Peter Knaif och undersköterskan Annica Halmsjö, Doktorn på Torp

Peter Knaif, läkare och grundare av Doktorn på Torp, och Annica Halmsjö, undersköterska.

Snabbt och enkelt läkarbesök i köpcentret

NYHET Publicerad

VÅRD I höstas öppnade läkaren Peter Knaif en läkarmottagning i köpcentrumet Torp i Uddevalla. Konceptet är vanligt ute i Europa men än så länge sällsynt i Sverige. Han ser det som ett komplement till den övriga sjukvården – en lättillgänglig snabbakut där patienterna alltid får träffa samma läkare.

Svimmat under mellandagsrean eller skadat hälsenorna när du blivit påkörd av en kundvagn? Nej, det var inte främsta målgruppen när Peter Knaif öppnade en läkarmottagning i köpcentret Torp i november. Men visst är det mer lättillgängligt för den som snabbt vill konsultera en läkare, och som inte vill sitta länge i telefon eller i väntrummet på en vårdcentral och vänta innan det går att få läkarhjälp, förklarar han.

– Patienterna upplever att det är enkelt att komma hit och många tycker att det är en stor fördel att träffa samma doktor varje gång. Första veckorna var det lite sporadiskt med besök men sedan dess ökar antalet patienter vecka för vecka, säger han.

Mellan klockan 06.40 och 9.00 varje dag kan patienter via en dator eller mobil förboka ett tiominuters akutbesök. De behöver inte passa någon telefontid och ringa.

– Det är mycket uppskattat att kunna komma hit före jobbet. Både för de som arbetar i köpcentret och för de som behöver vara på arbetet ännu tidigare. På en vanlig vårdcentral kan det ta hela dagen innan de fått kontakt med någon.

Patienterna kan få hjälp med i stort sett samma saker som på en vårdcentral. Det Doktorn på Torp inte har möjligheter att göra är större utredningar, till exempel i samband med långtidssjukskrivningar. Det kräver oftast ett team av olika kompetenser vilket är något som alltid finns på en vårdcentral. Han ser heller inte sin mottagning som en konkurrent till övrig vård utan som ett komplement. 

– Det här är en lättakut som kan ta hand om det mesta, och kommer det in en patient som jag anser behöver träffa en specialist remitterar jag dem vidare till rätt ställe. 

Sedan han startade sin egen läkarmottagning har han fått större möjlighet att påverka sin arbetssituation än han hade tidigare som distriktsläkare på en vårdcentral i Uddevalla.

– Jag kan lägga upp dagarna som jag själv anser är rimligt för att kunna göra ett bra jobb. Skulle det komma så många patienter hit att jag inte hinner med har jag mandat att säga nej eftersom jag inte är ansluten till listningssystemet för primärvården.

Han har tillgång till fria laboratorieprover och fri röntgendiagnostik vilket gör att han kan göra en snabb och korrekt medicinsk bedömning med resurser i bakgrunden.

På ett annat sätt har han större ekonomisk press på sig eftersom han till skillnad från en vårdcentral inte har några patienter listade hos sig. Doktorn på Torp får ersättning för de faktiska patientbesöken i stället för antalet listade patienter. Därför kostar ett läkarbesök hos Doktorn på Torp alltid 300 kronor, förutom ungdomar och barn som har fria besök.

– Kommer det inga patienter till mig blir det inga intäkter. En vanlig vårdcentral får pengar kontinuerligt även om det kommer få patienter.

Läkarmottagningar i anslutning till köpcenter är ganska vanligt ute i Europa, men är än så länge ovanligt i Sverige.

– Det är något som jag tror kommer allt mer. Till exempel talas det om att läkare kommer att kunna samarbeta med stora livsmedelsaffärer och ha egen mottagning där.

Samtidigt som vårdsektorn förändras och öppnar för nya innovativa vårdformer hänger också hotet om en reglering av vinster i välfärden över de privata aktörerna, påpekar han. 

– Privat vård ger en valmöjlighet för medborgarna men den politiska situationen gör att förutsättningarna för den här typen av verksamhet snabbt kan ändras.

Spänningen och korta beslutsvägar var två starka skäl till att Peter Knaif tog steget att starta eget.

– Jag har varit offentligt och privat anställd i många år och kände att det skulle vara roligt att göra något nytt. Det var dags. Och när det uppstod en möjlighet att köpa en praktik bestämde jag mig.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Skattemedel i miljardklassen klantas bort

OFFENTLIG UPPHANDLING Miljarder slarvas bort i samband med offentlig upphandling. Usla inköp, dålig kontroll och uppföljning samt bristfällig konkurrens innebär att det saknas 70-100 miljarder kronor, enligt en ny kartläggning.
NYHET Publicerad:

Så vänder vi den negativa trenden i skolan

DEBATT Sverige måste vara ledande när det gäller kunskapsintensiv produktion av varor och tjänster, annars blir vi omsprungna av andra länder. Därför behöver vi en ny kurs för skolan – med reformer som är baserade på forskning, skriver Caroline af Ugglas, Anders Morin och Karin Rebas och presenterar fem reformförslag.
NYHET Publicerad:

Tjörnbolag växte snabbt med Lov

HEMTJÄNST Under flera år drev Margreth Andersson ett hemtjänstföretag på Tjörn. Hon beskriver kontakten med de äldre som underbar men konstaterar också att livet som småföretagare är tufft.
NYHET Publicerad:

Succé för industrigymnasiet i Södertälje

UTBILDNING Snart är det sju år sedan Scania och Astrazeneca startade ett industrigymnasium i Södertälje. Söktrycket till skolan är idag högst av alla gymnasier i hela Stockholmsregionen och utbildningen ger ett tillskott på hett efterfrågad kompetens i regionen.
NYHET Publicerad:

Nyköpingsskola prisas för kvalitetsarbete

YRKESUTBILDNING Målen är tydliga. Varje lärare och elev vet vad som gäller för att uppnå bästa resultat. Arbetet har gett Nyköping Strand Utbildningscentrum utmärkelsen Bättre skola 2018.
NYHET Publicerad:

Här uppmuntras äldre att leva livet

HEMTJÄNST Att ge äldre möjligheten att leva sitt liv fullt ut. Det är hemtjänstföretaget Alevas främsta mål. Framgångarna bygger på ett tydligt fokus på att individens behov tillgodoses, och att medarbetarna får stort handlingsutrymme att fatta beslut i vardagen.
NYHET Publicerad:

En myt att mer resurser löser välfärdens problem

KOMMENTAR Mer resurser löser inte välfärdens problem, utan leder till följdproblem. Den enda lösning som är förenlig med förbättrad välfärd är att öka användningen av modern teknik i kommunsektorn, skriver Bettina Kashefi, chefekonom och Anders Morin, ansvarig välfärdspolitik.
NYHET Publicerad:

Nöjda lärare ger nöjda barn och föräldrar

FÖRSKOLA Med sin profil för bra mat, miljö och hälsa har Trädets förskola växt och frodats sedan starten. ”Ofta är det bemötandet och hur vi jobbar med barnen som uppskattas”, säger grundaren Erica Rautila. Snart är det dags att ta nästa steg och öppna förskola nummer två.
NYHET Publicerad:

Små förskolor får nytt liv med gemensamma processer

VALFRIHET Nya regler och myndighetskrav gör det allt krångligare att driva små förskolor. För att fler små förskolor ska överleva stöttar Tivoliförskolor dem med administrationen. ”Enda möjligheten att klara det på sikt är att samla många under samma paraply”, säger Anders Grahn, verksamhetschef.
NYHET Publicerad:

Familjär hemtjänst lockar både personal och äldre

OMSORG Hemtjänstföretaget Allas vård och omsorg i Enköping växer så att det knakar. Antalet anställda har ökat från 6 till 40 sedan starten för två år sedan. Enligt vd:n Elvir Blazevic ligger företagets familjära känsla bakom en stor del av framgångarna.
NYHET Publicerad:

Kommunerna måste bli effektivare – nu!

DEBATT Bristen på arbetskraft hotar den svenska välfärden. Om inget görs snarast kommer hela ökningen av sysselsättningen fram till år 2025 behöva ske i kommunsektorn. Ett sådant scenario vore förödande för Sverige, skriver Anders Morin, ansvarig välfärdspolitik.
NYHET Publicerad:

"Vi måste använda skattekronorna mer effektivt"

VÄLFÄRD Välfärden står inför enorma utmaningar. Men det finns utrymme för effektivisering, menar Svenskt Näringslivs vd Carola Lemne. "Egentligen behöver vi inte mer pengar till välfärden. Vi måste bara bli mer effektiva", sa hon under ett seminarium.
NYHET Publicerad:

På Förskolan Viljan får barnen styra

VÄLFÄRD På Förskolan Viljan styrs verksamheten mycket av barnens nyfikenhet och kreativitet. Det kräver att det finns struktur och tydlighet i grunden, enligt grundaren Vesna Birkedahl. ”Att vi är så tydliga med hur vi vill jobba är en av våra absoluta framgångsfaktorer”.
NYHET Publicerad:

Barn och äldre umgås i vardagen med nytt koncept

OMSORG Kontakten mellan barn och äldre i samhället är inte lika självklar som förr. Det vill omsorgsjätten Norlandia ändra på. Från och med nu börjar företaget att bygga sina verksamheter med förskola och äldreboende i samma hus, med gemensamma lokaler och mötesplatser.
NYHET Publicerad:

Larmet: Miljarder saknas i välfärden

VÄLFÄRD Välfärdssektorn står inför stora finansiella utmaningar de närmaste åren, visar beräkningar från Finansdepartementet. För att möta behoven krävs det att både offentliga och privata aktörer samarbetar och att skattepengarna används mer effektivt, menar representanter från näringslivet.
NYHET Publicerad:

Pedagoghund får oroliga elever att slappna av

NYTÄNKANDE En dag i veckan följer pedagoghunden Stella med matte, specialpedagogen Marie Drugge, till jobbet på Klaragymnasiet i Karlstad. Med en hund i rummet blir samtalen med eleverna bättre – lugnare, roligare och bättre. ”En hund når fram på ett helt annat sätt”, säger Marie Drugge.
NYHET Publicerad:

På Villa Arelid är det gästerna som styr

VÄLFÄRD De som bor på korttidsboendet Villa Arelid kallas för gäster och här är det deras behov som styr. ”Vi är till för dem – de är inte till för oss. Det är vi som ska ge dem stöd i livet och då är det viktigt att ha rätt perspektiv”, säger grundaren Elisabeth Mila.
NYHET Publicerad:

Välfärdsföretagare vill samarbeta mer

HEMTJÄNST Bra hemtjänst handlar om personalens och ledningens inställning, anser Anette Andersson. När hon inte längre stod ut med kommunens tröghet och ineffektivitet startade hon hemtjänstföretaget Primula på Gotland. Nu brottas hon med synen på välfärdsföretagare.
NYHET Publicerad:

Mobilapp får fler elever att äta lunch

INNOVATION I VÄLFÄRDEN Sedan företaget Mitt Gastronomi inte längre lagar skolmat i blindo har svinnet halverats och kvaliteten på skolmaten ökat. Bakom succén finns en mobilapp där eleverna förbeställer sin lunch. Nu äter fler elever lunch och presterar därmed bättre i skolan.
NYHET Publicerad:

Humana: Vi har sparat nästan en miljard åt skattebetalarna 2017

VÄLFÄRDEN Närmare en miljard kronor räknar företaget Humana AB med att ha sparat skattebetalarna år 2017 genom att erbjuda bättre och billigare vård och omsorg i förhållande till offentliga alternativ. De stora besparingarna sker inom personlig assistans.