Hans Olofsson
Foto: Nelab

För att nå ut till unga i ännu större utsträckning har Nelab även haft en dialog med vuxenutbildningen och börjat kommunicera mer i sociala medier. "Målet är att rekrytera två till fyra personer direkt från skolan varje år", säger Hans Olofsson, vd Nelab.

Nelabs satsning ger resultat

NYHET Publicerad

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Det stora rekryteringsbehovet blev starten för en mycket spännande resa för installationsföretaget Nelab med systerbolaget Comdate för att stärka varumärket som arbetsgivare.

Arbetet började för två år sedan och har redan gett ett riktigt bra resultat.

– Vi måste jobba på bred front och istället för att plocka medarbetare av varandra mellan företagen vill vi få in fler människor i branschen. Vi är en stor aktör lokalt och har därmed ett ansvar, säger Hans Olofsson, vd Nelab.

En del i arbetet med kompetensförsörjning har varit att satsa på att locka fler unga till branschen. Det har man gjort bland annat genom att synas mer i gymnasieskolorna och skapa en relation med eleverna redan tidigt i utbildningen. Tidigare i år inrättade man ett stipendium som ska delas ut årligen till en elev på Strömbackaskolans el-utbildning i Piteå. Målet är uppmärksamma branschen och att premiera goda studieresultat.

– Det viktigaste är att vi skapar ett intresse för att arbeta hos oss bland eleverna. Vi har flera affärsområden som inte kräver el-behörighet men där el-utbildningen är en bra grund, det gäller att vi når ut med sådan information. Vi försöker också få in fler tjejer i branschen.

För att nå ut till unga i ännu större utsträckning har Nelab även haft en dialog med vuxenutbildningen och börjat kommunicera mer i sociala medier.

– Det är andra saker som är viktiga för den yngre generationen. För dem är det viktigt att vi är ett företag som tänker på jämställdhet, på miljön och har en schysst vision. Det handlar inte bara om fina lokaler och höga löner. Vi gör saker som bidrar till en bra gemenskap som till exempel att vi bjuder på frukost varje fredag.

Satsningarna på att stärka arbetsgivarvarumärket har gett en bra respons. De senaste två åren har man gått från 90 till 110 anställda. Intresset för att göra praktik hos Nelab har också ökat rejält.

– I höst har vi bland annat anställt två lärlingar inom el, samt ytterligare en person från Strömbackaskolans avgångsklass och en person från yrkeshögskolan. Målet är att rekrytera två till fyra personer direkt från skolan varje år.

Kompetensförsörjning och att behålla och locka ny personal, både unga och personer med erfarenhet från branschen, är den största utmaningen för framtida tillväxt.

– Visst ska vi marknadsföra oss mot kunder och det gör vi. Men för tillfället är det ännu viktigare att vi lyckas rekrytera och se till att vi har kompetenta och duktiga medarbetare. Just nu satsar vi dessutom på att höja kompetensen och vidareutbilda vår befintliga personal. Om vi har duktig och kompetent personal som gör ett bra arbete då kommer det fler jobb.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Passion och pondus hos Årets företagare i Piteå

DRIVKRAFT Hon är vd för ett framgångsrikt exportföretag med rötterna utanför Piteå. Vid sidan av den egna verksamheten lägger hon stor energi på att förenkla tillvaron för andra företagare. Nu uppmärksammas Maud Spencers driv dubbelt upp: hon fick ta emot en kunglig medalj tidigare i år och i november utsågs hon till Årets företagare 2019 i Piteå.
NYHET Publicerad:

Byggregler: Tjänstemännens tolkningar retar hustillverkare

REGELTILLÄMPNING Boverkets byggregler skapar utrymme för olika tolkningar av tjänstemän vid kommunerna. Det är en utmaning för hustillverkarna och blir kostsamt för kunderna, menar Älvsbyhus vd Kent Johansson.
NYHET Publicerad:

Nelabs satsning ger resultat

KOMPETENSFÖRSÖRJNING För installationsföretaget Nelab och systerbolaget Comdate blev det stora rekryteringsbehovet starten för en mycket spännande resa med att stärka varumärket som arbetsgivare. "Vi måste jobba på bred front och istället för att plocka medarbetare av varandra mellan företagen vill vi få in fler människor i branschen", säger Hans Olofsson, vd Nelab.
NYHET Publicerad:

Gasellvinnaren tog med inställning från sportens värld

ENTREPRENÖRSKAP Mattias Kjellin från Boden var elitåkare inom skoter-cross, men blev sjuk och tvingades sluta. Från motorsporten tog han med sig inställningen att vara bäst och att skapa lagkänsla in i entreprenadföretaget Team Kjellin. Framgången har inte låtit vänta på sig för företaget som haft en tillväxt på 502 procent 2015 - 2018 och är gasellvinnare i Norrbotten.
NYHET Publicerad:

Flyttade hundra mil för att driva ICA i Överkalix

DRIVKRAFT Att våga lita på magkänslan kan ibland vara skrämmande. Framför allt om den innebär att lämna tryggheten i Tyresö och flytta hundra mil till ett hus man aldrig sett. Men paret Lindblad ångrar inte beslutet att flytta till Överkalix för att driva det lilla samhällets ICA-butik.
NYHET Publicerad:

Boden bäst i länet

FÖRETAGSKLIMAT Boden är för andra året i rad bäst när det handlar om kommunernas företagsklimat i Norrbotten. "En av nycklarna är att vi samarbetar med företagen. Istället för att se oss som kontrollanter ska vi agera som rådgivare", säger Claes Nordmark, kommunalråd Bodens Kommun.
NYHET Publicerad:

Jokkmokk är årets klättrare

FÖRETAGSKLIMAT I Svenskt Näringslivs senaste rankning av företagsklimatet i Sveriges kommuner klättrade Jokkmokk 60 platser jämfört med förra året. Enligt Jokkmokks kommunalråd Robert Bernhardsson handlar förbättringen om en förändrad syn på hur man jobbar med företagsfrågor.
NYHET Publicerad:

Effektiv myndighetsutövning stärker företagsklimatet

RANKING 2019 Idag släpps Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet i Sveriges kommuner. I år ser vi att många av de mindre kommunerna i Norrbottens län har klättrat i rankingen där Jokkmokks kommun är årets raket. Förbättring kan bland annat spåras i att Jokkmokk blir första kommun i Norrland som arbetar efter modellen ”Tillväxt och Tillsyn”.
NYHET Publicerad:

Kero – en framgångssaga

FÖRETAG I GLESBYGD Familjeföretaget Kero firar 90 år som företag. Att behålla de gamla värderingarna om det genuina hantverket och att driva både produktion och försäljning i Sattajärvi har inte alltid varit den enklaste vägen. Men, det självklara valet och den främsta drivkraften. Det har också visat sig vara en framgångsfaktor. Kero har idag kunder över hela världen och efterfrågan på deras produkter ökar hela tiden.
NYHET Publicerad:

Han bekostar personalens boende

BOSTADSBRIST När affärerna blomstrar kostar det. Något som ICA-handlaren Petter Nilsson i Riksgränsen fått erfara. ICA-butikens expansion i kombination med bristen på bostäder har inneburit att han tvingats bekosta personalboenden för flera miljoner kronor. "Det är klart att jag går back varje månad", säger Petter Nilsson.
NYHET Publicerad:

Hon ska inspirera till ung företagsamhet

UNG FÖRETAGSAMHET För tio år sedan drev hon sitt eget UF-företag – idag ska Carolina Heimdahl inspirera dagens ungdomar till att starta egna UF-företag. "Det känns väldigt kul och inspirerande att vara hemma i Norrbotten igen och att få den här chansen", säger den nya regionchefen för Ung Företagsamhet i Norrbotten.
NYHET Publicerad:

Norrbottenskommuner i topp när företagare sätter betyg

FÖRETAGSKLIMAT Haparanda och Övertorneå i topp när Sveriges företagare sätter betyg på kommunernas myndighetsutövning.
NYHET Publicerad:

Norrbottens kommuner måste ta vara på sina entreprenörer

KRÖNIKA "Företagsklimatet i Norrbotten förbättras hela tiden, även om det går långsamt på flera håll.  Elva av länets 14 kommuner ligger fortfarande under riksgenomsnittet i Svenskt Näringslivs undersökning av företagsklimatet i Sverige. Det är inte acceptabelt i ett län som strävar efter att växa sig in i framtidens föränderliga arbetsmarknad", skriver Hans Andersson.
NYHET Publicerad:

Svenska företag bidrar till att rädda klimatet

KRÖNIKA Även om klimatutmaningen är allvarlig och det är bråttom att få ner utsläppen finns hopp. Svenska företag bidrar till att rädda klimatet – varje dag, skriver Linda Flink, expert på energi och klimat på Svenskt Näringsliv i en krönika. Den självklara utgångspunkten i klimatarbetet behöver vara det globala perspektivet, just eftersom klimatutmaningen är global.
NYHET Publicerad:

Fortsatt sjunkande antal patent i Norrbotten

PATENT Antalet patentansökningar från Norrbotten minskade under förra året, visar statistik från Patent- och registreringsverket. Antalet ansökningar har mer än halverats jämfört med 2017. Ett läns antal patent ses som ett mått på innovations förmåga.
NYHET Publicerad:

Hallå där, Mimmi!

SKOLA Möt Mimmi Ahlström, ny skolnätverksansvarig vid region Norrbotten för Svenskt Näringsliv. Hon ska tillsammans med lärare, elever, studie- och yrkesvägledare och företagare minska avståndet mellan skola och näringslivet. Vi bad henne svara på tre frågor.
NYHET Publicerad:

"Livet tog paus i fem månader"

REGELKRÅNGEL Till slut kom beskedet som Indira Ilic väntat så länge på: hon får arbetstillstånd och kan flytta tillbaka till Kalix och till ett arbete på Modul.
NYHET Publicerad:

Sund konkurrens förbättrar företagsklimatet

KRÖNIKA För att klara samhällsutmaningarna behöver vi undvika situationer där det offentliga Sverige och näringslivet hamnar i ett motsatsförhållande. Norrbottens kommuner behöver se över sin osunda konkurrens, skriver Hans Andersson, regionchef på Svenskt Näringsliv i Norrbotten.
NYHET Publicerad:

Succén fortsätter för Västra kajen camping och gästhamn

FÖRETAGANDE Endast 500 meter från Piteå centrum ligger det populära turistmålet Västra kajen camping och gästhamn. Campingen drivs av paret Karin Lindström och Tomas Lindbäck med familj. De har skapat en idyllisk plats för sina gäster med det marina kulturarvet som en röd tråd. Här doftar det tjära och kokkaffe, och gästerna trivs i den stillsamma miljön vid vattnet bland de röda båthusen.
NYHET Publicerad:

Reformer för en bättre svensk skola

UTBILDNING Trots en arbetslöshet på 6,2 procent finns stora svårigheter att hitta kompetent arbetskraft i Norrbottens län. Om möjligheterna för alla att få jobb ska förbättras krävs det att kunskapsnivåerna i skolan ökar. Därför föreslår Svenskt Näringsliv höjda krav på lärarutbildningarna, en nationell skolpeng samt satsningar för att höja kunskapsnivån hos såväl låg- som högpresterande elever.