Bättre resultat när utbildning upphandlas som funktion

NYHET Publicerad

UPPHANDLING Utbildningsföretaget Lexicon vill se fler funktionsupphandlingar. ”Med ett funktionstänk i upphandlingen har leverantören större möjlighet att leverera det som beställaren efterfrågar och åstadkomma ett bättre resultat”, säger Stefan Kihlgård, verksamhetsansvarig för Lexicon i Örebro.

Företaget Lexicon levererar utbildningar till privata verksamheter och offentlig sektor. Företaget upplever en stor skillnad mellan privata och offentliga kunders benägenhet att genomföra funktionsupphandlingar och önskar att fler offentliga aktörer skulle upphandla funktioner.

Vid funktionsupphandlingar utgår leverantören från kundens behov och det är leverantörens ansvar att presentera en lösning som uppnår kundens utmaning och skapar resultat. I ”vanliga” upphandlingar, där kunden ger exakta beskrivningar av vad den vill köpa, är det upphandlarens ansvar att se till att specifikationerna är så noggrant och tydligt formulerade att leverantörerna kan lämna anbud som ska uppfylla det efterfrågade resultatet. Många leverantörer vittnar om att resultatet blir bättre vid funktionsupphandlingar.

– Generellt sett är det vanligare att de privata företagen ställer funktionskrav i sina upphandlingar. Det kan exempelvis vara att de vill att deras personal ska bli mindre stressad eller uppleva IT-systemen som mindre betungande. Vårt uppdrag är ofta att ge mer kunskap till personalen så att de får mod att använda fler funktioner i systemen, funktioner som underlättar deras dagliga arbete, säger Stefan Kihlgård, verksamhetsansvarig för Lexicon i Örebro.

Efterfrågar mer dialog
De offentliga kunderna väljer ofta att själva formulera kraven i upphandlingarna istället för att prata med leverantörerna i branschen och få hjälp att anpassa utbildningarna efter kundens specifika behov.

– Vid offentliga upphandlingar är det vanligt att upphandlarna sätter sig själva i en specialistroll där de formulerar kraven utan att ta hjälp av oss som dagligen arbetar med utbildningar. Det har även hänt att de kopierat texter från vår och andra utbildningsföretags hemsidor och sedan klistrat in texterna i förfrågningsunderlagen för att beskriva vad utbildningarna ska innehålla. Det är inte optimalt, säger Stefan Kihlgård, verksamhetsansvarig för Lexicon i Örebro.

De privata kunderna upphandlar ofta en behovsanalys där två eller fler leverantörer får träffa kunden och sedan ge förslag på utbildningsupplägg som de tycker bäst levererar den effekt och det resultat som kunden är ute efter. Kunden brukar därefter välja ett av uppläggen och sedan låta flera företag lämna anbud som baseras på det utvalda upplägget.

– Vi skulle önska att fler offentliga kunder tog hjälp av kompetensen och erfarenheten som finns i branschen när de arbetar med sina upphandlingar. Det skulle ge mer kvalitativa utbildningar, bättre resultat och mer valuta för pengarna, säger Stefan Kihlgård, verksamhetsansvarig för Lexicon i Örebro.

Utbildar åt Arbetsförmedlingen
Men det finns positiva exempel på funktionsupphandlingar från offentliga sektor. Stefan Kihlgård berättar om en upphandling med funktionskrav som genomförts av Arbetsförmedlingen. Myndigheten upphandlade två IT-utbildningar med kravet att personerna som gick utbildningarna skulle bli anställningsbara. Tack vare att upphandlingen byggde på funktion och gav leverantörerna frihet att själva utforma utbildningarna och upplägget så valde Lexicon att lämna anbud. De hade inte lämnat anbud om det hade varit en ”vanlig” upphandling, eftersom då hade anbuden endast utvärderats efter pris.

Lexicon är ett av företagen som vann upphandlingen. I den första utbildningskullen som företaget tog emot avslutade 13 personer utbildningen varav 12 stycken blev anställningsbara.

– Arbetsförmedlingens upphandling visar tydligt fördelarna med funktionsupphandlingar och vad som kan uppnås när upphandlarna låter aktörerna i branschen vara experter och utforma utbildningarna. Vi önskar att fler upphandlare ser fördelarna med funktionsupphandlingar och börjar upphandla funktioner istället för fasta lösningar, säger Stefan Kihlgård, verksamhetsansvarig för Lexicon i Örebro.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Så tydliga är kommunerna med sina mål om företagsklimatet

KARLÄGGNING Det ska vara enkelt för en företagare att se vilka mål kommunen satt upp för att förbättra företagsklimatet. Svenskt Näringslivs studentmedarbetare Emma Supponen har genomfört ett projekt där hon kartlagt hur tydliga kommunerna är med sina mål.
NYHET Publicerad:

Drag kring Kungsörs företagsklimat

NÄRINGSLIVSTRATEGI Kungsörs kommun har klättrat 89 steg på kommunrankingen de senaste två åren, med ett ordentligt kliv på 68 placeringar sedan i fjol. Det gör Kungsör till den sjunde bästa klättraren 2018. ”Vi har haft ett medvetet fokus”, säger kommundirektören Claes-Urban Boström.
NYHET Publicerad:

Skogsägare stämmer staten för utebliven ersättning

ÄGANDERÄTT Staten har slutat att ersätta skogsägare i fjällnära områden. Frågan ställs nu på sin spets i ett ärende i Mark- och miljödomstolen i Umeå.
NYHET Publicerad:

"Problemet att politiker inte förstår våra behov"

FÖRETAGARDAGEN Kompetensförsörjning, skatter och integration var några frågor i fokus när företagare, politiker och experter träffades under årets ”Företagardag” i Näringslivets Hus. Ett problem som lyftes var att politiker och företagare lever i olika världar.
NYHET Publicerad:

Debatt: Kompetens i klassrummen kräver nytänkande

DEBATT I dag, den 26 november, lanseras Svenskt Näringslivs rapport ”Handlingskraft kan lösa lärarkrisen” där sex skribenter har fått i uppdrag att tänka fritt kring möjliga vägar för att förbättra kompetensförsörjningen, skriver Johan Olsson, utbildningspolitisk expert och Karin Rebas, skolpolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Försämrat företagsklimat i Stockholm kräver nysatsning

BÄTTRE VILLKOR I senaste rankingen av företagsklimatet rasade Stockholm till en 123:e plats. Nu vill Stockholms nya blågröna styre skapa en ny näringslivstrategi. "Jag ser den nya strategin som en bra början på ett arbete där politiker och tjänstemän får förståelse för företagens behov", säger vd Jan Olof Jacke.
NYHET Publicerad:

Drop-in för företagare förenklar

FÖRETAGSKLIMAT Istället för att vänta på att företagarna hör av sig med frågor tar näringslivskontoret i Krokom initiativ till öppna möten. Satsningen "Näringslivskontoret med vänner" ger svar direkt på plats.
NYHET Publicerad:

"Syftet är att inspirera kommunerna"

INSPIRATIONSDAGARNA Sedan några år tillbaka bjuder Svenskt Näringsliv in alla Sveriges kommuner till inspirationsdagar för att prata om det lokala företagsklimatet. "Det som händer under dagarna ska ge nytta i hemmakommunen", säger Daniel Andersson, nationell projektledare för inspirationsdagarna.
NYHET Publicerad:

Linköping sätter fokus på företagandet

FÖRETAGSKLIMAT Ett bättre företagsklimat blir ett prioriterat område för det nya styret i Linköping. Den som ska leda arbetet har själv drivit företag sedan 2005. ”Jag har varit med och startat företag från grunden och upplevt allt man kan uppleva som företagare”, säger kommunstyrelsens nya ordförande Niklas Borg (M).
NYHET Publicerad:

För första gången når Falkenberg topp-tio

RANKINGEN År efter år har Falkenbergs kommun successivt klättrat uppåt på kommunrankingen. 2010 passerades topp-50-gränsen och i år hamnade kommunen för första gången i det absoluta toppskiktet med en tiondeplacering.
NYHET Publicerad:

Klättraren Piteå firar men jobbar för att bli bäst

RANKINGEN Näst störst kliv på kommunrankingen efter Strömstad gör Piteå. Med en klättring på 86 steg är stämningen i kommunen god. Men det här är bara början. "Nu har vi firat färdigt, vi ska smälta resultatet och börja jobba på att bli bäst i Norrbotten igen. Kan vi sedan hamna bland toppkommunerna i landet, så inte mig emot", säger Peter Palmqvist, näringslivschef i Piteå kommun.
NYHET Publicerad:

Kravet på rätt titel kostade sju miljoner extra

UPPHANDLING En bristande dialog mellan köpare och säljare skapar hinder vid offentliga upphandlingar. Det menade företrädare från näringslivet och offentlig sektor under ett seminarium. Byggföretagaren Carin Stoeckmann lyfte ett exempel där upphandlaren valde att betala sju miljoner extra för "rätt" titel på pappret.
NYHET Publicerad:

Snart är e-faktura ett krav vid upphandling

OFFENTLIGA AFFÄRER Efter första april nästa år, är det förbjudet att skicka pappersfakturor till kommuner, landsting och andra myndigheter. Då gäller e-faktura. "Den är miljövänlig, billig, tidsbesparande och ger effektivitetsvinster", summerar upphandlingsexpert Birgitta Laurent.
NYHET Publicerad:

Industriföretag träffar kvinnor med ledarambitioner

HALLÅ DÄR Madelen Porserud, som tillsammans med tre andra civilingenjörer grundat Female Leader Engineer. Vad går det ut på?
NYHET Publicerad:

Bra företagsklimat bakom valframgång

RANKING 2018 Centerpartiet gör ett historiskt val och sitter kvar vid makten i Nordmaling. Ett av huvudskälen till den politiska framgången är en långsiktig satsning på företagsklimatet.
NYHET Publicerad:

Höganäs gläds åt framgången – blickar framåt

RANKING 2018 Efter många år i toppen, men utanför prispallen, hittar vi i år Höganäs på tredjeplatsen i kommunrankingen. ”Det är ett jätteroligt kvitto på vårt arbete”, säger kommunstyrelsens ordförande Peter Schölander.
NYHET Publicerad:

Företagsklimatet 2018: ”Konkurrensen har hårdnat”

RANKING 2018 Solna toppar för elfte året i rad. Det visar rankinglistan över kommunernas företagsklimat som presenteras idag. ”Många kommuner jobbar intensivt med frågorna vilket är positivt. Samtidigt ser vi en del orosmoln när det gäller de större kommunerna”, säger Christer Östlund, ansvarig för kommunrelationer.
NYHET Publicerad:

Strömstad årets klättrare

RANKING 2018 Med en förbättring med 89 placeringar är Strömstad den kommun som klättrar mest i rankingen. Från att ha legat på plats 195 ligger kommunen nu på plats 106 och bakom framgången finns strategier och goda relationer med näringslivet.
NYHET Publicerad:

Fler insatser bör göras för att förbättra företagsklimat i Karlskrona

FÖRETAGSKLIMAT Trots insatser upplever företagen brister i företagsklimatet i Karlskrona. Bland annat behöver dialogen med kommunledningen stärkas och informationen om kommunens service förbättras.
NYHET Publicerad:

Digitaliseringen sätter Karlskrona på kartan

DIGITALISERINGEN I grunden handlar det om att åstadkomma bättre service för företag och privatpersoner. Så sammanfattar kommundirektören Carl-Martin Lanér Karlskronas digitaliseringsarbete.