagliga arbete, säger Stefan Kihlgård, verksamhetsansvarig för Lexicon i Örebro.

Efterfrågar mer dialog
De offentliga kunderna väljer ofta att själva formulera kraven i upphandlingarna istället för att prata med leverantörerna i branschen och få hjälp att anpassa utbildningarna efter kundens specifika behov.

– Vid offentliga upphandlingar är det vanligt att upphandlarna sätter sig själva i en specialistroll där de formulerar kraven utan att ta hjälp av oss som dagligen arbetar med utbildningar. Det har även hänt att de kopierat texter från vår och andra utbildningsföretags hemsidor och sedan klistrat in texterna i förfrågningsunderlagen för att beskriva vad utbildningarna ska innehålla. Det är inte optimalt, säger Stefan Kihlgård, verksamhetsansvarig för Lexicon i Örebro.

De privata kunderna upphandlar ofta en behovsanalys där två eller fler leverantörer får träffa kunden och sedan ge förslag på utbildningsupplägg som de tycker bäst levererar den effekt och det resultat som kunden är ute efter. Kunden brukar därefter välja ett av uppläggen och sedan låta flera företag lämna anbud som baseras på det utvalda upplägget.

– Vi skulle önska att fler offentliga kunder tog hjälp av kompetensen och erfarenheten som finns i branschen när de arbetar med sina upphandlingar. Det skulle ge mer kvalitativa utbildningar, bättre resultat och mer valuta för pengarna, säger Stefan Kihlgård, verksamhetsansvarig för Lexicon i Örebro.

Utbildar åt Arbetsförmedlingen
Men det finns positiva exempel på funktionsupphandlingar från offentliga sektor. Stefan Kihlgård berättar om en upphandling med funktionskrav som genomförts av Arbetsförmedlingen. Myndigheten upphandlade två IT-utbildningar med kravet att personerna som gick utbildningarna skulle bli anställningsbara. Tack vare att upphandlingen byggde på funktion och gav leverantörerna frihet att själva utforma utbildningarna och upplägget så valde Lexicon att lämna anbud. De hade inte lämnat anbud om det hade varit en ”vanlig” upphandling, eftersom då hade anbuden endast utvärderats efter pris.

Lexicon är ett av företagen som vann upphandlingen. I den första utbildningskullen som företaget tog emot avslutade 13 personer utbildningen varav 12 stycken blev anställningsbara.

– Arbetsförmedlingens upphandling visar tydligt fördelarna med funktionsupphandlingar och vad som kan uppnås när upphandlarna låter aktörerna i branschen vara experter och utforma utbildningarna. Vi önskar att fler upphandlare ser fördelarna med funktionsupphandlingar och börjar upphandla funktioner istället för fasta lösningar, säger Stefan Kihlgård, verksamhetsansvarig för Lexicon i Örebro.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Rekordet för att få ett bygglov – en timme

FÖRETAGSKLIMAT Vårgårda är den kommun i landet som fått högst betyg i det sammanfattande omdömet i årets företagarenkät om lokalt företagande. "Vi har en inställning från kommunens sida att saker går att lösa", säger kommunstyrelsens ordförande Bengt Hilmersson (C).
NYHET Publicerad:

Här finns bäst förutsättningar för företagen

FÖRETAGSKLIMAT Företagsklimatet i landets kommuner har aldrig varit så bra som nu. Samtidigt är skillnaderna stora mellan topp och botten visar årets företagarenkät. ”Fler kommuner presterar bättre, färre fastnar i botten”, konstaterar Christer Östlund, ansvarig för kommunrelationer.
NYHET Publicerad:

Här betalar företagarna livsmedelsfakturan utan att klaga

FÖRETAGSKLIMAT Surahammar sticker ut i positiv bemärkelse när det gäller myndighetsutövningen. Kommunen har bland annat infört en modell med efterhandsdebitering för sina livsmedelskontroller. "Inte en enda företagare har ifrågasatt varför de har fått en faktura", säger Minal Mistry, ansvarig för miljötillsyn.
NYHET Publicerad:

Krögare optimistiska till ny e-tjänst – mindre krångel utlovas

FÖRETAGSKLIMAT Det ska vara lika enkelt att söka serveringstillstånd i hela Blekinge, och hela processen ska kunna skötas digitalt. Det är tanken bakom e-tjänsten Serverat, som nu rullas ut i Blekinges fem kommuner. Länet  ska nu erbjuda en helt digital process. "Denna typ av kontakt med myndigheter uppskattar jag som företagare på grund av de tydliga stegen som i sin tur är tidsbesparande", säger David Berg, vd på restaurang Havsviken i Karlskrona.
NYHET Publicerad:

Engagerade företag gjorde Strömstads strategiarbete framgångsrikt

FÖRETAGSKLIMAT 2016 började Strömstad ta fram en ny näringslivsstrategi. Två år senare fick kommunen utmärkelsen ”Årets klättrare” i Svenskt Näringslivs ranking av det lokala företagsklimatet.
NYHET Publicerad:

Mod och nyfikenhet lyfter företagsklimatet

FÖRETAGSKLIMAT "Mod, nyfikenhet och vilket perspektiv vi väljer är avgörande faktorer i arbetet med att förbättra företagsklimatet. Här gäller det att lära av varandra, att lära av de bästa", säger Christer Östlund, ansvarig för Svenskt Näringslivs kommunrelationer, på inspirationsdagen på Arlanda för 150 politiker och tjänstemän från kommuner runt om i Sverige.
NYHET Publicerad:

Gotland sätter fokus på företagsklimatet

FÖRETAGSKLIMAT Gotland har länge suttit fast i bottenskiktet i Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet. Vid den senaste mätningen blev det placering 253 bland landets 290 kommuner. Ungefär i detta härad har Gotland befunnit sig under en lång rad år.
NYHET Publicerad:

E-faktura har börjat gälla

UPPHANDLING E-faktura gäller vid alla upphandlingar från första april. Såväl leverantörer till offentlig sektor som kommuner, landsting och regioner måste anpassa sig till den nya lagen.
NYHET Publicerad:

Upphandlare bryr sig inte om offentlighetsprincipen

KOMMENTAR Leverantörer nekas att ta del av andra anbud och text maskeras. Det är exempel på hur myndigheter sekretessbelägger en allmän handling. "Ett otyg", skriver juristerna Ellen Hausel Heldahl och Birgitta Laurent, och uppmanar drabbade företag att JO-anmäla myndigheten.
NYHET Publicerad:

Lågt betyg på företagsklimatet fick Svedala att agera

FÖRETAGSKLIMAT På sju år har Svedala sjunkit från plats 63 till 189 på Svenskt Näringslivs ranking av det lokala företagsklimatet. De negativa mätningarna har fått kommunen att reagera, bland annat genom att starta upp ett näringslivsråd och utbilda kommunrepresentanter i bättre bemötande. ”Vi har alla ett gemensamt ansvar för att se till så företagsklimatet förbättras”, säger Thomas Carlsson, näringslivs- och turismutvecklare i Svedala kommun.
NYHET Publicerad:

Förenklingar och dialog ska lyfta Dalarnas näringsliv

UPPHANDLING Genom att arbeta strategiskt med upphandlingsfrågor kan kommuner både förbättra det lokala företagsklimatet och få större nytta för skattemedlen. Det har man insett i Dalarna och nu börjar Upphandlingscenters arbete märkas hos företagen.
NYHET Publicerad:

Företagsamheten växer snabbast i Jokkmokk

FÖRETAGSKLIMAT Jokkmokk kan stoltsera med Sveriges snabbast växande företagsamhet. Dessutom har kommunen landets sjunde högsta nyföretagsamhet och den tolfte högsta överlevandegraden. "Kommunens uppgift är att möjliggöra, inte att vara ett hinder", säger Stefan Andersson, tillväxtchef i Jokkmokks kommun.
NYHET Publicerad:

Nyföretagsamheten på rekordlåg nivå

FÖRETAGSKLIMAT Samtidigt som Sverige behöver fler och växande företag för att säkra tillväxt och välstånd sjunker andelen personer som väljer att starta företag. "Det är anmärkningsvärt och oroväckande. Nyföretagsamheten för kvinnor är särskilt bekymmersam eftersom den fortsätter att sjunka från en redan låg nivå", säger projektledare Jakob Steinstö.
NYHET Publicerad:

Företagen gillar när han drar i kommuntyglarna

FÖRETAGSKLIMAT Han är kommunalrådet som var med om att varsla 55 anställda, avvecklade näringslivskontoret och uppmanar företagare att ringa till honom. Möt Hans Unander (S) som leder Malung/Sälen, kommunen som har byggboom och attraherar flera livskraftiga företag.
NYHET Publicerad:

Handfasta råd till kommunpolitiker

FÖRETAGSKLIMAT Alla kommuner vill ha ett bra företagsklimat. Svårigheten är att veta vad man ska göra. Svenskt Näringsliv publicerar därför en serie guider riktade till kommunala politiker och chefer.
NYHET Publicerad:

"Det handlar om att använda vanligt bondförnuft"

GISLAVEDS FÖRETAGSRESA I två och ett halvt år har Gislaveds kommun arbetat aktivt för att stärka servicenivån i myndighetsutövningen. Resultatet har inte låtit vänta på sig. Företagen uppskattar den nya inställningen och grannkommunen Tranemo har inlett ett samarbete med Gislaved över länsgränsen.
NYHET Publicerad:

Så blev Nordmaling topp tio

FEM FRAMGÅNGSFAKTORER Från botten till toppen på drygt fyra år. Madelaine Jakobsson, kommunstyrelsens ordförande, redogör för faktorerna bakom Nordmalings förbättrade företagsklimat. 
NYHET Publicerad:

Kundfokus gav kortare bygglovstider i Eslöv

MYNDIGHETSUTÖVNING År 2014 tog det i genomsnitt fyra månader att få svar på sitt bygglov i Eslöv. Nu har handläggningstiden sjunkit till 5,7 veckor, även om företagsärenden i snitt tar längre tid, 6,9 veckor. "Även om vi tillämpar myndighetsutövning är företagen våra kunder som vi måste värna om", säger Lars Persson, näringslivschef i Eslövs kommun.
NYHET Publicerad:

SFI med hjälp av ny teknik

UPPHANDLINGSREGLER Ett modernt och effektivt sätt att lära sig svenska genom en blandning av lärarledda lektioner och digitala verktyg. Det erbjuder Swedish for Professionals till företag med utländska medarbetare. Nu siktar man på att även kunna bli upphandlade i SFI-sammanhang.
NYHET Publicerad:

Trubbigt biträdesavtal riskerar ge färre anbud

OFFENTLIG UPPHANDLING Sveriges kommuner och landsting, SKL, har tillsammans med SKL Kommentus och Inera arbetat fram en mall för ett personuppgiftsbiträdesavtal som ska kunna användas vid offentlig upphandling. ”Vi är kritiska till att en och samma mall, som kommer att uppfattas som bindande, ska användas i alla olika typer av avtal. Risken är stor att företag då väljer att avstå från att delta i offentlig upphandling med en sämre konkurrens som följd”, skriver juristerna Birgitta Laurent och Carolina Brånby