NYHET16 januari 2015

Bussförare ett bristyrke

Inom några år kommer 3 000 bussförare i Sverige gå i pension. Detta kommer påverka tusentals bussbolag runtom i landet vars största utmaning de närmaste åren blir att få tag på nya förare. Det skriver Susanne Holm, vd för Smålandsbussen.

Foto: Anna Hållams / SCANPIX

Bussförare i Sverige blir allt äldre och andelen förare som är 30 år eller yngre minskar stadigt. Få unga väljer att utbilda sig till bussförare, trots att det sedan tre år tillbaka finns en yrkesförberedande gymnasieutbildning. Inom ett par år när en stor andel bussförare når pensionsåldern kommer branschen att skrika efter ny kompetens – och redan nu vet vi att bussförare är ett bristyrke

Det är dyrare och svårare att ta busskörkort i dag. Det krävs många utbildningstimmar jämfört med den tvåveckorskurs man kunde gå förr. Utbildningskraven har blivit högre och dessutom måste man som förare göra en yrkeskompetensutbildning var femte år – en utbildning som i dagsläget kostar ca 6 000 kronor. Många som kör buss som ett extrajobb har inte möjlighet att lägga den summan för att få fortsätta som bussförare.

Bussföretagen är beroende av den kompetensförsörjning som invandrare och invandringen innebär. En stor andel av bussförare är utlandsfödda. Av alla bussförare i Sverige är 36 % födda i utlandet. Man kan säga att lokaltrafiken i storstäderna fungerar tack vare utlandsfödda bussförare. Därför är bristen på bussförare också en integrationsfråga.

Att bli bussförare är ett jättebra sätt att komma in i samhället, men om utbildningskostnaderna blir för höga förlorar vi värdefull kompetens. Därför är det läge för Arbetsförmedlingen att granska sina tillvägagångssätt och kanske subventionera en bussförarutbildning. Det finns så mycket arbete i den här sektorn att vi inte har råd att förlora arbetskraft!

I framtiden kommer vi se ännu större satsningar på kollektivtrafiken – inte minst för miljöns skull – men det kommer inte att fungera om vi inte har förare. Bussförare är en yrkesgrupp som behövs och kommer att behövas i ännu större utsträckning om några år. Underlätta för nyanlända svenskar och ta tillvara på kompetensen vi har inom yrket genom att se över reglerna kring yrkeskompetensutbildningen. Och till sist: ungdomar, ta tillfället i akt och var inte rädda för en yrkesförberedande utbildning!

PS: Smålandsbussen bidrog med omkring 15 000 000 kr i skatt förra året – det räcker till 137 gymnasieplatser!

Susanne Holm, Smålandsbussen

EntreprenörskapSvenskt Näringsliv
Skriven avAnna Gillek
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist