Varje arbetstillfälle som företagarna ger är guld värt

NYHET Publicerad

FÖRETAGSKLIMAT. Som Svenskt Näringsliv tidigare rapporterat om kammade Torsby hem platsen årets värmländska klättrare för sitt lokala företagsklimat efter en avancering med 49 platser. Detta menar kommunalrådet Ann-Katrin Järåsen är avgörande för den lilla kommunen som ligger något i ”utkant”.

Ann-Katrin Järåsen, kommunalråd Torsby

Ann-Katrin Järåsen, kommunalråd Torsby

Foto: Olle Hallström

Det får sägas ha varit en ordentlig resa från Torsbys låga placeringen i Svenskt Näringslivs ranking från plats 262 år 2009 till årets plats 80. Enligt det samarbetsdokument som är vägledande för kommunens blocköverskridande politiska styre ska näringslivsutveckling vara en högt prioriterad fråga. Kommunalråd Ann-Katrin Järåsen (S) lyfter två särskilda satsningar som hon tror varit viktiga under den gångna mandatperioden.

— Det ena rör den centrumnära handeln och heter ”Business Improvment District” vilket från början är ett amerikanskt projekt. Det andra har handlat om att utveckla ett antal lanthandlare till servicepunkter med service som kommunen köpt till exempel kundtoalett, soptunna för turister, kaffehörna och turistinformation, förklarar kommunalrådet som även tillägger betydelsen av den lokala flygtrafiken mellan Torsby och Stockholm.

Anna-Katrin påpekar att arbetet med att utveckla företagsklimatet under hela mandatperioden varit ett lagarbete. Vid besöken hos flertalet av kommunens företagare har både ordförande (kommunalråd) och vice ordförande i kommunstyrelsen deltagit. Med på besöken har även representanter för kommunens näringslivsbolag Torsby utveckling AB varit och vid några tillfällen även Arbetsförmedlingen. Intrycken från besöken har sedan dokumenterats och förankrats hos kommunen.

— Vi strävar även efter korta handläggningstider och via LED-gruppen som sammanträder en gång per månad kan företagare snabbt få besked när det gäller lediga lokaler, bygglov och detaljplaner. Näringslivsbolaget har även tagit initiativ till en ”frukost-staffet” där företagen turas om att bjuda övriga företag på frukost samtidigt som de får chansen att presentera sitt företag och knyta nya kontakter, säger kommunalrådet för att nämna några av kommunens aktiviteter.

Torsby är en geografiskt vidsträckt kommun med en yta lika stor som Blekinge. Att locka till sig större företag är en utmaning men kommunalråd Ann-Katrin menar att företagsklimatet är centralt för kommunens framtid.

— Ett bra företagsklimat är avgörande för den lilla kommunen som ligger något i ”utkant”. Det är inte helt lätt att rekrytera nya större företag men varje arbetstillfälle som enskilda företagare tar initiativ till och ser till att behålla i kommunen är guld värt.

Text: Simon Sjögren

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Enkätsvaren 2020 – så tycker företagen om företagsklimatet i Värmland

FÖRETAGSKLIMAT Idag släpps Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning.
NYHET Publicerad:

Dramatiskt läge och dyster framtidstro bland företagen

DET EKONOMISKA LÄGET Läget är fortfarande mycket allvarligt och framtiden ter sig dyster för företagen i både Sverige och Värmland, det visar Svenskt Näringslivs senaste företagarpanel.
NYHET Publicerad:

Ökat samarbete mellan skola och näringsliv

NY MEDARBETARE Under de närmsta två åren kommer Simon Sjögren att arbeta heltid med att öka samverkan mellan skola och näringsliv i Västra Götaland, Halland, Jönköpings län samt Värmland.
NYHET Publicerad:

Mitt i katastrofen sitter alla i samma båt

CORONAKRISEN Rädsla, envishet, gemenskap och en vilja att ta sig igenom krisen är alla ord som kan beskriva de senaste veckornas vardag på Swenströmskas Stenungsbageri i Karlstad.
NYHET Publicerad:

Coronakrisen tär på den värmländska industrin

CORONAKRISEN Coronakrisen drabbade i början främst besöksnäringen. Nu drabbas dock även allt fler industriföretag, inte minst i Värmlands län. I alla kommuner i länet utom tre är industriföretag största privata arbetsgivare.
NYHET Publicerad:

Hög andel permitterade i Värmland

CORONAKRISEN Sedan den 7 april har det inkommit 941 ansökningar om korttidspermittering till Tillväxtverket från företagen i Värmland och 621 av dessa har hittills beviljats. Totalt innebär det att 5035 eller 7,1 procent av de anställda inom näringslivet i länet nu är korttidspermitterade.
NYHET Publicerad:

Så kan vi rädda företag och jobb i Värmland

DEBATT Att rädda företagen handlar också om välfärdens finansiering. Utan företag och jobb finns inga skatteintäkter att fördela.
NYHET Publicerad:

Kraftfullt agerande av flera kommuner i Värmland

CORONAKRISEN "Flera av förslagen vi nu ser i kommunerna sänker företagens kostnader och ökar möjligheten att överleva krisen. Kommunerna visar på handlingskraft och stor förståelse för det akuta läge företagen befinner sig i."
NYHET Publicerad:

Svenskt Näringsliv Väst startar podd

PODCAST Svenskt Näringsliv i Väst startar 'Näringslivspodden'. En podcast om aktuella frågor inom politik och näringsliv i Västsverige.
NYHET Publicerad:

"Vi måste fokusera på att undvika massarbetslöshet"

CORONAKRISEN Regeringen, Centerpartiet och Liberalerna har lagt fram ytterligare ett krispaket på nästan elva miljarder kronor med fokus på jobb och omställning. ”Flera av utbildnings- och omställningssatsningarna är bra. Samtidigt måste vi fokusera på att undvika massarbetslöshet och rädda jobb och företag. Därför är det av yttersta vikt att förstärka systemet för korttidspermittering", säger vd Jan-Olof Jacke i en kommentar.
NYHET Publicerad:

200 miljarder kronor i räddningspaket för företag och jobb

CORONAKRISEN "Det nya coronaviruset har skapat en extremt svår situation för svenska företag och jobb. Det är ett unikt svårt läge som kräver unikt kraftfulla åtgärder. Vi måste agera för att rädda företagen och jobben. Därför föreslår Svenskt Näringsliv nu ett brett räddningspaket för företag och jobb motsvarande 200 miljarder kronor". Det säger vd Jan-Olof Jacke.
NYHET Publicerad:

Senaste nytt: Kraftfulla krisåtgärder men fler kommer att behövas

CORONA Läget för svenska företag har förvärrats dramatiskt på mycket kort tid. ”Därför är det bra att regeringen, i linje med Svenskt Näringslivs förslag, vidtar ytterligare åtgärder som kan hjälpa företag ur den mest akuta krisen, säger vd Jan-Olof Jacke i en kommentar till regeringens nya krispaket.
NYHET Publicerad:

Prövande tider för företagen

KRÖNIKA Det är prövande tider vi befinner oss i. Ingen är oberörd av den framfart som coronaviruset har, vare sig på det personliga planet eller i företagens verksamhet. För många av oss har hjulen saktat ned för att slutligen mer eller mindre stanna av.
NYHET Publicerad:

Näringslivets röst i Europa 

EU Trots att Storbritannien nu lämnat EU går det enligt chefen för Svenskt Näringslivs EU-kontor, Anders Edholm, inte att sitta still i båten. Med frågor så som klimatomställningen, sociala pelaren, industristrategi och geopolitiska utmaningar knackar framtiden på dörren.
NYHET Publicerad:

Teknisk innovation för en levande landsbygd

DIGITALISERING Rikard Ohlin är ICA-handlaren och entreprenören med många bollar i luften. Butiken han driver tillsammans med sin personal tar nu nästa steg i utvecklingen och under en testperiod erbjuder man dramatiskt förbättrade öppettider. 
NYHET Publicerad:

Energifylld och idérik mässa

UF-MÄSSA Så var det då äntligen dags för årets mässa för Entreprenörskap på riktigt, i folkmun även kallad UF-mässan. 270 värmländska UF-företag ställde ut och visade upp vad de presterat hittills under läsåret och det var verkligen imponerade. 
NYHET Publicerad:

Kompetensförsörjning kräver aktivt engagemang

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Negativa konsekvenser i form av uteblivna expansioner och missade arbetstillfällen på grund av misslyckade rekryteringar är kännbara. På Munkfors Sawmill Support arbetar man aktivt med att locka ungdomar till industrin och satsar på att lära upp på plats. Men, för att lyckas krävs också vilja från skolan och lokala politiker. 
NYHET Publicerad:

Anna Hedberg – Ny regionchef för Svenskt Näringsliv i Värmland

NY REGIONCHEF Den 1 mars tillträder Anna Hedberg tjänsten som regionchef för Svenskt Näringsliv Värmland. Vem är Anna, hur ser hon på Värmland utifrån ett näringslivsperspektiv och vad hoppas hon uppnå i sin nya roll?
NYHET Publicerad:

Laddat inför inspirerande UF-mässa

UF Den som är i Karlstad den 19/2 gör bäst i att inte missa den regionala UF-mässan som i år samlar imponerande 280 utställande UF-företagare. Ung Företagsamhet (UF) är en viktig del av många värmländska gymnasieungdomars skoltid och för vissa en början på karriären som entreprenör och företagare.