gruppfoto medarbetare på Felestad

Felestad New Wave Profile med vd och grundare Ingela Engman i mitten.

Fokus på miljön gav högre lönsamhet

NYHET Publicerad

HÅLLBARHET Miljötänket har varit centralt sedan 20 år tillbaka för profilbyrån Felestad i Kävlinge kommun. Företaget arbetar med branding av profil- och arbetskläder, gåvor och expomaterial från kända varumärken. Företagets grundare och ägare, Ingela Engman, menar att deras fokus på klimatsmarta alternativ gjort företaget mer lönsamt.

Redan vid företagets start valde Felestad att fokusera på att köpa in varor från svenska grossister. I början på 2000-talet påbörjade de aktivt att söka efter produkter som är gjorda av återvunna material. 

Ingela Engman Felestad

Ingela Engman, vd och grundare Felestad.

– När vi startade upp sa alla åt mig att jag aldrig skulle lyckas göra någon vinst på det viset, tänk så fel de hade! Det faktum att våra varor är spårningsbara i alla beståndsdelar och nu dessutom består av hållbara, material är en av våra viktigaste och mest centrala fördelar idag, säger Ingela Engman, grundare och delägare av Felestad.

På Felestad har de alltid varit noga med hur tillverkarna producerar, utvecklar och transporterar varor. Något som allt fler kunder idag är intresserade av. Genom att miljötänket har varit med så länge är det få konkurrenter som har kommit lika långt i miljöarbetet.

– Konsumenter är idag uppmärksamma på vad det är för olika typer av material i våra produkter och hur långt de fraktas, det är jättebra! Kunderna måste ställa högre krav på producenter och leverantörer, på så vis kommer fler företag att skräddarsy verksamheten efter kundernas begäran och efterfrågan, säger Ingela Engman.  

För att minimera risken att exempelvis märka upp fler arbetskläder med loggor än vad de säljer har Felestad nu börjat med en teknik som kallas print-on-demand. De trycker märken eller loggor på produkter utifrån beställningarna de får. På så vis riskerar de inte att trycka upp för många kläder som de senare måste göra sig av med om företagen byter eller uppdaterar loggan.

– Vi har ställt om en del vad gäller synen på defekta plagg till destruktion, det allra mesta går att återanvända. De kläder som av misstag blivit något tryckfel på lämnar vi in hos Röda Korset, där de lappar och täcker över loggan och kläderna delas ut till behövande. Kläder eller textilier som det inte är möjligt att täcka logotyperna lämnar vi in till Yalla-trappan, där materialet återanvänds för att tillverka trasmattor och likande, säger Ingela Engman.

Felestad är en del av den rikstäckande profilkedjan, New Wave Profile, som ingår i koncernen New Wave Group. Som leverantör och tillverkare reglerar New Wave Group deras hållbarhetskrav och ser till att produkterna uppfyller krav utifrån aspekter som rör miljö, etik och farliga kemikalier. Som en del av miljöarbetet har Felestad påbörjat ett samarbete med Best Transport för att utföra klimatsmarta leveranser. I storstäderna sker en hel del av transporterna och leveranser via cykelbud, och resten samtransporteras i bilar som använder sig av förnybara energikällor.  

Cottover är ett av de företag som Felestad köper in produkter av. Hos Cottover hittade Felestad den första profilkollektionen som är Svanencertifierad samt Fairtrade-, GOTS- och Öko-tex-certifierad.

Cottover Emanuel Axelsson

Emanuel Axelsson, säljare på Cottover.

Även de lägger stor vikt vid att minska den negativa miljöpåverkan som tillverkningen av kläder och andra textilier har. För Cottover är viktigt att hela vår produktionskedja går att följa. De vet vilken bonde som har plockat bomullen och precis var den har odlats, färgats och stickats. Kunderna är idag mer benägna att köpa kläder som har tillverkats på ett bra vis och vi kan visa på just detta, säger Emanuel Axelsson, säljare på Cottover.

Han menar att det är de medvetna konsumenterna som har gjort att de har gjort att de har marknad idag och han ser väldigt positivt på att allt fler kunder numera bryr sig om huruvida företaget tar ett socialt ansvars såväl som ett klimatmässigt ansvar.

– Vi kommer inte ifrån att det är kundens efterfrågan som styr utbudet. Om kunderna vill ha ekologiska, miljömärkta och hållbara kläder som tillverkas med hänsyn till de som framställer kläder, då måste vi företag rätta oss efter det. Detta har gjort att vi haft medvind i dessa frågor, det är utan tvekan en bidragande orsak till våra framsteg inom textilindustrin, säger Emanuel Axelsson.  

Sally Grahn

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Så gick Rättviks kommun till ett bättre företagsklimat

TILLSYN Genom att sätta fokus på myndighetsutövning lyckades Rättviks kommun i Dalarna på knappt tio år klättra 209 placeringar i Svenskt Näringslivs ranking över företagsklimatet. Ömsesidig förståelse, bättre kommunikation och tydlighet är områden som diskuterades när tre skånska kommuner samtalade om hur de kan nå ett bättre företagsklimat.
NYHET Publicerad:

Höganäs får högst betyg av företagarna, Höör lägst

FÖRETAGSKLIMAT Det har blivit bättre att driva företag i Skåne, åtminstone om man frågar företagarna själva. Det visar Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning av företagsklimatet. I årets mätning ger företagen högre sammanfattande omdöme i 14 av Skånes kommuner och lägre i 12, jämfört med förra årets mätning. Enbart tre kommuner får ett betyg under 3, som innebär att företagsklimatet upplevs som godtagbart.
NYHET Publicerad:

Mer dialog ger bättre upphandlingar

FÖRETAGSKLIMAT Lena Hedvall på Grönsakshallen Sorunda i Hässleholm efterfrågar en bättre dialog mellan företag och offentliga upphandlare. I dag är okunskapen om företagens villkor och möjligheter stor hos flertalet offentliga upphandlare vilket gör att för många och för detaljerade krav ofta ställs.
NYHET Publicerad:

Hallå där, Ellen Dahl

NY MEDARBETARE Vi välkomnar Ellen Dahl som vikarierande projektledare på Svenskt Näringsliv i Skåne. Vi bad henne svara på några snabba frågor för att lära känna henne bättre. Läs hennes presentation här.
NYHET Publicerad:

Utan företagare – ingen vård, skola, omsorg

FÖRETAGSKLIMAT Att vi har goda förutsättningar för våra företag är inte bara viktigt för jobben, utan även för välfärden. Via Svenskt Näringslivs tjänst välfärdsskaparna kan landets företagare själva räkna ut hur mycket skatt deras verksamhet skapar, och vad det betyder för vården, skolan eller omsorgen.
NYHET Publicerad:

Malmöelever vann pris som årets företag – med sugrör av råghalm

UNG FÖRETAGSAMHET Sugrör av plast är ett stort miljöproblem. Därför ville de fem eleverna bakom företaget Rawstraw UF ta fram ett miljövänligt alternativ. Lösningen blev strån från skånsk råghalm. Vid de svenska mästerskapen i Ung företagsamhet utsågs de till Årets Företag, och ska nu vidare till Europamästerskapen. "Det ska bli jättekul och vi måste redan nu börja jobba med vår pitch på engelska", säger Josephine Daly-Tempelaar, ansvarig för Rawstraws grafiska design.
NYHET Publicerad:

Fokus på miljön gav högre lönsamhet

HÅLLBARHET Miljötänket har varit centralt sedan 20 år tillbaka för profilbyrån Felestad i Kävlinge kommun. Företaget arbetar med branding av profil- och arbetskläder, gåvor och expomaterial från kända varumärken. Företagets grundare och ägare, Ingela Engman, menar att deras fokus på klimatsmarta alternativ gjort företaget mer lönsamt.
NYHET Publicerad:

Utökat rut-avdrag kan hjälpa fler

ARBETSMARKNAD Om rut-avdraget utökas skulle fler äldre kunna få hjälp i vardagen, samtidigt som kommunens omsorg avlastas. Det menar Lars Larsson, vd på Hemrex i Ystad, som erbjuder en stor bredd av hushålls- och trädgårdstjänster i framförallt södra Skåne. ”De flesta av våra kunder är seniorer som vill kunna bo kvar hemma”, säger han.
NYHET Publicerad:

Skånska företagare satsar, trots risker i ekonomin

FÖRETAGARPANELEN Fyra av tio företag i Skåne planerar att öka sin produktion det kommande halvåret. Bara en tiondel planerar att dra ned. Det visar Svenskt Näringslivs företagarpanel. Skånska företag är något mer pessimistiska om framtiden är företagarna i övriga Sverige.
NYHET Publicerad:

Skolelever i Bromölla lär sig om bristyrken

SAMARBETE Fem dagars prao, en lektion om arbetsmarknaden och obligatoriska studiebesök i industrin. Med dessa åtgärder vill Bromölla kommun ge sina elever mer kunskap inför gymnasievalet. Även elevernas vårdnadshavare kommer att bjudas in till möte på temat arbetslivet och bristyrken i dagens och morgondagens samhälle. "När barnen kommer hem efter praktiken är det viktigt att också föräldrarna är med på tåget och pratar med barnen om deras gymnasieval och olika yrken", säger Maria Block, näringslivsutvecklare på Bromölla kommun.
NYHET Publicerad:

Utan industrin ingen välfärd

DEBATT Vissa hävdar att industrin betyder allt mindre i vår ekonomi. Att Sverige håller på att bli ett utpräglat tjänstesamhälle. Det stämmer att industrins andel av ekonomin, som den mäts i nationalräkenskaperna, har minskat. Men det är en statistisk synvilla.
NYHET Publicerad:

Låt företagen leda vägen mot mer hållbarhet

KOMMENTAR "Det skånska näringslivet kryllar av företag som tar vara på resurser och hjälper till att ställa om samhället till att bli mer hållbart. Det är dags att vi vänder på steken och ser näringslivet som del av lösningen istället för boven för de klimatmässiga utmaningar vi står in för." Det skriver Sally Grahn, som praktiserat på Svenskt Näringsliv Skåne sedan årsskiftet.
NYHET Publicerad:

Högkonjunkturen har passerat toppen

KONJUNKTUR Toppen är nådd, men fallet nedåt kommer inte bli så allvarligt som befarat. Det visar Svenskt Näringslivs senaste konjunkturbarometer som presenterades i Höör och Malmö av Göran Grahn, nationalekonom på Svenskt Näringsliv. "Det största orosmomentet är risker och utmaningar härledda från utlandet. Vi måste hålla ögonen på Brexit, Trump och valet till Europarlamentet", säger Göran Grahn.
NYHET Publicerad:

”Det är många lärarjobb som hänger på att industrin är konkurrenskraftig”

KOMMENTAR Tvärtemot vad många påstår är industrin fortsatt viktig för Skåne. Här skapar industrin 28 procent av välståndet och 82 000 jobb, enligt en ny rapport från Teknikföretagen. Bara de skatter som detta genererar skapar ytterligare 15 000 arbeten ute i de skånska kommunerna. Många lärarjobb, undersköterskor och socialsekreterare hänger på att svensk industri är konkurrenskraftig.
NYHET Publicerad:

Här är företagsamheten störst i Skåne

UNDERSÖKNING 12 procent av skåningarna driver eller leder företag, men skillnaderna är stora mellan kommunerna. Störst andel företagsamma människor finns i Båstad, medan Örkelljunga är den kommun där företagsamheten ökat mest. Det visar Svenskt Näringslivs undersökning Företagsamheten 2019.  
NYHET Publicerad:

”Det saknas ofta förståelse för hur branschen fungerar”

GÄSTKRÖNIKA Alltför ofta stöter Lena Hedvall, säljare på Grönsakshallen Sorunda i Hässleholm, på orimliga eller oförenliga krav i offentliga upphandlingar. Många av misstagen hade kunnat undvikas om det hade funnits en dialog med företagen i förväg. ”Vi behöver skapa ett större förtroende mellan kommunerna och företagen”, skriver hon i denna gästkrönika.
NYHET Publicerad:

”Det måste finnas ett genuint intresse”

FÖRETAGSKLIMAT Ystad, Bromölla och Växjö är tre kommuner med goda resultat i Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet i Sverige. På en inspirationsdag i Kristianstad fick företrädare för de tre kommunerna dela med sig av sina tips för att skapa bättre villkor för företagen. Enligt Jonas Rosenkvist, kommundirektör i Ystad, ligger det ett äkta engagemang bakom kommunens framgång. "Det måste finnas ett genuint intresse och en vilja att söka information både på bredden och djupet om företagen i kommunen", säger han.
NYHET Publicerad:

”De lokala företagen vill bidra till att kommunen går bra”

FÖRETAGSKLIMAT Fler i arbete och minskade kostnader för försörjningsstöd. Det blev resultatet när Trelleborgs kommun bytte fokus från biståndsrätt till självförsörjning. En viktig del i arbetet var att samverka med det lokala näringslivet. "De lokala företagen vill bidra till att kommunen går bra men behöver en partner att samarbete med", säger Cecilia Lejon, rådgivare PWC och tidigare arbetsmarknadschef i Trelleborg.
NYHET Publicerad:

Så vill klottrets fiende förbättra upphandlingar

KONKURRENS Att kunna vinna offentliga upphandlingar är viktigt för Malmöföretaget Klottrets Fiende No 1. Företaget sysslar bland annat med klottersanering, fastighetsvård och sopkärlstvätt och har många kommuner bland sina kunder. Ofta brister upphandlingarna, inte minst i uppföljningen. "De hade kunnat förbättras genom dialog mellan kommun och företag", säger Douglas Heinz, vd på Klottrets Fiende No 1.
NYHET Publicerad:

Lågt betyg på företagsklimatet fick Svedala att agera

FÖRETAGSKLIMAT På sju år har Svedala sjunkit från plats 63 till 189 på Svenskt Näringslivs ranking av det lokala företagsklimatet. De negativa mätningarna har fått kommunen att reagera, bland annat genom att starta upp ett näringslivsråd och utbilda kommunrepresentanter i bättre bemötande. ”Vi har alla ett gemensamt ansvar för att se till så företagsklimatet förbättras”, säger Thomas Carlsson, näringslivs- och turismutvecklare i Svedala kommun.