TePe:s vd: ”Hållbarhet är en självklarhet”

NYHET Publicerad

KLIMAT Malmös största solcellsanläggning finns på taket till en industribyggnad. Familjeföretaget TePe har sedan starten 1965 tillverkat tandborstar och andra munhälsoprodukter vid sin anläggning i Malmö. Vid soliga dagar tillverkas tandborstarna helt av solenergi. "Att tänka hållbart är en självklarhet för oss", säger vd Joel Eklund.

Helena Ossmer Thedius, Marketing & Innovation Director på TePe och Joel Eklund, vd.

Helena Ossmer Thedius, Marketing & Innovation Director på TePe och Joel Eklund, vd.

I Sverige är TePe mest känt för sin ikoniska tandborste, men i sortimentet finns en stor mängd olika munhälsoprodukter. Det mesta av tillverkningen går på export, och de senaste åren har tillväxten varit hög. Långsiktighet och hållbarhet ligger företagets vd, Joel Eklund, varmt om hjärtat. TePe arbetar aktivt med att minska sin miljöpåverkan och sitt koldioxidavtryck. Han tycker att bilden av den svenska industrin är föråldrad. Som exempel tar han symbolen för industriområde på vägskyltar.

– Symbolen är närmast en karikatyr av en 1800-talsindustri med höga skorstenar som spyr ut rök. Den har ingenting gemensamt med den verksamhet vi lever i, som är ren, automatiserad och högteknologisk, säger Joel Eklund.

Många företag försöker, likt TePe, leda vägen till ett mer miljövänligt samhälle genom att satsa på långsiktigt hållbara initiativ. Joel Eklund skulle gärna se att man oftare uppmärksammade detta.

– Företag är en stor och viktig del av samhället och det är inifrån dem som mycket av initiativkraften till att ställa om kommer. Företag kan genomföra förändringar på en helt annan skala än privatpersoner, och få betydligt större genomslag. Det är något som borde lyftas oftare i debatten, säger Joel Eklund.

Helena Ossmer Thedius, Marketing and Innovation Director på TePe, framhåller att hållbarhet länge varit en del av företagets kultur. I dag arbetar bolaget utifrån FN:s 17 globala mål för en hållbar utveckling. De omfattar såväl klimatmässig hållbarhet som social och ekonomisk. Syftet med TePes produkter är att förbättra människors munhälsa och i förlängningen deras allmänhälsa vilket är ett av målen. I sitt hållbarhetsarbete arbetar man även med utbildning inom munhälsoområdet och en del sociala projekt.

–  Hållbarhet är en integrerad del av företaget, och de affärer vi gör. Det är viktigt för vårt varumärke och medvetenheten om hållbarhetsfrågor ökar ständigt bland både kunder och medarbetare. Det finns ett stort engagemang bland våra medarbetare för hållbarhetsfrågor, säger Helena Ossmer Thedius.

Helena Ossmer Thedius, Marketing & Innovation Director på TePe och Joel Eklund, vd

Solcells-taket på TePe:s anläggning

En utmaning för TePe är att företagets produkter till stor del består av plast, ett material som blivit allt mer omdiskuterat. Joel Eklund tycker att debatten har varit för onyanserad, och att plastens många fördelar glöms bort, exempelvis när det gäller hygien, kvalitet, säker användning och formbarhet.

– Problemet är inte plasten i sig utan fossila råvaror och var avfallet hamnar. Jag tror att plast kommer att ha en plats i samhället för lång tid framöver, men den måste vara fossilfri och avfallet måste tas om hand. Producenter, samhälle och konsumenter har ett gemensamt ansvar att driva de här frågorna, säger Joel Eklund.

Nyligen lanserade TePe sin första tandborste skapad av fossilfri plast, gjord på sockerrör. På sikt vill man enbart göra fossilfria produkter för att minska klimatavtrycket, men vägen dit är inte enkel.

– För att kunna ställa om helt är vi beroende av mer forskning på området. Det är en utmaning att hitta fossilfria alternativ som når upp till de höga kvalitetskrav vi och våra kunder ställer, men det är dit vi måste gå för att nå de globala målen, säger Helena Ossmer Thedius.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Samarbete med universitet gav nytt liv åt Diabs spill

HÅLLBARHET Diab, en global koncern med huvudkontor i Helsingborg, skapar lätta och hållbara kompositmaterial till bland annat vindkraftverk. Spillet från produktionen gick tidigare till soptippen. Studenterna Amanda Schoenfeld och Andres Vargas har istället lyckats visa hur spillet kunnat bli en vinstgivande produkt.
NYHET Publicerad:

Lund bra på att söka patent – Malmö bra på att söka varumärke

IMMATERIALRÄTT Patent- och registreringsverket har nyligen presenterat sin statistik för 2018. I den statistiken går att hitta stora skillnader mellan hur företag i olika delar av Skåne använder sig av immaterialrättigheter såsom patent och varumärken.
NYHET Publicerad:

Svenska företag skapar global och nationell klimatnytta

MILJÖ Svenska företag prioriterar klimatarbetet. Flyg-, skogs- och cementindustrin, dagligvaruhandeln samt sjöfarten är branscher som har färdplaner mot fossilfrihet eller klimatneutralitet, skriver Linda Flink, energi- och klimatexpert.
NYHET Publicerad:

Så får vi ett bättre upphandlingsklimat

KONKURRENS Den offentliga marknaden är stor, mycket stor. Enligt Upphandlingsmyndigheten uppgick värdet på den offentliga marknaden år 2016 till 683 miljarder, eller 17 procent av BNP. Det saknas dock fullt tillförlitlig statistik och många menar att marknaden sannolikt är ännu större. En del menar att det handlar om över 1000 miljarder kronor per år.
NYHET Publicerad:

Skatterna som slår undan konkurrens- och innovationskraft för företagen

SKATTER Svenskt Näringsliv är av uppfattningen att elektronikskatten, den s.k. kemikalieskatten, aldrig borde ha införts och att den bör avskaffas. Skatten infördes med miljöargument men den eventuella miljönyttan är tveksam och den har påtagliga negativa effekter för svenska företag i form av bl.a. ökad administration och försämrad konkurrenskraft.
NYHET Publicerad:

"Om vi kan hjälpa människor att integreras så här så gör vi helt rätt”

ARBETSMARKNAD Grossisten Svensk Cater med huvudkontor i Löddeköpinge anställer även om det svenska språket inte är fulländat. Något som deras vd tycker är viktigt för näringslivet, arbetsmarknaden och integrationen. ”Det är för oss en win-win” säger Lars Carlsson, vd på Svensk Cater.  
NYHET Publicerad:

Zebras sängbord Svanenmärktes med hjälp av student

SAMARBETE Möbelföretaget Zebra Collection i Arlöv kände att de ville ta ett större miljöansvar och miljöcertifiera sina produkter. Via organisationen Miljöbron anordnade de en praktikplats, som ledde fram till en Svanenmärkning av företagets möbler.
NYHET Publicerad:

Skånska Rawstraw tog hem Ready for Work Award i Frankrike

UNG FÖRETAGSAMHET Europamästerskapen i Ung Företagsamhet har gått av stapeln för trettionde året i rad, denna gången i Lille, i Frankrike. Det skånska UF-företaget Rawstraw med Anna von Groß, Daniel Lindkvist, Elise Lindow, Josephine Daly-Tempelaar och Linnea Jerlebo var Sveriges representanter på plats. De tog sig till en fjärde plats och knep priset för ManpowerGroup – Ready for Work Award. 
NYHET Publicerad:

Sänk arbetsgivaravgiften och stärk småföretagens möjlighet att anställa

ARBETSMARKNAD Som ett resultat av Januariöverenskommelsen sänks arbetsgivaravgiften för ungdomar under 18 år från och med 1 augusti i år, för att 1 januari 2020 slopas helt. Åtgärder i syfte att sänka företagens kostnader är bra, men generella sänkningar vore bättre än särlösningar, anser Svenskt Näringsliv. Jeanette Boman som driver Skivarps Gästgivaregård välkomnar reformen och menar att det kommer att underlätta för henne som arbetsgivare.
NYHET Publicerad:

Ystadföretagare: ”Vi vill satsa på svensk produktion”

KOMPETENSFÖRSÖRJNING På BLS Industries i Ystad, Lönsboda och Smålandsstenar tillverkas golvbrunnar, golvrännor, diskbänkar och andra produkter för badrum och kök. För vd Rebecka Spånberg är det viktigt att behålla produktionen i Sverige, men skulle önska fler åtgärder för att komma åt kompetensbristen och förbättra infrastrukturen. ”Det måste vara lönsamt att bedriva effektiv produktion i Sverige”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Österlenföretag vill göra allsvenskans fotbollsplaner miljövänliga

HÅLLBAR TILLVÄXT Viljan att förbättra klimatet växte under en längre tid fram hos Sven-Olof Bernhoff, vd för frö- och utsädesföretaget Skånefrö i Simrishamn. I dag tar företaget själv hand om sina restprodukter, som både blir till värme och till biokol som binder koldioxid. Hans nästa stora projekt är att fotbollen i Sverige ska spelas på planer som bidrar till ett bättre klimat. "Vår vision är att alla allsvenskans matcher ska spelas på naturgräs", säger Sven-Olof Bernhoff.
NYHET Publicerad:

Hotelldirektör: ”En stad måste visa upp sig från sin bästa sida”

FÖRETAGSKLIMAT Besöksnäringen växer snabbt och sysselsätter i år runt 200 000 personer. Kenneth Hoffström är hotelldirektör på Quality Hotel i Kristianstad. Han är positiv till kommunens arbete med att marknadsföra staden, men skulle önska att de hade mer dialog med företagen om väg- och byggarbeten, och annat som påverkar deras gäster.
NYHET Publicerad:

Det måste satsas på svenska skolan!

UTBILDNING Det finns stora svårigheter att hitta kompetent arbetskraft i Skåne. Tre av sju rekryteringsförsök i Skåne misslyckas. För att jobbmöjligheterna ska förbättras krävs det att kunskapsnivåerna i skolan ökar. Svenskt Näringsliv föreslår satsningar på svenska skolan genom bland annat nationell skolpeng och höjda krav på lärarutbildningarna.
NYHET Publicerad:

”Vi företagare vill göra rätt”

FÖRETAGSKLIMAT Hotell Mossbylund i Skurups kommun har sedan de öppnade för sjutton år sedan vuxit i rasande fart men kämpar fortfarande med oförståelse från myndigheters håll och med regler som förlorar sitt syfte. ”Rättviksmodellen borde vara en självklarhet för fler kommuner att arbeta efter”, säger Ingrid Svensson, Hotell Mossbylunds ägare.
NYHET Publicerad:

Fler entreprenader – en god affär för kommunen

UPPHANDLING För tio år sedan skötte Tomelilla kommun det mesta i egen regi. Bara åtta kommuner i Sverige lade ut en mindre andel av sin verksamhet på entreprenad. Budgetkris och en vilja att ta tillvara på entreprenörskraften i kommun ändrade på det. I dag är Tomelilla en av de kommuner i Sverige som upphandlar störst andel av verksamheten. ”Tomelilla är en småföretagarkommun och då är det naturligt att vi frågar företagen vad de kan hjälpa till med”, säger Leif Sandberg (C), vice ordförande i kommunstyrelsen.
NYHET Publicerad:

Kemikalieskatt slår mot lokala handlare

SKATT Elektronik- och vitvarubranschen präglas av små marginaler och tuff konkurrens. Nu drabbas branschen dessutom av en höjd kemikalieskatt, som konkurrenter med lager utomlands slipper. Pierre Mayr är vd på Elon Knut Pers i Skurup, och ägare av ytterligare elva Elonbutiker i Skåne. "Jag tycker det är bra med miljöskatter, men sättet som denna har utformats är vansinnigt. Man förstör ju för den svenska handeln", säger han.
NYHET Publicerad:

Så gick Rättviks kommun till ett bättre företagsklimat

TILLSYN Genom att sätta fokus på myndighetsutövning lyckades Rättviks kommun i Dalarna på knappt tio år klättra 209 placeringar i Svenskt Näringslivs ranking över företagsklimatet. Ömsesidig förståelse, bättre kommunikation och tydlighet är områden som diskuterades när tre skånska kommuner samtalade om hur de kan nå ett bättre företagsklimat.
NYHET Publicerad:

Höganäs får högst betyg av företagarna, Höör lägst

FÖRETAGSKLIMAT Det har blivit bättre att driva företag i Skåne, åtminstone om man frågar företagarna själva. Det visar Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning av företagsklimatet. I årets mätning ger företagen högre sammanfattande omdöme i 14 av Skånes kommuner och lägre i 12, jämfört med förra årets mätning. Enbart tre kommuner får ett betyg under 3, som innebär att företagsklimatet upplevs som godtagbart.
NYHET Publicerad:

Mer dialog ger bättre upphandlingar

FÖRETAGSKLIMAT Lena Hedvall på Grönsakshallen Sorunda i Hässleholm efterfrågar en bättre dialog mellan företag och offentliga upphandlare. I dag är okunskapen om företagens villkor och möjligheter stor hos flertalet offentliga upphandlare vilket gör att för många och för detaljerade krav ofta ställs.
NYHET Publicerad:

Hallå där, Ellen Dahl

NY MEDARBETARE Vi välkomnar Ellen Dahl som vikarierande projektledare på Svenskt Näringsliv i Skåne. Vi bad henne svara på några snabba frågor för att lära känna henne bättre. Läs hennes presentation här.