LogoLogo
LogoLogo
NYHET18 maj 2018

Norrlandsföretagarna: "Flygstoppet är en ren katastrof"

”Flygstoppet är en ren katastrof för oss i den här delen av landet”, säger Jalle Svanberg, ordförande i Swedish Lapland som är regionens officiella företrädare för besöksnäringen. ”Samtidigt är konkursen kanske det bästa som kunde ha hänt. Nextjet har tyvärr fungerat väldigt dåligt under ett par år med inställda flygningar, trassel med tider och problem med bagagehantering. Jag hoppas naturligtvis att det kan bli en bättre operatör som tar över framöver.”

Jalle Svanberg.

– Det slår förstås hårt mot besökningsnäringen om folk får svårare att ta sig hit. Många köpte ju sina resor för vistelser i vår region redan under fjolåret. Konkursens konsekvenser kommer därför att slå mycket hårt mot många inom turistnäringen om uppbokade gäster uteblir. Och det blir naturligtvis även en besvikelse för turister som inte tar sig hit, konstaterar Jalle Svanberg, Swedish Lapland.

Det måste finnas en politisk vilja om den här krissituationen ska få åtminstone en snabb tillfällig akut lösning. Nextjet blev ju av med sitt trafiktillstånd under en period i fjol, men efter ett större ägartillskott fick man tillbaka det. Det hindrade ändå inte att konkursansökan lämnades in bara ett halvår senare.

– Inom Swedish Lapland var vi direkt i kontakt med Trafikverket när konkursansökan gjordes. Nu hoppas jag framför allt att man inser allvaret och vilka konsekvenser flygstoppet medför i vår del av landet så att man försöker få till snabbast möjliga lösning som tillfredsställer alla parters behov, säger Jalle Svanberg.

Lars Lindberg, vd för Hotell Silverkatten i Arjeplog, tycker att flygstoppet trots allt kom vid bästa möjliga tidpunkt för just hans företag eftersom deras gäster inte kommer med flyg sommartid. Det är framför allt vintern och testbilsverksamheten som gäller för dem.

– Men redan i juni ringer företagen och hör sig för om hur flygningarna ser ut och i september kommer bokningarna för vintern. Då gäller det att allt är löst på ett tillfredsställande sätt.

Lars Lindberg vet att kunder inte har varit nöjda med Nextjet. Det finns två direktflygningar från Tyskland för den här verksamheten och det har funnits diskussioner om att chartra flygplan mellan Stockholm och Arvidsjaur på bättre tider än dagens. Men tyvärr ger den lösningen samtidigt sämre förutsättningar för reguljärt flyg som kräver sitt underlag, berättar han.

– I första hand hoppas jag på en bättre flygoperatör framöver. Försämras förutsättningarna för reguljär flygtrafik så kan det också bli svårare att få hit eventkunder som är en viktig kategori. Om transfern förlängs med ett par timmar via Skellefteå eller Luleå så kan bilbolagen mycket väl välja andra orter för den typen av verksamhet.

Lars Lindberg ser Nextjet-konkursen som den stora knäckfrågan just nu, och hoppas på en bättre flygoperatör med andra förutsättningar att bedriva trafiken.

FöretagsklimatInfrastrukturTransport
Skriven avRedaktionen
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist