NYHET24 oktober 2016

Dålig kunskap om nya upphandlingsregler

70 procent av medlemsföretagen har ingen kunskap om vad de nya upphandlingsreglerna innebär. De som konkurrerar om offentliga kontrakt anser att det är svårt att påverka kraven som ställs i upphandlingar, visar en undersökning bland medlemsföretagen.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Vid årsskiftet ställs tuffare villkor på de företag som konkurrerar om offentliga uppdrag. Oroväckande är att sju av tio företagare inte vet vad de omfattande regelförändringarna innebär, visar en undersökning bland medlemsföretagen.

Mot den bakgrunden, är det föga förvånande att så pass många som 85 procent av företagen inte heller känner till att myndigheter får möjlighet att kontrollera företagets lönespecifikationer framöver.

Nya, mer komplicerade upphandlingar bromsar också viljan att lämna anbud i framtiden. Mer än vartannat företag, 52 procent, är mycket eller ganska negativt till att göra offentliga affärer under sådana förutsättningar. Två procent är mycket positiva.

Många företag upplever att det är svårt att påverka kraven som ställs i upphandlingar. 60 procent får aldrig frågor om kvalitet och hur kommunikationen ska gå till mellan beställare och leverantör. Sju procent av de tillfrågade har fått komma med synpunkter vid ett tillfälle, 14 procent vid flera tillfällen.

Att upphandlande myndigheter är måttligt intresserade framgår tydligt av enkäten. Sju av tio näringsidkare upplever att de i viss omfattning får gehör för sina idéer och tankar, två av tio säger att de inte får någon reaktion överhuvudtaget.

– Förbättringspotentialen är stor. Det gäller att parterna förstår varandras roller. Då kan vi få till en win-win-situation. Men det krävs mer dialog för bättre affärer, säger upphandlingsexpert Birgitta Laurent.

Undersökningen siktar även in sig på det som haltar i upphandlingsprocessen.

Många företag klagar på bristfälliga förfrågningsunderlag, upphandlare som saknar kunskap om tjänsten eller produkten som de ska köpa. Vill det sig illa, så löser inte upphandlingen inte beställarens problem.

Bättre upphandlingar sänker kostnaderna för varor och tjänster med över 15 procent, anser över en femtedel av företagen. Något färre, 16 procent, uppskattar att kostnaderna kan sänkas med 10-15 procent och 13 procent av företagen räknar med besparingar på 5-10 procent tack vare effektivare upphandlingar.

– Siffrorna måste tas på stort allvar. Kostnadsbesparingar i mångmiljardklassen är mycket pengar, konstaterar, Birgitta Laurent.

Offentlig upphandlingUpphandling
Skriven avPeter Ceder
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist