gruppfoto medarbetare på Felestad

Felestad New Wave Profile med vd och grundare Ingela Engman i mitten.

Fokus på miljön gav högre lönsamhet

NYHET Publicerad

HÅLLBARHET Miljötänket har varit centralt sedan 20 år tillbaka för profilbyrån Felestad i Kävlinge kommun. Företaget arbetar med branding av profil- och arbetskläder, gåvor och expomaterial från kända varumärken. Företagets grundare och ägare, Ingela Engman, menar att deras fokus på klimatsmarta alternativ gjort företaget mer lönsamt.

Redan vid företagets start valde Felestad att fokusera på att köpa in varor från svenska grossister. I början på 2000-talet påbörjade de aktivt att söka efter produkter som är gjorda av återvunna material. 

Ingela Engman Felestad

Ingela Engman, vd och grundare Felestad.

– När vi startade upp sa alla åt mig att jag aldrig skulle lyckas göra någon vinst på det viset, tänk så fel de hade! Det faktum att våra varor är spårningsbara i alla beståndsdelar och nu dessutom består av hållbara, material är en av våra viktigaste och mest centrala fördelar idag, säger Ingela Engman, grundare och delägare av Felestad.

På Felestad har de alltid varit noga med hur tillverkarna producerar, utvecklar och transporterar varor. Något som allt fler kunder idag är intresserade av. Genom att miljötänket har varit med så länge är det få konkurrenter som har kommit lika långt i miljöarbetet.

– Konsumenter är idag uppmärksamma på vad det är för olika typer av material i våra produkter och hur långt de fraktas, det är jättebra! Kunderna måste ställa högre krav på producenter och leverantörer, på så vis kommer fler företag att skräddarsy verksamheten efter kundernas begäran och efterfrågan, säger Ingela Engman.  

För att minimera risken att exempelvis märka upp fler arbetskläder med loggor än vad de säljer har Felestad nu börjat med en teknik som kallas print-on-demand. De trycker märken eller loggor på produkter utifrån beställningarna de får. På så vis riskerar de inte att trycka upp för många kläder som de senare måste göra sig av med om företagen byter eller uppdaterar loggan.

– Vi har ställt om en del vad gäller synen på defekta plagg till destruktion, det allra mesta går att återanvända. De kläder som av misstag blivit något tryckfel på lämnar vi in hos Röda Korset, där de lappar och täcker över loggan och kläderna delas ut till behövande. Kläder eller textilier som det inte är möjligt att täcka logotyperna lämnar vi in till Yalla-trappan, där materialet återanvänds för att tillverka trasmattor och likande, säger Ingela Engman.

Felestad är en del av den rikstäckande profilkedjan, New Wave Profile, som ingår i koncernen New Wave Group. Som leverantör och tillverkare reglerar New Wave Group deras hållbarhetskrav och ser till att produkterna uppfyller krav utifrån aspekter som rör miljö, etik och farliga kemikalier. Som en del av miljöarbetet har Felestad påbörjat ett samarbete med Best Transport för att utföra klimatsmarta leveranser. I storstäderna sker en hel del av transporterna och leveranser via cykelbud, och resten samtransporteras i bilar som använder sig av förnybara energikällor.  

Cottover är ett av de företag som Felestad köper in produkter av. Hos Cottover hittade Felestad den första profilkollektionen som är Svanencertifierad samt Fairtrade-, GOTS- och Öko-tex-certifierad.

Cottover Emanuel Axelsson

Emanuel Axelsson, säljare på Cottover.

Även de lägger stor vikt vid att minska den negativa miljöpåverkan som tillverkningen av kläder och andra textilier har. För Cottover är viktigt att hela vår produktionskedja går att följa. De vet vilken bonde som har plockat bomullen och precis var den har odlats, färgats och stickats. Kunderna är idag mer benägna att köpa kläder som har tillverkats på ett bra vis och vi kan visa på just detta, säger Emanuel Axelsson, säljare på Cottover.

Han menar att det är de medvetna konsumenterna som har gjort att de har gjort att de har marknad idag och han ser väldigt positivt på att allt fler kunder numera bryr sig om huruvida företaget tar ett socialt ansvars såväl som ett klimatmässigt ansvar.

– Vi kommer inte ifrån att det är kundens efterfrågan som styr utbudet. Om kunderna vill ha ekologiska, miljömärkta och hållbara kläder som tillverkas med hänsyn till de som framställer kläder, då måste vi företag rätta oss efter det. Detta har gjort att vi haft medvind i dessa frågor, det är utan tvekan en bidragande orsak till våra framsteg inom textilindustrin, säger Emanuel Axelsson.  

Sally Grahn

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Så påverkas ditt företag av Brexit

BREXIT Vad innebär Brexit rent konkret för dig som företagare? Vi hjälper dig att på ett tidseffektivt sätt få koll på vad du som handlar med, eller investerar i, Storbritannien behöver göra för att förbereda dig för kommande förändringar. 
NYHET Publicerad:

Lantbrukare om den tidskrävande ansökningsprocessen: “Oacceptabelt”

REGELKRÅNGEL För lantbrukare som vill expandera sin verksamhet är proceduren om att godkännas som tillståndspliktig verksamhet oerhört kostsam och tidskrävande. Många företagare expanderar därför sin verksamhet upp till gränsen för tillståndsplikt. Detta skapar ett tillstånd för företagen att stanna i sin utveckling istället för att expandera. Mattias Espert, Smågris Syd AB och Making Bacon AB utanför Trelleborg, menar att myndigheter borde se mer positivt på nyetableringar i vissa områden för en levande landsbygd med jobb och infrastruktur, istället för att se det som en belastning för samhället. 
NYHET Publicerad:

Svedala och Skurup deltar i program för att utveckla företagsklimatet

FÖRETAGSKLIMAT Svedala och Skurup är två av elva kommuner som under 2020 kommer att delta i Svenskt Näringslivs utvecklingsprogram. Programmet, vars syfte är att förbättra det lokala företagsklimatet genom att utveckla arbetet kring ledarskap, kommunikation, digitalisering och myndighetsutövning, startar nu under våren.
NYHET Publicerad:

Nobina: ”Vi behöver 150 bussförare i Skåne”

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Nobina, nordens största kollektivstrafiksoperatör, är ett företag som i dag skriker efter kompetens. Med sina 7000 anställda i Sverige är de ändå i stort behov av fler bussförare. ”Vi kommer att behöva anställa omkring 150 bussförare fram till sommaren bara i Skåne”, säger Linda Uddenäs, rekryteringsstrateg på Nobina.
NYHET Publicerad:

Så får du bättre pejl på gymnasievalet

UTBILDNING Under de närmaste veckorna ska Skånes niondeklassare välja gymnasieprogram inför nästa läsår. För att hjälpa dem att göra genomtänkta val visar Svenskt Näringsliv hur elever från olika gymnasieprogram har klarat sig på arbetsmarknaden med siffror från Ekonomifaktas Gymnasiepejl.
NYHET Publicerad:

Hallå där Kamilla, ny tillväxtchef i Sjöbo kommun

FÖRETAGSKLIMAT Sjöbo kommun har fått en helt ny avdelning, tillväxtavdelningen, för att med befintliga resurser kunna arbeta mer sammanhållet kring tillväxtfrågor. Kamilla Danielsson är sedan den 1 oktober 2019 chef över den nya avdelningen.
NYHET Publicerad:

Året som gått i bilder

2019 Tack för allt engagemang, alla möten och samtal under året som gått! Vi har satt samman ett bildspel – ett urval av vad vi arbetat med under 2019 – håll till godo! Vi ser fram emot ett minst lika innehållsrikt 2020.
NYHET Publicerad:

Framtidens medarbetare och jobb under lupp på regional SYV-dag

ARBETSMARKNAD Kompetensbristen på den svenska arbetsmarknaden är ett stort problem för många av Svenskt Näringslivs medlemsföretag. Nyligen anordnades en SYV-dag i Malmö i syfte att hjälpa till att förse studie- och yrkesvägledare med uppdaterad information om olika branschers kompetensbehov. 
NYHET Publicerad:

Arbetsgivarfokus lockade 110 företag till Malmö

ARBETSGIVARDAGEN Den 25 november bjöd Svenskt Näringsliv in skånska arbetsgivare till en eftermiddag fullspäckad med föreläsningar och erfarenhetsutbyten. Arrangemanget lockade över 100 deltagare från olika företag. 
NYHET Publicerad:

Regelförbättring i fokus när näringsminister Baylan besöker Malmö

FÖRETAGSKLIMAT Malmö blev slutdestination för den resa näringsminister Ibrahim Baylan gjort genom Sverige med temat regelförenkling. 23 företag fick genom en hearing möjlighet att berätta om de problem de upplever och komma med förslag på förbättring. 
NYHET Publicerad:

“Tvätteri- och textilservicebranschen en del av lösningen på Sveriges integrationsutmaningar”

MÅNGFALD Nordens ledande textilserviceföretag Berendsen med omkring 1400 medarbetare i Sverige, huvudkontor i Malmö och 300 anställda i Skåne, arbetar aktivt för att öka mångfalden inom företaget. På deras 24 tvätterier i Sverige finns över 50 nationaliteter representerade. “Vi vill att våra anställda ska spegla samhället i stort”, säger Berendsens vd Johanna Persson. 
NYHET Publicerad:

Industrinatten – ett möte mellan skola och näringsliv

KOMPETENSFÖRSÖRJNING För sjätte året i rad visar några av Skånes industriföretag upp vad den moderna industrin har att erbjuda. “Det är en utmaning att hitta kompetens som matchar industrins behov. Man behöver börja nedifrån – få fler ungdomar att fundera på olika yrken och förstå vilka olika kompetenser som industrin behöver” säger Pia Johansson, HR Business Partner på TePe Munhygienprodukter AB i Malmö, en av Industrinattens utställare.
NYHET Publicerad:

Malmöföretag: ”Vi utvecklar vården men motarbetas av gamla strukturer”

TILLGÄNGLIGHET År 2013 blev Malmöföretaget Min Doktor först i Sverige med att erbjuda digital läkarkontakt vid urinvägsinfektioner. I dag har man ett brett nationellt vårderbjudande och satsar på fysiska vårdmottagningar tillsammans med ICA och Apotek Hjärtat. Men trots att detta möjliggör ökad tillgänglighet, resurseffektivitet och högre kvalitet i primärvården så upplever företagets vd, Jonas Vig, svårigheter i samarbetet med det offentliga.
NYHET Publicerad:

Så för Eslöv skolan närmare näringslivet

SAMVERKAN Kompetensförsörjning är en stor utmaning för många kommuner i Skåne. Därför anordnandes Framtidsmötet i Eslöv i syfte att föra skola och näringsliv närmare varandra. Kommunens 400 åttondeklassare fick möjligheten till en tidig inblick i vad ett arbete faktiskt innebär. Företagen fick möjlighet att visa upp sig för eleverna och därefter väntade företagsbesök.  
NYHET Publicerad:

Malmöföretagares omställning till ett hållbart och klimatsmart arbete

MILJÖ Städ- och trädgårdsföretaget God Service har sedan de startade haft en väl integrerad miljöpolicy i verksamheten. Nu har de med hjälp av Miljöbron Skåne och Service Management Logisticsstudenten, Houman Atashpour, André Eliasson, Erzen Polozani och Fredrik Hammar växlat upp för att göra ytterligare miljösatsningar.
NYHET Publicerad:

Där gick startskottet för Ung Företagsamhet!

UNG FÖRETAGSAMHET Ett nytt läsår kickar igång och så också för Ung Företagsamhet. Än så länge har 2128 nya elever registrerat sig för att driva UF-företag. Under året kommer dessa få möjligheten att driva egna företag som en del av läroplanen. I september samlades eleverna för en kick-off i Kristianstad Arena för att peppas inför UF-året.
NYHET Publicerad:

ICA-handlare om otryggheten: ”Har investerat i säkerhetsförebyggande insatser för en miljon kronor” 

BUTIKSSTÖLDER Otryggheten att driva företag har idag kommit att bli ett stort problem för landets företagare. Problemen finns i näringslivets alla sektorer. Nästan sex av tio företag uppger att de har utsatts för brott under de senaste två åren. Några av de branscher som hittills drabbats hårdast är handel, besöksnäring, transporter och bygg. 
NYHET Publicerad:

Här är landets första krångelombudsman

FÖRETAGSKLIMATET Malin Johnsson är landets första krångelombudsman. Kommunalrådet Peter Danielsson (M) jobbar hårt för att minska regelkrånglet men anser att kommunen har hamnat i en återvändsgränd och vill därför testa något nytt.
NYHET Publicerad:

Näringslivet behöver ha stenkoll på EU

EU ”Trots vi varit medlemmar i EU sen 1995 har svensken fortfarande en tendens att se EU som ”dem”. Fortsätter vi så blir vårt konkurrensläge sämre.” Kommentaren fällde Anders Edholm, chef för EU-kontoret, när han träffade företagare, politiker och representanter för offentlig sektor i Skåne.
NYHET Publicerad:

Alla tjänar på att det går bra för företagen i Skåne

VÄLFÄRDSSKAPARNA Sedan vi på Svenskt Näringsliv presenterade årets ranking av företagsklimatet för länets alla kommuner har ledarskribenter och kommunpolitiker skickat med både ris och ros utifrån betydelsen av enkäten och rankingen. I den bästa av världar skulle det vara fantastiskt om undersökningen inte spelade någon roll eller skulle behövas därför att företagens betydelse i samhället och för vår välfärd var så självklar.