Svenskt Näringsliv logoSvenskt Näringsliv logo
LogoLogo
LogoLogo
NYHET1 juni 2021

Sund konkurrens bra för företagsklimatet

En typisk företagare har ofta tagit stora privata risker för att bygga upp sin verksamhet och jobbar långt mer än heltid. Företaget bidrar med arbetstillfällen till orten och skatter som finansierar den gemensamma välfärden. Hur påverkas viljan att jobba nästa kvällspass, ta nästa risk och våga göra nästa rekrytering, om kommunen samtidigt tar kunder med hjälp av skattesubventionerade priser eller tillgång till infrastruktur? 

Osund konkurrens skadar företagen, kommunens rykte som en företagsvänlig kommun och ortens utveckling konstaterar Lotta Petterson.
Foto: Ernst Henry

När man frågar företagen är det tydligt att konkurrensen är ett utbrett problem. I till exempel Svenskt Näringslivs enkät från 2018 svarade 30 procent av de över 30 000 företagen att de upplever att kommunen i stor eller ganska stor utsträckning tränger undan privat näringsverksamhet. I Konkurrensverkets undersökning från 2017 svarade 27 procent av de 6 000 företagen att de möter konkurrens från offentliga aktörer, framför allt kommuner. Det handlar om event, tvätterier, brandskyddsutrustning och utbildningar, VVS-tjänster, gym och sandförsäljning, för att nämna några av de många områden där osund konkurrens förekommer.

Snedvridningen kan se ut på olika sätt. Ett kommunalt gym i subventionerade lokaler kan hålla lägre priser än ett privat gym som betalar full hyra. En kommunal arbetsmarknadsinsats med skattefinansierade lokaler och extratjänster kan sälja tjänster till ett pris som företag inte klarar. En kommun kan marknadsföra brandutrustning och utbildningar i samband med att man genomför brandtillsyn och få en orimlig fördel gentemot privata konkurrenter. En kommun kan bedriva verksamheten med förlust år efter år utan att riskera konkurs.

För att klara de utmaningar som vi står inför behöver vi jobba mer tillsammans – inte skapa situationer där det offentliga Sverige hamnar i ett motsatsförhållande till näringslivet.

Tre effekter förenar de olika typerna av osund konkurrens: dels skadar det företagen, dels skadar det kommunens rykte som en företagsvänlig kommun och dels skadar det ortens utveckling. När företag får möjlighet att konkurrera på lika villkor kommer den bästa lösningen till det bästa priset att stå som vinnare. De skickligaste företagarna får möjlighet att växa och får utrymme att investera i nya varor och tjänster. När en kommun medvetet eller allt som oftast omedvetet konkurrerar på ett osunt sätt blir det svårare för företag att etablera sig och växa och tillväxten skadas. Dessutom riskerar skattepengar läcka till onödiga subventioner, istället för att gå till verksamheter i kommunen där pengarna behövs mer.

Varje kommun kan göra tre enkla saker för att minska risken för osund konkurrens: 

  1. 1.
    Inventera säljverksamheten som kommunen idag bedriver mot privatpersoner och företag. Säljer kommunen markarbeten till villaägare, beställningstrafik genom bussbolaget eller kanske måleritjänster genom bostadsbolaget? 
  2. 2.
    För en dialog med näringslivet innan kommunen tar ställning till hur säljverksamheten ska hanteras, så att alla perspektiv kan vägas in. 
  3. 3.
    Inrätta en policy för kommunens säljverksamhet, där det klargörs vilka principer som gäller, hur de ska efterlevas och hur kommunen ska följa upp att policyn följs.

För att klara de utmaningar som vi står inför behöver vi jobba mer tillsammans – inte skapa situationer där det offentliga Sverige hamnar i ett motsatsförhållande till näringslivet. Med dessa tre steg tar vi oss en bra bit på vägen.

Tidigare publicerad i Företagsbladet

OSUND KONKURRENS.
Skriven avLotta Petterson
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist