”Ytterst handlar kvalitet om lärarnas kompetens”
När Johan Sjölin för snart 25 år sedan startade Sveriges första fristående musikgymnasium, Rytmus, med två musikerkompisar blev det snabbt en succé. Nu han har tagit konceptet vidare och startat en grundskola med fokus på kompetenta ambitiösa lärare och bra arbetsformer.

– Vi var musiker som hade tröttnat på turnébussen när vi fyllde 30. Alla tre hade också kombinerat musikerjobbet med att undervisa i musik för barn och ungdomar på olika nivåer, säger Johan Sjölin.
När friskolereformen presenterades 1992 såg de direkt möjligheten att starta en gymnasieskola med musikinriktning.
– Sverige saknade vid den här tidpunkten en seriös utbildningsanordnare inom moderna musikgenrer. För klassisk musik fanns det många alternativ men inte för pop, rock och jazz.
Hösten 1993 startades Rytmus för ungdomar som ville lyckas i musikbranschen och skolan fick på kort tid många sökande. Äntligen kunde de redan på gymnasiet fokusera på musiklivet som hägrade.
I början debatterades friskolereformen flitigt och Johan Sjölin hamnade direkt i den mediala hetluften med sin då kontroversiella verksamhet.
– Vågorna gick höga och mediabevakningen av oss var stor. Det hade vi mycket glädje av och jag var nästan förvånad över att så många i maktposition i samhället stöttade oss.
Rytmus fortsatte att vara populär med ständigt lång kö till sina platser. Men för tio år sedan kände alla tre ägarna sig nöjda och sålde skolan till Academedia. Johan Sjölin var kvar ett tag som konsult och startade upp fyra nya skolor och därefter jobbade han som Sverigechef på Hyper Island.
Så småningom ville han tillbaka till musik och utbildning, och för två år sedan startade han Pops Academy i Stockholm med sin fru. Det är en grundskola årskurs 4–9 med 300 elever med sång, musik och dans på schemat varje dag. Ett slags Rytmus för yngre barn.
– Drivkraften är att se barn och ungdomar utvecklas med musik och andra kreativa ämnen. Och jag gillar balansgången mellan att göra det affärsmässigt och effektivt och att samtidigt få maximal kvalitet på det. Kvaliteten är det viktigaste.
Ytterst handlar kvalitet om lärarnas kompetens, och om hitta bra arbetsformer både i klassrummet och i organisationen, slår Johan Sjölin fast.
– Vi har lyckats knyta till oss en fantastisk lärarkår som är ambitiös och brinner för att arbeta med barn. Samtidigt ligger vi med örat mot rälsen hela tiden och tittar på den senaste forskningen och vad som karaktäriserar skolorna som ligger i topp.
Under hans 25 år i utbildningsvärlden har det politiska spelet ändrats ett antal gånger och det har blåst alla möjliga vindar.
– I början var det hysteriskt. Då var det antingen för eller emot valfrihet och friskolor. Det lade sig i slutet av 90-talet då det handlade mer om villkoren och vad som var rättvist. Sedan 2014 går vågorna höga igen med Jonas Sjöstedt i spetsen.
Svängningarna påverkar naturligtvis företagen. Han berättar att Rytmus i början av 2000-talet fick ett fax vid Lucia om att ersättningen skulle sänkas med och en halv miljon kronor två veckor senare.
– Vi fick kasta oss på handbromsen och varsla anställda, men sedan lyckades vi reda upp det med politikerna. Politiker som brinner för en fråga har sällan något konsekvenstänk. De kör på och upptäcker först i efterhand om några kommer i kläm.
Förutom att det är nervöst att leva under de villkoren, tar det energi och gör att fokus läggs på fel saker, påpekar han.
– I stället för att jobba med kvalitet i skolan får vi lägga en massa tid på att uppvakta politiker och försöka få dem att förstå vår verklighet.
Det finns många missuppfattningar om varför det startas företag i välfärden, konstaterar han.
– Vinstdebatten är nästan en icke-fråga i skolbranschen med tanke på hur oerhört få som gör stora pengar. Varför ser vi inte mer i media om alla seriösa entreprenörer? Som jobbar med barn med särskilda behov eller i utsatta områden där ingen annan skulle drömma om att etablera en skola?











