Ölbryggare: Gårdsförsäljning bra för turismen

NYHET Publicerad

GÅRDSFÖRSÄLJNING Möjlighet till gårdsförsäljning skulle betyda mycket för Dalarnas små bryggerier. Det skulle ge bättre möjlighet till en bredare marknadsföring och därmed också öka möjligheten för företagen att expandera. Vi har träffat tre dalabryggare som är eniga om att gårdsförsäljning är en viktig pusselbit för deras egen marknadsföring, men att det även skulle kunna bidra till en utvecklad besöksnäring.

Jonny Ryentorp, Ryentorps Bryggeri AB, Björn Falkenström, Oppigårds AB, Eva Andersson, Mora Bryggeri AB och Ellinor Andersson, Mora Bryggeri AB.

Fyra representanter från tre Dalabryggerier. Möjligheterna skulle vara många om förbudet hävdes. Från vänster: Jonny Ryentorp, Ryentorps Bryggeri AB, Björn Falkenström, Oppigårds AB, Ellinor Andersson, Mora Bryggeri AB och Eva Andersson, Mora Bryggeri AB.

I takt med ett ökat intresse för hantverksmässigt tillverkad öl har mindre bryggerier poppat upp lite här och var på den svenska landsbygden. Många håller sin tillverkning på mikronivå, medan andra har vuxit så stadigt att de på allvar börjar ta upp konkurrensen med de stora bryggerijättarna.

Oppigårds Bryggeri AB i Hedemora är ett av de bryggerier som med sina två miljoner liter om året börjar hävda sig på den svenska marknaden bland öltillverkare.

– Att tillåta gårdsförsäljning skulle betyda enormt mycket för oss. Vi har väldigt få möjligheter att marknadsföra oss med de regler och bestämmelser som finns. Vi skulle ha möjligheter att ge våra besökare en helhetsupplevelse där vi berättar om vår tradition, samtidigt som de kan köpa med sig några flaskor hem, säger Björn Falkenström.

Utländska besökare blir ofta besvikna

Men det är inte bara för öltillverkarna själva som gårdsförsäljning vore ett plus. Ur ett turism- och upplevelseperspektiv skulle möjligheten att få bjuda på och sälja alkohol kunna bidra till en utvecklad besöksnäring.

– Vi får ofta besök av företag som vill ta med sig sina kunder på sightseeing i Falun med omnejd. Utländska besökare är väldigt intresserade av vår hantverksmässigt tillverkade öl. Men de blir ofta väldigt förvånade, och besvikna, när det visar sig att de inte får köpa med sig någon flaska hem, säger Jonny Ryentorp som driver mikrobryggeriet Ryentorps Bryggeri AB i Falun.

Näringsgren med stor potential

Bryggerinäringen är en näringsgren som har stor potential att utvecklas tack vare det ökade intresset. Med gårdsförsäljning skulle förutsättningarna öka ännu mer och Mora Bryggeri AB är övertygade om att de skulle kunna leda till fler anställningar. Kring de mindre bryggerierna finns goda förutsättningar för ökat entreprenörskap.

– Vi skulle kunna utveckla vår rörelse och anställa fler om vi fick möjlighet att sälja hos oss eller om vi fick bjuda på vår öl när vi har våra events. Men som det är nu får vi inte bjuda på mer än några centiliter enligt kommunens regler. Dessa regler är dessutom något som verkar skilja sig från kommun till kommun, säger Ellinor Andersson, en av familjemedlemmarna som driver Mora Bryggeri.

Folkhälsoperspektivet – ett slagträ i debatten

Frågan om gårdsförsäljning har utretts flera gånger i Sverige och det finns färdiga förslag i statliga utredningar hur gårdsförsäljning skulle kunna ske utan att riskera folkhälsan och detaljhandelsmonopolet, som dessutom är förenligt med EU-rätten.

De tre bryggarna tycker att fokhälsoargumenten överdrivs och missbrukas och att debatten ligger på en alldeles för låg nivå.

– Vi som driver små bryggerier är utbildade och kunniga, inte bara i vårt hantverkskunnande, utan även om alkoholens verkningar. Reglerna är omfattande och vi är hårt kontrollerade. Vi skulle inte tillåta att människor missbrukar vår möjlighet att sälja våra produkter till intresserade och seriösa kunder, säger Jonny Ryentorp.

Henrik Sjögren

FAKTA

Oppigårds Bryggeri AB

Kommun: Hedemora

VD/Ägare: Björn Falkenström

Omsättning: ca 60 miljoner (2016)

Antal anställda: 18 (2016)

 

Mora Bryggeri AB

Kommun: Mora

VD/Ägare: Familjeägt. Vd är Eva Andersson. 

Omsättning: cirka 4 miljoner (2016)

Antal anställda: 5 (2016)

 

Ryentorps Bryggeri AB

Kommun: Falun

VD/Ägare: Jonny Ryentorp

Omsättning: Cirka 1 miljon.

Antal anställda: 1 (utöver ägare)

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Vasaloppet en motor för turism och ungdomsidrott

TILLVÄXT Den ideella verksamheten Vasaloppet har blivit en ekonomisk motor för turismen i Dalarna. På tio år har Vasaloppet dubblat sin omsättning. Det ger näring till både turismen och ungdomsidrotten. Varumärket har funnits i över 50 år och ägs av ideella föreningar. Varje år levererar arrangemanget 20 till 25 miljoner till det lokala och regionala föreningslivet. Nu hoppas Vasaloppet växa ytterligare med nya sommaraktiviteter.
NYHET Publicerad:

Konjunkturen tappar kraft i Dalarna

KONJUNKTUREN Konjunkturen viker nedåt för företagen i Dalarna, visar Svenskt Näringslivs konjunkturrapport. En del företag kommer att minska sin personalstyrka det kommande halvåret och lägre tillväxt är att vänta. Utrymmet företagens kostnadsökningar blir sämre vilket får betydelse för avtalsrörelsen.
NYHET Publicerad:

"Minska regelkrånglet i besöksnäringen"

REGELKRÅNGEL Myndigheternas stora regelbörda är en belastning för företag inom besöksnäringen. Sarah Larsson anläggningschef på Mora Parken vill se förenklingar för branschen. "Det känns som att arbetslagstiftningen är anpassad för kontorsjobb och inte för oss som behöver mer flexibilitet"
NYHET Publicerad:

Skistart och Outdoorexperten vill bli största nätbutiken

TILLVÄXT I Dalarna finns e-handelsbutiken Skistart som vill bli störst i landet inom friluftsliv. Detta tillsammans med sin nya partner Outdoorexperten i Västerås. Skistart har efter 13 intensiva år intagit platsen som Nordens största skidbutik på nätet. Detta trots att längdskidor är komplext att sälja då det ska mätas både vikt, spann och åkförmåga men här har ägarna Henrik Lindh och Johan Rehnström tagit hjälp av ny teknik och fixat en välfungerande lösning."Det är därför vi vill vara specialister, vi är bra på skidor och erbjuder garantier om kunden mot förmodan inte är nöjd," säger Johan Rehnström.
NYHET Publicerad:

"Vi ser världen som rekryteringsbas"

KOMPETENSFÖRSÖRJNING På ABB i Ludvika kommer medarbetarna från 50 olika nationaliteter. "Vi ser världen som vår rekryteringsbas och vi kommer att behöva rekrytera mer från utlandet i framtiden. Mångfald gör oss bättre och mer innovativa", säger platschefen Magnus Ström.
NYHET Publicerad:

Omsorgsföretagare krävs på tredubbla avgifter

TILLSTÅNDSPLIKT Vid årsskiftet införde Inspektionen för vård och omsorg, IVO, nya avgifter för privata omsorgsföretag. Annikas Hemtjänst måste betala 90 000 kronor till IVO. "Det är både tidsödande och dyrt", säger Annika Hedström som driver företaget.
NYHET Publicerad:

"Viktigt att vi inte bara pratar om Google"

FÖRETAGSKLIMAT Om Google bygger serverhallar i Horndal innebär det ett lyft för regionen, menar Avestas kommunalråd Lars Isacsson (S). "Jag tror att de kommer att locka kompetens till länet som blir till nytta för alla. Men grunden i tillväxtarbetet är fortfarande våra aktiva företag".
NYHET Publicerad:

Näringslivsfrågorna ges högsta prioritet i Hedemora

FÖRETAGSKLIMAT Att förbättra för näringslivet är en prioriterad fråga för Hedemoras styrande koalition. "Vi sitter verkligen inte stilla i båten, utan jobbar på flera olika fronter", säger kommunalrådet Ola Gilén (S).
NYHET Publicerad:

Bra kommunal service är Säters filosofi

FÖRETAGSKLIMAT Säters kommun har haft en positiv utveckling de senaste åren, med låg arbetslöshet och stor efterfrågan på bostäder. " När vi blir fler invånare vill vi också växa på företagssidan", säger kommunalrådet Mats Nilsson (S).
NYHET Publicerad:

Dalarnas unga är företagsamma

NY RAPPORT Dalarna är ett av få län där nyföretagsamheten ökar. Den ökar sett till totalen, men också för såväl kvinnor som för unga personer. Det framgår av Svenskt Näringslivs rapport, Företagsamheten i Dalarna 2019. "Dalarnas framtid är beroende av att vi har starka och växande företag. Och bakom varje företag finns det en eller flera människor. I den här rapporten sätter vi fokus på dem", säger Teresa Bergkvist regionchef på Svenskt Näringsliv i Dalarna.
NYHET Publicerad:

Förenklingar och dialog ska lyfta Dalarnas näringsliv

UPPHANDLING Genom att arbeta strategiskt med upphandlingsfrågor kan kommuner både förbättra det lokala företagsklimatet och få större nytta för skattemedlen. Det har man insett i Dalarna och nu börjar Upphandlingscenters arbete märkas hos företagen.
NYHET Publicerad:

Bygg- och tjänstesektorn visar starkast konjunktur i Dalarna

KONJUNKTUREN Arbetsmarknaden inom den privata sektorn i Dalarna har utvecklats något bättre det senaste halvåret jämfört med snittet för övriga Sverige. Störst tillväxt kommande halvår väntas inom bygg- och tjänstesektorn. Det framgår av Svenskt Näringslivs konjunkturrapport för första kvartalet 2019.
NYHET Publicerad:

Gagnef vill vända den negativa trenden

FÖRETAGSKLIMAT "Det är genom växande och välmående företag vi skapar förutsättningar för hela kommunen med vård, skola och omsorg. Därför är det viktigt att ha ett välfungerande och positivt företagsklimat", säger Fredrik Jarl (C) som är nytt kommunalråd i Gagnef.
NYHET Publicerad:

Leksand vill fortsätta växa

FÖRETAGSKLIMAT Leksands kommun har satt upp ett mål om 18000 invånare år 2025. "Det är en rimlig befolkningsmängd om vi ska kunna behålla offentlig service och handel och klara kompetensförsörjningen till företagen", säger kommunalrådet Ulrika Liljeberg (C).
NYHET Publicerad:

Falun behöver jobba på förtroendet för att främja tillväxten

FÖRETAGSKLIMAT "Vi har haft en del olyckliga omständigheter som dragit ner förtroendet" säger kommunalrådet Joakim Storck (C). För att bygga upp förtroendet igen vill han att kommunen ska jobba för att främja tillväxten, samtidigt som myndighetsutövningen ska förbättras.
NYHET Publicerad:

Företagen gillar när han drar i kommuntyglarna

FÖRETAGSKLIMAT Han är kommunalrådet som var med om att varsla 55 anställda, avvecklade näringslivskontoret och uppmanar företagare att ringa till honom. Möt Hans Unander (S) som leder Malung/Sälen, kommunen som har byggboom och attraherar flera livskraftiga företag.
NYHET Publicerad:

Bostadsbrist orsakar kompetensbrist för Mora

FÖRETAGSKLIMAT Mora kommun jobbar för att lösa kompetensförsörjningen till både lokala företag och kommunens egna verksamheter. En viktig fråga att lösa är bostadsbristen. "Vi får hit kompetent personal, men om de inte hittar någonstans att bo så flyttar de igen", säger kommunalrådet Anna Hed (C).
NYHET Publicerad:

Industrins konkurrenskraft högt på agendan i Borlänge

FÖRETAGSKLIMAT För några år sedan kunde en pappersrulle från Borlänge ta sig till Göteborgs hamn på åtta timmar. I dag tar det tolv timmar. Jan Bohman, kommunalråd i Borlänge, tycker det är dags att frågan om industrins konkurrenskraft lyfts regionalt.
NYHET Publicerad:

Orsa vill klättra i statistiken

FÖRETAGSKLIMAT "Vi har som mål att vara bland de 100 bästa företagen i Svenskt Näringslivs kommunranking, senast år 2020. Det säger Mikael Thalin (C), kommunalråd i Orsa. För att nå dit ska kommunen bland annat jobba med bemötande och kompetensförsörjning.
NYHET Publicerad:

Bostadsbyggandet en viktig fråga för Ludvika

FÖRETAGSKLIMAT Bostadsbyggandet rankades som den viktigaste frågan för Ludvika kommun att ta tag i vid den senaste mätningen av företagsklimatet i Sveriges kommuner. Något som kommunalrådet Leif Pettersson (S) håller med om. "Vi ser en ökad inpendling från flera håll och det gör att bostadsbyggandet måste få bättre fart".