gruppfoto medarbetare på Felestad

Felestad New Wave Profile med vd och grundare Ingela Engman i mitten.

Fokus på miljön gav högre lönsamhet

NYHET Publicerad

HÅLLBARHET Miljötänket har varit centralt sedan 20 år tillbaka för profilbyrån Felestad i Kävlinge kommun. Företaget arbetar med branding av profil- och arbetskläder, gåvor och expomaterial från kända varumärken. Företagets grundare och ägare, Ingela Engman, menar att deras fokus på klimatsmarta alternativ gjort företaget mer lönsamt.

Redan vid företagets start valde Felestad att fokusera på att köpa in varor från svenska grossister. I början på 2000-talet påbörjade de aktivt att söka efter produkter som är gjorda av återvunna material. 

Ingela Engman Felestad

Ingela Engman, vd och grundare Felestad.

– När vi startade upp sa alla åt mig att jag aldrig skulle lyckas göra någon vinst på det viset, tänk så fel de hade! Det faktum att våra varor är spårningsbara i alla beståndsdelar och nu dessutom består av hållbara, material är en av våra viktigaste och mest centrala fördelar idag, säger Ingela Engman, grundare och delägare av Felestad.

På Felestad har de alltid varit noga med hur tillverkarna producerar, utvecklar och transporterar varor. Något som allt fler kunder idag är intresserade av. Genom att miljötänket har varit med så länge är det få konkurrenter som har kommit lika långt i miljöarbetet.

– Konsumenter är idag uppmärksamma på vad det är för olika typer av material i våra produkter och hur långt de fraktas, det är jättebra! Kunderna måste ställa högre krav på producenter och leverantörer, på så vis kommer fler företag att skräddarsy verksamheten efter kundernas begäran och efterfrågan, säger Ingela Engman.  

För att minimera risken att exempelvis märka upp fler arbetskläder med loggor än vad de säljer har Felestad nu börjat med en teknik som kallas print-on-demand. De trycker märken eller loggor på produkter utifrån beställningarna de får. På så vis riskerar de inte att trycka upp för många kläder som de senare måste göra sig av med om företagen byter eller uppdaterar loggan.

– Vi har ställt om en del vad gäller synen på defekta plagg till destruktion, det allra mesta går att återanvända. De kläder som av misstag blivit något tryckfel på lämnar vi in hos Röda Korset, där de lappar och täcker över loggan och kläderna delas ut till behövande. Kläder eller textilier som det inte är möjligt att täcka logotyperna lämnar vi in till Yalla-trappan, där materialet återanvänds för att tillverka trasmattor och likande, säger Ingela Engman.

Felestad är en del av den rikstäckande profilkedjan, New Wave Profile, som ingår i koncernen New Wave Group. Som leverantör och tillverkare reglerar New Wave Group deras hållbarhetskrav och ser till att produkterna uppfyller krav utifrån aspekter som rör miljö, etik och farliga kemikalier. Som en del av miljöarbetet har Felestad påbörjat ett samarbete med Best Transport för att utföra klimatsmarta leveranser. I storstäderna sker en hel del av transporterna och leveranser via cykelbud, och resten samtransporteras i bilar som använder sig av förnybara energikällor.  

Cottover är ett av de företag som Felestad köper in produkter av. Hos Cottover hittade Felestad den första profilkollektionen som är Svanencertifierad samt Fairtrade-, GOTS- och Öko-tex-certifierad.

Cottover Emanuel Axelsson

Emanuel Axelsson, säljare på Cottover.

Även de lägger stor vikt vid att minska den negativa miljöpåverkan som tillverkningen av kläder och andra textilier har. För Cottover är viktigt att hela vår produktionskedja går att följa. De vet vilken bonde som har plockat bomullen och precis var den har odlats, färgats och stickats. Kunderna är idag mer benägna att köpa kläder som har tillverkats på ett bra vis och vi kan visa på just detta, säger Emanuel Axelsson, säljare på Cottover.

Han menar att det är de medvetna konsumenterna som har gjort att de har gjort att de har marknad idag och han ser väldigt positivt på att allt fler kunder numera bryr sig om huruvida företaget tar ett socialt ansvars såväl som ett klimatmässigt ansvar.

– Vi kommer inte ifrån att det är kundens efterfrågan som styr utbudet. Om kunderna vill ha ekologiska, miljömärkta och hållbara kläder som tillverkas med hänsyn till de som framställer kläder, då måste vi företag rätta oss efter det. Detta har gjort att vi haft medvind i dessa frågor, det är utan tvekan en bidragande orsak till våra framsteg inom textilindustrin, säger Emanuel Axelsson.  

Sally Grahn

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Inför rankingen 2019 – utgångsläget i Skåne

FÖRETAGSKLIMAT Den 24 september släpper Svenskt Näringsliv resultatet av den årliga rankingen av företagsklimatet i Sveriges 290 kommuner. Syftet är att visa var i landet det är bäst att starta och driva företag. Men, varför mäter vi företagsklimatet och hur ser förutsättningarna för Skåne ut i år?
NYHET Publicerad:

Nu börjar resan mot ett bättre företagsklimat i Hässleholms kommun

FÖRETAGSKLIMAT Hässleholms företagsklimat har gått från plats 68 år 2009 till att förra året hamna på plats 255. Nu siktar kommunen på ett förbättrat klimat för företagen i Hässleholm. Företagen och tjänstemän lyfter samarbete, vision och information som inspel för ett förbättrat företagsklimat. 
NYHET Publicerad:

Berendsens cirkulära kärnaffär gör dem ledande i hållbarhetsarbetet

MILJÖ En av vår tids stora hållbarhetsproblem är den ökande textilkonsumtionen. Textil- och serviceföretaget Berendsen släpper för andra året i rad en hållbarhetsrapport där de beskriver hur de arbetar i en affärsmodell för cirkulär konsumtion av textilier. “Det är inte längre försvarbart att stirra sig blind på pris per plagg”, berättar Lina K Wiles, hållbarhetschef på Berendsen i Malmö.
NYHET Publicerad:

Hallå där, Ruben Trossmark

STUDENTMEDARBETARE Svenskt Näringslivs regionkontor i Skåne välkomnar en ny studentmedarbetare – Ruben Trossmark! Vi bad honom att svara på några snabba frågor för att lära känna honom lite bättre.
NYHET Publicerad:

Burlövsföretagare: "Språket är för oss inte ett avgörande hinder”

INTEGRATION På FrontPac i Burlöv får de medarbetare som inte talar svenska en chans att lära sig språket på arbetet. "Språket är inget avgörande hinder, i första hand söker vi rätt personlighet och kompetens", säger vd Martin Enocson.
NYHET Publicerad:

Hallå där, Emma Wåhlberg

STUDENTMEDARBETARE Vi hälsar Emma Wåhlberg välkommen som studentmedarbetare i Skåne med inriktning mot att minska avståndet mellan skola och näringsliv. Det görs bland annat genom att etablera kontakter med rektorer, lärare och studie- och yrkesvägledare. 
NYHET Publicerad:

Medaljregn för skåningarna i Yrkes-VM

YRKESLANDSLAGET Tävlingen i Kazan i Ryssland är nu avgjord. Totalt hade det svenska yrkeslandslaget 28 tävlande, varav fem stycken från Skåne.
NYHET Publicerad:

“Företag som tänker för snävt i rekryteringar går miste om kompetens”

ARBETSMARKNAD Privata arbetsgivare, framförallt mindre företag, är bäst på att anställa människor med funktionsnedsättningar. ”Offentliga arbetsgivare har mycket att lära av småföretagen som är mer kreativa i sitt jobbskapande”, säger funktionshinderforskaren Jessica Arvidsson. Företagaren Lars Nyström driver August No Stress Surf Café i Malmö och uppmanar arbetsgivare att tänka brett när det gäller rekrytering. 
NYHET Publicerad:

Vårdmomsen sätter käppar i hjulet för privata aktörer

SKATT Den 1 juli infördes moms på uthyrning av läkare, barnmorskor och annan legitimeras vårdpersonal. Momsen har slagit undan benen för den privata sjukvården. “Jag räknar med en kostnadsökning på 200 000 kronor för att upprätthålla samma bemanning som förra året”, säger Tina Zetterling som driver fyra barnmorskemottagningar i Skåne, Barnmorskegruppen Öresund. 
NYHET Publicerad:

Här är de skånska representanterna i Yrkes-VM

YRKESLANDSLAGET Den 22 augusti i år går Yrkes-VM av stapeln i Kazan i Ryssland. Fler än 1200 ungdomar från 70 länder kommer då tävla i över 50 olika yrkesgrenar. Fem av de tävlande ungdomarna är hemmahörande i Skåne. Bland dessa finns hudterapeuten Emmie Lindblad från Hässleholm och Elias Larsson, hotellreceptionist från Hjärup. 
NYHET Publicerad:

Samarbete med universitet gav nytt liv åt Diabs spill

HÅLLBARHET Diab, en global koncern med huvudkontor i Helsingborg, skapar lätta och hållbara kompositmaterial till bland annat vindkraftverk. Spillet från produktionen gick tidigare till soptippen. Studenterna Amanda Schoenfeld och Andres Vargas har istället lyckats visa hur spillet kunnat bli en vinstgivande produkt.
NYHET Publicerad:

Lund bra på att söka patent – Malmö bra på att söka varumärke

IMMATERIALRÄTT Patent- och registreringsverket har nyligen presenterat sin statistik för 2018. I den statistiken går att hitta stora skillnader mellan hur företag i olika delar av Skåne använder sig av immaterialrättigheter såsom patent och varumärken.
NYHET Publicerad:

Svenska företag skapar global och nationell klimatnytta

MILJÖ Svenska företag prioriterar klimatarbetet. Flyg-, skogs- och cementindustrin, dagligvaruhandeln samt sjöfarten är branscher som har färdplaner mot fossilfrihet eller klimatneutralitet, skriver Linda Flink, energi- och klimatexpert.
NYHET Publicerad:

Så får vi ett bättre upphandlingsklimat

KONKURRENS Den offentliga marknaden är stor, mycket stor. Enligt Upphandlingsmyndigheten uppgick värdet på den offentliga marknaden år 2016 till 683 miljarder, eller 17 procent av BNP. Det saknas dock fullt tillförlitlig statistik och många menar att marknaden sannolikt är ännu större. En del menar att det handlar om över 1000 miljarder kronor per år.
NYHET Publicerad:

Skatterna som slår undan konkurrens- och innovationskraft för företagen

SKATTER Svenskt Näringsliv är av uppfattningen att elektronikskatten, den s.k. kemikalieskatten, aldrig borde ha införts och att den bör avskaffas. Skatten infördes med miljöargument men den eventuella miljönyttan är tveksam och den har påtagliga negativa effekter för svenska företag i form av bl.a. ökad administration och försämrad konkurrenskraft.
NYHET Publicerad:

"Om vi kan hjälpa människor att integreras så här så gör vi helt rätt”

ARBETSMARKNAD Grossisten Svensk Cater med huvudkontor i Löddeköpinge anställer även om det svenska språket inte är fulländat. Något som deras vd tycker är viktigt för näringslivet, arbetsmarknaden och integrationen. ”Det är för oss en win-win” säger Lars Carlsson, vd på Svensk Cater.  
NYHET Publicerad:

Zebras sängbord Svanenmärktes med hjälp av student

SAMARBETE Möbelföretaget Zebra Collection i Arlöv kände att de ville ta ett större miljöansvar och miljöcertifiera sina produkter. Via organisationen Miljöbron anordnade de en praktikplats, som ledde fram till en Svanenmärkning av företagets möbler.
NYHET Publicerad:

Skånska Rawstraw tog hem Ready for Work Award i Frankrike

UNG FÖRETAGSAMHET Europamästerskapen i Ung Företagsamhet har gått av stapeln för trettionde året i rad, denna gången i Lille, i Frankrike. Det skånska UF-företaget Rawstraw med Anna von Groß, Daniel Lindkvist, Elise Lindow, Josephine Daly-Tempelaar och Linnea Jerlebo var Sveriges representanter på plats. De tog sig till en fjärde plats och knep priset för ManpowerGroup – Ready for Work Award. 
NYHET Publicerad:

Sänk arbetsgivaravgiften och stärk småföretagens möjlighet att anställa

ARBETSMARKNAD Som ett resultat av Januariöverenskommelsen sänks arbetsgivaravgiften för ungdomar under 18 år från och med 1 augusti i år, för att 1 januari 2020 slopas helt. Åtgärder i syfte att sänka företagens kostnader är bra, men generella sänkningar vore bättre än särlösningar, anser Svenskt Näringsliv. Jeanette Boman som driver Skivarps Gästgivaregård välkomnar reformen och menar att det kommer att underlätta för henne som arbetsgivare.
NYHET Publicerad:

Ystadföretagare: ”Vi vill satsa på svensk produktion”

KOMPETENSFÖRSÖRJNING På BLS Industries i Ystad, Lönsboda och Smålandsstenar tillverkas golvbrunnar, golvrännor, diskbänkar och andra produkter för badrum och kök. För vd Rebecka Spånberg är det viktigt att behålla produktionen i Sverige, men skulle önska fler åtgärder för att komma åt kompetensbristen och förbättra infrastrukturen. ”Det måste vara lönsamt att bedriva effektiv produktion i Sverige”, säger hon.