TePe:s vd: ”Hållbarhet är en självklarhet”

NYHET Publicerad

KLIMAT Malmös största solcellsanläggning finns på taket till en industribyggnad. Familjeföretaget TePe har sedan starten 1965 tillverkat tandborstar och andra munhälsoprodukter vid sin anläggning i Malmö. Vid soliga dagar tillverkas tandborstarna helt av solenergi. "Att tänka hållbart är en självklarhet för oss", säger vd Joel Eklund.

Helena Ossmer Thedius, Marketing & Innovation Director på TePe och Joel Eklund, vd.

Helena Ossmer Thedius, Marketing & Innovation Director på TePe och Joel Eklund, vd.

I Sverige är TePe mest känt för sin ikoniska tandborste, men i sortimentet finns en stor mängd olika munhälsoprodukter. Det mesta av tillverkningen går på export, och de senaste åren har tillväxten varit hög. Långsiktighet och hållbarhet ligger företagets vd, Joel Eklund, varmt om hjärtat. TePe arbetar aktivt med att minska sin miljöpåverkan och sitt koldioxidavtryck. Han tycker att bilden av den svenska industrin är föråldrad. Som exempel tar han symbolen för industriområde på vägskyltar.

– Symbolen är närmast en karikatyr av en 1800-talsindustri med höga skorstenar som spyr ut rök. Den har ingenting gemensamt med den verksamhet vi lever i, som är ren, automatiserad och högteknologisk, säger Joel Eklund.

Många företag försöker, likt TePe, leda vägen till ett mer miljövänligt samhälle genom att satsa på långsiktigt hållbara initiativ. Joel Eklund skulle gärna se att man oftare uppmärksammade detta.

– Företag är en stor och viktig del av samhället och det är inifrån dem som mycket av initiativkraften till att ställa om kommer. Företag kan genomföra förändringar på en helt annan skala än privatpersoner, och få betydligt större genomslag. Det är något som borde lyftas oftare i debatten, säger Joel Eklund.

Helena Ossmer Thedius, Marketing and Innovation Director på TePe, framhåller att hållbarhet länge varit en del av företagets kultur. I dag arbetar bolaget utifrån FN:s 17 globala mål för en hållbar utveckling. De omfattar såväl klimatmässig hållbarhet som social och ekonomisk. Syftet med TePes produkter är att förbättra människors munhälsa och i förlängningen deras allmänhälsa vilket är ett av målen. I sitt hållbarhetsarbete arbetar man även med utbildning inom munhälsoområdet och en del sociala projekt.

–  Hållbarhet är en integrerad del av företaget, och de affärer vi gör. Det är viktigt för vårt varumärke och medvetenheten om hållbarhetsfrågor ökar ständigt bland både kunder och medarbetare. Det finns ett stort engagemang bland våra medarbetare för hållbarhetsfrågor, säger Helena Ossmer Thedius.

Helena Ossmer Thedius, Marketing & Innovation Director på TePe och Joel Eklund, vd

Solcells-taket på TePe:s anläggning

En utmaning för TePe är att företagets produkter till stor del består av plast, ett material som blivit allt mer omdiskuterat. Joel Eklund tycker att debatten har varit för onyanserad, och att plastens många fördelar glöms bort, exempelvis när det gäller hygien, kvalitet, säker användning och formbarhet.

– Problemet är inte plasten i sig utan fossila råvaror och var avfallet hamnar. Jag tror att plast kommer att ha en plats i samhället för lång tid framöver, men den måste vara fossilfri och avfallet måste tas om hand. Producenter, samhälle och konsumenter har ett gemensamt ansvar att driva de här frågorna, säger Joel Eklund.

Nyligen lanserade TePe sin första tandborste skapad av fossilfri plast, gjord på sockerrör. På sikt vill man enbart göra fossilfria produkter för att minska klimatavtrycket, men vägen dit är inte enkel.

– För att kunna ställa om helt är vi beroende av mer forskning på området. Det är en utmaning att hitta fossilfria alternativ som når upp till de höga kvalitetskrav vi och våra kunder ställer, men det är dit vi måste gå för att nå de globala målen, säger Helena Ossmer Thedius.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Arbetsgivarfokus lockade 110 företag till Malmö

ARBETSGIVARDAGEN Den 25 november bjöd Svenskt Näringsliv in skånska arbetsgivare till en eftermiddag fullspäckad med föreläsningar och erfarenhetsutbyten. Arrangemanget lockade över 100 deltagare från olika företag. 
NYHET Publicerad:

Regelförbättring i fokus när näringsminister Baylan besöker Malmö

FÖRETAGSKLIMAT Malmö blev slutdestination för den resa näringsminister Ibrahim Baylan gjort genom Sverige med temat regelförenkling. 23 företag fick genom en hearing möjlighet att berätta om de problem de upplever och komma med förslag på förbättring. 
NYHET Publicerad:

“Tvätteri- och textilservicebranschen en del av lösningen på Sveriges integrationsutmaningar”

MÅNGFALD Nordens ledande textilserviceföretag Berendsen med omkring 1400 medarbetare i Sverige, huvudkontor i Malmö och 300 anställda i Skåne, arbetar aktivt för att öka mångfalden inom företaget. På deras 24 tvätterier i Sverige finns över 50 nationaliteter representerade. “Vi vill att våra anställda ska spegla samhället i stort”, säger Berendsens vd Johanna Persson. 
NYHET Publicerad:

Industrinatten – ett möte mellan skola och näringsliv

KOMPETENSFÖRSÖRJNING För sjätte året i rad visar några av Skånes industriföretag upp vad den moderna industrin har att erbjuda. “Det är en utmaning att hitta kompetens som matchar industrins behov. Man behöver börja nedifrån – få fler ungdomar att fundera på olika yrken och förstå vilka olika kompetenser som industrin behöver” säger Pia Johansson, HR Business Partner på TePe Munhygienprodukter AB i Malmö, en av Industrinattens utställare.
NYHET Publicerad:

Malmöföretag: ”Vi utvecklar vården men motarbetas av gamla strukturer”

TILLGÄNGLIGHET År 2013 blev Malmöföretaget Min Doktor först i Sverige med att erbjuda digital läkarkontakt vid urinvägsinfektioner. I dag har man ett brett nationellt vårderbjudande och satsar på fysiska vårdmottagningar tillsammans med ICA och Apotek Hjärtat. Men trots att detta möjliggör ökad tillgänglighet, resurseffektivitet och högre kvalitet i primärvården så upplever företagets vd, Jonas Vig, svårigheter i samarbetet med det offentliga.
NYHET Publicerad:

Så för Eslöv skolan närmare näringslivet

SAMVERKAN Kompetensförsörjning är en stor utmaning för många kommuner i Skåne. Därför anordnandes Framtidsmötet i Eslöv i syfte att föra skola och näringsliv närmare varandra. Kommunens 400 åttondeklassare fick möjligheten till en tidig inblick i vad ett arbete faktiskt innebär. Företagen fick möjlighet att visa upp sig för eleverna och därefter väntade företagsbesök.  
NYHET Publicerad:

Malmöföretagares omställning till ett hållbart och klimatsmart arbete

MILJÖ Städ- och trädgårdsföretaget God Service har sedan de startade haft en väl integrerad miljöpolicy i verksamheten. Nu har de med hjälp av Miljöbron Skåne och Service Management Logisticsstudenten, Houman Atashpour, André Eliasson, Erzen Polozani och Fredrik Hammar växlat upp för att göra ytterligare miljösatsningar.
NYHET Publicerad:

Där gick startskottet för Ung Företagsamhet!

UNG FÖRETAGSAMHET Ett nytt läsår kickar igång och så också för Ung Företagsamhet. Än så länge har 2128 nya elever registrerat sig för att driva UF-företag. Under året kommer dessa få möjligheten att driva egna företag som en del av läroplanen. I september samlades eleverna för en kick-off i Kristianstad Arena för att peppas inför UF-året.
NYHET Publicerad:

ICA-handlare om otryggheten: ”Har investerat i säkerhetsförebyggande insatser för en miljon kronor” 

BUTIKSSTÖLDER Otryggheten att driva företag har idag kommit att bli ett stort problem för landets företagare. Problemen finns i näringslivets alla sektorer. Nästan sex av tio företag uppger att de har utsatts för brott under de senaste två åren. Några av de branscher som hittills drabbats hårdast är handel, besöksnäring, transporter och bygg. 
NYHET Publicerad:

Här är landets första krångelombudsman

FÖRETAGSKLIMATET Malin Johnsson är landets första krångelombudsman. Kommunalrådet Peter Danielsson (M) jobbar hårt för att minska regelkrånglet men anser att kommunen har hamnat i en återvändsgränd och vill därför testa något nytt.
NYHET Publicerad:

Näringslivet behöver ha stenkoll på EU

EU ”Trots vi varit medlemmar i EU sen 1995 har svensken fortfarande en tendens att se EU som ”dem”. Fortsätter vi så blir vårt konkurrensläge sämre.” Kommentaren fällde Anders Edholm, chef för EU-kontoret, när han träffade företagare, politiker och representanter för offentlig sektor i Skåne.
NYHET Publicerad:

Alla tjänar på att det går bra för företagen i Skåne

VÄLFÄRDSSKAPARNA Sedan vi på Svenskt Näringsliv presenterade årets ranking av företagsklimatet för länets alla kommuner har ledarskribenter och kommunpolitiker skickat med både ris och ros utifrån betydelsen av enkäten och rankingen. I den bästa av världar skulle det vara fantastiskt om undersökningen inte spelade någon roll eller skulle behövas därför att företagens betydelse i samhället och för vår välfärd var så självklar.
NYHET Publicerad:

Skånska företagares förväntningar om framtiden svalnar

KONJUNKTUR Svenskt Näringslivs företagarpanel för tredje kvartalet 2019 visar att svenska företags förväntningar om framtida produktion/försäljning, investeringar och sysselsättning fortsätter att minska. Företagen i Skåne är inget undantag och det är till och med så att de är mer pessimistiska i sina bedömningar av konjunkturen jämfört med snittet för riket.  
NYHET Publicerad:

Malmös näringslivsdirektör: ”Vi måste arbeta med hur vi som kommun möter näringslivet” 

FÖRETAGSKLIMAT Svenskt Näringsliv samlade Malmö stads kommunstyrelseordförande Katrin Stjernfeldt Jammeh (S) och nytillträdde näringslivsdirektör Micael Nord tillsammans med ett 40-tal företagare för att diskutera Malmös företagsklimat och framtidsvision.  
NYHET Publicerad:

Hallå där, Christina Chukman!

UNG FÖRETAGSAMHET Svenskt Näringsliv välkomnar Christina Chukman som ny regionchef för Ung Företagsamhet Skåne. ”Att få möjligheten att arbeta med något så viktigt som Ung Företagsamhet, är en fantastisk möjlighet. Det är otroligt kul att få leda arbetet i en så samhällsnyttig verksamhet” säger hon. 
NYHET Publicerad:

Gymnasieelever hjälper till att lösa utmaningar på arbetsplatsen

SKOLA På Thorén Business School i Malmö vill man närma sig näringslivet genom att arbeta med casebaserad undervisning. ”Eleverna uppskattar att få göra något utöver det vanliga där de får träffa spännande personer och kanske möta nya förebilder för framtiden”, säger läraren Emma Larsson.
NYHET Publicerad:

Hallå där, Johan Henriksson

STUDENTMEDARBETARE Vi välkomnar Johan Henriksson som studentmedarbetare till Svenskt Näringslivs regionkontor i Skåne. Hans uppgift är mot att minska avståndet mellan skola och näringsliv, bland annat genom att etablera kontakter med rektorer, lärare och studie- och yrkesvägledare.
NYHET Publicerad:

Hallå där, Benjamin Hausel

STUDENTMEDARBETARE Svenskt Näringslivs regionkontor i Skåne välkomnar en ny studentmedarbetare – Benjamin Hausel! Vi bad honom att svara på några snabba frågor för att lära känna honom lite bättre. 
NYHET Publicerad:

Skånes kommuner siktar på företagsklimat i toppklass

RANKING Den 24 september släpptes Svenskt Näringslivs årliga kommunranking över det lokala företagsklimatet. I år hamnade tre skånska kommuner på topp 10-listan över var i landet det är bäst att starta och driva företag. Vid rankingsläppet samlades representanter för kommuner tillsammans med företagare för att inspireras av framgångsexempel med temat “Med sikte mot toppen”. 
NYHET Publicerad:

Höganäs har Sveriges näst bästa företagsklimat

RANKING Höganäs har länge legat i toppskiktet i Svenskt Näringslivs ranking men 2019 blir det hittills bästa året för Höganäs lokala företagsklimat. I Svenskt Näringslivs kommunranking av det lokala företagsklimatet blir kommunen den i Skåne med det bästa företagsklimatet samtidigt som man placerar sig på andraplaceringen i Sverige. "Näringslivsarbetet har blivit något som genomsyrar hela kommunen", säger näringslivschef Åsa Lundqvist Peyron.