NYHET30 augusti 2017

Gislaved år 2037 enligt Anna och Josefin

Välkommen till kommunen som har gått från industriell bygd till besöksnäringens mecka. Branschens frammarsch fick hela samhället att vakna till liv. Allt började för 20 år sedan när näringslivet inom besöksnäringen satte ner foten för att motverka den bristande yrkesstoltheten, det har gett resultat…

…Idag upplever man en bra attityd gentemot branschen från unga, politiker och tjänstemän. Tidigare såg man besöksnäringen som ett stopp på vägen i sitt arbetsliv, innan man gick vidare till ett ”riktigt jobb”. Nu behöver politikerna ständigt förnya och utöka yrkesutbildningarna på skolorna i närområdet. Den nya generationens intresse för att arbeta och göra karriär i besöksnäringen är rekordstort. Vem kan ana att det var brist på kockar för 20 år sedan?

Tillbaka till nutid. Scenariot ovan kanske känns avlägset för många. En vision att sträva efter är viktigt om möjligheter ska skapa och samhället utvecklas, enligt Josefin Pettersson och Anna Z Dimitrievska. Tillsammans äger och driver de Hotell Nissastigen sedan sju år tillbaka. Totalt har de 22 anställda.

Vad krävs för att nå visionen om Gislaved?
— Egentligen är det hela kedjan av politiker, tjänstemän, lärare, föräldrar och elever som behöver få upp ögonen för besöksnäringen. Vi är en av de branscher som skapar många nya jobb, speciellt för unga. Men en bättre attityd börjar hos oss själva, då kan det bli ringar på vattnet. Vi behöver bli mer yrkesstolta och visa upp karriärmöjligheterna i branschen – som nästan är oändliga. Tyvärr finns det en attityd att vår bransch endast är ett stopp på vägen mot utbildning eller ett ”riktigt jobb”. Här finns bara riktiga jobb och det finns allt från avancerade till enklare arbetsuppgifter.

— Attityden hos den yngre generationen som ska ut på arbetsmarknaden kan vara ett första steg. Men då måste politiker, nationellt och regionalt, prioritera skolverksamheten och yrkesutbildningarna. Branschen ökar i arbetstillfällen, men det gör inte kompetensen. Skolan lägger ner yrkesutbildningarna trots att antalet sökande är tillräckligt. Det är dags för politikerna att öppna ögonen och se var arbetstillfällena finns!

Vilka är utmaningarna?
— På det nationella planet måste politikerna inse att en höjd arbetsgivaravgift för unga inte var rätt väg att gå, det var som ett slag i magen på oss småföretagare inom besöksnäringen. Det var en förutsättning för att få marginaler inom restaurangbranschen. Det hade kunnat skapa ännu fler jobb och ökat verksamheternas tillväxt. För oss gjorde den lägre arbetsgivaravgiften skillnad.

— Regionalt och lokalt behövs en bättre inställning och attityd från myndighetsutövarna. Vid tillstånd och tillsyn ska processerna varken vara långdragna eller överprisade. Skillnaderna mellan kommunerna är stora och det skapar en nackdel för oss privata aktörer. Myndighetsutövarnas uppgift är att följa lagboken och se till att vi följer regelverket – men ibland känns det som att de hellre ser problem än nyttan och möjligheten med vår verksamhet för samhället.

Vad krävs för att lyckas?
— Gislaveds kommun ska inte vara en utflyttningskommun. Tvärtom, men då krävs det nyetableringar som skapar aktivitet i hela den samhällsekonomiska kedjan. Att en bransch blomstrar skapar ytterligare jobbtillfällen och tillväxt i andra sektorer. För att locka kompetens och få människor att välja Gislaved som hemkommun behöver vi attraktiva boenden och en rörlig arbetsmarknad. Slutligen tycker vi att kommunen bör uppmuntra de som kanske är mer udda eller små. Där finns företag med tillväxtpotential. Alla företag, oavsett storlek och bransch, förtjänar en klapp på axeln från kommunen. Det är vi som skapar kommunens välfärd.

Svenskt NäringslivEntreprenörskap
Skriven avEllen Karlsson
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist