Konkurrens från offentlig sektor/osund konkurrens

När det offentliga konkurrerar med det privata näringslivet finns det risk för att konkurrensen snedvrids och det blir fråga om konkurrens på olika villkor. Förloraren i detta är på kort sikt naturligtvis den enskilde näringsidkaren eller företaget, men på lång sikt är det samhället och skattebetalarna som är de verkliga förlorarna eftersom en osund konkurrens underminerar ett välmående näringsliv och hämmar innovation och utveckling.

Läs mer

Offentlig verksamhet har alltid konkurrensfördelar gentemot privat sådan, då man har helt andra förutsättningar till finansiering och sammanblandning med annan verksamhet som till exempel myndighetsutövning. Inte sällan har offentlig verksamhet tillgång till existerande infrastruktur och kan nyttja samdriftsfördelar med annan kommunal verksamhet. Stora kommunala verksamheter har ofta högt förtroende hos allmänheten, vilket kan vara svårt att mäta sig med för en liten privat aktör.

En snedvridning av konkurrensen uppstår bland annat när kommuner och statliga myndigheter säljer såväl tjänster som produkter på den externa marknaden. I många fall är prissättningen inte marknadsmässig, då kommunal verksamhet ofta måste ta ut ett självkostnadsprincip där inte alltid samtliga kostnader räknas med. Priset blir då indirekt ett subventionerat pris som delvis bekostas av skattebetalarna, något som ingen privat aktör kan mäta sig med.

En särskild form av snedvridande konkurrens är när välfärdsföretag konkurrerar med offentliga utförare inom vård, skola och omsorg. I dessa sammanhang förekommer alltför ofta att de offentliga utförarna får underskottstäckning i efterhand, trots att ersättningen ska vara likvärdig för offentliga och privata utförare.

Den långsiktiga trenden var under lång tid att företag uppfattat att problem med konkurrens från det offentliga minskat. Problemet tycks dock ha ökat under senare år igen, och sammantaget är det fortfarande ett av de vanligaste problemen som våra medlemmar möter.

Sveriges kommuner har en viktig roll i att arbeta med frågan för att undvika konkurrensproblem och för att främja ett gott lokalt företagsklimat. Svenskt Näringsliv har tagit fram en guide för hur kommuner kan arbeta konstruktivt med frågan. Där rekommenderas kommuner bland annat att göra en genomlysning av all sin säljverksamhet för att analysera vad som är lagligt, men även vad som är lämpligt att bedriva ur ett konkurrensperspektiv. Kommuner bör ta fram en konkurrenspolicy för att arbeta strukturerat och långsiktigt med frågorna. Svenskt Näringsliv bidrar gärna med våra erfarenheter i dessa frågor.

Sedan nya regler införts i konkurrenslagen finns ett nytt verktyg att hindra skadlig konkurrens från det offentliga. Domstolarna har dock tillämpat reglerna på ett sätt som inte varit lagstiftarens avsikt, det har lett till att Konkurrensverket förlorat ärenden och nu inte prioriterar dessa ärenden lika högt. Reglerna om konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet behöver därför vässas för att ge Konkurrensverket möjlighet att effektivt beivra konkurrensbegränsande, icke-kompetensenlig offentlig säljverksamhet.

Kontaktpersoner

Senaste artiklarna