NYHET22 november 2019

Här ersätts kontroll och granskning av rådgivning och stöd

Värmdös kontroll av företagen kantades av svårigheter och resulterade i missnöjda företagare. Då bestämde sig kommunen för att ändra sitt arbetssätt, och resultatet är positivt.

Linn von Post är vd för Stavsnäs Macken AB på Värmdö, hennes erfarenheter av kommunens tillsyn är att det har varit svårt och tufft. Men så förändrades allt i grunden. "Den stora skillnaden är att fokus har gått från kontroll och granskning till rådgivning och stöd", säger Linn.Foto: Kristin Jönsved
"Det är av största intresse för oss att ha en bra dialog med kommunens företag", säger Sissela Falk, enhetschef för miljöskydd, hälsoskydd och livsmedel på Värmdö kommun.
Foto: Malin Welander

Tillsyn och kontroll är de vanligaste kontakterna som en företagare har med sin hemkommun.

Värmdö kommun har haft lågt betyg på service i Svenskt Näringslivs årliga undersökning om företagsklimatet, 2,49 på en sexgradig skala. Detta trots att Värmdö kommun har företagsklimatet högt upp på agendan.

– Det är av största intresse för oss att ha en bra dialog med kommunens företag. Den senaste tiden har vi därför jobbat med att förbättra processen genom att tillämpa något som vi kallar för DialogLAB. Processen är näringslivschef Sofia Brorssons initiativ, och den används inom flera områden i kommunen för att förbättra verksamheten, säger Sissela Falk, enhetschef för miljöskydd, hälsoskydd och livsmedel på Värmdö kommun.

I DialogLAB träffas företagare och kommunens tjänstemän för att prata med varandra. Det första mötet ägnas åt att återge sin bild av tillsynsprocessen och hur den upplevs.

– Vi pratar om vad som händer före, under och efter besöken och ägnar mycket tid åt att låta alla återge sin egen upplevelse. Därefter tar vi fram ett gemensamt mål för hur vi vill att processen ska fungera. Vi har ganska snabbt märkt att vi alla vill sträva åt samma håll, berättar Sissela Falk.

Ett exempel på en förändring är vilket språk kommunen använder sig av. Tidigare användes ord som tillsynsbesök och kontroll, och det var det första företagaren möttes av i kontakt med kommunen.

– Vi använde ett visst språkbruk av ren slentrian, men för många företagare skapade det en obehagskänsla bara vi nämnde ordet tillsyn. Det blir ingen bra start på ett möte. Istället har vi börjat säga platsbesök, och vi beskriver utförligt hur besöket ska gå till så att företagen vet vad de kan förvänta sig.

Istället för att utgå från en checklista med kontrollpunkter handlar platsbesöken numera till stor del även om att ge information och rådgivning. Det ska alltid finnas tid att prata igenom verksamheten och frågor som företagen tycker är aktuella. Efter besöket får företagaren fylla i en enkät och ge feedback på besöket, vilket ger snabb respons och gör att det går snabbare att genomföra förändringar.

– Arbetet har gett bra resultat, men det är inte klart ännu. Det är en ständig process och det tar tid att ändra gamla strukturer, understryker Sissela Falk. De kommuner som vill förbättra dialogen med näringslivet kan jag rekommendera att ta kontakt med näringslivet, samarbeta med kommunens näringslivschef, sätta sig ner tillsammans med företagen och lyssna. Det kommer man väldigt långt med.

Positiv företagare

Linn von Post är vd för Stavsnäs Macken AB på Värmdö, en sjöstation med småbåtsverksamhet. Hennes erfarenheter av kommunens tillsyn är att det har varit svårt och tufft. Företaget har miljö-, livsmedels- och läkemedelstillsyn och upplever att det har varit tidskrävande, kostsamt och svårt att nå upp till kommunens krav.

– När kommunens tjänstemän har varit hos oss har fokus legat på kontroll och granskning. Kraven har i mitt tycke varit näst intill orimliga, och vi har aldrig vetat om det har varit lagkrav eller önskade riktlinjer.

Men så förändrades allt i grunden. Näringslivschefen var på besök och Linn von Post kunde för första gången berätta hur företaget upplevde tillsynen. Sedan blev hon inbjuden att delta på ett DialogLAB, där kommunens tjänstemän, politiker och företagare medverkade. Tillsammans gick de igenom tillsynen, som idag alltså heter platsbesök, vilket ledde till en helt ny förståelse för arbetet.

– Vi har haft en väldigt bra dialog där kommunen lyssnade på hur vi som företag upplever deras arbete. Den stora skillnaden är att fokus har gått från kontroll och granskning till rådgivning och stöd. Vi gör numera allting tillsammans, och ett platsbesök kan idag handlar lika mycket om rådgivning som kontroll. Det är en enorm skillnad, säger Linn von Post.

Hon berättar även om ett initiativ från näringslivsavdelningen på Värmdö kommun som kallas för Värmdö FÖRETAGsprofil, där syftet är att synliggöra vad kommunen kan göra för företagen. Tjänstemännen är delaktiga och fungerar som kontaktpersoner för företagen.

– Sådana initiativ är oerhört värdefulla för oss som företagare. Det är så viktigt att företag, tjänstemän och politiker jobbar tillsammans. Då får man en ökad förståelse för varandras utmaningar och behov, berättar hon.

Linn von Post upplever att kommunens tjänstemän har en helt annan attityd och känsla än tidigare, och det finns en stor vilja att hjälpa till.

– Idag kan jag driva min verksamhet och känna att jag får hjälp istället för att någon sätter käppar i hjulet för mig. Bara det att jag upplever att jag kan ringa eller skicka en fråga om det är något är fantastiskt. Det säkerställer att min verksamhet blir bättre.

Hon uppmuntrar andra företag att ta kontakt med sin hemkommun och föreslå konkreta lösningar på hur man vill arbeta. Om inte kommunen tar initiativ till en dialog får man göra det själv.

– Sitt inte på jobbet och var arg och irriterad, utan försök hitta lösningarna. Att prata med varandra är alltid en bra början.

Skriven avKarin Carlesten
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist