Lastbilar

Att åkerierna saknar chaufförer är ett stort problem

NYHET Publicerad

KOMPETENS Den prioriterade frågan för dagens transportföretagare ligger nu på att få tag i rätt chaufförer. Det framkom tydligt, när Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke träffade lastbils- och bussföretagare i ett frukostmöte.

När man vänder och vrider på detta, visar det sig att frågan har många bottnar.

– Det är svårt att få ”rätt” elever att söka till utbildningarna, säger Klas Hedin på C G Erikssons Åkeri AB, som är en av delägarna i ALWEX. Han får medhåll av kollegan Peter Eriksson.

– Skolorna borde satsa på kvalitet i stället för kvantitet, säger han. Det utbildas alldeles för många som egentligen inte vill jobba med det här. Det är ett energikrävande jobb vi får lägga ner på personalförsörjningen. Hur vi ska få fram chaufförer, är en jätteviktig fråga för branschen.

– Det är ingen brist på chaufförer med CE-kort, men det är brist på sådana som vill ta denna arbetsmiljö, att utbilda sig, att ta jobben, säger Klas Hedin.

Regelverket stressar

– Jobbet som chaufför är stressigt, tidsstyrt och övervakat av flera olika lagar, fortsätter han. I andra branscher fikar man kanske lite för länge, men som chaufför måste man ta sina raster. Annars blir det böter.

Alwex3

Sverige behöver 5 000 nya förare per år i åkerierna och 7 000 i bussbranschen under en tioårsperiod, säger Johan Ericson.

Transportstyrelsens kontroll av färdskrivarna är ett ämne, som kan få åkeriföretagarna att slita sitt hår i förtvivlan. Inte kontrollen som sådan, men den stelbenta tillämpningen av arbetstidsreglerna – och en teknisk status på färdskrivarna som inte är anpassad till hur körningen fungerar i praktiken.

– Många upplever att vi är en extremt reglerad bransch, kommenterade Johan Ericson från Transportföretagen. Våra svenska myndigheter är väldigt rigida i tolkningen av kör- och vilotider – kanske mera än i andra länder.

– Men vi jobbar med detta. Sverige behöver 5 000 nya förare per år i åkerierna och 7 000 i bussbranschen under en tioårsperiod. Det positiva är att Fordons- och transportprogrammet på gymnasiet är det som har ökat mest i söktryck inför nästa läsår.

Bilda en EU-kommission som granskar regelverket

Jan-Olof Jacke berättade att han varit i kontakt med både Infrastrukturministern Tomas Eneroth och näringsministern Ibrahim Baylan om regelkrånglet inom EU.

– Vi vill att de ska bilda en kommission som ska arbeta med detta. Och i vårt eget land borde man kunna backa, när det gäller den ”gold plating” i form av extra, eller tuffare, krav för svenska företag, än vad EU-lagstiftningen kräver. Här är det ofta överdrivna tolkningar.

Bra, tyckte Peter Sagebrant på L G Pettersson Åkeri AB:

– Det går inte att sköta regelverket till punkt och pricka. Och det finns ingen ”gråzon” av praktisk tillämpning, utan kommer Transportstyrelsen ut och kontrollerar, så åker vi på en massa böter.

– Ta bara en så’n grej som att man ska knappa in ”start- och mål-land” varje gång man flyttar bilen – även på den egna gården! Missar du det så är det 2 000 kr i böter. Och det kan man missa flera gånger om dagen.

Svenska åkerier hårt pressade, Hedin, Eriksson, Sagebrant

Fr vänster, Klas Hedin och Peter Eriksson från C G Erikssons Åkeri AB samt Peter Sagebrant, LG Pettersson Åkeri AB.

Klas Hedin på C G Erikssons Åkeri AB höll med:

– Det är 20 år gammal teknik i färdskrivarna. De är ”omöjliga” att jobba med. De hänger inte med regelverket. Och EU:s regler för körtid och vilotid är helt anpassade till fjärrtransporter. De passar inte för oss, som kör korta turer lokalt och kommer hem i princip varje kväll.

Stelbent offentlig upphandling

Elisabeth Angelin från Tomas Buss på Öland hade synpunkter på stelbenta krav, också i den offentliga upphandlingen:

– Kommunerna kan t.ex. specificera hur destinationsskylten i framrutan ska se ut och andra väldigt specifika fordonskrav. Men det är ändå alltid ”lägsta pris” som avgör, säger hon.

Svenska åkerier hårt pressade, Elisabeth Angelin, Tomas Buss

Elisabeth Angelin, Tomas Buss på Öland tycker att kommunerna har stelbenta krav vid upphandlingar.

– Det värsta är att man inte tittar på vad man får. Det sker nästan ingen uppföljning alls. För vår del känns det inte längre bra att hålla på med det här, så vi har i princip slutat lämna offerter till upphandlad trafik.

Jan-Olof Jacke lyssnade och noterade kommande arbetsuppgifter för Svenskt Näringsliv i relation till politikerna.

– Det behövs ett brett arbete för att öka intresset för transportyrkena, en omprövning av kontrollsystemet för efterlevnad av arbetstidsreglerna, en konsekvensanalys av de krav på YKB (Yrkeskompetensbevis) som infördes för några år sedan och, inte minst, behovet av långsiktiga regler för beskattning av fordon och drivmedel.

– Hur ska man kunna investera i fordon, utan att ha långsiktiga regler för beskattningen? Volvo och Scania vet inte heller. Osäkerhet och investeringsvilja går inte hand i hand, avslutade Jan-Olof Jacke

Olle Termén

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Tips från Finfa

SOMMARÖPPET Vi finns tillgängliga under hela sommaren om du har frågor kring kollektivavtalad försäkring och pension.
NYHET Publicerad:

Dagens unga är bättre rustade

SOMMARJOBB På Böda Sand är det full fart. Mängder med nya aktiviteter, nyrenoverade stugor och lokaler. Nytt nöjesbolag, padelplaner och skojig vattensport. Allt detta hade inte varit möjligt om det inte hade funnits personal som trivs och gör ett bra jobb.
NYHET Publicerad:

Arbetsgivardag – Avtal 2020

SAVE THE DATE - 23 oktober. En dag fylld av det som rör din vardag som företagare och arbetsgivare. Mattias Dahl som efterträder Peter Jeppsson som vice vd med ansvar för arbetsgivarfrågor på Svenskt Näringsliv, medverkar på Arbetsgivardagen i Växjö och diskuterar; Inför Avtal 2020.
NYHET Publicerad:

Håll koll på bluffakturorna

BEDRÄGERIER Bluffakturor är ett stort problem som drabbar företagen under hela året. Särskilt besvärligt är det under sommaren då falska fakturorna riskerar att slinka igenom när ordinarie personal är på semester. Här hittar du tips på hur du gör om du får en bluffaktura.
NYHET Publicerad:

En arena för verklig förändring

KRÖNIKA Jag har varit med på politikerveckan i Almedalen på något sätt sedan 2001. Det är en vecka som för oss politiknördar blivit något oantastligt och odisputerbart. En vecka som präglas av minglande, kontaktskapande och utbyte av idéer. En vecka som med rätta kan ifrågasättas för det offentliga slöseriet. Men för den som väljer att planera och strukturera sin närvaro kan veckan bidra till verklig förändring.
NYHET Publicerad:

Några tankar i semestertider

KRÖNIKA Skol- och sommaravslutningar har avlöst varandra och det har blivit dags att summera mina första terminer på Svenskt Näringsliv. Ett fantastiskt arbete med många spännande möten.
NYHET Publicerad:

Det går att förändra, även om det tar tid.

FÖRETAGSKLIMAT För Lasse Olofsson har speedway alltid varit ett stort intresse, men också nyttig när det gäller att knyta nya kunder till företaget.
NYHET Publicerad:

Superbra i våra kontakter

FÖRETAGSKLIMAT Efter valet är det många politiker som är nya på sina jobb. Därför har vi gett oss ut för att träffa, samtala, lyssna och föra dialog med dem som styr i kommunerna nu. Ilko Corkovic (s) i Borgholm är en av dessa. Vi tog ett snack med honom om hur han ser på företagsklimatet och näringslivet i sin kommun.
NYHET Publicerad:

Svensk skola behöver reformer

UTBILDNING Trots en arbetslöshet på 7,8 procent finns stora svårigheter att hitta kompetent arbetskraft i Kalmar län. Om möjligheterna för alla att få jobb ska förbättras krävs det att kunskapsnivåerna i skolan ökar. Svenskt Näringsliv föreslår därför höjda krav på lärarutbildningarna, nationell skolpeng samt satsningar för att höja kunskapsnivån hos såväl låg- som högpresterande elever.
NYHET Publicerad:

Lagligt? Lämpligt? Listigt?

FÖRETAGSKLIMAT Bra företagsklimat ger bättre tillväxt. När årets enkätsvar för företagsklimatet i Västerviks kommun presenterades var det fokus på konkurrens och dialog. Svenskt Näringslivs biträdande regionchef Johnny Rönnfjord menade att man inte ska ta alltför allvarligt på förändringar i enstaka tiondelar i omdömena. Samtidigt, menade han, är det viktigt att ta företagens omdöme om kommunens näringslivsklimat på stort allvar.
NYHET Publicerad:

Hög press på svenska åkerier

KONKURRENS Att konkurrensläget för de svenska åkerierna på hemmaplan är tufft, återspeglas såväl i antalet utländska trailerfordon på svenska vägar, som vid en titt i lönsamhetsstatistiken.
NYHET Publicerad:

Trelleborg-företag har tystnad som affärsidé

FÖRETAGARFRÅGOR I ett företag som Trelleborg Sealing Solutions AB i Kalmar, är det ständigt ”dags för verkstad” och det visade platschef Ulf Johansson, inte utan stolthet, för ett 20-tal företagare och politiker, när Svenskt Näringsliv kallade till diskussion och ”verkstad”. Fastighetschefen Mikael Holm deltog också som värd i rundvandringen.
NYHET Publicerad:

Svenska kockar skapar internationellt intresse

FÖRETAGARFRÅGOR Rundturen i Kalmar län på temat ”Dags för verkstad” landade på restaurang Kött & Bar i det gamla frimurarhotellet i Kalmar. Restauratören Jörgen Rasmussen beskrev i livliga ordalag de vedermödor en kock och krögare kan få genomleva med personal, hyresvärdar och kommunala tjänstemän – men också den personliga tillfredsställelse man får uppleva när allt går bra.
NYHET Publicerad:

Guldregn över unga entreprenörer

UNG FÖRETAGSAMHET Sedan 1980 har Ung Företagsamhet gett barn och ungdomar möjlighet att träna och utveckla sin kreativitet, företagsamhet och sitt entreprenörskap. Det här är en fantastisk möjlighet för unga att testa sina vingar och få värdefulla erfarenheter av vad företagande och entreprenörskap handlar om.
NYHET Publicerad:

Kommer att göra mitt yttersta för att infria förväntningarna

FÖRETAGSKLIMAT Efter valet är det många politiker som är nya på sina jobb. Därför har vi gett oss ut för att träffa, samtala, lyssna och föra dialog med dem som styr i kommunerna nu. Ingela Nilsson Nachtwei (c) i Vimmerby är en av dessa. Vi tog ett snack med henne om hur hon ser på företagsklimatet och näringslivet i sin kommun.
NYHET Publicerad:

Rösta för företagsamheten

EU-VALET Valet till EU-parlamentet på söndag kommer att påverkar det svenska näringslivet i väldigt stor utsträckning. Därför är det viktigt att rösta på kandidater som vill stoppa politisk klåfingrighet och överreglering. Rösta på kandidater som vill skapa goda förutsättningar för ett växande näringsliv.
NYHET Publicerad:

Stora skillnader mellan vad företagare och politiker tycker

FÖRETAGSKLIMAT I år har både företagare och kommunpolitiker svarat på enkäten om hur det står till med det lokala företagsklimatet. Över 30 000 företagare i landet har svarat, varav 1 216 företagare från länet. En lång rad frågor har besvarats och svaren ger en hel del underlag för politiker, tjänstemän och företagare att arbeta vidare med.
NYHET Publicerad:

”Verkstad” med politiska medskick hos Formpress

FÖRETAGARFRÅGOR Formpress i Färjestaden AB har ett 50-tal kunder i Storbritannien. Det gör att Karin Mörnestedt, delägare i företaget och den som sköter bland annat ekonomi, personal och dokumentationen i samband med exportaffärer, ser ett eventuellt Brexit an med spänning.
NYHET Publicerad:

Fler och växande företag – bättre välfärd

FÖRETAGSKLIMAT Med Svenskt Näringslivs tjänst välfärdsskaparna kan landets företagare själva räkna ut hur mycket skatt deras verksamhet skapar, och vad det betyder för vården, skolan eller omsorgen. Bra villkor för företagen är en förutsättning för en bra välfärd.
NYHET Publicerad:

Vi är varandras förutsättningar

FÖRETAGSKLIMAT Efter valet är det många politiker som är nya på sina jobb. Därför har vi gett oss ut för att träffa, samtala, lyssna och föra dialog med dem som styr i kommunerna nu. Matilda Wärenfalk (s) i Mörbylånga är en av dessa. Vi tog ett snack med henne om hur hon ser på företagsklimatet och näringslivet i sin kommun.