NYHET31 januari 2018

Landstinget vill ha monopol på ambulansflyg

Målsättningen är att konkurrera ut de privata ambulansflygföretagen. Det skriver det nya kommunalförbundet på sin hemsida. ”Varför ska Sverige som enda land i Europa sköta det i offentlig regi när det redan finns expertis?”, frågar sig ett av de privata flygföretagen.

Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg har höga ambitioner. Målet är att ansvara för alla sjuktransporter med ambulansflygplan i hela landet inom två år.

Det är två år sedan samtliga regioner och landsting i landet gick samman med ambitionen att starta en egen ambulansflygverksamhet. Målsättningen är att det nya företaget; Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg, ska vara igång inom två år och på sikt ta över alla ambulansflygningar som görs i Sverige. Det hymlar man inte om utan skriver på sin hemsida att: ”Från 2020 ska Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg ansvara för alla sjuktransporter med ambulansflygplan i Sverige.”

Bakom skapandet av den nya offentliga aktören finns inget missnöje med det nuvarande systemet med privata operatörer. Istället är det stordriftsfördelarna som hägrar: ”Beslutet att etablera en nationell organisation för ambulansflyg med flygplan innebär inte att man är missnöjda med nuvarande system. Däremot ser man en mera kostnadseffektiv lösning på en samhällsviktig verksamhet där man kan säkra hög kvalitet över lång tid.” Det skriver Andreas Eriksson, förbundsdirektör Svenskt Ambulansflyg i ett mailsvar sedan Svenskt Näringsliv upprepade gånger sökt honom.

– Hur vet man det? Jag har flera gånger bett om att få se de kalkyler som ska stödja det påståendet men inte fått dem. Jag tror att det enbart är en bedömning som man gör, säger Henrik Johansson, debattör med fokus på beredskapsfrågor och som följt den svenska ambulansverksamheten på marken och i luften i många år.

Inledningsvis fanns också intern kritik. Bland andra landstingen i Västerbotten och Skåne som själva skulle delta, protesterade och menade att ”landsting inte ska äga flygplan”. De två landstingen har dock sedan dess tagit tillbaka kritiken och ingår numera i den planerade flygverksamheten med baser i Umeå, Stockholm och Göteborg.

Starten av verksamheten blev inte heller särskilt lyckad. När Svenskt Ambulansflyg skulle upphandla sex flygplan och markserviceorganisation fick bara in ett anbud, ett anbud som dessutom inte uppfyllde kraven. Enligt Svenskt Näringslivs källor berodde det bland annat på att specifikationerna och kraven i upphandlingen var undermåliga och inte gick att uppfylla.

En andra upphandling gav över huvud taget inga anbud som uppfyllde kraven och inte förrän vid en tredje upphandlingen, denna gång mer specificerad och med fokus på sex flygplan med option på ytterligare fyra, blev det ett resultat. I början av november offentliggjordes att flygplanstillverkaren Pilatus i Schweiz vunnit ordern värd cirka 630 miljoner. De ska leverera sex PC-24, tvåmotoriga jetmaskiner med plats för två bårar och fem personer, främst medicinsk personal.

Men den upphandlingen har nu överprövats av Textron Aviation, ägaren till Cessna Aviation. De var från början med i upphandlingen men drog sig tillbaka när de ansåg att de inte uppfyllde den specifikation på flygplanen som krävdes. Textron menar nu att upphandlingen måste göras om eftersom Pilatus-maskinerna inte heller uppfyller specifikationen och dessutom bryter hela upphandlingen mot LOU, lagen om offentlig upphandling. Klagomålet från Textron behandlas just nu och det är oklart om upphandlingen måste göras om eller inte.

I Sverige domineras ambulansflygverksamheten av två företag, Babcock Scandinavian Air Ambulance och Hummingbird Aviation. Det har målats upp som ett problem inför starten av Svenskt Ambulansflyg.

– Ja, man har påstått att det finns en monopolliknande situation. Men vad är det man ska göra nu? Jo, skapa ett offentligt monopol, säger Henrik Johansson.

Från flyghåll ifrågasätter man även det faktum att hela den kommande flottan på upp till tio flygplan ska vara uteslutande jetmaskiner. Flygsträckorna vid sjuktransporter är ofta korta och med jettrafik blir det betydligt dyrare än med en turbopropmaskin.

– Varför ska Sverige som enda land i Europa sköta det i offentlig regi när det redan finns expertis på området, frågar sig Hanry Hansen, vd på Baccock Scandinavian AirAmbulance, som nyligen vann uppdraget att flyga alla ambulansflygtransporter i Norge. Det kan i sin tur innebära att Svenskt Ambulansflyg i framtiden kommer att ha ett nära kontakter med ett av de företag som man tvingar bort från Sverige: man räknar nämligen med att på sikt samarbeta med ambulansflyget i Norge.

Monica Nordwall Henriksson drev tidigare Norrlandsflyg som flög ambulanstransporter med helikopter. Idag är hon ledamot (M) av regionstyrelsen i Norrbotten och en av dem som, med sitt eget flygkunnande i botten, opponerat sig mot den planerade verksamheten. Det gäller framför allt bristen på konkreta flygerfarenheter, vilket hon menar märks i upphandlingen.

– Det är så mycket som saknas och som inte stämmer. Bara det faktum att allt underhåll av maskinerna ska göras hos Pilatus i Schweiz, vad ska inte det kosta? När jag ifrågasätter upplägget på konkreta punkter, får jag till slut svaret att det är ideologin som styr. Man vill helt enkelt inte ha privata flygföretag med i ambulansverksamheten, säger hon.

Konkurrens från offentlig sektor/osund konkurrensSamhällsekonomi
Skriven avAnders Carlsson