Det svenska skolsystemet är unikt. Det tar sin utgångspunkt i att alla ska ha möjlighet att välja skola, oavsett familjens ekonomiska möjligheter. En rapport från OECD visar att Sverige sticker ut genom att det inte är tillåtet att ta avgifter.
I veckan diskuterades den svenska skolan ur ett internationellt perspektiv under ett seminarium arrangerat av Friskolornas riksförbund och Svenskt Näringsliv. Med utgångspunkt i OECD jämfördes Sverige med andra länder.
Sverige har ett sammanhållet skolsystem. Vårt unika system innebär att skolgången betalas helt av offentliga medel, avgifter är inte tillåtna och skolor i Sverige ska också vara öppna för alla på lika villkor. Vilka elever som kommer in på en viss skola avgörs av kriterier godkända av Skolinspektionen.
"Vi bor i ett av världen mest jämlika länder och det återspeglas också i hur det svenska skolsystemet är uppbyggt. Det finns i en bred samsyn om ett samhälle med möjlighet för människor att påverka sina liv genom fria val i kombination med ett utjämnande ekonomiskt system. Det återspeglas också när OECD jämför medlemsländernas jämlikhet och möjlighet till val i skolan" skriver Ulla Hamilton, vd, Friskolornas riksförbund och Tobias Krantz, chef för utbildning, forskning och innovation, Svenskt Näringsliv, i en kommentar till rapporten.
Av OECDs redovisning framgår bland annat att:
Ulla Hamilton och Tobias Krantz menar att det är en utmaning att det fortfarande finns många som inte känner till att man kan välja skola. Informationen om olika skolors resultat, kvalitet och profil behöver förbättras så att människor får en bättre grund för sitt skolval. Här har Skolverket och kommunerna en viktig uppgift.
Debattartikeln i sin helhet här
Janerik Larsson i SvD om rapporten
Utbildning