NYHET28 februari 2020

GE Healthcare satsar hållbart

GE Healthcare i Uppsala har tillsammans med Länsstyrelsen och flera andra aktörer i länet precis dragit igång arbetet för en minskad klimatpåverkan. För dem är det en självklarhet att vara med och ta ansvar i miljö- och klimatfrågor.

"Vi känner att vi har ett ansvar att vara med och bidra till regionens klimatmål och vi tror på samverkan och samarbete för att sprida ideer och tillsammans finna möjligheter", säger Cecilia Sjöstedt.
Foto: GE Healthcare

GE Healthcare är ett ledande globalt företag inom medicinteknik och diagnostiska läkemedel och en av de största privata arbetsgivarna i regionen. Nu har de tillsammans med cirka 30 andra aktörer skrivit på ett hållbarhetslöfte genom Länsstyrelsens projekt ”Färdplan för ett hållbart län”.

– Vi känner att vi har ett ansvar att vara med och bidra till regionens klimatmål och vi tror på samverkan och samarbete för att sprida ideer och tillsammans finna möjligheter, säger Cecilia Sjöstedt, VD för GE Healthcare i Uppsala.

Färdplanen är ett åtgärdsprogram med syftet att öka takten i genomförandet av åtgärder för att minska de klimatpåverkande utsläppen och effektivisera energianvändningen i länet. Syftet är även att organisationerna som deltar ska kunna dela kunskaper och erfarenheter och på så sätt hjälpas åt att implementera aktiviteterna så effektivt som möjligt. Samarbetet är något GE Healthcare ser mycket positivt på.

– Genom färdplanen skapas ett forum och en arena där vi och de andra organisationerna kan lära av varandra, inspirera varandra och hitta lösningar tillsammans, berättar Cecilia Sjöstedt.

GE Healthcare har som inledande åtgärder valt ett antal olika fokusområden. De vill reducera energi- och effektanvändning för fastigheter och verksamheter och de vill jämna ut elförbrukningen genom att minska effekttopparna och flytta användningen till tider när konsumtionen är låg. För att hitta en lösning för att hantera kapacitetsbristen av el har de även valt att delta i det EU finansierade pilotprojektet CoordiNet.

– Det finns idag en brist på el som vi med en samverkan kan hitta lösningar till. Syftet med projektet är att på längre sikt använda elnätet mer effektivt genom koordinering och flexibilitet. Enkelt uttryckt så innebär det att när vi inte använder all vår el så låter vi andra aktörer i regionen att nyttja den kapaciteten, förklarar Cecilia Sjöstedt.

Ännu en åtgärd de valt att implementera är att öka produktionen och användningen av återvunnen eller förnybar energi och fossilfria drivmedel.

– Bland annat så vill vi skapa förutsättningar för en cykelvänlig arbetsplats och en fossilfri arbetspendling. Vi försöker även se över hur vi kan nyttja spillvärme från våra egna system på ett bra sätt och vi är i utvecklingen av att installera solceller.

I framtiden hoppas GE Healthcare att de, genom att ta del av de andra organisationernas och aktörernas arbete, kommer kunna få inspiration till nya åtgärder och implementera fler åtgärder. Cecilia Sjöstedt menar att:

– Vi vill tillsammans. Alla vill vara med och bidra till att jobba aktivt med miljö- och klimatfrågor. Det positiva med att arbeta på regional nivå är att vi kan ha en kontinuerlig dialog och en gemensam plattform.

Cecilia Sjöstedt tror att ett åtagande som detta stärker deras varumärke och stärker deras position som en ansvarstagande arbetsgivare.

– Vi får väldigt positiv feedback kring det vi gör och bland våra medarbetare finns ett stort engagemang med personer som vill vara med och bidra. Vi har till och med startat en klimatförslagskommitté för medarbetare där de kan skicka in ideer och förslag så att vi kan utveckla och fortsätta gynna klimatet.

GE Healthcare är väldigt positiva till färdplanen och ser enbart möjligheter med samarbetet som den medför.

– Det kan komma att bli svårt och vi kanske inte löser allt på en gång, men jag ser inte utmaningar utan jag ser bara möjligheter, avslutar Cecilia Sjöstedt.

Färdplan för ett hållbart län

30 företag i länet har skrivit på ett hållbarhetslöfte genom länsstyrelsens projekt "Färdplan för ett hållbart län".

Färdplanen är ett första åtgärdsprogram i en serie av fyra, som har tagits fram i samråd med Uppsala läns miljö- och klimatråd med representanter från såväl näringsliv som LRF för att få en mer positiv utveckling för miljön och öka förutsättningarna för att nå miljömålen.
Läs merr

Miljö och hållbar tillväxt