Lastbilar

Att åkerierna saknar chaufförer är ett stort problem

NYHET Publicerad

KOMPETENS Den prioriterade frågan för dagens transportföretagare ligger nu på att få tag i rätt chaufförer. Det framkom tydligt, när Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke träffade lastbils- och bussföretagare i ett frukostmöte.

När man vänder och vrider på detta, visar det sig att frågan har många bottnar.

– Det är svårt att få ”rätt” elever att söka till utbildningarna, säger Klas Hedin på C G Erikssons Åkeri AB, som är en av delägarna i ALWEX. Han får medhåll av kollegan Peter Eriksson.

– Skolorna borde satsa på kvalitet i stället för kvantitet, säger han. Det utbildas alldeles för många som egentligen inte vill jobba med det här. Det är ett energikrävande jobb vi får lägga ner på personalförsörjningen. Hur vi ska få fram chaufförer, är en jätteviktig fråga för branschen.

– Det är ingen brist på chaufförer med CE-kort, men det är brist på sådana som vill ta denna arbetsmiljö, att utbilda sig, att ta jobben, säger Klas Hedin.

Regelverket stressar

– Jobbet som chaufför är stressigt, tidsstyrt och övervakat av flera olika lagar, fortsätter han. I andra branscher fikar man kanske lite för länge, men som chaufför måste man ta sina raster. Annars blir det böter.

Alwex3

Sverige behöver 5 000 nya förare per år i åkerierna och 7 000 i bussbranschen under en tioårsperiod, säger Johan Ericson.

Transportstyrelsens kontroll av färdskrivarna är ett ämne, som kan få åkeriföretagarna att slita sitt hår i förtvivlan. Inte kontrollen som sådan, men den stelbenta tillämpningen av arbetstidsreglerna – och en teknisk status på färdskrivarna som inte är anpassad till hur körningen fungerar i praktiken.

– Många upplever att vi är en extremt reglerad bransch, kommenterade Johan Ericson från Transportföretagen. Våra svenska myndigheter är väldigt rigida i tolkningen av kör- och vilotider – kanske mera än i andra länder.

– Men vi jobbar med detta. Sverige behöver 5 000 nya förare per år i åkerierna och 7 000 i bussbranschen under en tioårsperiod. Det positiva är att Fordons- och transportprogrammet på gymnasiet är det som har ökat mest i söktryck inför nästa läsår.

Bilda en EU-kommission som granskar regelverket

Jan-Olof Jacke berättade att han varit i kontakt med både Infrastrukturministern Tomas Eneroth och näringsministern Ibrahim Baylan om regelkrånglet inom EU.

– Vi vill att de ska bilda en kommission som ska arbeta med detta. Och i vårt eget land borde man kunna backa, när det gäller den ”gold plating” i form av extra, eller tuffare, krav för svenska företag, än vad EU-lagstiftningen kräver. Här är det ofta överdrivna tolkningar.

Bra, tyckte Peter Sagebrant på L G Pettersson Åkeri AB:

– Det går inte att sköta regelverket till punkt och pricka. Och det finns ingen ”gråzon” av praktisk tillämpning, utan kommer Transportstyrelsen ut och kontrollerar, så åker vi på en massa böter.

– Ta bara en så’n grej som att man ska knappa in ”start- och mål-land” varje gång man flyttar bilen – även på den egna gården! Missar du det så är det 2 000 kr i böter. Och det kan man missa flera gånger om dagen.

Svenska åkerier hårt pressade, Hedin, Eriksson, Sagebrant

Fr vänster, Klas Hedin och Peter Eriksson från C G Erikssons Åkeri AB samt Peter Sagebrant, LG Pettersson Åkeri AB.

Klas Hedin på C G Erikssons Åkeri AB höll med:

– Det är 20 år gammal teknik i färdskrivarna. De är ”omöjliga” att jobba med. De hänger inte med regelverket. Och EU:s regler för körtid och vilotid är helt anpassade till fjärrtransporter. De passar inte för oss, som kör korta turer lokalt och kommer hem i princip varje kväll.

Stelbent offentlig upphandling

Elisabeth Angelin från Tomas Buss på Öland hade synpunkter på stelbenta krav, också i den offentliga upphandlingen:

– Kommunerna kan t.ex. specificera hur destinationsskylten i framrutan ska se ut och andra väldigt specifika fordonskrav. Men det är ändå alltid ”lägsta pris” som avgör, säger hon.

Svenska åkerier hårt pressade, Elisabeth Angelin, Tomas Buss

Elisabeth Angelin, Tomas Buss på Öland tycker att kommunerna har stelbenta krav vid upphandlingar.

– Det värsta är att man inte tittar på vad man får. Det sker nästan ingen uppföljning alls. För vår del känns det inte längre bra att hålla på med det här, så vi har i princip slutat lämna offerter till upphandlad trafik.

Jan-Olof Jacke lyssnade och noterade kommande arbetsuppgifter för Svenskt Näringsliv i relation till politikerna.

– Det behövs ett brett arbete för att öka intresset för transportyrkena, en omprövning av kontrollsystemet för efterlevnad av arbetstidsreglerna, en konsekvensanalys av de krav på YKB (Yrkeskompetensbevis) som infördes för några år sedan och, inte minst, behovet av långsiktiga regler för beskattning av fordon och drivmedel.

– Hur ska man kunna investera i fordon, utan att ha långsiktiga regler för beskattningen? Volvo och Scania vet inte heller. Osäkerhet och investeringsvilja går inte hand i hand, avslutade Jan-Olof Jacke

Olle Termén

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Hallå där, Malin Hamlin!

SME-FÖRETAG Sveriges näringsliv består till allra största delen av små företag. Därför har Svenskt Näringslivs SME-kommitté en särskilt viktig plats i arbetet. Vi tog en pratstund med en av kommitténs nya medlemmar, och det samtalet kan ni läsa här.
NYHET Publicerad:

Prioritera elförsörjningen nu

ENERGI Nu är vi i snabb takt på väg in i en ny tidsålder. I Sverige har vi ett av världens mest fossilfria elsystem. Ungefär 98 procent av elen vi använder produceras utan koldioxidutsläpp. Dessutom sker produktionen till en låg kostnad vilket har inneburit en viktig konkurrensfördel för svensk industri. Det är ingen överdrift att säga att låga och stabila elpriser har varit en grundförutsättning för vårt välstånd.
NYHET Publicerad:

Det är dags att regeringen tar elförsörjningsfrågan på allvar

DEBATT Det är dags för regeringen att ta elförsörjningsfrågan på allvar, annars når vi ej de energipolitiska målen om leveranssäkerhet, fossilfrihet och konkurrenskraft. Den akuta krisen är svår att lösa. Svenska Kraftnäts upphandling av produktion i södra Sverige är nödvändig men kostsam. Den tidigare bristen på helhetssyn och konsekvensanalys är på väg att sätta landet i en svår situation. Vi ser redan konsekvenser för näringslivet i Kalmar län när tveksamheten kring elberoende investeringar ökar.
NYHET Publicerad:

Lägg i en växel till för stärkt konkurrenskraft

Vi gick från all time high till tvärnit. Att högkonjunkturen sjöng på sista versen var de flesta prognosmakare överens om i slutet av 2019. Men att det skulle bli en total tvärnit våren 2020 hade nog ingen kunnat förutse. Traditionella konjunkturcykler känner vi till och vi har traditionella verktyg för att hantera dem, men när ett virus orsakade en pandemi sattes alla regler ur spel. 
NYHET Publicerad:

Vad händer när jobbmotorn stannar?

BESÖKSNÄRINGEN Coronapandemin slog till snabbt och stenhårt mot den svenska besöksnäringen. I Västervik möter vi Stina Porsgaard på Västerviks Stadshotell och hennes verksamhet är inget undantag från att ha drabbats, utan konsekvenserna är mycket stora.
NYHET Publicerad:

Så här gör du om du får en bluffaktura

SÄKERHET Bluffakturor är ett stort problem som drabbar företagen och särskilt besvärligt under sommaren då falska fakturorna riskerar att slinka igenom när ordinarie personal är på semester. Här hittar du tips på hur du hanterar en bluffaktura.
NYHET Publicerad:

Så undviker du bluffakturor och vd-bedrägerier

SÄKERHET Bluffakturor och internetbedrägerier är något som drabbar företagen under hela året. Särskilt besvärligt är det under sommaren då ordinarie personal inte är på plats och därför inte heller erfarenheten kring vilka leverantörer företaget använder och således vilka fakturor som ska betalas. Nina Jelver, bedrägeriexpert på Svensk Handel, listar sina bästa tips för hantering av bluffakturor och vd-bedrägerier. 
NYHET Publicerad:

Vi behöver kraftsamling för jobb

DEBATT Tusentals människor har avlidit i covid-19 och åter tusentals är på väg tillbaka efter svår sjukdom. Samtidigt befinner sig svensk ekonomi i djup kris. Även Kalmar län har drabbats hårt av de ekonomiska konsekvenserna. Som ett industritungt län, är vi beroende av att efterfrågan hålls uppe, både lokalt och nationellt. Sedan krisen inleddes har 10 398 personer korttidspermitterats och 1 208 varslats.
NYHET Publicerad:

Kompetensförsprång efter krisen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING För många företag har det sedan i mitten av mars handlat om att hantera coronakrisens mest akuta effekter. Många åtgärder har vidtagits och ett stort antal verksamheter har varslat, sagt upp eller permitterat sin personal. Nu går tankarna till hur man kan göra det bästa av tiden fram tills dess att det vänder. Kan man kanske till och med stå starkare när hjulen börjar snurra igen? 
NYHET Publicerad:

Så stöttar TRR företag vid omställning

VARSEL Just nu är det tuffare än någonsin för många att vara företagsledare och chef. Magnus Gustafsson, regionchef för TRR i Kalmar län, berättar om hur de stöttar företag som står inför omställning.
NYHET Publicerad:

Permitteringsstöd och utdelningsstopp

WEBBINARIUM Tillväxtverket har lämnat besked om att stoppa permitteringsstöd till företag som gör aktieutdelningar. Varför är aktieutdelningar så viktiga? Vad innebär utdelningsstoppet i praktiken? Hur påverkar det företagen och företagandet?
NYHET Publicerad:

Årets enkätresultat i lokalföretagsklimat är här

FÖRETAGSKLIMAT Även före coronakrisen har det blivit sämre att driva företag i Kalmar län. Det visar Svenskt Näringslivs senaste undersökning av företagsklimatet. Fem kommuner får ett sämre sammanfattande omdöme av företagen jämfört med förra året. Bara två kommuner får ett bättre resultat.
NYHET Publicerad:

Åtgärder som beslutats måste nå ut

KOMMENTAR Under coronakrisen är det många företagare som kämpar för sin överlevnad. En ny undersökning visar att en stor andel av företagen redan har, eller kommer att, utnyttja de olika stödpaketen. Men om de inte förlängs riskerar vi fler konkurser och neddragningar.
NYHET Publicerad:

Krisen kommer bli värre, tror företagen i Kalmar

KONJUNKTUREN Rekordmånga företag i Kalmar län har upplevt en nedgång i försäljning och produktion det senaste halvåret. Det visar Svenskt Näringslivs senaste företagarpanel. Många av dem förbereder sig på att krisen kan bli långvarig. 43 procent av företagen tror att tappet kommer fortsätta det kommande halvåret. Bara 26 procent tror på en återhämtning.
NYHET Publicerad:

Stöd till dig som ledare vid omställning

WEBBINAR Att vara företagsledare och chef har alltid sina utmaningar, men för många är det tuffare än någonsin just nu. I detta webbinarium får du information om vilket stöd och vilken hjälp du kan få via trygghetsorganisationen TRR i en omställningsprocess.
NYHET Publicerad:

Så kan vi rädda företag och jobb

DEBATT Coronaviruset har försatt Sverige och stora delar av världen i en extrem situation. Det påverkar vår vardag och skapar oro för nära och kära. Personalen inom vård och omsorg gör stora insatser för att rädda liv och hälsa. Men krisen har också en ekonomisk effekt som håller på att få allvarliga konsekvenser för företag, jobb och välfärd.
NYHET Publicerad:

Upphandling under coronatider

WEBBINAR Coronapandemin slår brett mot alla delar i samhället. Tillsammans bidrar också alla till att samhällets nödvändiga delar kan upprätthållas under krisen och att alla delar kan fungera ordentligt när krisen är över. Offentliga myndigheters upphandling är viktig både för att offentlig verksamhet ska fungera och som marknad för många företag. I den krissituation som nu råder ger lagstiftningen om offentlig upphandling möjligheter att på ett konstruktivt sätt säkerställa en god affär för båda parter.
NYHET Publicerad:

TSL är redo med stöttning vid omställning

OMSTÄLLNING Under mars och april har vi sett historiskt stora varsel, coronakrisen tvingar just nu många företag runt om i landet till permitteringar och varsel, arbetslösheten stiger påtagligt. Nu finns stora behov av omställning.
NYHET Publicerad:

Få medlemsstöd i hanteringen av Coronakrisen

CORONAKRISEN Hur kan du som företagare och arbetsgivare bäst hantera Corona-krisen? Vilken hjälp finns att få? Och hur kan få nytta av korttidspermitteringen och de andra åtgärder som presenterats i de olika stödpaketen? Flera av våra medlemsorganisationer erbjuder nu webinarier där du som företagare kan få hjälp att orientera sig i dessa frågor.
NYHET Publicerad:

Tillsammans måste vi rädda företagen och jobben

CORONA Snabbhet före perfektion, sa Jan-Olof Jacke, VD Svenskt Näringsliv, på tisdagens pressträff. Snabbhet är just ordet. Virus och oro sprids snabbt, och med dem kommer de ekonomiska konsekvenserna. Också snabbt. Permitteringar, varsel och konkurser sker ni i ett rasande tempo. Nu behövs åtgärderna – snabbt!