gruppfoto medarbetare på Felestad

Felestad New Wave Profile med vd och grundare Ingela Engman i mitten.

Fokus på miljön gav högre lönsamhet

NYHET Publicerad

HÅLLBARHET Miljötänket har varit centralt sedan 20 år tillbaka för profilbyrån Felestad i Kävlinge kommun. Företaget arbetar med branding av profil- och arbetskläder, gåvor och expomaterial från kända varumärken. Företagets grundare och ägare, Ingela Engman, menar att deras fokus på klimatsmarta alternativ gjort företaget mer lönsamt.

Redan vid företagets start valde Felestad att fokusera på att köpa in varor från svenska grossister. I början på 2000-talet påbörjade de aktivt att söka efter produkter som är gjorda av återvunna material. 

Ingela Engman Felestad

Ingela Engman, vd och grundare Felestad.

– När vi startade upp sa alla åt mig att jag aldrig skulle lyckas göra någon vinst på det viset, tänk så fel de hade! Det faktum att våra varor är spårningsbara i alla beståndsdelar och nu dessutom består av hållbara, material är en av våra viktigaste och mest centrala fördelar idag, säger Ingela Engman, grundare och delägare av Felestad.

På Felestad har de alltid varit noga med hur tillverkarna producerar, utvecklar och transporterar varor. Något som allt fler kunder idag är intresserade av. Genom att miljötänket har varit med så länge är det få konkurrenter som har kommit lika långt i miljöarbetet.

– Konsumenter är idag uppmärksamma på vad det är för olika typer av material i våra produkter och hur långt de fraktas, det är jättebra! Kunderna måste ställa högre krav på producenter och leverantörer, på så vis kommer fler företag att skräddarsy verksamheten efter kundernas begäran och efterfrågan, säger Ingela Engman.  

För att minimera risken att exempelvis märka upp fler arbetskläder med loggor än vad de säljer har Felestad nu börjat med en teknik som kallas print-on-demand. De trycker märken eller loggor på produkter utifrån beställningarna de får. På så vis riskerar de inte att trycka upp för många kläder som de senare måste göra sig av med om företagen byter eller uppdaterar loggan.

– Vi har ställt om en del vad gäller synen på defekta plagg till destruktion, det allra mesta går att återanvända. De kläder som av misstag blivit något tryckfel på lämnar vi in hos Röda Korset, där de lappar och täcker över loggan och kläderna delas ut till behövande. Kläder eller textilier som det inte är möjligt att täcka logotyperna lämnar vi in till Yalla-trappan, där materialet återanvänds för att tillverka trasmattor och likande, säger Ingela Engman.

Felestad är en del av den rikstäckande profilkedjan, New Wave Profile, som ingår i koncernen New Wave Group. Som leverantör och tillverkare reglerar New Wave Group deras hållbarhetskrav och ser till att produkterna uppfyller krav utifrån aspekter som rör miljö, etik och farliga kemikalier. Som en del av miljöarbetet har Felestad påbörjat ett samarbete med Best Transport för att utföra klimatsmarta leveranser. I storstäderna sker en hel del av transporterna och leveranser via cykelbud, och resten samtransporteras i bilar som använder sig av förnybara energikällor.  

Cottover är ett av de företag som Felestad köper in produkter av. Hos Cottover hittade Felestad den första profilkollektionen som är Svanencertifierad samt Fairtrade-, GOTS- och Öko-tex-certifierad.

Cottover Emanuel Axelsson

Emanuel Axelsson, säljare på Cottover.

Även de lägger stor vikt vid att minska den negativa miljöpåverkan som tillverkningen av kläder och andra textilier har. För Cottover är viktigt att hela vår produktionskedja går att följa. De vet vilken bonde som har plockat bomullen och precis var den har odlats, färgats och stickats. Kunderna är idag mer benägna att köpa kläder som har tillverkats på ett bra vis och vi kan visa på just detta, säger Emanuel Axelsson, säljare på Cottover.

Han menar att det är de medvetna konsumenterna som har gjort att de har gjort att de har marknad idag och han ser väldigt positivt på att allt fler kunder numera bryr sig om huruvida företaget tar ett socialt ansvars såväl som ett klimatmässigt ansvar.

– Vi kommer inte ifrån att det är kundens efterfrågan som styr utbudet. Om kunderna vill ha ekologiska, miljömärkta och hållbara kläder som tillverkas med hänsyn till de som framställer kläder, då måste vi företag rätta oss efter det. Detta har gjort att vi haft medvind i dessa frågor, det är utan tvekan en bidragande orsak till våra framsteg inom textilindustrin, säger Emanuel Axelsson.  

Sally Grahn

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Skatterna som slår undan konkurrens- och innovationskraft för företagen

SKATTER Svenskt Näringsliv är av uppfattningen att elektronikskatten, den s.k. kemikalieskatten, aldrig borde ha införts och att den bör avskaffas. Skatten infördes med miljöargument men den eventuella miljönyttan är tveksam och den har påtagliga negativa effekter för svenska företag i form av bl.a. ökad administration och försämrad konkurrenskraft.
NYHET Publicerad:

"Om vi kan hjälpa människor att integreras så här så gör vi helt rätt”

ARBETSMARKNAD Grossisten Svensk Cater med huvudkontor i Löddeköpinge anställer även om det svenska språket inte är fulländat. Något som deras vd tycker är viktigt för näringslivet, arbetsmarknaden och integrationen. ”Det är för oss en win-win” säger Lars Carlsson, vd på Svensk Cater.  
NYHET Publicerad:

Zebras sängbord Svanenmärktes med hjälp av student

SAMARBETE Möbelföretaget Zebra Collection i Arlöv kände att de ville ta ett större miljöansvar och miljöcertifiera sina produkter. Via organisationen Miljöbron anordnade de en praktikplats, som ledde fram till en Svanenmärkning av företagets möbler.
NYHET Publicerad:

Skånska Rawstraw tog hem Ready for Work Award i Frankrike

UNG FÖRETAGSAMHET Europamästerskapen i Ung Företagsamhet har gått av stapeln för trettionde året i rad, denna gången i Lille, i Frankrike. Det skånska UF-företaget Rawstraw med Anna von Groß, Daniel Lindkvist, Elise Lindow, Josephine Daly-Tempelaar och Linnea Jerlebo var Sveriges representanter på plats. De tog sig till en fjärde plats och knep priset för ManpowerGroup – Ready for Work Award. 
NYHET Publicerad:

Sänk arbetsgivaravgiften och stärk småföretagens möjlighet att anställa

ARBETSMARKNAD Som ett resultat av Januariöverenskommelsen sänks arbetsgivaravgiften för ungdomar under 18 år från och med 1 augusti i år, för att 1 januari 2020 slopas helt. Åtgärder i syfte att sänka företagens kostnader är bra, men generella sänkningar vore bättre än särlösningar, anser Svenskt Näringsliv. Jeanette Boman som driver Skivarps Gästgivaregård välkomnar reformen och menar att det kommer att underlätta för henne som arbetsgivare.
NYHET Publicerad:

Ystadföretagare: ”Vi vill satsa på svensk produktion”

KOMPETENSFÖRSÖRJNING På BLS Industries i Ystad, Lönsboda och Smålandsstenar tillverkas golvbrunnar, golvrännor, diskbänkar och andra produkter för badrum och kök. För vd Rebecka Spånberg är det viktigt att behålla produktionen i Sverige, men skulle önska fler åtgärder för att komma åt kompetensbristen och förbättra infrastrukturen. ”Det måste vara lönsamt att bedriva effektiv produktion i Sverige”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Österlenföretag vill göra allsvenskans fotbollsplaner miljövänliga

HÅLLBAR TILLVÄXT Viljan att förbättra klimatet växte under en längre tid fram hos Sven-Olof Bernhoff, vd för frö- och utsädesföretaget Skånefrö i Simrishamn. I dag tar företaget själv hand om sina restprodukter, som både blir till värme och till biokol som binder koldioxid. Hans nästa stora projekt är att fotbollen i Sverige ska spelas på planer som bidrar till ett bättre klimat. "Vår vision är att alla allsvenskans matcher ska spelas på naturgräs", säger Sven-Olof Bernhoff.
NYHET Publicerad:

Hotelldirektör: ”En stad måste visa upp sig från sin bästa sida”

FÖRETAGSKLIMAT Besöksnäringen växer snabbt och sysselsätter i år runt 200 000 personer. Kenneth Hoffström är hotelldirektör på Quality Hotel i Kristianstad. Han är positiv till kommunens arbete med att marknadsföra staden, men skulle önska att de hade mer dialog med företagen om väg- och byggarbeten, och annat som påverkar deras gäster.
NYHET Publicerad:

Det måste satsas på svenska skolan!

UTBILDNING Det finns stora svårigheter att hitta kompetent arbetskraft i Skåne. Tre av sju rekryteringsförsök i Skåne misslyckas. För att jobbmöjligheterna ska förbättras krävs det att kunskapsnivåerna i skolan ökar. Svenskt Näringsliv föreslår satsningar på svenska skolan genom bland annat nationell skolpeng och höjda krav på lärarutbildningarna.
NYHET Publicerad:

”Vi företagare vill göra rätt”

FÖRETAGSKLIMAT Hotell Mossbylund i Skurups kommun har sedan de öppnade för sjutton år sedan vuxit i rasande fart men kämpar fortfarande med oförståelse från myndigheters håll och med regler som förlorar sitt syfte. ”Rättviksmodellen borde vara en självklarhet för fler kommuner att arbeta efter”, säger Ingrid Svensson, Hotell Mossbylunds ägare.
NYHET Publicerad:

Fler entreprenader – en god affär för kommunen

UPPHANDLING För tio år sedan skötte Tomelilla kommun det mesta i egen regi. Bara åtta kommuner i Sverige lade ut en mindre andel av sin verksamhet på entreprenad. Budgetkris och en vilja att ta tillvara på entreprenörskraften i kommun ändrade på det. I dag är Tomelilla en av de kommuner i Sverige som upphandlar störst andel av verksamheten. ”Tomelilla är en småföretagarkommun och då är det naturligt att vi frågar företagen vad de kan hjälpa till med”, säger Leif Sandberg (C), vice ordförande i kommunstyrelsen.
NYHET Publicerad:

Kemikalieskatt slår mot lokala handlare

SKATT Elektronik- och vitvarubranschen präglas av små marginaler och tuff konkurrens. Nu drabbas branschen dessutom av en höjd kemikalieskatt, som konkurrenter med lager utomlands slipper. Pierre Mayr är vd på Elon Knut Pers i Skurup, och ägare av ytterligare elva Elonbutiker i Skåne. "Jag tycker det är bra med miljöskatter, men sättet som denna har utformats är vansinnigt. Man förstör ju för den svenska handeln", säger han.
NYHET Publicerad:

Så gick Rättviks kommun till ett bättre företagsklimat

TILLSYN Genom att sätta fokus på myndighetsutövning lyckades Rättviks kommun i Dalarna på knappt tio år klättra 209 placeringar i Svenskt Näringslivs ranking över företagsklimatet. Ömsesidig förståelse, bättre kommunikation och tydlighet är områden som diskuterades när tre skånska kommuner samtalade om hur de kan nå ett bättre företagsklimat.
NYHET Publicerad:

Höganäs får högst betyg av företagarna, Höör lägst

FÖRETAGSKLIMAT Det har blivit bättre att driva företag i Skåne, åtminstone om man frågar företagarna själva. Det visar Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning av företagsklimatet. I årets mätning ger företagen högre sammanfattande omdöme i 14 av Skånes kommuner och lägre i 12, jämfört med förra årets mätning. Enbart tre kommuner får ett betyg under 3, som innebär att företagsklimatet upplevs som godtagbart.
NYHET Publicerad:

Mer dialog ger bättre upphandlingar

FÖRETAGSKLIMAT Lena Hedvall på Grönsakshallen Sorunda i Hässleholm efterfrågar en bättre dialog mellan företag och offentliga upphandlare. I dag är okunskapen om företagens villkor och möjligheter stor hos flertalet offentliga upphandlare vilket gör att för många och för detaljerade krav ofta ställs.
NYHET Publicerad:

Hallå där, Ellen Dahl

NY MEDARBETARE Vi välkomnar Ellen Dahl som vikarierande projektledare på Svenskt Näringsliv i Skåne. Vi bad henne svara på några snabba frågor för att lära känna henne bättre. Läs hennes presentation här.
NYHET Publicerad:

Utan företagare – ingen vård, skola, omsorg

FÖRETAGSKLIMAT Att vi har goda förutsättningar för våra företag är inte bara viktigt för jobben, utan även för välfärden. Via Svenskt Näringslivs tjänst välfärdsskaparna kan landets företagare själva räkna ut hur mycket skatt deras verksamhet skapar, och vad det betyder för vården, skolan eller omsorgen.
NYHET Publicerad:

Malmöelever vann pris som årets företag – med sugrör av råghalm

UNG FÖRETAGSAMHET Sugrör av plast är ett stort miljöproblem. Därför ville de fem eleverna bakom företaget Rawstraw UF ta fram ett miljövänligt alternativ. Lösningen blev strån från skånsk råghalm. Vid de svenska mästerskapen i Ung företagsamhet utsågs de till Årets Företag, och ska nu vidare till Europamästerskapen. "Det ska bli jättekul och vi måste redan nu börja jobba med vår pitch på engelska", säger Josephine Daly-Tempelaar, ansvarig för Rawstraws grafiska design.
NYHET Publicerad:

Fokus på miljön gav högre lönsamhet

HÅLLBARHET Miljötänket har varit centralt sedan 20 år tillbaka för profilbyrån Felestad i Kävlinge kommun. Företaget arbetar med branding av profil- och arbetskläder, gåvor och expomaterial från kända varumärken. Företagets grundare och ägare, Ingela Engman, menar att deras fokus på klimatsmarta alternativ gjort företaget mer lönsamt.
NYHET Publicerad:

Utökat rut-avdrag kan hjälpa fler

ARBETSMARKNAD Om rut-avdraget utökas skulle fler äldre kunna få hjälp i vardagen, samtidigt som kommunens omsorg avlastas. Det menar Lars Larsson, vd på Hemrex i Ystad, som erbjuder en stor bredd av hushålls- och trädgårdstjänster i framförallt södra Skåne. ”De flesta av våra kunder är seniorer som vill kunna bo kvar hemma”, säger han.