Ny mandatperiod innebär nya förutsättningar för näringslivet. Vi har pratat med Anna-Carin ”Anci” Magnusson (S), kommunstyrelsens ordförande i Nässjö, och tagit del av hennes tankar om förbättring av det lokala företagsklimatet.
I 2018 års upplaga av Svenskt Näringslivs ranking av det lokala företagsklimatet slutade Nässjö på en niondeplats i Jönköpings län, och 97:e plats i hela landet. Kommunen har en historia av att röra sig kring 100-strecket och har inga större dalar eller berg i bagaget.
— Det bästa med företagsklimatet i Nässjö är att vi har ett gott samarbete där kommunen och företagen möts i olika samarbetsformer, säger Anci. En av våra styrkor är vår storlek, som gör att vi har nära till varandra och respekterar varandras olika uppdrag.
I kommunen arbetar man med konceptet OneDoor, som i korthet innebär att företagen bara ska behöva gå in genom en enda dörr för att få tillgång till all intern och extern kompetens som kommunen besitter. Konceptet är en del av det samarbete som genomsyrar hela kommunen, där vikten av att arbeta tillsammans är ledstjärnan.
— När vi drar åt samma håll för fler etableringar, förbättrad kompetensförsörjning och en stark utveckling av kommunen, det är då vi är som bäst. Vi politiker måste ha förståelse för näringslivets behov, och tvärtom.
Precis som i många andra kommuner är kompetensförsörjning den största utmaningen för Nässjö. Ancis egna hjärtefråga är den jobbstrategi som finns i kommunen som handlar om att minska arbetslösheten igenom ett samarbete mellan företag, kommun och Arbetsförmedlingen.
Arbetet som först kallades för Industri-SFI har idag bytt namn till Yrkes-SFI och blivit en modell för hur många andra kommuner i Sverige arbetar. Genom att kombinera SFI-undervisningen med praktik på ett lokalt företag sätts språkinlärningen i ett sammanhang och nyanlända får en tidig kontakt med arbetsmarknaden.
Fördelarna är många, både för individen som snabbare blir en del av det svenska samhället och för företagarna som får tillgång till kompetent personal.
— Det är roligt när en VD på ett företag kläcker en idé och vi sen tillsammans jobbar fram en modell som blir vägledande också nationellt.
”Nässjö- ett annat Småland” är det platsvarumärke som ska leda Nässjö vidare in i framtiden. Det har arbetats fram av företag, föreningar, privatpersoner och kommunen, och redan nu används det av både företag och näringslivsbolaget.
— När vi tillsammans sätter oss själva på kartan, då skapas sammanhållning och stolthet, avslutar Anci.
Text: Mathilda Linnander