NYHET12 augusti 2019

Fraktsubventioner skapar osund konkurrens

Förra året tog Mikael och Sofie Sjöstrand över nätbutiken Lek Ute i Falun. Som e-handlare tycker de att FN:s paketsubventioner skapar en osund konkurrens för e-handlare. "Kina är en stormakt, de behöver inte billigare frakter," säger Mikael Sjöstrand.

Foto: Karin Janson

FN:s paketsubventioner gör att kinesiska e-handlare har betydligt lägre fraktkostnader än svenska näthandlare när de skickar varor till svenska konsumenter. En ny rapport visar att svenska butiker har nästan dubbla fraktkostnaden för varor som mobilladdare, vissa leksaker och fotopapper.

– Vi är inte drabbade direkt, det är bara ett par vintervaror där vi konkurrerar med kinesiska handlare. Men det är nog en tidsfråga innan de stora kinesiska aktörerna börjar med fler produkter som liknar våra. Handeln blir allt mer globaliserad och detta innebär en snedbalans, säger Mikael Sjöstrand.

Frakten för kinesiska e-handlare subventioneras via FN:s postorgan Universal Postal Union (UPU). Men redan i höst kan systemet komma att reformeras. I slutet av september träffas medlemsländerna i UPU vid en extrakongress i Genéve och där ska frågan om subventioner diskuteras, rapporterar Svensk Handel.

– Det hade varit en sak om det vore ett utvecklingsland, men Kina är en sådan ekonomisk stormakt i dag att de inte behöver mer hjälp, säger Mikael Sjöstrand.
Han och hustrun Sofie Sjöstrand tog över nätbutiken Lek Ute förra året. Strax efter förvärvet köpte de också upp företaget Kickbike Sverige.

– Kickbikes är en liten del av verksamheten, men det är en nisch som växer. Vi säljer till butik och har återförsäljare, medan vi säljer vårt övriga sortiment direkt till kund, förklarar Mikael Sjöstrand.
I en växande konkurrens tror han att den personliga servicen blir allt viktigare.

– Vi är fortfarande ett litet familjeföretag och det medför att vi kan vara snabba med leveranser och att vi har en större flexibilitet och ärlighet gentemot kunden. Det kan till exempel handla om en sådan sak att vi verkligen har produkter på lager när det står på hemsidan att de finns på lager. Bland den vanligaste frågan vi får från kunder är: Det står att ni har den här grejen på lager men har ni den verkligen på lager? Det är inte alla e-handlare som är så ärliga.

För Lek Ute, som är störst på sommarsortimentet, blir nästa utmaning att växa även vintertid. Mikael Sjöstrand som har en bakgrund inom dagligvaruhandeln utesluter inte heller en fysisk butik i framtiden.

– Eftersom jag kommer från butikssidan så är jag sugen på den möjligheten, men det måste ske på ett bra sätt. E-handeln är en bransch där du inte får dra på dig för stora kostnader. Det gäller att hitta balansen, kanske ska vi plocka nätordrar på förmiddagen och ha en fysisk butik öppen på eftermiddagen? Det gäller att hitta en formel där vi kan få till det på ett bra sätt.

OSUND KONKURRENS.
Skriven avKarin Janson
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist