Lindbäcks fabrik
Foto: Maria Fäldt

I Lindbäcks nya fabrik används digitala verksamhetsstöd genomgående för att förbättra flöden och öka kapacitet.

Lindbäcks bygg prisas för digitalisering

NYHET Publicerad

DIGITALISERING Lindbäcks Bygg i Öjebyn utanför Piteå lyfts ofta fram som föregångare i byggbranschen. Tidigare i år fick företaget pris för sin digitalisering då det utnämndes till Norrbottens mest digitala byggföretag av organisationen Byggföretagen. 

Anna Bergsten
Foto: Maria Fäldt

Utmärkelsen delades ut under ett seminarium som Byggföretagen anordnade tillsammans med Luleå Tekniska Högskola, LTU. För Lindbäcks digitaliseringschef Anna Bergsten kom det lite som en överraskning: 

– Spontana tanken var ”oj, är vi så duktiga”? Men priset får en att titta bakåt och inse att vi faktiskt gjort väldigt mycket. Samtidigt finns det andra som kommit väldigt långt, säger Anna Bergsten som hör till fjärde generationen ”Lindbäckare” och som jobbat 20 år inom IT innan hon ifjol slöt upp med familjeföretaget. 

Lindbäcks Bygg började som en bysåg i Kallfors utanför Piteå för nästan hundra år sedan. Idag producerar företaget flerbostadshus i trä i två fabriker, den senaste invigd i december 2017 och i sig ett exempel på digitalisering. Med nysatsningen har kapaciteten ökat med mer än det dubbla och digitala verksamhetsstöd används genomgående. 

– Vi jobbar enligt Lean-metoden och har byggt verktyg för daglig styrning, så att ledningen kan fatta välgrundade beslut, säger Anna Bergsten. 

Industriellt vs. skräddarsytt 

Även om produktionen är industriell så tillverkas unika produkter, med projektspecifik arkitektur anpassade efter kundernas önskemål. Genom verksamhetsstödet har arbetslagen regelbundna avstämningar, för att allt ska flyta på och material och underlag ska finnas på plats när det behövs.  

Dessutom tar Lindbäcks nu fram virtuella modeller för sin produktion i fabrik för att säkerställa att ritningar är korrekta innan de översätts till maskinfiler – för att exempelvis undvika att en spik slås i där det redan finns en annan spik. Avvikelsehantering, egenkontroller, planeringsmodeller är andra exempel på moment som stöds av IT, och i den nya fabriken finns ett helautomatiserat lager där allt sköts av robotar. 

– Sen har vi samarbeten med LTU och andra universitet för att utveckla nya verktyg och metoder, berättar Anna Bergsten. 

Vågar testa sig fram 

Digitaliseringen har pågått under de senaste fem till sju åren men är inget mål i sig, utan en ingrediens i att nå verksamhetens övriga mål. Ambitionen har varit att göra 80 procent mindre förändringar och 20 procent innovationer. Företaget har ”vågat prova mycket” och det tror Anna Bergsten bidragit till att de fått priset. Men allt har inte gått på räls: 

– I vår bransch har medarbetarna inte jobbat med IT i alla led, så användarvänligheten är A och O. Alla måste inse värdet av att digitalisera och förändringsledningen blir oerhört viktig. 

Hon berättar om ett verktyg för avvikelsehantering som visserligen fungerade – men där företaget inte lyckats förmedla vilket värde det gav. Därmed upplevdes det som jobbigt att använda, och de har fått göra en nylansering och ”göra om och göra rätt”.  

Samtidigt är vinsterna med digitalisering uppenbara: 

– Det är en kombination av att vi kan jobba effektivare och ha bättre kvalitetssäkring. Vi får bort onödigt arbete och blir snabbare. 

Hon förklarar att alla moment som de kan utföra i fabriken är både säkrare och billigare än när de görs ute på själva byggarbetsplatsen – där de kanske måste jobba sex våningar upp i luften och är mer väderberoende. 

– Sen är det ju kul att jobba med ny teknik också, säger digitaliseringschefen med ett skratt. 

Lättare att rekrytera 

Stefan Lindbäck, Lindbäcks bygg
Foto: Maria Fäldt

Och det finns ytterligare fördelar, enligt koncernchef Stefan Lindbäck. 

– Att vi arbetar med moderna verktyg är ju ett tecken på att vi är progressiva och det kan förhoppningsvis locka fler att söka jobb hos oss, säger han. 

Priset som ”mest digitaliserade” är hedrande, samtidigt vill koncernchefen inte göra för stor grej av det eftersom andra företag också ligger långt fram. Är det kanske en norrbottnisk Jante som ger sig till känna? 

– Det som är viktigt är att priset visar att vi är i en bransch som är med i sin samtid. Precis som andra branscher konkurrerar vi om de bästa medarbetarna. Och vill man jobba med high-tech i en miljö som är förändringsbenägen: då finns det otroligt mycket spännande att göra inom bygg. 

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Förtroendet för kommunala upphandlingar har aldrig varit lägre

UPPHANDLING Svenskt Näringsliv mäter varje år företagsklimatet i kommunerna. Bland annat hur företagen upplever att upphandlingarna fungerar i kommunerna. Resultatet i år var nedslående - betyget har aldrig varit lägre, 2,63 på en 6-gradig skala. 
NYHET Publicerad:

Frånvaro av norrmän slår hårt mot Norrbottens turistnäring

CORONAKRISEN "Att dra ner på personal är det värsta och extra personligt blir det såklart när det handlar om vår egen familj som också jobbar i verksamheten", säger Tomas Lindbäck, ägare av Västra Kajen Camping & Gästhamn.
NYHET Publicerad:

Coronakrisen synliggör skatteproblem

SKATTER Coronapandemin har ställt hela vår tillvaro på ända. Sedan mitten av mars har många företag och i vissa fall hela branscher befunnit sig i fritt fall. Andra företag har drabbats genom brutna leveranskedjor, handelshinder och arbetskraft som stoppats vid gränsen. Ingen har lämnats oberörd. 
NYHET Publicerad:

Hur löser vi ett mer än dubbelt så stort elbehov?

SOMMARKRÖNIKA "I Sverige har vi ett av världens mest fossilfria elsystem. Ungefär 98 procent av elen vi använder produceras utan koldioxidutsläpp. Dessutom sker produktionen till en låg kostnad vilket har inneburit en viktig konkurrensfördel för svensk industri. Det är ingen överdrift att säga att låga och stabila elpriser har varit en grundförutsättning för vårt välstånd". Lina Håkansson, Svenskt Näringsliv, lyfter i denna krönika frågan om hur vi ska lösa vårt framtida elbehov.
NYHET Publicerad:

Krisen tar inte semester för Norrbottens företag

KRÖNIKA Coronakrisen har förändrat allt. Den hotar inte bara liv och hälsa utan slår också hårt mot näringslivet och jobben. Många företag står på ruinens brant och är i behov av fortsatta stöd också under sommaren. Detta innebär inte endast att semesterplaner ställs på ända, utan att många också måste oroa sig över om de har ett arbete att komma tillbaka till efter sommaren.
NYHET Publicerad:

”Förlängda stödpaket helt avgörande”

CORONAKRISEN "Fortsatt sänkta arbetsgivaravgifter är en självklarhet om detta ska fungera" säger Urban Ek, vd på Axess Resebyrå AB i Boden.
NYHET Publicerad:

Miljoner i frysboxen 

CORONAKRISEN Precis när slaktsäsongen var över för Arvidsjaur renslakt slog coronakrisen till. "Vi har nu stora lager kött som ligger i frysboxar", säger Roland Sandgren.
NYHET Publicerad:

Det är dags att återstarta Norrbottens ekonomi

KRÖNIKA Coronakrisen har inneburit en ekonomisk inbromsning av sällan skådat slag. Det andra kvartalet är det värsta i modern tid och medför en konkursvåg och kraftigt ökad arbetslöshet, med de sociala och ekonomiska följderna det innebär. Detta resulterar inte minst i att offentlig sektor får färre skattekronor att fördela, i en tid när det redan är svårt att finansiera den gemensamma välfärden. Det skriver Hans Andersson i en krönika.
NYHET Publicerad:

Viktigt att hjälpa hjulen att börja snurra igen

CORONAKRISEN Nyligen genomfördes Svenskt Näringslivs stämma och framtidsmöte, som på grund av rådande omständigheter för första gången skedde digitalt.  Fokus låg på hur Sverige och det svenska näringslivet ska överleva och komma tillbaka efter krisen.Vi har pratat med några företagare som deltog.
NYHET Publicerad:

Lindbäcks bygg prisas för digitalisering

DIGITALISERING Lindbäcks Bygg i Öjebyn utanför Piteå lyfts ofta fram som föregångare i byggbranschen. Tidigare i år fick företaget pris för sin digitalisering då det utnämndes till Norrbottens mest digitala byggföretag av organisationen Byggföretagen.
NYHET Publicerad:

Företagsklimatet 2020 i kristider

FÖRETAGSKLIMAT Idag släpps resultatet av Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning om företagsklimatet i kommunerna. I Norrbotten får Älvsbyn högst sammanfattande omdöme av företagen.
NYHET Publicerad:

Seger för ägare av fjällnära skog

ÄGANDERÄTTEN När staten fattar beslut om att skydda skog blir den obrukbar för ägaren. Sedan 2016 har Skogsstyrelsen stoppat utbetalningar av ersättning för sådan skog, men nu slår alltså mark- och miljööverdomstolen fast att de skogsägare som drabbas ska ersättas ekonomiskt. Christian Rimpi som är allmänningsförvaltare på Jokkmokks allmänning menar att detta är en principiellt viktig seger för skogsägarna.
NYHET Publicerad:

Stor ekonomisk nedgång för företag i Norrbotten

KONJUNKTUREN Framtiden ser mörk ut när företagen blickar framåt visar Svenskt Näringslivs senaste konjunkturrapport. "Siffrorna för Norrbottens län är oroväckande men inte förvånande. Det borde vara en väckarklocka att hela 37 procent av företagen befarar att de behöver säga upp anställda det kommande halvåret. Det är därför av yttersta vikt att de åtgärder regeringen föreslagit snabbt kommer på plats för att minska att fler företag går under", säger Hans Andersson, regionchef Svenskt Näringsliv Norrbotten.
NYHET Publicerad:

EU:s grundprinciper måste värnas

FRIHANDEL Idag den 9 maj firas Europadagen för att minnas startskottet till det som kommit att bli den europeiska unionen. EU har gett oss helt nya möjligheter att handla och samarbeta inom en av världens största integrerade ekonomier. De gränshinder som nyligen visat sig på EU:s inre marknad går på tvärs mot grundtanken med unionen.
NYHET Publicerad:

Coronakrisens effekter slår hårt mot norrbottniska företag

OROVÄCKANDE SIGNALER Coronakrisen påverkar många företag i Norrbotten. Bara 14 procent av företagen anser att de har en normal produktionskapacitet. Hela 54 procent av företagen i länet upplever finansierings- och likviditetsproblem.
NYHET Publicerad:

”Hela processen har behövts göras med en oerhörd hastighet”

CORONAKRISEN Kalix Tele24 som erbjuder svarsservice till privata såväl som offentliga kunder har fått arbeta hårt för att få verksamheten att leverera som förväntat under corona-krisen. Sekretessregler, sjukfrånvaro och ökade förväntningar på snabb kundhantering har tvingat bolagets ledning att jobba smart.
NYHET Publicerad:

TSL redo att stötta vid omställning

OMSTÄLLNING Coronakrisen tvingar just nu många företag runt om i landet till både permitteringar och varsel och på TSL Trygghetsfonden står man nu redo. "Vår verksamhet är designad för att klara stora ökningar av antalet uppsagda, men detta är en extrem situation. Därför har vi skalat upp resurserna och justerat våra verksamhetsprocesser så att vi kan hantera alla de som kommer att behöva hjälp till nytt jobb", säger Carin Edholm på Trygghetsfonden TSL i Region Norr.
NYHET Publicerad:

Kraftfullt agerande av flera kommuner i Norrbotten

CORONAKRISEN Coronakrisen har på några få veckor raserat framtidsutsikterna för många företag. Verksamheter som i slutet av februari hade fullt i orderböckerna står idag helt utan jobb. "Vi nu ser på bred front att kommunerna förlänger betaltiden på sina fakturor eller ger företagen möjlighet att ansöka om förlängda betaltider. Vi ser också att flera kommuner kortar ner sina betaltider till leverantörer vilket också stärker likviditeten", säger Hans Andersson, regionchef Svenskt Näringsliv Norrbotten.
NYHET Publicerad:

200 miljarder kronor i räddningspaket för företag och jobb

CORONAKRISEN "Det nya coronaviruset har skapat en extremt svår situation för svenska företag och jobb. Det är ett unikt svårt läge som kräver unikt kraftfulla åtgärder. Vi måste agera för att rädda företagen och jobben. Därför föreslår Svenskt Näringsliv nu ett brett räddningspaket för företag och jobb motsvarande 200 miljarder kronor". Det säger vd Jan-Olof Jacke.
NYHET Publicerad:

”Alla kan bli hjältar i denna svåra kris”

CORONA Många företag står inför allvarliga utmaningar som en följd av Corona/Covid-19. Pandemin leder till kraftig nedgång i efterfrågan för många branscher, vilket snabbt leder till likvida problem. Företagarna gör dock sitt yttersta för att klara sig igenom denna svåra tid och får stöd från sina kunder.