Lastbilar

Att åkerierna saknar chaufförer är ett stort problem

NYHET Publicerad

KOMPETENS Den prioriterade frågan för dagens transportföretagare ligger nu på att få tag i rätt chaufförer. Det framkom tydligt, när Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke träffade lastbils- och bussföretagare i ett frukostmöte.

När man vänder och vrider på detta, visar det sig att frågan har många bottnar.

– Det är svårt att få ”rätt” elever att söka till utbildningarna, säger Klas Hedin på C G Erikssons Åkeri AB, som är en av delägarna i ALWEX. Han får medhåll av kollegan Peter Eriksson.

– Skolorna borde satsa på kvalitet i stället för kvantitet, säger han. Det utbildas alldeles för många som egentligen inte vill jobba med det här. Det är ett energikrävande jobb vi får lägga ner på personalförsörjningen. Hur vi ska få fram chaufförer, är en jätteviktig fråga för branschen.

– Det är ingen brist på chaufförer med CE-kort, men det är brist på sådana som vill ta denna arbetsmiljö, att utbilda sig, att ta jobben, säger Klas Hedin.

Regelverket stressar

– Jobbet som chaufför är stressigt, tidsstyrt och övervakat av flera olika lagar, fortsätter han. I andra branscher fikar man kanske lite för länge, men som chaufför måste man ta sina raster. Annars blir det böter.

Alwex3

Sverige behöver 5 000 nya förare per år i åkerierna och 7 000 i bussbranschen under en tioårsperiod, säger Johan Ericson.

Transportstyrelsens kontroll av färdskrivarna är ett ämne, som kan få åkeriföretagarna att slita sitt hår i förtvivlan. Inte kontrollen som sådan, men den stelbenta tillämpningen av arbetstidsreglerna – och en teknisk status på färdskrivarna som inte är anpassad till hur körningen fungerar i praktiken.

– Många upplever att vi är en extremt reglerad bransch, kommenterade Johan Ericson från Transportföretagen. Våra svenska myndigheter är väldigt rigida i tolkningen av kör- och vilotider – kanske mera än i andra länder.

– Men vi jobbar med detta. Sverige behöver 5 000 nya förare per år i åkerierna och 7 000 i bussbranschen under en tioårsperiod. Det positiva är att Fordons- och transportprogrammet på gymnasiet är det som har ökat mest i söktryck inför nästa läsår.

Bilda en EU-kommission som granskar regelverket

Jan-Olof Jacke berättade att han varit i kontakt med både Infrastrukturministern Tomas Eneroth och näringsministern Ibrahim Baylan om regelkrånglet inom EU.

– Vi vill att de ska bilda en kommission som ska arbeta med detta. Och i vårt eget land borde man kunna backa, när det gäller den ”gold plating” i form av extra, eller tuffare, krav för svenska företag, än vad EU-lagstiftningen kräver. Här är det ofta överdrivna tolkningar.

Bra, tyckte Peter Sagebrant på L G Pettersson Åkeri AB:

– Det går inte att sköta regelverket till punkt och pricka. Och det finns ingen ”gråzon” av praktisk tillämpning, utan kommer Transportstyrelsen ut och kontrollerar, så åker vi på en massa böter.

– Ta bara en så’n grej som att man ska knappa in ”start- och mål-land” varje gång man flyttar bilen – även på den egna gården! Missar du det så är det 2 000 kr i böter. Och det kan man missa flera gånger om dagen.

Svenska åkerier hårt pressade, Hedin, Eriksson, Sagebrant

Fr vänster, Klas Hedin och Peter Eriksson från C G Erikssons Åkeri AB samt Peter Sagebrant, LG Pettersson Åkeri AB.

Klas Hedin på C G Erikssons Åkeri AB höll med:

– Det är 20 år gammal teknik i färdskrivarna. De är ”omöjliga” att jobba med. De hänger inte med regelverket. Och EU:s regler för körtid och vilotid är helt anpassade till fjärrtransporter. De passar inte för oss, som kör korta turer lokalt och kommer hem i princip varje kväll.

Stelbent offentlig upphandling

Elisabeth Angelin från Tomas Buss på Öland hade synpunkter på stelbenta krav, också i den offentliga upphandlingen:

– Kommunerna kan t.ex. specificera hur destinationsskylten i framrutan ska se ut och andra väldigt specifika fordonskrav. Men det är ändå alltid ”lägsta pris” som avgör, säger hon.

Svenska åkerier hårt pressade, Elisabeth Angelin, Tomas Buss

Elisabeth Angelin, Tomas Buss på Öland tycker att kommunerna har stelbenta krav vid upphandlingar.

– Det värsta är att man inte tittar på vad man får. Det sker nästan ingen uppföljning alls. För vår del känns det inte längre bra att hålla på med det här, så vi har i princip slutat lämna offerter till upphandlad trafik.

Jan-Olof Jacke lyssnade och noterade kommande arbetsuppgifter för Svenskt Näringsliv i relation till politikerna.

– Det behövs ett brett arbete för att öka intresset för transportyrkena, en omprövning av kontrollsystemet för efterlevnad av arbetstidsreglerna, en konsekvensanalys av de krav på YKB (Yrkeskompetensbevis) som infördes för några år sedan och, inte minst, behovet av långsiktiga regler för beskattning av fordon och drivmedel.

– Hur ska man kunna investera i fordon, utan att ha långsiktiga regler för beskattningen? Volvo och Scania vet inte heller. Osäkerhet och investeringsvilja går inte hand i hand, avslutade Jan-Olof Jacke

Olle Termén

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Ta chansen att förbättra företagsklimatet

FÖRETAGSKLIMAT  I januari skickades årets enkät om det lokala företagsklimatet ut till cirka 60 000 företagare i Sverige. Det är ni företagare som kan ge oss de rätta svaren, detta så vi tillsammans kan fortsätta arbetet med att förbättra och utveckla företagsklimatet i länet och i din kommun.
NYHET Publicerad:

Näringslivet - skurk eller hjälte?

KLIMATDAG - 26 MARS. Verklig förändring skapas när innovationer och drivna entreprenörer får möjlighet att utveckla sina idéer. Svenska företag ligger långt fram i omställningsarbetet för en mer hållbar produktion.
NYHET Publicerad:

När skilsmässan är ett faktum

BREXIT Likt en skilsmässa i skvallerpressen med oväntade turer fram och tillbaka, analyser och slutsatser, ibland rätt, ibland fel har Brexit pågått under lång tid. Många har trött uttryck, lika bra att få det gjort så vi kan gå vidare.
NYHET Publicerad:

Energiprogrammet i Oskarshamn bäst i Kalmar län

I Kalmar län ska cirka 2 600 niondeklassare och deras föräldrar under de närmaste veckorna välja gymnasieprogram inför nästa läsår. För att hjälpa dem att göra genomtänkta val visar Svenskt Näringsliv hur elever från olika gymnasieprogram har klarat sig på arbetsmarknaden med siffror från Ekonomifaktas Gymnasiepejl.
NYHET Publicerad:

Vi önskar er alla en riktigt god jul!

JULHÄLSNING Tack för alla möten, samtal och diskussioner under året som gått. Tillsammans skapar vi långsiktig förändring och ett förbättrat företagsklimat.
NYHET Publicerad:

Sjukskrivna medarbetare och läkarintyg – vad gäller egentligen?

WEBBINAR I detta webbinar tillsammans med Catharina Bäck, socialförsäkringsexpert på Svenskt Näringsliv och Alija Dizdarevic, samverkansansvarig på Försäkringskassan får du svar på några av frågorna som uppstår i samband med sjukskrivna medarbetere och de sjukintyg som ligger till grund för sjukskrivningen.
NYHET Publicerad:

Låt alla gymnasieelever pröva att driva företag 

UNG FÖRETAGSAMHET Människors kreativitet, mod och initiativkraft lägger grunden för ökad ekonomisk utveckling och ökat välstånd. Ett vitalt näringsliv med många entreprenörer skapar jobb och de skatteintäkter som finansierar välfärden. Det är också avgörande för att lösa många av de problem vi ser idag, inte minst med miljö och klimat. 
NYHET Publicerad:

Ett år med GDPR – hur har det gått?

WEBBINAR I ett och ett halvt år har de nya dataskyddsreglerna med GDPR i spetsen tillämpats. Inför GDPR upplevde många företag brist på information och praktisk vägledning. Många företag har fortfarande en hel del frågor att sätta sig in i och förstå för att personuppgiftsbehandlingen ska klara de nya tuffare kraven.
NYHET Publicerad:

Lär dig mer om offentlig upphandling - Förbättra dina chanser att vinna med ditt anbud

WEBBINAR I detta webbinarium möter du Ellen Hausel Heldahl som är jurist och expert på offentlig upphandling. Ellen kommer att dela med sig av sina erfarenheter och beskriva konkreta exempel.
NYHET Publicerad:

Brett program på Arbetsgivardagen

FÖRETAGARFRÅGOR Även om Avtal 20 stod i fokus under Arbetsgivardagen den 23 oktober, både i seminarieprogrammet och i kulisserna, så var det mycket annat som fångade deltagarnas intresse. 
NYHET Publicerad:

Hallå där, Stefan

SKOLNÄTVERKSANSVARIG Vi hälsar Stefan de Goede välkommen som studentmedarbetare. Stefan studerar på Linnéuniversitetet i Växjö och kommer att ha ansvaret för det regionala skolnätverket och utveckla kontakterna mellan skola och näringsliv på Svenskt Näringsliv i Kronobergs och Kalmar län.
NYHET Publicerad:

Tillväxten mattas och osäkerheten i omvärlden påverkar

KONJUNKTUR Svensk och global konjunktur ser allt svagare ut, visar en ny konjunkturprognos från Svenskt Näringsliv. Tillväxten mattas av och blir låg under kommande år med svag utveckling av produktivitet och sysselsättning.
NYHET Publicerad:

Avtal 20 drog publik till Arbetsgivardagen

ARBETSGIVARDAG I december lägger facken sina utgångsbud till arbetsgivarsidan inom industrin och därmed är avtalsrörelsen 2020 igång. Ett 80-tal medlemsföretag från Kronobergs och Kalmar län hade kanske väntat sig en hint om vartåt det lutar, när man samlades till Svenskt Näringslivs arbetsgivardag i Växjö. Det fick man, om än inte i klara siffror.
NYHET Publicerad:

Skyll inte på lagstiftningen – gör istället er hemläxa! 

UPPHANDLING I TV, tidningar och på sociala medier pågår en intensiv debatt kring nyligen gjorda upphandlingar. Oavsett upphandling så skyller mer eller mindre alla som deltar i debatten på lagen om offentlig upphandling och kräver att denna ska ändras.
NYHET Publicerad:

Ansvarsfulla avtal säkrar jobb och välfärd

AVTAL 20 Konjunkturen bromsar nu in, inte bara i Kalmar län och resten av Sverige, och utan även på viktiga exportmarknader. Samtidigt finns en risk för upptrappade handelskonflikter och fortsatt osäkerhet kring Brexit. Det råder alltså en betydande ovisshet kring den ekonomiska utvecklingen framöver.
NYHET Publicerad:

Alla tjänar på att det går bra för företagen i Kalmar län 

VÄLFÄRDSSKAPARNA Sedan vi på Svenskt Näringsliv presenterade årets ranking av företagsklimatet i länets alla kommuner har ledarskribenter och kommunpolitiker skickat med både ris och ros utifrån betydelsen av enkäten och rankingen. I den bästa av världar skulle det vara fantastiskt om undersökningen inte spelade någon roll - att företagens betydelse i samhället, för att finansiera och bedriva allas vår välfärd och skapa nya arbetstillfällen, är så självklar att den inte skulle behövas.
NYHET Publicerad:

Psykisk ohälsa - vilket ansvar har du?

WEBBINAR Vilket ansvar kan, bör och ska arbetsgivaren, medarbetaren respektive samhället ta när det gäller att förebygga psykisk ohälsa? Vad innebär Arbetsmiljöverkets föreskrift om ”organisatorisk och social arbetsmiljö”?
NYHET Publicerad:

Rankingen inspirerar till utveckling

FÖRETAGSKLIMAT Årets ranking av företagsklimatet är nu sammanställd. Över 30 000 företagare i landet, varav 1 216 företagare från länet, har svarat på den enkät som utgör en stor del av grunden till rankingen. Resultaten i Kalmar län innehåller en del uppgångar och en del nedgångar. Mönsterås toppar även i år listan, medan Emmaboda återfinns i botten.
NYHET Publicerad:

Företagare i Kalmar län optimistiska, trots nationell ekonomisk utmaning  

KONJUNKTUR Svenskt Näringslivs Företagarpanel för tredje kvartalet 2019 visar att svenska företags förväntningar om framtida produktion/försäljning, investeringar och sysselsättning fortsätter att minska. Men företagen i Kalmar län är något mer positiva än företagarna i landet i stort – trots tuffare tider. 
NYHET Publicerad:

Inför rankingen 2019 – Utgångsläget i Kalmar län 

FÖRETAGSKLIMAT Den 24 september släpper Svenskt Näringsliv resultatet av den årliga rankingen av företagsklimatet i Sveriges 290 kommuner. Syftet är att visa var i landet det är bäst att starta och driva företag. Men, varför mäter vi företagsklimatet och hur ser förutsättningarna för Kalmar län ut i år?