LogoLogo
LogoLogo
NYHET15 december 2020

Ensamt på Älvkarleö Herrgård

Det var tillfälligheter som gjorde att Maria Walsh involverades i verksamheten på Älvkarleö Herrgård, först som assisterande VD och sedan ett år tillbaka som VD. Herrgården ägs idag av Svenska Lottakåren och tar emot såväl bröllop som konferenser. I februari skålade personalen över en succéstart på det nya året. Deras planer för att renovera och utveckla verksamheten var många. Nu är varje krona avgörande i kampen för överlevnad. 

på Älvkarleö Herrgård lyser gästerna med sin frånvaro och personalen är uppsagd.Foto: Privat
Maria Walsh har inte givit upp än och är fokuserad på att helt enkelt hitta andra lösningar.
Foto: Privat

Hur har er verksamhet påverkats av corona under året?
Vanligtvis tar vi emot mellan tio och femton tusen gäster per år och verksamheten drivs av ett fantastiskt personalteam. Nu lyser gästerna med sin frånvaro och personalen är uppsagd. När pandemin kom förlorade vi 95 procent av våra bokningar inom loppet av tre veckor. Då var jag snabb med att kapa kostnaderna och permittera personalen. Det tror jag var avgörande för att vi skulle klara oss så här långt.

–I augusti kändes det som att vindarna höll på att vända. Bokningar trillade in på nytt och jag kunde kalla in personalen. Sen kom den andra vågen och jag tvingades åter säga upp mina medarbetare. Trots att vi är många företagare som befinner oss i samma situation känns det så ensamt.

Hur har ni anpassat verksamheten för att hantera situationen?
–Vår matsal är liten och det är svårt att ta emot flera större sällskap och samtidigt upprätthålla tillräckligt avstånd. Vi har satsat lite mer på att erbjuda logi till en billig peng med förhoppning om att åtminstone täcka våra grundkostnader. Under sommaren och hösten har vi bland annat hyrt ut rum till arbetare som utför uppdrag i området. Det har också varit viktigt att erbjuda ett bra stöd till personalen. Vi befinner oss inte i en position där vi kan säga nej till gäster, men även vi kan oroa oss för smittspridning. Därför har det blivit extra viktigt att upprätthålla en god dialog och påminna om våra rutiner för att säkerställa såväl våra gästers som personalens trygghet

Har ni kunnat nyttja några av de stödåtgärder som erbjudits?
– Systemet för korttidspermitteringar fick vi ta del av i en första omgång, nu inväntar vi besked om huruvida vi får fortsätta med det. Vi har också tagit del av omställningsstödet för perioden maj-juli. Utbetalningen gick snabbt och smidigt så fort vi blivit kvalificerade för stödet.

Hur går tankarna inför de kommande månaderna?
– Jag har inte givit upp än, men det känns som att mycket hänger på vaccinet. Jag förväntar mig inga större bokningar i varken januari eller februari och enligt mina beräkningar klarar vi oss inte längre än till februari utan ytterligare stöd. Då har jag räknat med den förlängning av korttidspermitteringen som vi ännu inte fått besked om. Vi försöker helt enkelt hitta andra lösningar. Vi känner ett enormt stöd från Svenska Lottakåren och alla dess medlemmar som genom generösa gåvor visar sitt stöd. Det ger en energi att kämpa vidare.

Vilket medskick vill du göra till våra politiker på både lokal och nationell nivå?
– Det har krävts många sena kvällar för att hålla sig uppdaterad kring nya regler, vilka stöd som går att söka och hur vi ska gå tillväga. Ibland har det varit svårt att förlita sig på fakta då jag kan ha mottagit olika svar från samma myndighet. Det märks att det saknas en gemensam handbok att utgå ifrån. Jag kan bara tänka mig hur svårt det här måste vara för aktörer som inte behärskar språket eller har möjlighet att avsätta tid till att sätta sig in i vad som gäller. Kommunen har tagit kontakt för att höra hur det går, men inte mer än så. Samtidigt har de fortsatt genomföra kontroller vilka vi betalar för. Jag vill inte skjuta fram betalningar och gå in i det nya året med en stor ryggsäck, det skjuter bara fram problemen. Ett alternativ kunde varit att skjuta upp kontrollerna under en begränsad period. Samtidigt kan man inte klandra någon, pandemin kom som en chock och alla gör så gott de kan.

Skriven avHanna Johansen
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist