För Lasse Olofsson har speedway alltid varit ett stort intresse, men också nyttig när det gäller att knyta nya kunder till företaget
– Givetvis är det företagets erbjudande som är det väsentliga, men att avrunda ett besök på företaget, med en kväll vid banan i Målilla, har övertygat många kunder att byta leverantör, avslöjar han.
Lasse Olofsson var tidigare vd på Plannjas fabrik för tillverkning av takavvattningar i Järnforsen, mellan Vetlanda och Vimmerby. På den sträckan ligger också Målilla, som sedan 1920-talet varit hemvist för speedway, även om begreppet togs i bruk i Sverige först efter andra världskriget. Nu är han styrelseledamot i hemmaklubben Dackarna.
Svenskt Näringsliv hade valt att samla ett antal politiker och företagare från Kalmar och Kronobergs län, för en summering av vårens aktiviteter på temat ”Dags för verkstad”, i denna inramning.
Valet klart – dags för verkstad
– Tumultet runt Brexit, debatten kring 73-punktsprogrammet och EU-valet är ju frågor som har präglat företagarnas vardag under våren, påminde regionchefen Ulrica Bennesved i sin summering. Men nu är valet avklarat och det är verkligen dags för verkstad.
Biträdande regionchefen Johnny Rönnfjord påpekade att förutsättningarna för en god fortsättning på detta är rätt gynnsamma i de båda länen, där den samlade bedömningen av företagsklimatet ligger på 3,6 (Kronoberg) och 3,3 (Kalmar), i jämförelse med genomsnittet i landet på 3,4.
Ännu mera framgångsrika har man varit i Ljungby, där bedömningen steg till 4,0 i rankingen, den högsta noteringen någonsin, berättade kommunalrådet Magnus Gunnarsson (m).
– Det bygger på framgångsrika företag, små som stora, förklarade han. I januari hade vi lägsta arbetslösheten i länet, 6,1 % mot 8,0 i länet och 7,0 i landet som helhet.
Unga vuxna, vatten och sagor
I visionen ”Mot 35 000 invånare 2035” har kommunen pekat tre fokusområden:
Det kan tyckas märkligt att man inte har pekat ut näringslivet som ett eget fokusområde, men det finns förklaringar.
– Givetvis inser vi betydelsen av ett gott företagsklimat, berättar Magnus Gunnarsson, som själv vuxit upp i åkeribranschen, men blev politiker på heltid 2014.
– Vi har upprättat en lista över åtgärder för att förbättra det ännu mera, vilket bland annat innebär att kommunstyrelsen gör 40 - 60 företagsbesök per år. Vi har inte heller bildat ett bolag för näringslivsfrågorna utan behåller den nära kontakten med politiken via en kommunal avdelning som är helt koncentrerad på detta. Där ska inte ligga några andra utvecklingsfrågor eller dylikt.
Samverkan politik och näringsliv ger resultat
– Sedan deltar vi också aktivt som finansiär av Ljungby Business Arena och CIL/Campus Ljungby och medverkar i Entreprenörsregionen med Värnamo- Gnosjö m.fl.
Aktiviteterna tycks ha gett resultat, för i rankingen finns den högsta Ljungbysiffran (4,1) just på frågan om politikernas attityd till näringslivsklimatet.
Goda exempel på hur effektivt samarbete i verkstaden mellan politiken och näringslivet kan leda till praktiska resultat redovisades också från Oskarshamn, och exemplet Saft AB påverkade EU-direktiv om arbetsmiljön. Samt från Växjö, där Växjölöftet nästan halverade antalet familjer som behöver försörjningsstöd.
Olle Termén