NYHET25 mars 2019

William är övertygad om att UF släpper loss kreativiteten

"Jag har själv sett hur UF:are på kort tid lär sig företagande och tar fram en solklar affärsidé. Dessutom innebär Ung Företagsamhet ofta en personlig utveckling. Det är häftigt med all kreativitet som UF släpper loss", säger William Almevik, som sedan början av september förra året är skolinformatör på Ung Företagsamhet Östergötland.

"Helt säkert är att jag en dag kommer att bli företagare", säger William Almevik.Foto: Sören Karlsson

Det här läsåret är det 1 431 gymnasieelever i Östergötland som tillsammans driver 437 UF-företag. Under sista året på gymnasiet är ungefär en tredjedel av alla elever engagerade i UF.

Som skolinformatör är det William Almeviks uppgift att resa runt på skolorna i Östergötland för att presentera och tala sig varm för UF-idén.

– Mest intensivt är det förstås i början av höstterminen när alla företag startas. Jag sköter alla elevkontakter och sedan fungerar jag som ett bollplank under resten av året, förklarar William.

Förberedelserna och genomförandet av den regionala mässan, den här gången i Norrköping, med 190 utställande UF-företag i början av mars har förstås varit en höjdpunkt. En annan blir SM i Ung Företagsamhet på Stockholmsmässan i maj.

UF lönar sig

Statistiken talar sitt tydliga språk. UF lönar sig. Sannolikheten för att den som varit UF:are senare i livet startar företag är 20 procent högre än för den som inte varit det. Möjligheten att nå chefspositioner ökar med hela 44 procent. Risken för arbetslöshet är minimal. Även när det gäller den framtida lönen är en UF-bakgrund en fördel.

Inte speciellt överraskande har William Almevik själv drivit UF-företag. Under läsåret 2017/18 på ekonomiprogrammet på Folkungaskolan i Linköping var han marknads- och försäljningsansvarig på Cookie Can UF. Vilma Andreasson var vd, Michaela Kempe ekonomiansvarig.

– Intresset för att baka förenade oss tre. Vår affärsidé var att förenkla bakprocessen genom att sälja alla torra ingredienser till en kaka förpackade i en glasburk. Bara ägg och smör behövde tillsättas, berättar William.

Dessa kakburkar fanns i tre huvudvarianter. Cookie Can UF erbjöd dessutom några specialalternativ plus glutenfria varianter och veganvarianter.

Bra vinstmarginal

– Försäljningen överträffade verkligen förväntningarna. Vi hade kalkylerat med 300 kakburkar och lyckades sälja drygt 650. Vi omsatte över 50 000 med riktigt bra vinstmarginal, avslöjar William.

Vid den regionala UF-mässan utsågs Cookie Can UF till Linköpings främsta företag och Östergötlands näst bästa. Därmed öppnade sig också dörren till SM i Stockholm.

Williams intresse för företagande föddes redan hemma vid middagsbordet. Släkten Almevik har varit verksam inom motorbranschen i Östergötland sedan slutet av 1940-talet. Det var Williams farfars far som startade ett bilföretag i Linköping, ett företag som fortfarande ägs och drivs fortfarande av familjen Almevik. Varje sommar sedan nian har William sålt bröd till båtfolk och till husvagns- och husbilsturister vid Bergs slussar. Entreprenörskapet finns med andra ord i blodet.

Exakt hur framtiden ser ut kan han inte svara på.

– Helt säkert är att jag en dag kommer att bli företagare. Om jag går in i släktföretaget eller om jag testar mina egna vingar återstår att se, säger William Almevik.

UNG FÖRETAGSAMHET.EntreprenörskapSKOLA UTBILDNING.
Skriven avSören Karlsson
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist