LogoLogo
LogoLogo
Nyhet1 juli 2019

Planerad påverkan

Jag har varit med på politikerveckan i Almedalen på något sätt sedan 2001. Det är en vecka som för oss politiknördar blivit något oantastligt och odisputerbart. En vecka som präglas av minglande, kontaktskapande och utbyte av idéer. En vecka som med rätta kan ifrågasättas för det offentliga slöseriet. Men för den som väljer att planera och strukturera sin närvaro kan veckan bidra till verklig förändring.

Almedalen i Visby

I år möter Svenskt Näringsliv Almedalens besökare i vår trädgård och där har vi fokus på ett par olika frågor. På måndagen är temat, ”Hjälp företag att göra rätt!” Det handlar om ärenden som företagare möter och som handlar om tillstånd, tillsyn och kontroll, som är den vanligaste kontakten mellan företag och kommuner. Vi vet att handläggningen skiljer sig stort mellan kommuner och vi vet också att många kommuner nu ser över sitt arbete för att bättre möta företagens behov.

På tisdagen är det arbetsmarknaden som står i fokus. Så här låter beskrivningen av seminariet. ”Företagens möjligheter att anställa och växa med rätt kompetens är avgörande för svensk ekonomi och trygghet. Trots det har reformerna för den moderna arbetsmarknaden halkat efter. Svenskt Näringsliv vill se en ny modell för flexibilitet och trygghet i arbetslivet. Det innebär reformer av LAS, AF och a-kassan, såväl som att omställningsstödet och kompetensförsörjningen förbättras. Både företag och medarbetare skulle vinna på reformer som stärker omställningsförmågan och som gör det enklare att anställa – och därmed att få jobb. Vad krävs för att nå dit?”

Almedalsveckan är i grunden en mötesplats för politisk påverkan. När jag 2006, tillsammans med några kollegor skapade plats för Volvo, var det så att många tyckte att vi hade förfulat den fina politiska arenan. Men i mitt tycke har man då förminskat politiken till att bara handla om korridorsnack och redan befintliga kontakter. Det som jag tror att Almedalsveckan verkligen handlar om är politik och påverkan på riktigt.

Den som besöker politikerveckan i Almedalen måste göra det med en vilja och ambition att vara med och skapa förändring. Det kan man göra om man planerar sin närvaro. Att komma dit och tro att man kan nå resultat, utan att ha en plan är en fruktlös ansträngning på en underbart vacker ö.

Vår absoluta vilja med att röra oss i sammanhang som Almedalsveckan, är att vara där vi verkligen kan skapa förändring. Allt för att vi ska skapa så bra förutsättningar för svenska företag som möjligt, de företag som är våra medlemmar.

När jag började åka till Almedalsveckan var det inte så många seminarier som hölls. Nu är utbudet oöverskådligt, men samtidigt finns det något för alla som är där.

Almedalsveckan är för mig en möjlighet till verklig och långsiktig påverkan.

krönika
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist