Efter förra årets succé kommer nu en ny säsong av ArgaSkånskaMän, videobloggarna Tim och Danny, som testar olika jobb som de skånska företagen har svårt att rekrytera till.
Svenskt Näringsliv rekryteringsenkät genomförs ungefär vartannat år. Med svar från drygt 6 000 arbetsgivare ger den en bra bild av företagens utmaningar avseende kompetensförsörjning. Den senaste enkäten gjordes 2016 och visar att efterfrågan på arbetskraft är stark. 58 procent av företagen har försökt rekrytera medarbetare under de senaste sex månaderna. Men många företag har fortsatt svårt att rekrytera den kompetens man söker.
– De utbildningar som företagen anger svårast att rekrytera från är de med kunskap från yrkesutbildningar på gymnasieskolan samt yrkeshögskolan. Samtidigt ser vi att allt färre ungdomar väljer dessa utbildningar och det vill vi ändra på, säger Rolf Elmér, regionchef Svenskt Näringsliv Skåne.
Det samarbete som startade sommaren 2016 mellan Svenskt Näringsliv Skåne och Youtubeduon Tim och Danny går nu vidare i säsong 2. Förra året testades yrken som plåtslagare, bagare, restaurangbiträde, lagerarbete och mjölkbonde. I år tittar de närmare på bland annat egenföretagare, målare, låssmed och kock.
ArgaSkånskaMän har över 55 000 prenumeranter på Youtube och i år tar de hjälp av dem vid inspelningen. Intresset att söka platserna var stort och nu är fyra skånska ungdomar utvalda.
– Vi ville göra något annorlunda för att nå ut till en ny och relativt ung målgrupp, några som vi ofta har svårt att nå, och det är kul att Tim & Danny nappat på vår idé. I slutet av juni lanseras första avsnittet och vi håller tummarna för att det i framtiden kommer att bli enklare för företag att rekrytera ungdomar med en yrkesutbildning, säger Rolf Elmér.
Såväl tidigare som kommande videos finns på Youtube och sprids även inom andra sociala medier under hashtag #mittförstajobb.
Astrid Karlefors
Tidigare och kommande filmer med Tim och Danny hittar du HÄR.