NYHET31 oktober 2019

Halländska företagare ventilerade avtalsfrågor inför 2020

Arbetsmarknadens parter ligger i startgroparna inför den stundande avtalsrörelsen. Därför var intresset märkbart högt när halländska företagare träffade Per Hidesten, vd för Industriarbetsgivarna, och Per Braconier, Svenskt Näringsliv, för att samtala om avtalen ur flera aspekter.

Konjunkturen bromsar in i Sverige. Nedgången späs på av en tydlig dämpning i världsekonomin, svag utveckling i Europa och oro inför en eventuell Brexit. Det är en dyster bild av ett Sverige som står inför flera avtalsrörelser där 500 kollektivavtal ska förhandlas om. Det rör sig om löner för 2,8 miljoner anställda.

Hur påverkar läget det halländska näringslivet? Per Hidesten, vd för Industriarbetsgivarna, och Per Braconier, projektledare på Svenskt Näringsliv, träffade ett 40-tal halländska företagare för att ge en helhetsbild och bakgrund till de kommande avtalsrörelserna. För Industriarbetsgivarna är det centralt med kostnadskontroll så att den internationella konkurrenskraften kan stärkas och att avtalen som ska förhandlas fram ska bygga på stabilitet över tid.

— Det handlar om att visa värdet av industrin och betydelsen för välfärden och då måste vi få bra villkor, säger Per Hidesten.

Värdefullt tankeutbyte

Avtalsfrågorna engagerade företagarna på ett märkbart sätt. De representerade olika delar av det halländska näringslivet och ställde frågor ur sina perspektiv och ventilerade funderingar. I diskussionerna fick de råd och tips som de senare kan använda i den lokala förhandlingen med facket. Tankeutbytet gav också Per Hidesten och Per Braconier tankeväckande insikter.

— Vi lyssnar och fångar upp inspel som sedan kan leda till att just den här frågan ska sättas högre på agendan, säger Per Hidesten.

En av frågorna handlade om avtalets längd och vad som är lämpligast, kort eller långt? Det finns alltså en risk med att förhandla för ofta. Därför är det nödvändigt att lyfta fram långsiktighet som ett grundläggande värde.

Osäkert med splittrad motpart

Att den fackliga enigheten under LO har spruckit togs även upp av de samlade företagarna. Detta kan ses som ett misslyckande för motparten eftersom samordningen nu enbart innefattar 12 av 14 LO-förbund. Det är en utmaning och det är osäkert hur den uppkomna situationen kan påverka förhandlingarna. Men framför allt handlar sprickan om framtiden. Om samordningen inte kommer att fungera som tidigare, vilka följder får det? Eller kommer olika fackförbunds vilja att bryta sig loss istället underlätta avtalsförhandlingarna? Det märktes en oro bland företagarna inför hur denna fråga kan utvecklas.

Företagarna diskuterade också trygghet och säkerhet på arbetsplatserna, som blir allt viktigare enligt en undersökning. Frågor om kompetensförsörjning och skattetryck hamnade också i debatten. Faktum är att Sverige har en av de högsta arbetskraftskostnaderna i världen. Därför bör lönekraven vara ansvarfulla i den nedåtgående konjunkturen. Ett tydligt budskap nu när sötebrödsdagarna är över.

Svenskt NäringslivAvtalsrörelsen
Skriven avLove Janson