NYHET1 december 2017

Scania: "Inkludering ger större mångfald"

Det svåra är inte att rekrytera nya grupper till företaget. Utmaningen är att se till att de känner sig inkluderade, vill stanna och bidra fullt ut med sitt kunnande. Det konstaterar Karin Callin som rustar fordonstillverkaren Scanias 48 000 medarbetare för ökad mångfald.

"Det handlar inte om att skapa några separata program utbildningsinsatser eller kampanjer utan om att göra det vi redan gör men lite annorlunda", säger Karin Callin, specialist inom mångfald och inkludering på Scania.Foto: Janerik Henriksson/TT
Både chefer och medarbetare förväntas bidra till en inkluderande kultur på Scania.
Foto: Janerik Henriksson/TT

Scania lägger ner ett stort arbete för att få koncernens 48 000 medarbetare att bli mer medvetna om vad mångfald och inkludering handlar om och varför det är så viktigt för företaget.

– Det här är inte bara en ledningsfråga. Det är varje medarbetares bidrag, som gör att vi får en stark förflyttning framåt. Därför vill vi att alla involveras, säger Karin Callin, specialist inom mångfald och inkludering på Scania.

För fem år sedan slog ledningen fast att mångfald och jämställdhet ska vara ett strategiskt affärsmål för att möta den fortsatta bristen på teknikkompetens, men också för att ha en innovativ- och kreativ arbetsmiljö.

Den snabba utvecklingen inom elektrifiering, autonoma fordon och digitalisering, gör att företaget i framtiden kommer att sälja andra typer av produkter och tjänster, och det måste avspeglas i medarbetarna, förklarar Karin Callin.

– Det kommer att behövas mycket kompetens som vi inte har idag. Om till exempel självkörande fordon och logistiklösningar blir vår stora business kräver det många nya kompetenser.

Med 18 procent kvinnor globalt och 23,5 procent i Sverige, har Scania sedan länge insett behovet av att bredda sin rekryteringsbas. Det går inte att bara anställa ingenjörer från KTH eller Chalmers.

– De räcker inte till. Och då behöver vi jobba med vårt eget mindset, och inte låta den synliga mångfalden spela så stor roll, utan ta tillvara vad varje person kan tillföra, oavsett kön eller bakgrund.

Att attrahera extern kompetens är dock inte hela lösningen. Det är minst lika viktigt att använda kunnandet som finns bland medarbetarna på bästa sätt och bygga på den för att möta de nya kraven, konstaterar hon.

– Vi vill jobba mer med dem vi har hos oss idag. Det finns en massa outnyttjade resurser och kompetenser hos dem som vi inte använder.

Men även om rekrytering och kompetensutveckling är svåra bitar i ett tekniktungt företag, så är inkludering det som ger större mångfald och är den riktigt stora utmaningen, slår Karin Callin fast.

– Om inte folk stannar och trivs försvinner de igen. De måste känna att de blir inkluderade, att de får vara den de är och att de är med och fattar beslut.

Självklart blir det mer friktion när de som jobbar tillsammans inte har samma bakgrund och utbildning.

– Det blir jobbigare när någon plötsligt inte håller med och har helt andra idéer i stället. Men resultatet blir oftast bättre i slutänden.

I första fasen av Scanias satsning genomförs workshops med samtliga ledningsgrupper, med start hos den högsta ledningen. Cheferna görs först medvetna om vad mångfald och inkludering handlar om, varför det är viktigt att jobba med, och hur det kan påverka företagets lönsamhet positivt. Därefter får cheferna se över hur de kan göra skillnad med mer mångfald och inkludering i sina befintliga processer.

– Vi knyter det hårt till vår business. Om den synliga mångfalden är toppen på ett isberg är det intressantaste vad som finns under ytan.

Scania vill koppla mer till utbildning, erfarenhet, personliga egenskaper, religion eller bakgrund på olika sätt, och bli bättre på att skapa grupper med mångfald men också att inkludera alla så att de får bidra med det de kan.

– Då får vi ut den fulla potentialen ur varje medarbetare och det ger oss ett bättre resultat.

I nästa steg är det medarbetarnas tur att i sina grupper diskutera hur alla ska få vara med och komma till tals, oavsett personliga egenskaper, utbildning och bakgrund, så att den kollektiva kompetensen tas till vara. Även om Scania redan har en stark företagskultur behöver den utvecklas, betonar hon.

– Mycket av ansvaret ligger på cheferna. Att de vågar göra annorlunda, ta in andra typer av personer till projekt och arbetsuppgifter än de gjort tidigare. Men medarbetarna har också ett ansvar att bidra till företagskulturen.

Karin Callin betonar att det är i vardagen som förändringarna måste ske, och inte i de stora globala processerna.

– Det handlar inte om att skapa några separata program utbildningsinsatser eller kampanjer utan om att göra det vi redan gör men lite annorlunda.

Det är upp till varje land, avdelning och yrkesområde att ta beslut utifrån sina behov. Att bestämma att det ska vara ett antal procent kvinnor överlag i företaget är inte rimligt, påpekar hon.

– Det gäller att se vad som behöver göras där man är och bestämma aktiviteter utifrån det. Vi kan inte säga att det ska se likadant ut i Sverige som i Iran eller Indien. Förutsättningar och lagstiftning är helt olika, säger Karin Callin.

Nära målet

Arbetet med mångfald och inkludering följs upp i Scanias årliga medarbetarenkät som ger ”D&I-index”, ett mångfalds- och inkluderingsindex.

Där ställs frågan hur väl de anställda anser att företaget lyckas med mångfald och inkludering, på en skala mellan 0 och 100.

Målet är att överskrida 80 procent i D&I-index i koncernen. Idag är siffran 78,1 procent.

KompetensutvecklingKompetensförsörjningJämställdhet och mångfald
Skriven avRedaktionen
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist