NYHET7 maj 2019

Fokus på miljön gav högre lönsamhet

Miljötänket har varit centralt sedan 20 år tillbaka för profilbyrån Felestad i Kävlinge kommun. Företaget arbetar med branding av profil- och arbetskläder, gåvor och expomaterial från kända varumärken. Företagets grundare och ägare, Ingela Engman, menar att deras fokus på klimatsmarta alternativ gjort företaget mer lönsamt.

Redan vid företagets start valde Felestad att fokusera på att köpa in varor från svenska grossister. I början på 2000-talet påbörjade de aktivt att söka efter produkter som är gjorda av återvunna material.

Ingela Engman, vd och grundare Felestad.

– När vi startade upp sa alla åt mig att jag aldrig skulle lyckas göra någon vinst på det viset, tänk så fel de hade! Det faktum att våra varor är spårningsbara i alla beståndsdelar och nu dessutom består av hållbara, material är en av våra viktigaste och mest centrala fördelar idag, säger Ingela Engman, grundare och delägare av Felestad.

På Felestad har de alltid varit noga med hur tillverkarna producerar, utvecklar och transporterar varor. Något som allt fler kunder idag är intresserade av. Genom att miljötänket har varit med så länge är det få konkurrenter som har kommit lika långt i miljöarbetet.

– Konsumenter är idag uppmärksamma på vad det är för olika typer av material i våra produkter och hur långt de fraktas, det är jättebra! Kunderna måste ställa högre krav på producenter och leverantörer, på så vis kommer fler företag att skräddarsy verksamheten efter kundernas begäran och efterfrågan, säger Ingela Engman.

För att minimera risken att exempelvis märka upp fler arbetskläder med loggor än vad de säljer har Felestad nu börjat med en teknik som kallas print-on-demand. De trycker märken eller loggor på produkter utifrån beställningarna de får. På så vis riskerar de inte att trycka upp för många kläder som de senare måste göra sig av med om företagen byter eller uppdaterar loggan.

– Vi har ställt om en del vad gäller synen på defekta plagg till destruktion, det allra mesta går att återanvända. De kläder som av misstag blivit något tryckfel på lämnar vi in hos Röda Korset, där de lappar och täcker över loggan och kläderna delas ut till behövande. Kläder eller textilier som det inte är möjligt att täcka logotyperna lämnar vi in till Yalla-trappan, där materialet återanvänds för att tillverka trasmattor och likande, säger Ingela Engman.

Felestad är en del av den rikstäckande profilkedjan, New Wave Profile, som ingår i koncernen New Wave Group. Som leverantör och tillverkare reglerar New Wave Group deras hållbarhetskrav och ser till att produkterna uppfyller krav utifrån aspekter som rör miljö, etik och farliga kemikalier. Som en del av miljöarbetet har Felestad påbörjat ett samarbete med Best Transport för att utföra klimatsmarta leveranser. I storstäderna sker en hel del av transporterna och leveranser via cykelbud, och resten samtransporteras i bilar som använder sig av förnybara energikällor.

Cottover är ett av de företag som Felestad köper in produkter av. Hos Cottover hittade Felestad den första profilkollektionen som är Svanencertifierad samt Fairtrade-, GOTS- och Öko-tex-certifierad.

Emanuel Axelsson, säljare på Cottover.

Även de lägger stor vikt vid att minska den negativa miljöpåverkan som tillverkningen av kläder och andra textilier har. För Cottover är viktigt att hela vår produktionskedja går att följa. De vet vilken bonde som har plockat bomullen och precis var den har odlats, färgats och stickats. Kunderna är idag mer benägna att köpa kläder som har tillverkats på ett bra vis och vi kan visa på just detta, säger Emanuel Axelsson, säljare på Cottover.

Han menar att det är de medvetna konsumenterna som har gjort att de har gjort att de har marknad idag och han ser väldigt positivt på att allt fler kunder numera bryr sig om huruvida företaget tar ett socialt ansvars såväl som ett klimatmässigt ansvar.

– Vi kommer inte ifrån att det är kundens efterfrågan som styr utbudet. Om kunderna vill ha ekologiska, miljömärkta och hållbara kläder som tillverkas med hänsyn till de som framställer kläder, då måste vi företag rätta oss efter det. Detta har gjort att vi haft medvind i dessa frågor, det är utan tvekan en bidragande orsak till våra framsteg inom textilindustrin, säger Emanuel Axelsson.

Sally Grahn

Miljö och hållbar tillväxt
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist