Gotland har länge suttit fast i bottenskiktet i Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet. Vid den senaste mätningen blev det placering 253 bland landets 290 kommuner. Ungefär i detta härad har Gotland befunnit sig under en lång rad år.
– Nu är vi på rätt väg med ett antal konkreta insatser, säger Johann Malmström, som är näringslivsstrateg på Region Gotland sedan i höstas och som har en gedigen meritlista med erfarenheter bland annat som hotellägare i Småland och som initiativtagare och vd på Kalmarsunds Promotion.
Johann Malmström var en av deltagarna på en inspirationsdag på Arlanda som Svenskt Näringsliv arrangerade för politiker och tjänstemän från hela Sverige.
– Det är viktigt att vara med här för att ta del av andras erfarenheter, poängterar han.
Johann Malmström är väl medveten om faktorer som tynger eller åtminstone har tyngt det gotländska företagsklimatet.
– Köerna till bygglovsärenden har varit långa, alltför långa, förklarar han.
Attityderna till företagande bland exempelvis politiker, tjänstemän och media är enligt Svenskt Näringslivs företagarenkät ett annat bekymmersamt område. Här ligger Gotland klart under rikssnittet.
Nu går Region Gotland på offensiven för att lyfta företagsklimatet. De demografiska utmaningarna med en åldrande befolkning har varit pådrivande i sammanhanget.
– Att kommunicera och att lyssna på företagens åsikter är helt avgörande. Därför gör tjänstemän och politiker just nu ett stort antal företagsbesök. Inom loppet av 100 dagar ska vi träffa 100 företagare, berättar Johann Malmström.
En annan punkt i förbättringsprogrammet är det fördjupade samarbetet med regelbundna möten mellan Region Gotland och näringslivsorganisationerna på Gotland.
Inom Region Gotland träffas dessutom100 nyckelpersoner med många företagskontakter för att diskutera hur servicen och bemötandet kan bli ännu bättre.
– Idag finns det en tydlig politisk vilja att förbättra företagsklimatet. Jag är optimistisk, säger Johann Malmström.