NYHET19 mars 2018

Kommunalt tvätteri dopas med statliga pengar

Landskrona kommun har startat ett tvätteri för att få arbetslösa i arbete. Det med så kallade extratjänster som betalas av staten, en förmån som privata tvätterier inte har. "Ett kommunalt tvätteri har alltså möjlighet att anställa människor gratis, ja till och med få betalt för det. Vilket privat tvätteriföretag skulle ha chansen att konkurrera med kommunen på de villkoren", undrar Edward Hamilton, arbetsmarknadsexpert.

Tvätterisatsningen i Landskrona är en del i ett ”enkla jobb”-projekt som kommunen driver och som avser sänka den höga arbetslösheten. Tvätteriet har låg automatiseringsgrad för att så att så många som möjligt ska få jobb. I dag är det 30 anställda.

Men redan under etableringsfasen fick satsningen hård kritik från tvätterinäringen. Sveriges Tvätteriförbund anser att konkurrensen snedvrids. Installationskostnaden för tvätteriet var 12,5 miljoner kronor. Sedan dess täcks kostnaderna till stor del av statliga subventioner.

Entreprenör har tagit del av siffrorna för tvätteriet. Huvuddelen av de anställda, nitton personer, får lön genom det statliga arbetsmarknadsstödet ”extratjänster” som infördes 2015.

Pengarna betalas ut av Arbetsförmedlingen och riktar sig enbart till offentliga arbetsgivare. Det täcker 100 procent av lönekostnaderna av de som anställs. Dessutom får arbetsgivaren ett handledarstöd på 11 000 kronor per person, vilket i praktiken innebär att subventionsgraden överstiger 100 procent.

– Ett kommunalt tvätteri har alltså möjlighet att anställa människor gratis, ja till och med få betalt för det. Vilket privat tvätteriföretag skulle ha chansen att konkurrera med kommunen på de villkoren? undrar Edward Hamilton, arbetsmarknadsexpert vid Svenskt Näringsliv, till Entreprenör.

Svenska Tvätteriförbundets ordförande Jan Kluge är inte imponerad över kommunens agerande. Han anser att det skadar tvätterinäringen i stort.

– Vi har inga synpunkter på om huvudmannen är offentlig eller privat. Men ett tvätteri måste följa samma spelregler som gäller alla i branschen. Syftet med denna satsning var ju inte starta ett tvätteri, utan att skapa jobb vilket är ett märkligt skäl. De har inte fört någon som helst dialog med oss i branschen, vad gäller auktorisation med mera, säger Jan Kluge.

– Vad säger att kommuner stannar vid tvätteri, om de blir belönade med statliga pengar för att ha så många anställda som möjligt? Kanske blir målet att överta ännu fler näringsgrenar, säger Jan Kluge.

Läs hela artikeln på Entreprenör.se

Offentlig upphandlingKonkurrens