Deltagare på Arbetsgivardagen

Maria Närstad Rosvall i Kalmar, som driver Närstads Väskor AB och Robin Ljungar, hållbarhetschef i Trä- och Möbelföretagen (TMF), som höll i ett seminarium om Agenda 2030.

Även om utmaningarna är stora, finns det mycket man kan göra

NYHET Publicerad

AGENDA 2030 Miljö och hållbarhet kommer allt högre upp på agendan i företagen. Detta framgick klart, när Svenskt Näringsliv bjöd medlemmar från region Kronoberg-Kalmar till Arbetsgivardagen i Kosta den 7 mars.

– Tillståndet i miljön är inte som vi tror, det är mycket värre! Så länge vi och våra barn är aktiva i företagen kommer detta att finnas med på agendan, spådde Robin Ljungar, hållbarhetschef i Trä- och Möbelföretagen (TMF), som höll i ett seminarium om Agenda 2030.

Men, även om utmaningarna är stora, finns det mycket man kan göra, såväl på branschnivå som i företagen, betonade han. Trä- och Möbelföretagen har ett bra utgångsläge, i det att råvaran i stor utsträckning är svenskt trä.

– Globalt sett är avskogningen ett enormt bekymmer, sade han. Varje år minskar beståndet med 10 miljarder träd. En yta motsvarande 25 Sverige har avskogats. Men i vårt land har vi en årlig tillväxt på 120 miljoner kubikmeter och en avverkning på 80, så här ökar beståndet.

Affärsmässig hållbarhet är möjlig

Världens länder har via FN ställt sig bakom Agenda 2030, som omfattar 17 globala mål för hållbar utveckling, uppdelade i 169 underliggande mål, på tre områden: Avskaffa extrem fattigdom, minska ojämlikheter och rädda miljön.

– För näringslivets del gäller det att hitta en väg framåt, där man kombinerar hållbarhet med affärsmässighet, sade Robin Ljungar. Det går, menade han. Man får ta avstamp i affärsmodellen och hitta en lönsam väg, som samtidigt är hållbar.

Också när det gäller infrastruktur och transporter, som är viktiga för näringslivet, kommer olika politiska åtgärder kring klimatfrågan att spela in, påpekade Ulf Perbo, från Transportföretagen i ett parallellt seminarium.

Allt hänger ihop

– Allt hänger ihop, påpekade Robin Ljungar. Ingen fråga är viktigare än någon annan i Agenda 2030. Men i företagen måste vi implementera handlingsplaner på de områden vi har möjlighet att bidra.

– Det gäller att identifiera relevanta mål, affärsmässiga utmaningar och möjligheter och samspela med sina intressenter.

Inom TMF har man siktat in sig på sex stora utmaningar för branschen: Kemikalier, avskogning, socialt ansvar, råvaruresurser, avfall och klimatpåverkan.

– Man har länge talat om en ”peak” för oljeutvinningen, sade Robin Ljungar. Men nu börjar det bli frågan om ifall vi inte har sett maximalt möjlig utvinning också av ett antal viktiga metaller, där man kan se ett slut inom 50-100 år.

En av de företagare som lyssnade och ställde frågor var Maria Närstad Rosvall i Kalmar, som driver Närstads Väskor AB med fem anställda.

– Vi designar och säljer resväskor, handväskor och olika specialväskor och fodral, berättar hon. För vår del gäller det att ha koll på leverantörerna. Vi ställer krav på materialen och deras framställning – och på att man inte använder barnarbetare!

Hennes tolkning harmonierar väl med att Agenda 2030 uttrycker mål på tre nivåer – ekonomisk, social och miljömässig.

Olle Termén

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Tips från Finfa

SOMMARÖPPET Vi finns tillgängliga under hela sommaren om du har frågor kring kollektivavtalad försäkring och pension.
NYHET Publicerad:

Dagens unga är bättre rustade

SOMMARJOBB På Böda Sand är det full fart. Mängder med nya aktiviteter, nyrenoverade stugor och lokaler. Nytt nöjesbolag, padelplaner och skojig vattensport. Allt detta hade inte varit möjligt om det inte hade funnits personal som trivs och gör ett bra jobb.
NYHET Publicerad:

Arbetsgivardag – Avtal 2020

SAVE THE DATE - 23 oktober. En dag fylld av det som rör din vardag som företagare och arbetsgivare. Mattias Dahl som efterträder Peter Jeppsson som vice vd med ansvar för arbetsgivarfrågor på Svenskt Näringsliv, medverkar på Arbetsgivardagen i Växjö och diskuterar; Inför Avtal 2020.
NYHET Publicerad:

Håll koll på bluffakturorna

BEDRÄGERIER Bluffakturor är ett stort problem som drabbar företagen under hela året. Särskilt besvärligt är det under sommaren då falska fakturorna riskerar att slinka igenom när ordinarie personal är på semester. Här hittar du tips på hur du gör om du får en bluffaktura.
NYHET Publicerad:

En arena för verklig förändring

KRÖNIKA Jag har varit med på politikerveckan i Almedalen på något sätt sedan 2001. Det är en vecka som för oss politiknördar blivit något oantastligt och odisputerbart. En vecka som präglas av minglande, kontaktskapande och utbyte av idéer. En vecka som med rätta kan ifrågasättas för det offentliga slöseriet. Men för den som väljer att planera och strukturera sin närvaro kan veckan bidra till verklig förändring.
NYHET Publicerad:

Några tankar i semestertider

KRÖNIKA Skol- och sommaravslutningar har avlöst varandra och det har blivit dags att summera mina första terminer på Svenskt Näringsliv. Ett fantastiskt arbete med många spännande möten.
NYHET Publicerad:

Det går att förändra, även om det tar tid.

FÖRETAGSKLIMAT För Lasse Olofsson har speedway alltid varit ett stort intresse, men också nyttig när det gäller att knyta nya kunder till företaget.
NYHET Publicerad:

Superbra i våra kontakter

FÖRETAGSKLIMAT Efter valet är det många politiker som är nya på sina jobb. Därför har vi gett oss ut för att träffa, samtala, lyssna och föra dialog med dem som styr i kommunerna nu. Ilko Corkovic (s) i Borgholm är en av dessa. Vi tog ett snack med honom om hur han ser på företagsklimatet och näringslivet i sin kommun.
NYHET Publicerad:

Svensk skola behöver reformer

UTBILDNING Trots en arbetslöshet på 7,8 procent finns stora svårigheter att hitta kompetent arbetskraft i Kalmar län. Om möjligheterna för alla att få jobb ska förbättras krävs det att kunskapsnivåerna i skolan ökar. Svenskt Näringsliv föreslår därför höjda krav på lärarutbildningarna, nationell skolpeng samt satsningar för att höja kunskapsnivån hos såväl låg- som högpresterande elever.
NYHET Publicerad:

Lagligt? Lämpligt? Listigt?

FÖRETAGSKLIMAT Bra företagsklimat ger bättre tillväxt. När årets enkätsvar för företagsklimatet i Västerviks kommun presenterades var det fokus på konkurrens och dialog. Svenskt Näringslivs biträdande regionchef Johnny Rönnfjord menade att man inte ska ta alltför allvarligt på förändringar i enstaka tiondelar i omdömena. Samtidigt, menade han, är det viktigt att ta företagens omdöme om kommunens näringslivsklimat på stort allvar.
NYHET Publicerad:

Hög press på svenska åkerier

KONKURRENS Att konkurrensläget för de svenska åkerierna på hemmaplan är tufft, återspeglas såväl i antalet utländska trailerfordon på svenska vägar, som vid en titt i lönsamhetsstatistiken.
NYHET Publicerad:

Trelleborg-företag har tystnad som affärsidé

FÖRETAGARFRÅGOR I ett företag som Trelleborg Sealing Solutions AB i Kalmar, är det ständigt ”dags för verkstad” och det visade platschef Ulf Johansson, inte utan stolthet, för ett 20-tal företagare och politiker, när Svenskt Näringsliv kallade till diskussion och ”verkstad”. Fastighetschefen Mikael Holm deltog också som värd i rundvandringen.
NYHET Publicerad:

Svenska kockar skapar internationellt intresse

FÖRETAGARFRÅGOR Rundturen i Kalmar län på temat ”Dags för verkstad” landade på restaurang Kött & Bar i det gamla frimurarhotellet i Kalmar. Restauratören Jörgen Rasmussen beskrev i livliga ordalag de vedermödor en kock och krögare kan få genomleva med personal, hyresvärdar och kommunala tjänstemän – men också den personliga tillfredsställelse man får uppleva när allt går bra.
NYHET Publicerad:

Guldregn över unga entreprenörer

UNG FÖRETAGSAMHET Sedan 1980 har Ung Företagsamhet gett barn och ungdomar möjlighet att träna och utveckla sin kreativitet, företagsamhet och sitt entreprenörskap. Det här är en fantastisk möjlighet för unga att testa sina vingar och få värdefulla erfarenheter av vad företagande och entreprenörskap handlar om.
NYHET Publicerad:

Kommer att göra mitt yttersta för att infria förväntningarna

FÖRETAGSKLIMAT Efter valet är det många politiker som är nya på sina jobb. Därför har vi gett oss ut för att träffa, samtala, lyssna och föra dialog med dem som styr i kommunerna nu. Ingela Nilsson Nachtwei (c) i Vimmerby är en av dessa. Vi tog ett snack med henne om hur hon ser på företagsklimatet och näringslivet i sin kommun.
NYHET Publicerad:

Rösta för företagsamheten

EU-VALET Valet till EU-parlamentet på söndag kommer att påverkar det svenska näringslivet i väldigt stor utsträckning. Därför är det viktigt att rösta på kandidater som vill stoppa politisk klåfingrighet och överreglering. Rösta på kandidater som vill skapa goda förutsättningar för ett växande näringsliv.
NYHET Publicerad:

Stora skillnader mellan vad företagare och politiker tycker

FÖRETAGSKLIMAT I år har både företagare och kommunpolitiker svarat på enkäten om hur det står till med det lokala företagsklimatet. Över 30 000 företagare i landet har svarat, varav 1 216 företagare från länet. En lång rad frågor har besvarats och svaren ger en hel del underlag för politiker, tjänstemän och företagare att arbeta vidare med.
NYHET Publicerad:

”Verkstad” med politiska medskick hos Formpress

FÖRETAGARFRÅGOR Formpress i Färjestaden AB har ett 50-tal kunder i Storbritannien. Det gör att Karin Mörnestedt, delägare i företaget och den som sköter bland annat ekonomi, personal och dokumentationen i samband med exportaffärer, ser ett eventuellt Brexit an med spänning.
NYHET Publicerad:

Fler och växande företag – bättre välfärd

FÖRETAGSKLIMAT Med Svenskt Näringslivs tjänst välfärdsskaparna kan landets företagare själva räkna ut hur mycket skatt deras verksamhet skapar, och vad det betyder för vården, skolan eller omsorgen. Bra villkor för företagen är en förutsättning för en bra välfärd.
NYHET Publicerad:

Vi är varandras förutsättningar

FÖRETAGSKLIMAT Efter valet är det många politiker som är nya på sina jobb. Därför har vi gett oss ut för att träffa, samtala, lyssna och föra dialog med dem som styr i kommunerna nu. Matilda Wärenfalk (s) i Mörbylånga är en av dessa. Vi tog ett snack med henne om hur hon ser på företagsklimatet och näringslivet i sin kommun.