NYHET17 september 2019

Stölder i butiker – ett ständigt problem som kostar

Kostnaderna kring säkerhet och trygghet ökar stadigt för handlare och frågan är ständigt på tapeten. Karin Matteusson ägare av Ica Maxi vid Boglundsängen i Örebro har tröttnat rejält. "Vi är mer eller mindre maktlösa".

Oxfilé försvinner i mängder i perioder. Tidigare har lokala krogar varit beställare av stöldgodset.Foto: Maria Eremo
Karin Matteusson driver Ica Maxi vid Boglundsängen sedan 19 år tillbaka. Butiken drabbas regelbundet av stölder och ofta är det köttvaror som stjäls.
Foto: Maria Eremo

Karin suckar när hon berättar hur hon gång på gång får besked om att förundersökningen är nedlagd, att det gått för lång tid och att ärendet aldrig leder till något.

– Det är sällan vi får besked om att en stöld hos oss lett till en dom. Det är kriminell verksamhet som drabbar oss. Med de volymer som stjäls är det inte för privat konsumtion utan på uppdrag av någon annan.

Vid flertal tillfällen har butiken haft problem med stora stölder av oxfilé. Ofta är det samma person som återkommer om och om igen.

– Vi har gripit honom flera gånger, men ibland dumpas varorna strax innan.

Tidigare har det framkommit att lokala krogar i Örebro varit beställare av köttet och nu drabbas Ica Maxi vid Boglundsängen åter igen av den här typen av stölder. Stölder sker dagligen och varje vecka tar både personal och vakter fast gärningspersoner och gör en polisanmälan. Utöver köttvaror är det kaffe, choklad, kosmetika och tuggummi som står högst upp på listan av varor som stjäls.

– Det här är inte vårt arbete, men det medför oerhörda säkerhetskostnader för oss. Det finns lagar vi måste följa då kraven på arbetsmiljön ständigt höjs. Larm och vakter är inte billigt.

Om en anställd ska ingripa får det inte innebära någon risk, men Karin berättar att det också dras kniv eller andra tillhyggen när en person som stulit upptäcks.

– Det är viktigt att våra anställda känner sig trygga. Det känns som att hot och våld ökar och vi behöver skydda oss allt mer med till exempel vakter, grindar och kameraövervakning. Att investera i säkerhet kostar mycket och att löpande ha vakter i butiken är en stor kostnad som även den har ökat.

I 19 års tid har Karin drivit Ica Maxi vid Boglundsängen med sin man Martin Matteusson och även om butiken varit förskonad mot rån är det ständiga arbetet kring stölder något som tar mycket tid, pengar och energi.

– Jag förstår om handlare till slut låter bli att polisanmäla, det leder sällan till något konkret i alla fall. Vi polisanmäler alltid, men ofta blir det inget mer än just en anmälan. Jag vill även gärna se en sänkning av beloppsgränsen så att fler räknas som stöld. Det ökar allvaret i brottet.

Karin berättar hur personalen är måna om att se alla kunder, säga hej och ha ett välkommet bemötande.

– Det gör vi med alla kunder och det tror jag många gånger lett till att de som varit på väg att stjäla lämnar varorna i butiken. Vi kan hitta produkter på helt fel plats och då har de dumpats.

Fler synliga poliser står högt upp på önskelistan. Även strängare straff när brott upprepas igen och igen.

– Besöksförbud för de som bråkar och trakasserar. Många lever i dag på att stjäla och står bara och skrattar oss rakt upp i ansiktet. Vi behöver fler poliser för en tryggare stad.

Tomas Ammer är kommunpolis i Örebro och han förstår Karins och andra handlares frustration.

– Vi beklagar lika mycket vi att vi inte kan vara mer närvarande. Men jag hoppas att vi är på väg åt det hållet, att poliskåren växer. Vad det gäller de enskilda fallen hos just Ica Maxi Boglundsängen kan jag inte uttala mig om, men det måste hålla hela vägen till eventuell rättegång. Även om det upplevs uppenbart för både oss och de drabbade så måste hela kedjan finnas.

Är det någon mening att handlarna fortsätter att anmäla?

– Ja, absolut. Det är väldigt bra. De ska inte ge upp. Även om det inte leder till en dom så kommer anmälan in och vi ser problembilden, utan anmälan syns det ingenstans, säger Tomas.

Nu vill Ica Maxi Boglundsängen arbeta vidare och vara med mer förebyggande. Det handlar inte om att bygga murar enligt Karin, snarare tvärtom. Hon tror på idén att barnen behöver tas omhand i tidig ålder och få trygghet från start.

– Det finns många trassliga familjesituationer som skapar utanförskap och någon gång startar detta beteende. Om vi fångar upp barnen tror jag att vi skulle slippa mycket av det vi drabbas av.

Tidigare har Karin träffat unga som åkt fast för stöld eller ringa stöld och pratat med dem om konsekvenserna.

– Det var en bra grej och gav dem godare chanser till bättring. Jag har då berättat om vår personal som känner sig otrygga, helt enkelt visa människan bakom Maxikläderna.

Nu är planen att Ica Maxi Boglundsängen ska engagera sig. Det vill man för att på så vis vara med och bygga relationer och hjälpa till från tidig ålder så att färre hamnar i utanförskap. Karin anser att första steget till utanförskap är att inte komma vidare i skolan.

– Det tror vi är ett bra sätt att förebygga på. Man måste börja någonstans.

Fakta

Svensk Handel genomför varje år en undersökning, Trygghetsbarometern. Trygghetsbarometern baseras på en webbenkät till ett slumpmässigt urval bland Svensk Handels medlemsföretag.

Enkätundersökningen som riktas till butikschefer eller butiksansvariga genomfördes i början av mars 2019 och besvarades av 1104 butiker. Senaste undersökningen visar bland annat att:

• Fyra av tio handlare har utsatts för brott den senaste tiden.
  • Andelen butiker som drabbats av hotfullt beteende från en besökare eller kund den senaste månaden minskar med fem procentenheter, från 23 till 18 procent.
  • Samtidigt ökar utsattheten för butiksstölder något.
  • Två av tre butiksstölder polisanmäls aldrig.

Källa: Svensk Handel

Säkerhet