halvfigur föreläsare

Näringslivet viktigt i en cirkulär ekonomi

NYHET Publicerad

KLIMAT Ska vi klara omställningen till en långsiktigt hållbar utveckling av miljö och klimat krävs det en global samverkan på många områden. Det svenska näringslivet har dragit på sig tävlingsdressen och är beredd att ta ledartröjan. Siktet är inställt på omställning till en cirkulär ekonomi.

– Det är en global megatrend, kommenterade Maria Sunér Fleming, avdelningschef för hållbarhet och infrastruktur inom Svenskt Näringsliv, när hon träffade en grupp företagare och politiker i Växjö.

De olika branschförbunden har, var och en på sitt sätt, utarbetat ”färdplaner” för hur företagen måste arbeta framåt, för att dels bidra till de politiska målen, dels bibehålla och stärka sin internationella konkurrenskraft. Dessa aspekter har Svenskt Näringsliv sammanställt i viktiga principer, enligt vilka näringslivet ska kunna axla en drivande roll. Insatsen är hög, men avkastningen kan bli fantastisk. Enligt beräkningar av Sweco, på uppdrag av Svenskt Näringsliv, skulle utsläppen mätt som CO2- ekvivalenter, om samtliga åtgärder genomfördes, kunna reduceras med 89 % fram till 2045 i de berörda industri- och transportgrenarna.

Skattehöjningar motverkar

Självklara utgångspunkter för klimatarbetet är långsiktighet, affärsmässighet och lönsamhet, berättade Maria Sunér Fleming. Hon betonade också, att det är viktigt att inte politiska beslut kväver de initiativ som redan tagits i olika branscher.

a

– Tyvärr kommer ju den åttafaldigt ökade effektskatten på kraftvärme att leda till stängning av kraftvärmeverk i både Stockholm och Malmö. Om de hade fått lite mera tid på sig, skulle de ha kunnat hinna ställa om till ”grön” gas, som tanken var, menade hon. Nu riskerar vi i stället energibrist kommande vinter.

– Liknande problem uppstår i gruvnäringen, där politikerna kunde ha inväntat den pågående omställningen till alternativa drivmedel i fordon under jord, i stället för att ha så brått med att slopa skatteundantaget för gruvdiesel, och därmed försämra svenska gruvföretags internationella konkurrensvillkor.

Politik och näringsliv bör samspela

Det svenska näringslivet har höga ambitioner, men det krävs att politik och näringsliv samspelar, menade Maria Sunér Fleming, som drog slutsatser om vilka förutsättningar näringslivets fortsatta arbete för ett hållbart klimat bygger på:

  • Ökad tillgång till klimatneutral el och stora mängder hållbar bioenergi.
  • Vi måste ligga i framkant i den globala konkurrensen och politiken behöver skapa förutsättningar för detta
  • Alla tekniska lösningar behövs och fortsatta forskning och innovation är nödvändig
  • Kundernas efterfrågan och betalningsvilja för klimatsmarta produkter och tjänster

Ska vi uppnå en cirkulär ekonomi krävs det nya affärsmodeller, sade Maria Sunér Fleming, och visade några exempel på hur det kunde gå till.

Cirkulär ekonomi är ett ekonomiskt system som behåller värdet på produkter, material och resurser i ekonomin så länge som möjligt, och minimerar avfallsgenereringen (EU-kommissionen).

  • Man använder återvunnet material, biobaserat eller sådant som betraktats som biprodukter eller produktionsavfall.
  • Andra sätt är att förlänga produkternas livslängd, dela på användning av produkter eller sälja funktion i stället för produkt.

Cirkulär ekonomi i PU-arbetet

Martin Starkman Bed by Scapa AB

Vi är det första företaget med Svanen-märkta sängar, berättade vd Martin Starkman, Bed by Scapa AB.

Ett företag som har anammat tankarna på den cirkulära ekonomin är Beds by Scapa AB i Alvesta, som producerar sängar, som säljs bland annat via möbelkedjorna.

– Vi är det första företaget med Svanen-märkta sängar i kedjorna, berättade vd Martin Starkman, och vi lägger ner mycket kraft på utveckling av produkterna, ur ett cirkulärt perspektiv.

– Sängar är ju sammansatta av många olika varuslag – trä, metall, syntetiska madrasser och textilier. Det är volymkrävande produkter i energiintensiva material och det gör att vi måste ha en aktiv produktutveckling. Både ur tillverkningsperspektiv och när det gäller återbruk av materialen.

– Vi har faktiskt precis gjort ett avtal med en kund, som ska börja hyra ut våra möbler i stockholmsregionen, avslöjade Martin Starkman, som ett exempel på en ny affärsmodell med resursbesparande inriktning.

Olle Termén

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Är det här så listigt?

FÖRETAGSKLIMAT Bra företagsklimat ger bättre tillväxt. När årets enkätsvar för företagsklimatet i Tingsryds kommun presenterades var det fokus på konkurrens och dialog. Svenskt Näringslivs biträdande regionchef Johnny Rönnfjord menade att man inte ska ta alltför allvarligt på förändringar i enstaka tiondelar i omdömena. Samtidigt, menade han, är det viktigt att ta företagens omdöme om kommunens näringslivsklimat på stort allvar.
NYHET Publicerad:

Svenska åkerier är hårt pressade

KONKURRENS Att konkurrensläget för de svenska åkerierna på hemmaplan är tufft, återspeglas såväl i antalet utländska trailerfordon på svenska vägar, som vid en titt i lönsamhetsstatistiken.
NYHET Publicerad:

Vi måste höja statusen på industriarbete

FÖRETAGARFRÅGOR Även om Wexiödisk AB har löst sina rekryteringsbehov hittills, så tycker vd Magnus Titusson att industrin generellt sett måste göra mera för att höja statusen och locka ungdomarna.
NYHET Publicerad:

Öka intresset för de praktiska utbildningarna

FÖRETAGARFRÅGOR Under rubriken ”Dags för verkstad” har Svenskt Näringsliv under våren arrangerat en rad studiebesök på företag, gemensamma för politiker och medlemsföretag. Överallt möts deltagarna av samma budskap: ”Vi måste öka intresset för de praktiska utbildningarna”.
NYHET Publicerad:

Framtiden är här

UNG FÖRETAGSAMHET Sedan 1980 har Ung Företagsamhet gett ungdomar möjlighet att träna och testa sina vingar, utveckla sin kreativitet, företagsamhet och lära sig var entreprenörskap handlar om. Det här är en fantastisk möjlighet. I år ledde tävlandet för ett av företagen hela vägen till en silvermedalj på SM.
NYHET Publicerad:

En högre grad av nyfikenhet

FÖRETAGSKLIMAT Efter valet är det många politiker som är nya på sina jobb. Därför har vi gett oss ut för att träffa, samtala, lyssna och föra dialog med dem som styr i kommunerna nu. Mikael Jeansson (s) i Tingsryd är inte helt ny i rollen, men vi tog ändå ett snack med honom om hur han ser på företagsklimatet och näringslivet i sin kommun.
NYHET Publicerad:

En röst för företagsamheten

EU-VALET På söndag är det val till EU-parlamentet. Ett val som för många känns som något långt borta och något som man inte ser den direkta kopplingen till i vardagen. Inget kunde vara mer fel. EU påverkar det svenska näringslivet i väldigt stor utsträckning. Därför är det viktigt att rösta på kandidater som vill stoppa politisk klåfingrighet och överreglering. Rösta på kandidater som vill skapa förutsättningar för ett växande näringsliv.
NYHET Publicerad:

Synen på företagsklimatet varierar

FÖRETAGSKLIMAT I år har både företagare och kommunpolitiker svarat på enkäten om hur det står till med det lokala företagsklimatet. Över 30 000 företagare i landet har svarat, varav 835 företagare från länet. En lång rad frågor har besvarats och svaren ger en hel del underlag för politiker, tjänstemän och företagare att arbeta vidare med. 
NYHET Publicerad:

VIDA-koncernen fortsätter att effektivisera

FÖRETAGARFRÅGOR När Santhe Dahl började på Vida Timber i Vislanda 1977 sågade man 5 000 m per år på sågen i Alvesta, som förvärvades i samma veva. Efter alla förvärv och teknisk expansion sågar VIDA-koncernens nio sågverk 7 800 m per dag! 95 % hyvlas och blir till konstruktionsvirke i byggnader.
NYHET Publicerad:

Det är företagen som skapar välfärden

FÖRETAGSKLIMAT Svenskt Näringslivs tjänst välfärdsskaparna ska visa vilken betydelse som företagen har för den offentliga välfärden. Via Välfärdsskaparnas hemsida kan landets företagare själva räkna ut hur mycket skatt deras verksamhet skapar, och vad det betyder för vården, skolan eller omsorgen.
NYHET Publicerad:

Näringslivet viktigt i en cirkulär ekonomi

KLIMAT Ska vi klara omställningen till en långsiktigt hållbar utveckling av miljö och klimat krävs det en global samverkan på många områden. Det svenska näringslivet har dragit på sig tävlingsdressen och är beredd att ta ledartröjan. Siktet är inställt på omställning till en cirkulär ekonomi.
NYHET Publicerad:

Tomma platser på gymnasieprogram i Kronobergs län trots stark efterfrågan på arbetsmarknaden

UTBILDNING Svenskt Näringslivs granskning av söktrycket i den preliminära gymnasieantagningen visar att det finns lediga platser på utbildningar, trots att elever som går där har en ljus arbetsmarknad. Ännu finns det möjlighet att ändra sin ansökan till den slutgiltiga antagningen.
NYHET Publicerad:

Fortsatt optimism bland Kronobergs företagare

KONJUNKTUR Den goda konjunkturen i Sverige håller i sig, fast med en viss avmattning under det kommande året. Många av företagarna i Kronobergs län fortsätter att satsa på framtiden. Fyra av tio tror på mer försäljning det kommande halvåret och en av fem kommer öka sina investeringar.
NYHET Publicerad:

Bristen på chaufförer, problem för åkerierna

Att få tag i rätt chaufförer är en av de högst prioriterade frågorna för dagens transportföretagare. Det framkom tydligt, när Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke träffade lastbils- och bussföretagare i ett frukostmöte på Alwex i Växjö.
NYHET Publicerad:

Går näringslivet bra, utvecklas kommunen också bra

FÖRETAGSKLIMAT Efter valet är det många politiker som är nya på sina jobb. Därför har vi gett oss ut för att träffa, samtala, lyssna och föra dialog med dem som styr i kommunerna nu. Bengt Germundsson (kd) i Markaryd är inte ny på jobbet, men vi har ändå samtalat med honom om hur han ser på företagsklimatet och näringslivet i hans kommun.
NYHET Publicerad:

Öka förståelsen för vem kunden är

FÖRETAGSKLIMAT Varför är det viktigt att veta vem företagaren är? Jo, för att öka förståelsen för vem kunden är och på så sätt kunna ge rätt service, bemötande och rådgivning.
NYHET Publicerad:

Nytänkande ger bygemenskap i ICON-huset

FÖRETAGARFRÅGOR ICON-huset i Växjö har satt avtryck på mer än ett sätt. Ingen besökare som passerar byggnaden i Arenastaden kan undgå att beröras. Med sina 19 våningar och 67 meter är det högst i staden, och med sina 37 000 kvadratmeter golvyta, en halv gång större än Postnords lager vid flygplatsen.
NYHET Publicerad:

Vi ligger bra till mitt i södra Sverige med en väl utbyggd infrastruktur

FÖRETAGSKLIMAT Efter valet är det många politiker som är nya på sina jobb. Därför har vi gett oss ut för att träffa, samtala, lyssna och föra dialog med dem som styr i kommunerna nu Per Ribacke (s) i Alvesta är inte ny på jobbet, men vi har ändå samtalat med honom om hur han ser på företagsklimatet och näringslivet i hans kommun.
NYHET Publicerad:

”Reglera utsläppen – inte mobiliteten”

MILJÖ & KLIMAT När Svenskt Näringslivs vd, Jan-Olof Jacke, efter ett halvår på sin post, nu har träffat drygt 200 ledare i medlemsföretag öga mot öga, har han hört ett antal prioriterade frågor som återkommer.
NYHET Publicerad:

Industrins betydelse måste framhävas mera

FÖRETAGARFRÅGOR Förutom en god lunch på Villa Vik i Sandsbro vid Växjös norra infart, fick Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke med sig många värdefulla inspel från de 12 närvarande företagarna. Bland annat om relationen hållbarhet och företagsamhet.