NYHET5 oktober 2015

Fängelsetvätteri slår ut privata företag

Kriminalvårdens anstalt Skogome i Göteborg driver ett tvätteri som konkurrerar med privata utförare genom underpriser och aktiv kundrekrytering. Frågan har varit på tapeten i flera år, men ännu har inget hänt. "Det gör att jag inte kan utöka min verksamhet som jag vill", säger Tor-Björn Angin, vd på Vic Textiltvätt.

Svenskt Näringsliv och Tvätteriförbundet släppte tidigare i år en gemensam rapport som visar att Kriminalvårdens tvätterier konkurrerar på den privata marknaden. Man har analyserat åtta av de senaste upphandlingarna där den statligt drivna Skogomeanstalten medverkat, och upptäckt att Skogome haft 16 procent lägre priser än de privata företagen. Det beror på att kriminalvården erbjuder en lön på 13 kronor i timmen, enligt rapporten.

Tor-Björn Angin, vd på Vic Textiltvätt, är en av de företagare som snuvats på kunder av Skogome. Han är uppgiven.

– Det är klart att det är en nagel i ögat, speciellt eftersom det rör sig om så stora prisskillnader. Jag har flera kunder som har gått över till Skogome under våren på grund av priserna, säger han.

Och tålamodet tryter för flera medlemsföretag i Sveriges Tvätteriförbund, som vittnar om pressade priser, aktiv kundrekrytering och konkurrens på oschyssta villkor från Kriminalvården.

– Det är problematiskt när en statlig aktör bearbetar en annars väl fungerande marknad. Det tar bort konkurrensen på lika villkor, eftersom de har en möjlighet att pressa priserna vilket vi inte har, säger Daniel Kärrholt, förbundsdirektör på Tvätteriförbundet.

Bo Johansson, sektionen för arbete på Kriminalvårdens huvudkontor, hävdar bestämt att anstalten inte pressar några priser, eftersom den har en ganska låg andel accepterade offerter. Dessutom menar han att de agerar utifrån Avgiftsförordningen och Konkurrenslagen, vilka styr Kriminalvårdens verksamhet, och därför inte agerar felaktigt.

– Nej, vi pressar inga priser, det finns det inte belägg för. Det är ju business, vi är en aktör på marknaden precis som de, säger Bo Johansson.

Att Kriminalvården driver ett tvätteri överhuvudtaget beror på att man, enligt lag, har en plikt att erbjuda de intagna en meningsfull sysselsättning mellan 30 och 40 timmar i veckan. Det är en av många verksamheter.

– Naturligtvis stöttar vi att intagna ska få en meningsfull uppgift, men det blir ett problem när Kriminalvården konkurrerar ut privata utförare med priser de inte kan möta, säger Daniel Kärrholt.

På Skogome är man väl medveten om kritiken, men menar att inget fel görs eftersom ingen kritik har kommit från Justitiedepartementet eller Konkurrensverket.

– De här diskussionerna dök upp för första gången 2010, och de driver samma fråga hela tiden. Men vi har fått grönt ljus från de som rimligen kan tycka något om detta, säger Bo Johansson.

Tvätteriförbundet vill ändra i Kriminalvårdens regleringsbrev så att Skogome, och tvätteriet på anstalten Hall, inte kan konkurrera med privata aktörer.

– Det är en konkurrensfråga som måste upp på högsta nivå, det måste bli ett stopp på det här. Det är ett stort problem för mig och mina konkurrenter i området som kör med schyssta villkor, bra löner och rättvis konkurrens. Det här gör att jag inte kan utöka verksamheten som jag vill, säger Tor-Björn Angin.

Daniel Kärrholt håller med, och nu har flera politiker börjat lyssna på problematiken. I en interpellation i riksdagen i slutet av augusti, ställde Boriana Åberg (m), följande fråga till närings- och innovationsminister Mikael Damberg (s): ”Kommer ministern verka för att det genomförs en översyn av konkurrenslagen?” Nu hoppas Tvätteriförbundet med medlemmar att svaret blir ja.

Konkurrens från offentlig sektor/osund konkurrensKonkurrens