Den svenska handeln med kandidatländerna kan mer än fördubblas när EU växer
Om EU växer, så växer Sverige också. En ny rapport från Svenskt Näringsliv visar att en kommande utvidgning inte bara handlar om säkerhet och geopolitik– utan även om riktiga möjligheter för svenska företag, skriver experterna Asees Ahuja och Henrik Isakson.

Historiskt har länder som gått med i EU vuxit snabbt, och idag har en del av dem har gått om de gamla medlemsländerna. Rapporten visar att de nuvarande kandidatländerna – Ukraina, Moldavien och fem Västra Balkanländer – lär gå mot en lika ljus framtidom de blir en del av Unionen.
Tillsammans har kandidatländerna en befolkning som är nästan sex gånger större än Sveriges. När deras marknader kopplas samman med EU:s inre marknad öppnas nya möjligheter för både handel och produktion. Enligt våra beräkningar kan den svenska handeln med kandidatländerna mer än fördubblas, avseende såväl export som import. För svenska företag innebär det nya kunder, nya leverantörer och en potential till ökad konkurrenskraft global.
Detta kommer att gynna oss ekonomiskt. Enligt rapporten skulle Sveriges BNP öka med omkring 0,1 procent som en effekt av den friare handel EU-medlemskapet skapar – runt 6,5 miljarder kronor med dagens ekonomi. Det kan låta lite, men motsvarar lika mycket som statens utgifter för samhällets krisberedskap under 2024 eller drygt en femtedel av utgifterna för utveckling av statens transportinfrastruktur under förra året, dvs. främst investeringar i nya väg- och järnvägsprojekt. Det är en bestående ekonomisk effekt som märks. Och en större union kommer dessutom bidra med flera andra ekonomiska fördelar, utöver de som är relaterade till handel.
För att maximera vinsterna av ett större EU krävs att utvidgningen görs på rätt sätt.
Det finns förstås också utmaningar för svenska företag. Ökad import och hårdare konkurrens kan pressa vissa svenska företag — särskilt inom branscher där kandidatländerna kan erbjuda billigare alternativ. Vissa företag kan behöva ställa om, satsa mer på innovation eller tänka nytt kring produktion och tjänster. Arbetsmarknaden kan påverkas på kort sikt – men omställningen samtidigt skapar nya jobb.
För att maximera vinsterna av ett större EU krävs att utvidgningen görs på rätt sätt. Det handlar om att minska onödig byråkrati, investera i infrastruktur och satsa på innovation och kunskapsöverföring mellan länder. Då kan utvidgningen bli en möjlighet att förbättra förutsättningarna för företag i såväl nya som gamla medlemsländer.









