Lastbilar

Att åkerierna saknar chaufförer är ett stort problem

NYHET Publicerad

KOMPETENS Den prioriterade frågan för dagens transportföretagare ligger nu på att få tag i rätt chaufförer. Det framkom tydligt, när Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke träffade lastbils- och bussföretagare i ett frukostmöte.

När man vänder och vrider på detta, visar det sig att frågan har många bottnar.

– Det är svårt att få ”rätt” elever att söka till utbildningarna, säger Klas Hedin på C G Erikssons Åkeri AB, som är en av delägarna i ALWEX. Han får medhåll av kollegan Peter Eriksson.

– Skolorna borde satsa på kvalitet i stället för kvantitet, säger han. Det utbildas alldeles för många som egentligen inte vill jobba med det här. Det är ett energikrävande jobb vi får lägga ner på personalförsörjningen. Hur vi ska få fram chaufförer, är en jätteviktig fråga för branschen.

– Det är ingen brist på chaufförer med CE-kort, men det är brist på sådana som vill ta denna arbetsmiljö, att utbilda sig, att ta jobben, säger Klas Hedin.

Regelverket stressar

– Jobbet som chaufför är stressigt, tidsstyrt och övervakat av flera olika lagar, fortsätter han. I andra branscher fikar man kanske lite för länge, men som chaufför måste man ta sina raster. Annars blir det böter.

Alwex3

Sverige behöver 5 000 nya förare per år i åkerierna och 7 000 i bussbranschen under en tioårsperiod, säger Johan Ericson.

Transportstyrelsens kontroll av färdskrivarna är ett ämne, som kan få åkeriföretagarna att slita sitt hår i förtvivlan. Inte kontrollen som sådan, men den stelbenta tillämpningen av arbetstidsreglerna – och en teknisk status på färdskrivarna som inte är anpassad till hur körningen fungerar i praktiken.

– Många upplever att vi är en extremt reglerad bransch, kommenterade Johan Ericson från Transportföretagen. Våra svenska myndigheter är väldigt rigida i tolkningen av kör- och vilotider – kanske mera än i andra länder.

– Men vi jobbar med detta. Sverige behöver 5 000 nya förare per år i åkerierna och 7 000 i bussbranschen under en tioårsperiod. Det positiva är att Fordons- och transportprogrammet på gymnasiet är det som har ökat mest i söktryck inför nästa läsår.

Bilda en EU-kommission som granskar regelverket

Jan-Olof Jacke berättade att han varit i kontakt med både Infrastrukturministern Tomas Eneroth och näringsministern Ibrahim Baylan om regelkrånglet inom EU.

– Vi vill att de ska bilda en kommission som ska arbeta med detta. Och i vårt eget land borde man kunna backa, när det gäller den ”gold plating” i form av extra, eller tuffare, krav för svenska företag, än vad EU-lagstiftningen kräver. Här är det ofta överdrivna tolkningar.

Bra, tyckte Peter Sagebrant på L G Pettersson Åkeri AB:

– Det går inte att sköta regelverket till punkt och pricka. Och det finns ingen ”gråzon” av praktisk tillämpning, utan kommer Transportstyrelsen ut och kontrollerar, så åker vi på en massa böter.

– Ta bara en så’n grej som att man ska knappa in ”start- och mål-land” varje gång man flyttar bilen – även på den egna gården! Missar du det så är det 2 000 kr i böter. Och det kan man missa flera gånger om dagen.

Svenska åkerier hårt pressade, Hedin, Eriksson, Sagebrant

Fr vänster, Klas Hedin och Peter Eriksson från C G Erikssons Åkeri AB samt Peter Sagebrant, LG Pettersson Åkeri AB.

Klas Hedin på C G Erikssons Åkeri AB höll med:

– Det är 20 år gammal teknik i färdskrivarna. De är ”omöjliga” att jobba med. De hänger inte med regelverket. Och EU:s regler för körtid och vilotid är helt anpassade till fjärrtransporter. De passar inte för oss, som kör korta turer lokalt och kommer hem i princip varje kväll.

Stelbent offentlig upphandling

Elisabeth Angelin från Tomas Buss på Öland hade synpunkter på stelbenta krav, också i den offentliga upphandlingen:

– Kommunerna kan t.ex. specificera hur destinationsskylten i framrutan ska se ut och andra väldigt specifika fordonskrav. Men det är ändå alltid ”lägsta pris” som avgör, säger hon.

Svenska åkerier hårt pressade, Elisabeth Angelin, Tomas Buss

Elisabeth Angelin, Tomas Buss på Öland tycker att kommunerna har stelbenta krav vid upphandlingar.

– Det värsta är att man inte tittar på vad man får. Det sker nästan ingen uppföljning alls. För vår del känns det inte längre bra att hålla på med det här, så vi har i princip slutat lämna offerter till upphandlad trafik.

Jan-Olof Jacke lyssnade och noterade kommande arbetsuppgifter för Svenskt Näringsliv i relation till politikerna.

– Det behövs ett brett arbete för att öka intresset för transportyrkena, en omprövning av kontrollsystemet för efterlevnad av arbetstidsreglerna, en konsekvensanalys av de krav på YKB (Yrkeskompetensbevis) som infördes för några år sedan och, inte minst, behovet av långsiktiga regler för beskattning av fordon och drivmedel.

– Hur ska man kunna investera i fordon, utan att ha långsiktiga regler för beskattningen? Volvo och Scania vet inte heller. Osäkerhet och investeringsvilja går inte hand i hand, avslutade Jan-Olof Jacke

Olle Termén

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Kommer att göra mitt yttersta för att infria förväntningarna

FÖRETAGSKLIMAT Efter valet är det många politiker som är nya på sina jobb. Därför har vi gett oss ut för att träffa, samtala, lyssna och föra dialog med dem som styr i kommunerna nu. Ingela Nilsson Nachtwei (c) i Vimmerby är en av dessa. Vi tog ett snack med henne om hur hon ser på företagsklimatet och näringslivet i sin kommun.
NYHET Publicerad:

Rösta för företagsamheten

EU-VALET Valet till EU-parlamentet på söndag kommer att påverkar det svenska näringslivet i väldigt stor utsträckning. Därför är det viktigt att rösta på kandidater som vill stoppa politisk klåfingrighet och överreglering. Rösta på kandidater som vill skapa goda förutsättningar för ett växande näringsliv.
NYHET Publicerad:

Stora skillnader mellan vad företagare och politiker tycker

FÖRETAGSKLIMAT I år har både företagare och kommunpolitiker svarat på enkäten om hur det står till med det lokala företagsklimatet. Över 30 000 företagare i landet har svarat, varav 1 216 företagare från länet. En lång rad frågor har besvarats och svaren ger en hel del underlag för politiker, tjänstemän och företagare att arbeta vidare med.
NYHET Publicerad:

”Verkstad” med politiska medskick hos Formpress

FÖRETAGARFRÅGOR Formpress i Färjestaden AB har ett 50-tal kunder i Storbritannien. Det gör att Karin Mörnestedt, delägare i företaget och den som sköter bland annat ekonomi, personal och dokumentationen i samband med exportaffärer, ser ett eventuellt Brexit an med spänning.
NYHET Publicerad:

Fler och växande företag – bättre välfärd

FÖRETAGSKLIMAT Med Svenskt Näringslivs tjänst välfärdsskaparna kan landets företagare själva räkna ut hur mycket skatt deras verksamhet skapar, och vad det betyder för vården, skolan eller omsorgen. Bra villkor för företagen är en förutsättning för en bra välfärd.
NYHET Publicerad:

Vi är varandras förutsättningar

FÖRETAGSKLIMAT Efter valet är det många politiker som är nya på sina jobb. Därför har vi gett oss ut för att träffa, samtala, lyssna och föra dialog med dem som styr i kommunerna nu. Matilda Wärenfalk (s) i Mörbylånga är en av dessa. Vi tog ett snack med henne om hur hon ser på företagsklimatet och näringslivet i sin kommun.
NYHET Publicerad:

Stark efterfrågan på arbetsmarknaden, trots det tomma platser

UTBILDNING Granskningen av den preliminära gymnasieantagningen visar att i Kalmar län finns det tomma platser på program som har en mycket ljus framtid på arbetsmarknaden. Nu bör gymnasieväljarna ta chansen och tänka igenom sina val inför det slutgiltiga antagningen.
NYHET Publicerad:

Ledartröjan är påtagen

KLIMAT Ska vi klara omställningen till en långsiktigt hållbar utveckling av miljö och klimat krävs det en global samverkan på många områden. Det svenska näringslivet har dragit på sig tävlingsdressen och är beredd att ta ledartröjan. Siktet är inställt på omställning till en cirkulär ekonomi.
NYHET Publicerad:

Det finns väldigt mycket framtidstro och optimism

FÖRETAGSKLIMAT Efter valet är det många politiker som är nya på sina jobb. Därför har vi gett oss ut för att träffa, samtala, lyssna och föra dialog med dem som styr i kommunerna nu. Johan Persson (s) i Kalmar är inte ny på jobbet, men vi har ändå samtalat med honom om hur han ser på företagsklimatet och näringslivet i hans kommun.
NYHET Publicerad:

Företagen i Kalmar län planerar stora investeringar

KONJUNKTUR Nästan hälften av alla företag i Kalmar län tror att de kommer öka sin försäljning under det kommande halvåret, och en tredjedel planerar att öka sina investeringar. Den goda ekonomin smittar av sig, men runt hörnet väntar en avmattning.
NYHET Publicerad:

Bra företagsklimat är som oljan i motorn

FÖRETAGSKLIMAT Efter valet är det många politiker som är nya på sina jobb. Därför har vi gett oss ut för att träffa, samtala, lyssna och föra dialog med dem som styr i kommunerna nu. Anders Johansson (c) i Mönsterås är inte helt ny på jobbet, och så här tänker han kring företagsklimatet och näringslivet i hans kommun.
NYHET Publicerad:

Att åkerierna saknar chaufförer är ett stort problem

KOMPETENS Den prioriterade frågan för dagens transportföretagare ligger nu på att få tag i rätt chaufförer. Det framkom tydligt, när Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke träffade lastbils- och bussföretagare i ett frukostmöte.
NYHET Publicerad:

Hur ser en företagare ut?

FÖRETAGSKLIMAT Hur ser den genomsnittlige företagaren i din kommun ut? Ålder, kön, inkomst, arbetade timmar och namn? Enligt Markus Svensson från Tillväxt & Tillsyn heter han Anders och driver ett småföretag, tjänar cirka 21 000 kr/mån och lägger ungefär 55 tim/vecka på jobbet.
NYHET Publicerad:

Lönesättning som förändrar beteenden

STRATEGI För Epiroc i Kalmar var det en fullträff att koppla lönekriterierna rakt av till den värdegrund som företaget tagit fram. ”Löneprocessen driver precis det vi vill driva – förbättrade beteenden”, säger vd:n Jenny Heimersson.
NYHET Publicerad:

Problem är välkomna på AMB

FÖRETAGSKLIMAT På AMB Industri AB i Broakulla har effektivitet och kvalitet i flera fall drivits så långt, att man till och med tagit över vad som kunden tidigare ansett vara sin egen kärnverksamhet. I dag är AMB ”kontraktstillverkare” med en avancerad process för formsprutning, ytbehandling och montering av produkter med högt ställda krav.
NYHET Publicerad:

Viktigt att ”reglera utsläppen – inte mobiliteten”

MILJÖ & KLIMAT Transportföretagare från Kalmar och Kronobergs län träffade Jan-Olof Jacke, Svenskt Näringslivs vd under hans besök i regionen, Jan-Olof Jacke har efter ett halvår på sin post, träffat drygt 200 ledare i medlemsföretag öga mot öga, hört ett antal prioriterade frågor som återkommer.
NYHET Publicerad:

Vi har alla ett jättejobb att förklara hur viktig industrin är

FÖRETAGARFRÅGOR Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke fick med sig många värdefulla inspel från de 12 närvarande företagarna från Kronobergs- och Kalmar län som han träffade på lunchen under sitt besök. Bland annat om relationen hållbarhet och företagsamhet.
NYHET Publicerad:

Schyssta attityder är vägen till framgång

UNG FÖRETAGSAMHET I samband med mässan ”Entreprenörskap på riktigt” samlades cirka 140-tal företagare till en näringslivslunch med temat Det vinnande laget – hur skapar vi en inkluderande arbetsmiljö för att lyckas i framtiden?
NYHET Publicerad:

”Vi måste avdramatisera kontakten med kommunen”

FÖRETAGSKLIMAT Dialog mellan företag och kommun samt förståelsen hos alla handläggare att man är en del i kommunens näringslivsarbete är en stor utmaning för att skapa ett gott företagsklimat, enligt Thomas Svensson, vd för Mönsterås Utvecklings AB (MUAB).
NYHET Publicerad:

För ett bättre företagsklimat – krävs insatser på alla plan. Finns vilja, finns möjligheter.

KOMMENTAR Valet till Europaparlamentet nalkas och så även en ny EU-kommission. EU är på väg in i en ny fas. I Sverige är dock intresset för EU ganska ljumt, vilket är tråkigt. För på den europeiska arenan finns det mycket svenska representanter kan göra för att förbättra villkoren här hemma och då inte minst på näringslivssidan.