Kollage fasad ikeavaruhus samt Sara Paulsson
Foto: Inter IKEA Systems B.V. samt egen bild

Sara Paulsson, ansvarig för samhällsrelationer på Ikea Sverige

2030 ska Ikea bidra positivt till klimatet

NYHET Publicerad

HÅLLBARHET Möbeljätten Ikea vill gå i bräschen för omställningen till ett mer miljövänligt samhälle. Företagets mål är att vara klimatpositiva, det vill säga att göra mer nytta än skada för miljön. För att nå dit arbetar de bland annat med att återanvända så mycket material som möjligt. "Det gäller att ta vara på allt som tidigare klassades som avfall och i stället se det som en resurs", säger Sara Paulsson, ansvarig för samhällsrelationer på Ikea Sverige.

Att Ikea använder ordet klimatpositiv är ingen slump. Tidigare talades det mycket om hur företag skulle kunna minska sin påverkan på miljön eller sänka sina utsläpp. Att vara klimatpositiv signalerar någonting annat, att man vill bidra till en bättre miljö och ett bättre klimat. Samtidigt ställer det också större krav på företaget.

– Vi står inför spännande utmaningar för att bli klimatpositiva, vi arbetar aktivt för detta. För att vara klimatpositiva behöver vi tillföra mer till planeten än vi tar från den. Idag investerar vi mycket i energiproduktion och göra hela produktionskedjan klimatsmart. Våra produkter designas för att återvinnas och återbrukas, säger Sara Paulsson.

Målet är att vara klimatpositiva vid 2030. Strategin är utformad med ett par delmål. Bland annat ska alla engångsartiklar i plast vara utbytta mot mer hållbara och klimatsmarta alternativ till 2020. Plastsugrören är redan på väg bort och ersättas med papperssugrör. Hemleveranserna ska vara utsläppsfria till 2025 och redan 2020 ska företaget producera lika mycket förnybar energi som de använder i sin egen verksamhet. Företagets produkter ska framställas av förnybara eller återvunna material och designas så att de kan återvinnas.

– Skillnaden är att vi måste tänka om, från ett linjärt system till ett cirkulärt. Ingenting ska ses som ett regelrätt avfall – vi måste se det som en resurs. I dag återvinner vi plastfilmen, som vi har runt våra emballage vid transporter, till blomsprutor och av restmaterialet från produktionen av sängkläder tillverkar vi trasmattor. Det gäller att ta vara på allt som tidigare klassades som avfall, och istället se det som en resurs som skickas tillbaka in i produktionskedjan, säger Sara Paulsson.

Marie Enhörning Sara Paulsson och Carola Netterlid

Företagsbesök på Ikea Hubhult i Malmö, från vänster Marie Enhörning, Svensk Handel, Sara Paulsson, Ikea Sverige och Carola Netterlid, Svenskt Näringsliv.

Sara Paulsson menar att alla har ett ansvar för att skapa ett mer hållbart samhälle och att dagens slit- och slängsamhälle inte är hållbart i längden. Hon vill uppmana till återbruk för att förlänga möblernas livslängd.

– Vi arbetar för att det cirkulära tänket ska upprätthållas även efter det att våra produkter har lämnat varuhuset. För att förlänga möblernas livstid, kan kunder lämna in begagnade Ikea-möbler till vissa varuhus, som de får ersättning för och som vi säljer vidare till nya kunder. Det handlar om att skapa en cirkulär konsumtion av möbler och material, säger hon. 

För de som inte har möjlighet att frakta tillbaka varor till varuhuset kan de som är Ikea Familymedlemmar lägga upp kostnadsfria annonser med Ikeamöbler på blocket, via Ikeas hemsida.

Näringslivet har en viktig roll när det kommer till de stora klimatutmaningarna vi står inför. I mars släpper Svenskt Näringsliv en rapport om viktiga principer samt fokusområden för att ställa om ekonomin till att bli mer cirkulär. Läs mer om rapporten här.

Sally Grahn

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Så stöttar TRR företag som står inför omställning

VARSEL Att vara företagsledare och chef har alltid sina utmaningar, men för många är det tuffare än någonsin just nu. Marie Killander, regionchef för TRR i Skåne, berättar om hur de stöttar företag som står inför omställning. 
NYHET Publicerad:

Så tycker Skånes företagare om sin kommun

FÖRETAGSKLIMAT Företagsklimatet i Skåne har försämrats och det även innan coronakrisen. I Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning får 18 kommuner i Skåne ett sämre sammanfattande omdöme av företagen jämfört med året innan. Bara 11 får ett bättre betyg. Samtidigt är det allt färre kommuner som får ett riktigt lågt betyg. Enbart en kommun hamnar under gränsen för ett godtagbart företagsklimat.
NYHET Publicerad:

Stöden måste nå ut!

KOMMENTAR Under coronakrisen är det många företagare som kämpar för sin överlevanad. En ny undersökning visar att en stor andel av företagen redan har, eller kommer att, utnyttja de olika stödpaketen. Men om de inte förlängs riskerar vi fler konkurser och neddragningar.
NYHET Publicerad:

Företagen i Skåne tror på fortsatt nedgång

WEBBINARIUM En rekordstor andel företag i Skåne har upplevt sjunkande produktion och försäljning det senaste halvåret. Det visar Svenskt Näringslivs senaste företagarpanel. Få av dem tror på en snabb återhämtning. Fyra av tio tror att nedgången kommer att fortsätta de kommande sex månaderna. Detta presenterades vid ett webbinarium om det ekonomiska läget nyligen.
NYHET Publicerad:

Fyra av fem företag i Skåne har lägre produktion än normalt

CORONA De ekonomiska effekterna av coronakrisen är fortsatt stora. Det visar en undersökning bland 426 medlemsföretag i Svenskt Näringsliv. Bara 17 procent av företagen uppger att de använder hela sin normala produktionskapacitet.
NYHET Publicerad:

TSL redo att stötta vid omställning

ARBETSMARKNAD Coronakrisen tvingar just nu många företag runt om i landet till både permitteringar och varsel och på TSL Trygghetsfonden står man nu redo. "Vår verksamhet är designad för att klara stora ökningar av antalet uppsagda, men detta är en extrem situation. Därför har vi skalat upp resurserna och justerat våra verksamhetsprocesser så att vi kan hantera alla de som kommer att behöva hjälp till nytt jobb", säger Katina Korlevska, TSL Trygghetsfonden region Syd.
NYHET Publicerad:

"Vi slåss för att kunna överleva”

GÄSTKRÖNIKA "Det gick så fort. Nästan över en natt började kunderna försvinna och avbokningarna trilla in. Vi restauranger befinner oss nu i en kris som vi aldrig har skådat tidigare. Varje dag går restauranger och hotell i graven, och med dem många arbetstillfällen, livsverk och drömmar. Får vi inte hjälp snart kommer mycket att gå förlorat." Så skriver stjärnkrögaren Tareq Taylor i en gästkrönika.
NYHET Publicerad:

Fler lokala åtgärder behövs för att mota krisen

CORONA Allt fler företag påverkas av coronakrisen. Mer än sju av tio företag i Skåne upplever nu att försäljningen har minskat. Det visar en ny undersökning bland Svenskt Näringslivs medlemmar. ”Läget är extremt allvarligt. Många företag som i grunden är livskraftiga har nu stora och akuta problem”, säger Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke.
NYHET Publicerad:

Krisen tvingade Altitude Meetings att ställa om

FÖRETAGSAMHET Få företag är oberörda av den kris som följt i coronavirusets spår, men vissa branscher drabbas hårdare än andra. Altitude Meetings i Malmö arrangerar möten, konferenser och events och har på kort tid tappat i stort sett alla bokningar i sina lokaler. Nu paketerar de om sina erbjudanden för att fungera digitalt. "Det viktiga är att inte stanna upp utan att fortsätta framåt, om än i andra former", säger vd Yasemin Arhan Modéer.
NYHET Publicerad:

Läget är akut – nu måste jobben räddas

KOMMENTAR De ekonomiska konsekvenserna av coronakrisen drabbar oss i ett rasande tempo, med varsel, permitteringar och konkurser. Nu behövs åtgärder, i ett lika högt tempo. Snabbhet måste gå före perfektion, som Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke påpekade på en presskonferens häromdagen. Det handlar om att rädda jobben och företagen.
NYHET Publicerad:

Få medlemsstöd i hanteringen av Coronakrisen

CORONAKRISEN Hur kan du som företagare och arbetsgivare bäst hantera Corona-krisen? Vilken hjälp finns att få? Och hur kan få nytta av korttidspermitteringen och de andra åtgärder som presenterats i de olika stödpaketen? Flera av våra medlemsorganisationer erbjuder nu webinarier där du som företagare kan få hjälp att orientera sig i dessa frågor.
NYHET Publicerad:

200 miljarder kronor i räddningspaket för företag och jobb

CORONAKRISEN "Det nya coronaviruset har skapat en extremt svår situation för svenska företag och jobb. Det är ett unikt svårt läge som kräver unikt kraftfulla åtgärder. Vi måste agera för att rädda företagen och jobben. Därför föreslår Svenskt Näringsliv nu ett brett räddningspaket för företag och jobb motsvarande 200 miljarder kronor". Det säger vd Jan-Olof Jacke.
NYHET Publicerad:

Så vill länsstyrelsen mildra krisen

CORONA Coronakrisen har lett till en akut situation för många företag runt om i landet, och det är viktigt att alla hjälper till att dämpa fallet. Nyligen gick Svenskt Näringsliv ut med förslag på vad kommuner, regioner och länsstyrelser kan göra. Länsstyrelsen i Skåne har redan implementerat en del förslag, och fler är på gång.
NYHET Publicerad:

Det gör Skånes kommuner för att stötta företagen i coronakrisen

CORONA Från såväl nationellt som lokalt håll genomförs nu många åtgärder för att mildra krisen som följer i coronavirusets spår. Om du är intresserad av vad som görs i just din kommun så samlar vi här länkar till de åtgärder som är beslutade runt om i Skåne.
NYHET Publicerad:

Ung Företagsamhet Skåne lanserar digital tävlingsdag med anledning av corona

NYTT FORMAT I tider då många aktiviteter och fysiska möten ställs in behöver vi hitta nya lösningar för att kunna leverera saker i ett passande format. Då passar Ung Företagsamhet på att ställa om hela sin tävlingsdag i Skåne till ett digitalt format. 
NYHET Publicerad:

Lokala åtgärder mot coronakrisen

CORONA Många företag drabbas nu hårt av den rådande coronakrisen. Det behövs kraftfulla och snabba åtgärder för att dämpa fallet. På lokal nivå finns det åtgärder som kommuner, regioner och länsstyrelser kan göra för att mildra effekterna av krisen. Vi har listat ett antal förslag till åtgärder. 
NYHET Publicerad:

Senaste nytt: Kraftfulla krisåtgärder men fler kommer att behövas

CORONA Läget för svenska företag har förvärrats dramatiskt på mycket kort tid. ”Därför är det bra att regeringen, i linje med Svenskt Näringslivs förslag, vidtar ytterligare åtgärder som kan hjälpa företag ur den mest akuta krisen, säger vd Jan-Olof Jacke i en kommentar till regeringens nya krispaket.
NYHET Publicerad:

Samverkan i en tid av oro

LIKVIDITET Svenskt Näringsliv skrev i måndags till regeringen och la fram en rad konstruktiva förslag som behöver komma på plats för att stötta företagen i den rådande kris som är på grund av covid-19.
NYHET Publicerad:

Skåne behöver fler företagsamma kvinnor! 

FÖRETAGSAMHET I  Skåne är 12 procent av befolkningen företagsamma. Denna siffra måste bli högre, framför allt bland kvinnor där andelen bara är 7,8 procent. Detta kräver bättre förutsättningar att driva företag i de kvinnodominerade branscherna.