Pomme frites. En av de vanligare anledningarna till att restauranger införskaffar en fritös.
Foto: Nina Varumo / SvD / TT

Pomme frites. En av de vanligare anledningarna till att restauranger införskaffar en fritös.

Företagen får betala när staden tar oljan

NYHET Publicerad

KONKURRENS Kommunens beslut att ta över hanteringen av överbliven olja från restaurangerna i Stockholm möts av hård kritik från branschen. "De bryter upp en väl fungerande kedja mellan restauranger och duktiga entreprenörer", säger Stefan Lundin, chefsjurist Visita.

Kaj Török, Informations- och hållbarhetschef på Max Burgers.

Kaj Török, Informations- och hållbarhetschef på Max Burgers.

Stefan Lundin, chefjurist Visita

Stefan Lundin, chefjurist Visita.

Foto: Foto: Peter Knutson
Miljöborgarråd Katarina Luhr (Mp).

Miljöborgarråd Katarina Luhr (Mp).

Stockholms stad tog i höstas över avfallshanteringen av frityrolja, vilket innebar att kommunens restauranger fick börja betala för en hantering som företagen har en lång tradition av att hantera.

– Vi har återvunnit vår begagnade frityrolja sedan allra minst 70-talet. Sedan 2009 har vi sålt den till bolaget Sveprol som omvandlar den till biodiesel. Nu säger plötsligt Stockholms Stad att frityroljan egentligen tillhör dem, säger Kaj Török, Informations- och hållbarhetschef på Max Burgers. 

Tillsammans med företrädare för bland annat McDondalds och Scandic, beskrev Kaj Török Stockholms stads beslut som ”ett orimligt avfallsmonopol”, på debattplats i Svenska Dagbladet, tidigare i år.

– Använda matfetter är en resurs som företagen faktiskt har betalat för och som kommunen nu gör anspråk på med stöd av sitt avfallsmonopol, säger Stefan Lundin, chefsjurist på Visita.

Han och Kaj Török vänder sig båda mot att restaurangföretagen nu tvingas betala Stockholm stad för att hantera oljan.

– De bryter upp en väl fungerande kedja mellan restauranger och duktiga entreprenörer som återvunnit använda matlagningsoljor till bland annat biodieselproduktion, säger Stefan Lundin.

Från kommunalt håll menar man samtidigt att omgörningen gjordes för att värna just miljön. Det har nämligen funnits en oro för att restaurangägare inte alltid har förförståelse för hur oljan bör hanteras ur miljö- och återvinningssynpunkt, menar Katarina Luhr (Mp), miljöborgarråd och ordförande i Miljö- och hälsoskyddsnämnden. 

– Om oljan skulle spolas ner i avloppet kan det skapa stora problem och orsaka skador i avloppsnätet.

Är det något som har varit ett problem i Stockholm tidigare?

– Det kan jag inte uttala mig om. De större restaurangkedjorna har säkerligen haft bra rutiner och system för att hanteringen ska fungera.

Från branschen sida har man hittills haft förhoppningen om att Stockholms stad i alla fall bör lyssna till den nationella myndighet som stiftar riktlinjer för just hanteringen av avfall, Naturvårdsverket. Myndigheten anser nämligen, tvärt emot Stockholms stad, att frityroljan bör ses som verksamhetsavfall och därmed hanteras av verksamheten, alltså restaurangen.

– Det var så klart bekymmersamt att de gjorde en helt annan bedömning. Därför välkomnar jag en diskussion med de större företagen om det här. Det vore till och med tacksamt om någon överklagade vårt beslut så att vi kan få det prövat i en högre instans och få reda på vad som egentligen gäller, säger Katarina Luhr.

Det är dock en diskussion som aldrig borde varit nödvändig från första början, enligt Visitas chefsjurist, Stefan Lundin.

– Det är anmärkningsvärt att Stockholms stad inte följer Naturvårdsverkets vägledning. Och om staden tycker att regelverket är otydligt är det minst sagt förvånande och märkligt att de väljer att tolka det till företagens nackdel på detta sätt, säger Stefan Lundin.

Fakta Frityroljan

Hösten 2017 ger Miljö- och hälsoskyddsnämnden vid Stockholms stad , ett utlåtande om frityroljan som slår fast att frityroljan ska ses som hushållsavfall och därför faller under "det kommunala avfallsmonopolet".

Senare under hösten går myndigheten Naturvårdsverket ut med riktlinjer gällande bland annat frityroljan. Deras tolkning visar sig vara den precis motsatta från Stockholms stad, då de klassar oljan som verksamhetsavfall.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

”Teknisk kompetens måste in i alla utbildningar”

KOMPETENS Vilka kunskaper och förmågor behövs i framtiden? Hur utbildar man till jobb som inte ens finns än? Måste alla ha teknisk kompetens? Det diskuterades under ett seminarium i Almedalen.
NYHET Publicerad:

Landets bästa myndighetskommuner – så tycker företagarna 

FÖRETAGSKLIMAT Tillstånd, tillsyn, bygglov och tillgången till mark och lokaler. Kommuner hanterar frågor som påverkar företagandet på många sätt. Se vilket betyg det lokala näringslivet ger myndighetsutövningen i sin hemkommun.
NYHET Publicerad:

Här betalar företagarna livsmedelsfakturan utan att klaga

FÖRETAGSKLIMAT Surahammar sticker ut i positiv bemärkelse när det gäller myndighetsutövningen. Kommunen har bland annat infört en modell med efterhandsdebitering för sina livsmedelskontroller. "Inte en enda företagare har ifrågasatt varför de har fått en faktura", säger Minal Mistry, ansvarig för miljötillsyn.
NYHET Publicerad:

Rekordet för att få ett bygglov – en timme

FÖRETAGSKLIMAT Vårgårda är den kommun i landet som fått högst betyg i det sammanfattande omdömet i årets företagarenkät om lokalt företagande. "Vi har en inställning från kommunens sida att saker går att lösa", säger kommunstyrelsens ordförande Bengt Hilmersson (C).
NYHET Publicerad:

Här finns bäst förutsättningar för företagen

FÖRETAGSKLIMAT Företagsklimatet i landets kommuner har aldrig varit så bra som nu. Samtidigt är skillnaderna stora mellan topp och botten visar årets företagarenkät. ”Fler kommuner presterar bättre, färre fastnar i botten”, konstaterar Christer Östlund, ansvarig för kommunrelationer.
NYHET Publicerad:

Krögare optimistiska till ny e-tjänst – mindre krångel utlovas

FÖRETAGSKLIMAT Det ska vara lika enkelt att söka serveringstillstånd i hela Blekinge, och hela processen ska kunna skötas digitalt. Det är tanken bakom e-tjänsten Serverat, som nu rullas ut i Blekinges fem kommuner. Länet  ska nu erbjuda en helt digital process. "Denna typ av kontakt med myndigheter uppskattar jag som företagare på grund av de tydliga stegen som i sin tur är tidsbesparande", säger David Berg, vd på restaurang Havsviken i Karlskrona.
NYHET Publicerad:

Engagerade företag gjorde Strömstads strategiarbete framgångsrikt

FÖRETAGSKLIMAT 2016 började Strömstad ta fram en ny näringslivsstrategi. Två år senare fick kommunen utmärkelsen ”Årets klättrare” i Svenskt Näringslivs ranking av det lokala företagsklimatet.
NYHET Publicerad:

Mod och nyfikenhet lyfter företagsklimatet

FÖRETAGSKLIMAT "Mod, nyfikenhet och vilket perspektiv vi väljer är avgörande faktorer i arbetet med att förbättra företagsklimatet. Här gäller det att lära av varandra, att lära av de bästa", säger Christer Östlund, ansvarig för Svenskt Näringslivs kommunrelationer, på inspirationsdagen på Arlanda för 150 politiker och tjänstemän från kommuner runt om i Sverige.
NYHET Publicerad:

Gotland sätter fokus på företagsklimatet

FÖRETAGSKLIMAT Gotland har länge suttit fast i bottenskiktet i Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet. Vid den senaste mätningen blev det placering 253 bland landets 290 kommuner. Ungefär i detta härad har Gotland befunnit sig under en lång rad år.
NYHET Publicerad:

Lågt betyg på företagsklimatet fick Svedala att agera

FÖRETAGSKLIMAT På sju år har Svedala sjunkit från plats 63 till 189 på Svenskt Näringslivs ranking av det lokala företagsklimatet. De negativa mätningarna har fått kommunen att reagera, bland annat genom att starta upp ett näringslivsråd och utbilda kommunrepresentanter i bättre bemötande. ”Vi har alla ett gemensamt ansvar för att se till så företagsklimatet förbättras”, säger Thomas Carlsson, näringslivs- och turismutvecklare i Svedala kommun.
NYHET Publicerad:

Förenklingar och dialog ska lyfta Dalarnas näringsliv

UPPHANDLING Genom att arbeta strategiskt med upphandlingsfrågor kan kommuner både förbättra det lokala företagsklimatet och få större nytta för skattemedlen. Det har man insett i Dalarna och nu börjar Upphandlingscenters arbete märkas hos företagen.
NYHET Publicerad:

Företagsamheten växer snabbast i Jokkmokk

FÖRETAGSKLIMAT Jokkmokk kan stoltsera med Sveriges snabbast växande företagsamhet. Dessutom har kommunen landets sjunde högsta nyföretagsamhet och den tolfte högsta överlevandegraden. "Kommunens uppgift är att möjliggöra, inte att vara ett hinder", säger Stefan Andersson, tillväxtchef i Jokkmokks kommun.
NYHET Publicerad:

Nyföretagsamheten på rekordlåg nivå

FÖRETAGSKLIMAT Samtidigt som Sverige behöver fler och växande företag för att säkra tillväxt och välstånd sjunker andelen personer som väljer att starta företag. "Det är anmärkningsvärt och oroväckande. Nyföretagsamheten för kvinnor är särskilt bekymmersam eftersom den fortsätter att sjunka från en redan låg nivå", säger projektledare Jakob Steinstö.
NYHET Publicerad:

Företagen gillar när han drar i kommuntyglarna

FÖRETAGSKLIMAT Han är kommunalrådet som var med om att varsla 55 anställda, avvecklade näringslivskontoret och uppmanar företagare att ringa till honom. Möt Hans Unander (S) som leder Malung/Sälen, kommunen som har byggboom och attraherar flera livskraftiga företag.
NYHET Publicerad:

Handfasta råd till kommunpolitiker

FÖRETAGSKLIMAT Alla kommuner vill ha ett bra företagsklimat. Svårigheten är att veta vad man ska göra. Svenskt Näringsliv publicerar därför en serie guider riktade till kommunala politiker och chefer.
NYHET Publicerad:

"Det handlar om att använda vanligt bondförnuft"

GISLAVEDS FÖRETAGSRESA I två och ett halvt år har Gislaveds kommun arbetat aktivt för att stärka servicenivån i myndighetsutövningen. Resultatet har inte låtit vänta på sig. Företagen uppskattar den nya inställningen och grannkommunen Tranemo har inlett ett samarbete med Gislaved över länsgränsen.
NYHET Publicerad:

Så blev Nordmaling topp tio

FEM FRAMGÅNGSFAKTORER Från botten till toppen på drygt fyra år. Madelaine Jakobsson, kommunstyrelsens ordförande, redogör för faktorerna bakom Nordmalings förbättrade företagsklimat. 
NYHET Publicerad:

Kundfokus gav kortare bygglovstider i Eslöv

MYNDIGHETSUTÖVNING År 2014 tog det i genomsnitt fyra månader att få svar på sitt bygglov i Eslöv. Nu har handläggningstiden sjunkit till 5,7 veckor, även om företagsärenden i snitt tar längre tid, 6,9 veckor. "Även om vi tillämpar myndighetsutövning är företagen våra kunder som vi måste värna om", säger Lars Persson, näringslivschef i Eslövs kommun.
NYHET Publicerad:

Så tydliga är kommunerna med sina mål om företagsklimatet

KARLÄGGNING Det ska vara enkelt för en företagare att se vilka mål kommunen satt upp för att förbättra företagsklimatet. Svenskt Näringslivs studentmedarbetare Emma Supponen har genomfört ett projekt där hon kartlagt hur tydliga kommunerna är med sina mål.
NYHET Publicerad:

Drag kring Kungsörs företagsklimat

NÄRINGSLIVSTRATEGI Kungsörs kommun har klättrat 89 steg på kommunrankingen de senaste två åren, med ett ordentligt kliv på 68 placeringar sedan i fjol. Det gör Kungsör till den sjunde bästa klättraren 2018. ”Vi har haft ett medvetet fokus”, säger kommundirektören Claes-Urban Boström.