NYHET15 mars 2019

2030 ska Ikea bidra positivt till klimatet

Möbeljätten Ikea vill gå i bräschen för omställningen till ett mer miljövänligt samhälle. Företagets mål är att vara klimatpositiva, det vill säga att göra mer nytta än skada för miljön. För att nå dit arbetar de bland annat med att återanvända så mycket material som möjligt. "Det gäller att ta vara på allt som tidigare klassades som avfall och i stället se det som en resurs", säger Sara Paulsson, ansvarig för samhällsrelationer på Ikea Sverige.

Foto: Inter IKEA Systems B.V. samt egen bild

Att Ikea använder ordet klimatpositiv är ingen slump. Tidigare talades det mycket om hur företag skulle kunna minska sin påverkan på miljön eller sänka sina utsläpp. Att vara klimatpositiv signalerar någonting annat, att man vill bidra till en bättre miljö och ett bättre klimat. Samtidigt ställer det också större krav på företaget.

– Vi står inför spännande utmaningar för att bli klimatpositiva, vi arbetar aktivt för detta. För att vara klimatpositiva behöver vi tillföra mer till planeten än vi tar från den. Idag investerar vi mycket i energiproduktion och göra hela produktionskedjan klimatsmart. Våra produkter designas för att återvinnas och återbrukas, säger Sara Paulsson.

Målet är att vara klimatpositiva vid 2030. Strategin är utformad med ett par delmål. Bland annat ska alla engångsartiklar i plast vara utbytta mot mer hållbara och klimatsmarta alternativ till 2020. Plastsugrören är redan på väg bort och ersättas med papperssugrör. Hemleveranserna ska vara utsläppsfria till 2025 och redan 2020 ska företaget producera lika mycket förnybar energi som de använder i sin egen verksamhet. Företagets produkter ska framställas av förnybara eller återvunna material och designas så att de kan återvinnas.

– Skillnaden är att vi måste tänka om, från ett linjärt system till ett cirkulärt. Ingenting ska ses som ett regelrätt avfall – vi måste se det som en resurs. I dag återvinner vi plastfilmen, som vi har runt våra emballage vid transporter, till blomsprutor och av restmaterialet från produktionen av sängkläder tillverkar vi trasmattor. Det gäller att ta vara på allt som tidigare klassades som avfall, och istället se det som en resurs som skickas tillbaka in i produktionskedjan, säger Sara Paulsson.

Företagsbesök på Ikea Hubhult i Malmö, från vänster Marie Enhörning, Svensk Handel, Sara Paulsson, Ikea Sverige och Carola Netterlid, Svenskt Näringsliv.

Sara Paulsson menar att alla har ett ansvar för att skapa ett mer hållbart samhälle och att dagens slit- och slängsamhälle inte är hållbart i längden. Hon vill uppmana till återbruk för att förlänga möblernas livslängd.

– Vi arbetar för att det cirkulära tänket ska upprätthållas även efter det att våra produkter har lämnat varuhuset. För att förlänga möblernas livstid, kan kunder lämna in begagnade Ikea-möbler till vissa varuhus, som de får ersättning för och som vi säljer vidare till nya kunder. Det handlar om att skapa en cirkulär konsumtion av möbler och material, säger hon.

För de som inte har möjlighet att frakta tillbaka varor till varuhuset kan de som är Ikea Familymedlemmar lägga upp kostnadsfria annonser med Ikeamöbler på blocket, via Ikeas hemsida.

Näringslivet har en viktig roll när det kommer till de stora klimatutmaningarna vi står inför. I mars släpper Svenskt Näringsliv en rapport om viktiga principer samt fokusområden för att ställa om ekonomin till att bli mer cirkulär. Läs mer om rapporten här.

Sally Grahn

Miljö och hållbar tillväxt
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist